Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?

Vierailija
24.08.2023 |

No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈

https://yle.fi/aihe/a/20-10005266

Kommentit (955)

Vierailija
1/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään kyllä laita yöksi päiväkotivaatteita päälle. Joka aamu katsotaan kaapista uudet.

Vierailija
2/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yöksi laitettavien vaatteiden ryppyisyys, vaan hikoilu. Ainakin meillä 2 v hikoilee helposti yöllä, vaikkei päivällä hikoile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauhea tuon kolmannen keittiö. Ja se, joka yksin on viettänyt kotona aikaa (vuoroviikkosysteemi), silti keittiö kaaoksessa?

Vierailija
4/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älyvapaa typerä juttu.

Vierailija
5/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytetty lapsella yöpukua varmaan noin kaksi vuotiaaksi asti. Hyvin on pärjännyt pelkillä kalsareilla kesä-ja talviyöt.

Vierailija
6/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu olisi kiinnostanut, mutta en jaksa noita videoita, joissa ei voi silmäillä omaan tahtiin juttua. Luen nopeammin kuin ihminen puhuu, miksi minun pitää odottaa sitä puhetta? Kunpa nämä modernit ja muodikkaat videojutut saisi myös tekstiversiona...

Vierailija
7/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan siivoamisrn liikunnasta. Kantsis monen muunkin ottaa. Kalorit kuluu ja koti on siisti.

Vierailija
8/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmankos jotkut lapsee  haisee pahalle kun ne nukkuu päivävaatteissa

Vierailija
9/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut katsoa koko juttua, koska inhoan noita journalistisia powerpoint-esityksiä.

Jossain kolmannen dian kohdalla esiteltiin yhden lapsen vuoroviikkoäiti, joka sanoi ettei jaksa stressata siisteydestä, koska läsnäolo on niin paljon tärkeämpää.

Hymähdin lempeästi. Mulla oli suurin sotku silloin kun ei ollut vielä yhtään lasta eikä miestäkään. En tiedä kenelle olin silloin läsnä, mutta varmasti olin niin maan perusteellisesti läsnä.

Vierailija
10/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota sotkuisuutta en tajua. Eikö voi olla sotkematta niin ei tarvitse kokoajan siivota. Pieni lapsikin osaa laittaa lelut laatikkoon leikin päätteeksi jos se opetetaan. Eihän tuollainen sotku ole edes hygieenistä. Ihan normaalia on laittaa ruoan tähteet roskiin ja astiat tiskikoneeseen, pyykit pyykkikoriin. Arjessa voi sitten relata vaikka syömällä joskus valmisruokia tai muuta... Ja olla ilman yökkäreitä yms.

Vierailija
11/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika. Mitä mä just luin, seuraavan päivän päivävaatteilla nukutaan? Nyt kyllä oikeesti.

Vierailija
12/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vanhempaa kertoo, juu. Mutta miksi ihmeessä kaikki kolme näyttivät äitioletetuilta?

Vierailija
13/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pystyis syödä tollasissa keittiöissä, ruokamyrkytyksen vaara. Ja missä oli lasten lautasilta kasvikset yhdellä videolla?

Muuten toki voi ottaa rennosti. Mitään harrastusrumbaa en jaksais.

Vierailija
14/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä isät? Taas joku äitien itsensäruoskimisjuttu. Huoh.

Vierailija
15/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Meillä lapsi itse pukee yökkärin

Vierailija
16/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä mitään kiirettä ollut, pelkkää laiskuutta.

Kauanko menee vaatteen heittämisessä pyykkikoriin, verrattuna lattialle? Ennemmin huoneisiin/käytävään pyykkikorit.

Kauan terve ihminen tyhjentää tiskikonetta? Kaksi minuuttia?

Kauanko kulhon laittaa tiskikoneeseen, verrattuna tiskialtaaseen? No ei ole kyllä ajasta kiinni.

Kauanko lapsi pukee aamulla/puet lapsen? Viisi minuuttia ja kolmen rivi vaatetettu. Tuskin ne nimittäin toppahaalarissa tai kuriksissa sentään nukkuu. Sitä paitsi on varmaan supertunkkaista olla samoissa vaatteissa yö ja päivä. Pesevätköhän hampaitakaan?

Paljon kauemmin kaikessa menee, kun asiat ovat rempallaan. Pyykkikorista pyykit koneeseen, minuutti. Lattioilta pyykit koneeseen, vartti.

Tiskivuoren selvitys, tunti. Tiskikone päälle valmiiksi tasaisesti latautuneena, 20 sek?

Laiskuutta on kiva selitellä, mutta ei pitäisi ikinä alentua siihen, että väittää antavansa sillä muille jotakin. Se on säälittävää oman vetelyytensä pönkittämistä muiden kustannuksella.

Vierailija
17/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa näissä kuvissa näkyy olevan ihan helvetisti liikaa tavaraa, vaatekaapit pursuilee vaatteita ja keittiön tasoilla lojuu miljoona kippoa ja kuppia. Jännä, että sitä ei ole osattu vähentää, vaikka tavoitellaan helppoa elämää.. Sotkun ja lian keskellä eläminen ei säästä kenenkään aikaa, päinvastoin. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä, että mistä synttärikakku ja ruoka tulee, mutta lapsille pitäisi opettaa hygieniaa. Minusta on surullista eikä yhtään voimauttavaa tuo sotku.

Vierailija
18/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pystyis syödä tollasissa keittiöissä, ruokamyrkytyksen vaara. Ja missä oli lasten lautasilta kasvikset yhdellä videolla?

No eihän niitä kasviksia ollut, kun "lapset ovat iloisia ja terveitä", vai miten se meni.

Olisivat varmaan surullisia ja sairaita, jos yhdessä tehtäisiin salaatti ja ruokana olisi muutakin kuin einestä.

Vierailija
19/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti. Meillä on aina siistiä, likapyykit pyykkikorissa. Tavarat paikoillaan. Oksettaa nuo boheemit porsastelijat.

Vierailija
20/955 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, en tiedä että pääseekö juttu yhtään syvemmälle tähän oivallukseen, kun tosiaan se jää minulta lukematta vaivalloisen käyttöliittymän vuoksi.

Mutta kysehän on viime kädessä siitä, millainen on perheen mielestä hyvä elämä. Yksi perhe viihtyy siellä harrastuksissa, kurvaa pikaruokapaikan kautta kotiin ja simsalabim, koti pysyy siistinä tai ei ainakaan muutu sotkuisemmaksi kun kukaan ei siellä ole.

Toiset taas ajattelevat että oma koti kultainen, ja ovat valmiit näkemään sen vaivan, mitä viihtyisä koti vaatii. Eikä se välttämättä ole edes vaiva, jos perhe tykkää vaikka yhdessä kokata ja laittaa keittiön kuntoon.

Nämä ovat isoja elämäntyylillisiä kysymyksiä. Jo asumismuotoa valitessa joutuu esimerkiksi päättämään, onko piha tai koira yksi kotityö lisää vai elämän laatua kohottavaa luksusta.

Näihin toivoisi analyyttistä otetta, eikä vain höttöä kuinka läsnäoleva äiti - ja aina vain se äiti eikä isä - on tärkeämpi kuin imuroitu sohvan alunen.