Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?

Vierailija
24.08.2023 |

No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈

https://yle.fi/aihe/a/20-10005266

Kommentit (955)

Vierailija
621/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on alle kouluikäisillä lapsilla monesti seuraavan päivän puhdas body tai trikoopaita yöpaitana ja sitten vain aamulla housut jalkaan. Itsekin nukun seuraavan päivän topilla, rintsikoilla ja pikkuhousuilla, ja sitten vain housut ja paitapusero siihen päälle. Ei ne vaatteet tiedä onko ne yövaatteita vai päivävaatteita ja kun on illalla peseytynyt ja asunnossa mukavan viileä makuuhuone, niin ei siinä mitään hikoile yleensä, jos hikoilee niin sitten vaihdetaan. Itsekin joskus ajattelin että tottakai yövaatteet, mutta kun esikoinen on ollut yli 500 päivää sairaalassa ennen kouluikää niin olen todennut että ei todellakaan ole väliä, millaiset puhtaat vaatteet yöllä on päällä, eikä tarvitse hankkiakaan niin paljoa vaatteita kun ei tarvitse erikseen ostaa yövaatteita. Muutamia on kun on lahjaksi saatu, ja joskus käytetään, mutta oikeasti, joku vauvakin se tekee niin monta eritevahinkoa, että riittää vallan hyvin kun vaihtaa sitten kun menee likaiseksi. Eikä se vauva tiedä onko se body uni-kuvioinen vai ei, eli niin sanottu päivärytminopettaminen yövaatteilla on ihan kuvitteellista.

Jatkan vielä, en todellakaan ole tajunnut että jotkut vaihtavat alushousut aamulla toisiin, miksi? Jos siis olet illalla peseytynyt ja ottanut puhtaat. En minä pissaa, kakkaa tai muuten likaa alushousujani, eivätkä lapsenikaan, ellei käy vahinko ja sitten vaihdetaan. Eivät ne nyt niin paljon haise yksien yöunien jälkeen.

Pyykit meillä osaa jo kaksivuotias laittaa pyykkikoriin ja tiskit löytävät koneeseen, mutta tää vaateasia ihmetyttää.

Hyi helv etti. Yhtä vastenmielinen hygieniaymmärrys kuin artikkelin naisporsailla.

Vierailija
622/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä inhoan näitä, jotka syyllistäen ulvoo että tähän menee max 30 minuuttia päivässä ja sen verran vähemmän voi roikkua netissä tai mitä nyt kukakin joutoaikana tekee.

Kun noita parin minuutin pikkuhommia on perheenäidille tarjolla 30h/vrk, jos edes riittää! Töissä voit itse viedä kahvikuppisi tiskikoneeseen ja joutessasi siinä sipaista pullanmurut pöydältä, ei oo iso juttu. Ja neuvoa harkkarille plussatuntien merkinnät, kaks minuuttia! Ja tarhasta tullessa kuule samalla käyt kaupasta maidot ja leivät, viis minuuttia menee kun kipaiset kaupan lautta nih! (Tähän vaihtoehto: käy kerräan viikossaä kaupassa rekka-autolla ostaämassa ihan kaikki mitä perhe tarvitsee, niin säästät aikaa ja rahaa, kunhan muistat tehdä etukäteen kirjallisen suunnitelman kaikkien päivien kaikista aterioista - ei mee kuin muutama minuutti ja on niiiiin näppärää!) Ja kotiin tullessa parempi kuule on aina saman tien hoitaa pihakukat, ettei sitten repsota rumasti. Ja kurahousut pitää pestä ehdottomasti. Ja kun kerran ruokaa laittaa niin samalla vaivalla pilkkoo sekaan muutamaa lajia vihannesta ja vähän raastaa porkkanaa. Ja heti vaan pyyhkii sen hellan ja astiat tiskikoneeseen ja nopsasti vaan moppaa lattian siitä niin ei pinty lika minnekään! Ja hyi että kuka muka ei pyyhi ruokapöytää heti syömisen jälkeen?

Pistäppä äijäs ja lapses hommiin myös marttyyri.

My point exactly, eli äläpäs siinä nimittele. Näitä kaikkia vaaditaan just äidiltä, ja juuri äidin aikaa ne muka ei vie juuri ollenkaan. Jos mies tai lapsi tekee jotain, se on suuri sankariteko ja oikeasti hieno ponnistus. Ja sille päivälle, ei saa vaatia että mies tekee kaiken!

Höpö höpö. Näitä juttuja vaaditaan VANHEMMILTA. Ja fiksut sellaiset vaativat niitä myös lapsiltaan. Jutussa nyt vain oli jostain kumman syystä haastateltu vain äitejä. 

No olipas se hassu sattuma, että vain äitejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä paljon puhuttu laatuaika on? Eikö sitä laatuaikaa olisi kivempi viettää, kun ympärillä ei ole kaaosta eikä tarvitse haistella bioroskiksesta kantautuvaa katkua?

Tuossa elämänvaiheessa laatuaikaa on esimerkiksi kuuden tunnin katkeamaton yöuni. Ja juttu on niin, että latuaikaa hyvin siivotussa kodissa ei ole, koska jos käyttää aikansa siivoamiseen, sitä ei vaan jää enää mihinkään laatuaikaan.

Ihmeellistä siivoamisen palvontaa täällä.

Tietenkin jää. Tänään teen töiden jälkeen viikkosiivouksen ja aikaa menee tunti. (Meillä on perussiistiä, joten pääsen heti siivoamaan, ei tarvi raivata). Ruuaksi lämmitetään eilistä ja ruuan jälkeen on lasten kanssa leffailta. (Keittiö toki myös siivotaan ruuan jälkeen). Kun lapset menee nukkumaan, otan lasin valkkaria ja luen kirjaa (mieli lepää, kun ympärillä on siistiä). Tänäänkin edessä on siis enemmän sitä laatuaikaa kuin siivoamista.

Vierailija
624/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Andreas kirjoitti:

Montako sekuntia pyjaman tai muun yövaatteen riisuminen kestää?

Sehän on ainoa aika mikä tuossa säästyy ,koska jokatapauksessa aamuisin puetaan puhtaat vaatteet päälle sekä yleensä käydään myös aamupesulla.

Aamutoimet kestää 30 minuuttia,alasti nukkumisesta säästyy 5-20 sekuntia?

Arvostan toki kellontarkkoja ihmisiä,mutta olisiko puoliminuuttia aikaisempi herätys mahdoton ajatus?

Jos on,niin ihan ajansäästövinkkinä,kannattaa jättää asuntoon yöksi valot päälle,niin ei kulu aikaa niiden päälle laittamiseen aamuisin.

Toi on käyty tässä ketjussa jo aiemmin läpi (ymmärrän kyllä ettei joka sivua kukaan lue). Jos on useampi päiväkoti-ikäinen eli uhmaikäinen, niin ei ole kyse jostain sekuntien säästöstä. Kokeile joskus pukea vaikka kolme unista känkkäränkkää 1-4 vuotiasta. Saattaapa mennä kokonainen tunti pelkkään pukemiseen, etenkään jos kaikki ei ole päiväkuivia eli vaipanvaihto ja pyllyn pesu ja pukeminen alusta. 

Minulla oli kaksi uhmista yhtäaikaa, en tehnyt noin että samat vaatteet, mutta ymmärrän niitä jotka tekevät. 

Mitä vaihtoehtoja mielestäsi on tuon ikäisten pukemiseen? Niin, pikkulapset yövaipoissa päiväkotiin. Yöks yöks yöks.

Jos saa vaihdettua lapsille vaipat aamulla, saa kyllä samalla vaivalla vaihdettua puhtaat vaatteet.

Tietäisit kuinka monet oikeasti tuo lapset yövaipassa päiväkotiin. Ihan tavallisista ns. hyvistä perheistä olevat ihmiset.

T. Ennen päiväkodissa töissä

Mikähän tämä mystinen yövaippa on? Vaippa voi olla aamulla ja vielä kotoa lähtiessäkin kuiva, jos lapsi on kovin aamu-uninen ja on kiirelähtö. Ei mun lapset ainakaan pissanneet yöllä kuin ihan pikkuvauvoina.

Pikemminkin kyseenalaistaisin entisen päiväkodin työntekijän kykyä tunnistaa mikä on yövaippa, mikä päivävaippa. Jos lapsi on vaipoissa, se voi sinne pissata aamulla tai päiväkotimatkalla. Miten työntekijä voisi tietää että mikä on yöllä tullutta pissaa, mikä aamulla tullutta, jäähtynyttä pissaa.

Vierailija
625/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä inhoan näitä, jotka syyllistäen ulvoo että tähän menee max 30 minuuttia päivässä ja sen verran vähemmän voi roikkua netissä tai mitä nyt kukakin joutoaikana tekee.

Kun noita parin minuutin pikkuhommia on perheenäidille tarjolla 30h/vrk, jos edes riittää! Töissä voit itse viedä kahvikuppisi tiskikoneeseen ja joutessasi siinä sipaista pullanmurut pöydältä, ei oo iso juttu. Ja neuvoa harkkarille plussatuntien merkinnät, kaks minuuttia! Ja tarhasta tullessa kuule samalla käyt kaupasta maidot ja leivät, viis minuuttia menee kun kipaiset kaupan lautta nih! (Tähän vaihtoehto: käy kerräan viikossaä kaupassa rekka-autolla ostaämassa ihan kaikki mitä perhe tarvitsee, niin säästät aikaa ja rahaa, kunhan muistat tehdä etukäteen kirjallisen suunnitelman kaikkien päivien kaikista aterioista - ei mee kuin muutama minuutti ja on niiiiin näppärää!) Ja kotiin tullessa parempi kuule on aina saman tien hoitaa pihakukat, ettei sitten repsota rumasti. Ja kurahousut pitää pestä ehdottomasti. Ja kun kerran ruokaa laittaa niin samalla vaivalla pilkkoo sekaan muutamaa lajia vihannesta ja vähän raastaa porkkanaa. Ja heti vaan pyyhkii sen hellan ja astiat tiskikoneeseen ja nopsasti vaan moppaa lattian siitä niin ei pinty lika minnekään! Ja hyi että kuka muka ei pyyhi ruokapöytää heti syömisen jälkeen?

Pistäppä äijäs ja lapses hommiin myös marttyyri.

My point exactly, eli äläpäs siinä nimittele. Näitä kaikkia vaaditaan just äidiltä, ja juuri äidin aikaa ne muka ei vie juuri ollenkaan. Jos mies tai lapsi tekee jotain, se on suuri sankariteko ja oikeasti hieno ponnistus. Ja sille päivälle, ei saa vaatia että mies tekee kaiken!

Höpö höpö. Näitä juttuja vaaditaan VANHEMMILTA. Ja fiksut sellaiset vaativat niitä myös lapsiltaan. Jutussa nyt vain oli jostain kumman syystä haastateltu vain äitejä. 

No olipas se hassu sattuma, että vain äitejä.

Mikä sun pointti on? Toki olisi Yleltä ollut järkevää haastatella myös muutamaa isää, niin ei sinun tarvitsisi hikeentyä. Mutta meinaatko oikeasti, että täällä olisi mammat olleet kaatopaikkakoti-isän edesottamuksista jotenkin ihastuneita, ja vain vastaavanlaisia äitejä olisi syyllistetty ja paheksuttu? Älä nyt viitsi.

Vierailija
626/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju peukutuksineen kertoo kyllä melkoisen myrkyllisestä suhtautumisesta kanssaihmisiin.

Vierailija
627/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu vaikutti olevan enemmän kuvaus uupuneiden ihmisten mielenmaisemasta ja logiikasta. Taustalla voi olla myös kehittymättömät ja jäsentymättömät arjen rutiinit, jotka juontaa jo lapsuudesta. Omassa kodissani on ollut sotkuisempaa yksin tai poikaystävän kanssa asuessa, kuin sitten, kun tuli lapsia ja lemmikkejä ei-niin sotkuisen puolison kanssa. Jos sitä järjestystä ei pidä rutiinisti yllä, niin sitten ollaan tuollaisessa surullisessa kaaoksessa. Epäviihtyisä koti on masentava.

Missään tapauksessa ikinä, en laittaisi lasta nukkumaan päivävaatteissa ja samoissa sitten päiväkotiin ja kouluun. Olen aina ihmetellyt, miten jotkut lapset haisevat niin pahalle, vaikka vaatteet eivät ole silmin nähden likaiset. Tässä kenties yksi syy? Tuolle äidille voisi vinkata, että ne päivävaatteet kannattaa toki katsoa valmiiksi edellisenä iltana, mutta pukea vasta pestylle lapselle päälle.

Tuosta tummennetusta arvelen samaa. Myönnän olevani itsekin suttainen ihminen. Kovasti äiti yritti kyllä lapsena ja nuorena aina ohjata olemaan siisti. Isää ei siivousasiat kiinnostaneet sen kummemmin. Ja kyllä silloin alaikäisenä taisin suht siisti ollakin, vaikka en ikinä mikään supersiisti.

Kun mietin aikuisikää, niin olen ollut viimeiset 10 vuotta uupunut. Tätä on ehkä vaikea ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta. Uupumus ei johdu varsinaisesti vain työstä ja perhe-elämästä, eikä aiemmista opinnoista ja töistä, vaan sen kaiken päälle kasautuneista yrityksistä mm. menestyä ja saada luotua tuottavaa yritystoimintaa kaiken muun ohella. Olen yrittänyt, yrittänyt ja yrittänyt ja epäonnistunut, epäonnistunut ja epäonnistunut. Samaan aikaan olen käynyt läpi useita vakavia elämänkriisejä ja kärsinyt mm. ahdistuneisuudesta. Olen kuitenkin uupumuksesta huolimatta aina hoitanut työnteon - en ole ollut päivääkään saikulla uupumuksen vuoksi. Samoin olen hoitanut lapsen kanssa mm. liikunnan, ravinnon, opettamisen ym. Lapsi osaa jo nyt leikki-ikäisenä paljon sellaista, mitä moni oppii vasta alakoulussa. Kodin ja pihan pito on se, mistä olen tinkinyt usein. On armollisuutta itseään ja toisiaan kohtaan myös yrittää ymmärtää asioihita hieman laajemmin kuin vain siten, mihin itse on tottunut. Uupuneet eivät hyödy mitään toisten haukkumisista.

Vierailija
628/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Andreas kirjoitti:

Sehän on ainoa aika mikä tuossa säästyy ,koska jokatapauksessa aamuisin puetaan puhtaat vaatteet päälle sekä yleensä käydään myös aamupesulla.

Arvostan toki kellontarkkoja ihmisiä,mutta olisiko puoliminuuttia aikaisempi herätys mahdoton ajatus?

Jos on,niin ihan ajansäästövinkkinä,kannattaa jättää asuntoon yöksi valot päälle,niin ei kulu aikaa niiden päälle laittamiseen aamuisin.

Toi on käyty tässä ketjussa jo aiemmin läpi (ymmärrän kyllä ettei joka sivua kukaan lue). Jos on useampi päiväkoti-ikäinen eli uhmaikäinen, niin ei ole kyse jostain sekuntien säästöstä. Kokeile joskus pukea vaikka kolme unista känkkäränkkää 1-4 vuotiasta. Saattaapa mennä kokonainen tunti pelkkään pukemiseen, etenkään jos kaikki ei ole päiväkuivia eli vaipanvaihto ja pyllyn pesu ja pukeminen alusta. 

Minulla oli kaksi uhmista yhtäaikaa, en tehnyt noin että samat vaatteet, mutta ymmärrän niitä jotka tekevät. 

Mitä vaihtoehtoja mielestäsi on tuon ikäisten pukemiseen? Niin, pikkulapset yövaipoissa päiväkotiin. Yöks yöks yöks.

Jos saa vaihdettua lapsille vaipat aamulla, saa kyllä samalla vaivalla vaihdettua puhtaat vaatteet.

Tietäisit kuinka monet oikeasti tuo lapset yövaipassa päiväkotiin. Ihan tavallisista ns. hyvistä perheistä olevat ihmiset.

Mikähän tämä mystinen yövaippa on? Vaippa voi olla aamulla ja vielä kotoa lähtiessäkin kuiva, jos lapsi on kovin aamu-uninen ja on kiirelähtö. Ei mun lapset ainakaan pissanneet yöllä kuin ihan pikkuvauvoina.

Pikemminkin kyseenalaistaisin entisen päiväkodin työntekijän kykyä tunnistaa mikä on yövaippa, mikä päivävaippa. Jos lapsi on vaipoissa, se voi sinne pissata aamulla tai päiväkotimatkalla. Miten työntekijä voisi tietää että mikä on yöllä tullutta pissaa, mikä aamulla tullutta, jäähtynyttä pissaa.

Kyllä sen haistaa, jos vaippa on ollut pitkään. Ja varsinkin ns. päiväkuivien lasten kohdalla on helppo tietää, kun se vaippa vaihdetaan pikkareihin vasta päiväkodissa.

Vierailija
629/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se varsinaisesti edes ole ajansäästö, vaan hermonsäästö ja pyykinsäästö. Ja se että tuntuu ihan tarpeettomalta pitää erikseen yöpaitaa ja t-paitaa, jos kumpikin on puhdas. Lisäksi elämme muutenkin melko hajusteetta: hiukset pestään shampoolla ja kainalot ja kädet saippualla, mutta ei yleensä deodorantteja, ei suihkugeelejä, ei hajuvesiä, ei yleensä hoitoaineita, ei meikkejä paitsi juhliin, ei huuhteluaineita, ei hiusmuotoilutuotteita, pyykinpesu- ja tiskiaineet hajusteetta, ja vaatteet usein luonnonkuitua, näin meihin ei kerry myöskään niitä pahanhajunlähteitä muita kun perusrehellinen hiki. Minusta runsaasti hajusteita käyttävät ihmiset haisevat huomattavasti pahemmalta kuin joku hajusteeton parin päivän peseytymättömän telttailureissun jälkeen, mutta en minä heitä paheksu, tehkööt tyylillään. Jos joku haluaa vaihtaa erikseen päiväksi epämukavat pikkuhousut eikä voi käyttää mukavia yöpikkuhousuja, tehköön niin, en minä niitä ole lähietäisyydeltä haistelemassa.

Te haisette, ette vaan itse sitä huomaa.

Mä säälin tämmöisen vanhemman lasta, koulussa ihan satavarmasti kiusataan puuttuvasta hygieniasta ja likaisista vaatteista. 

Vierailija
630/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kahdella teinillä on räjähtäneemmät huoneet kuin tuon videon teinillä.

Siinähän oli puhtaat pyykit telineessä ja sängyn peitto vetäisty suoremmaksi ja lattiaakin näkyi! Siistiä!

Meillä teinien huoneissa ei aina edes näy lattiaa, kasoja kasojen vieressä, työpöydät meikkien ja paperiläjien ja ties minkä vallassa, sängyt mullinmallin jne.

Tämä kaikki siitä huolimatta, että pieninä tykkäsivät osallistua kotitöihin ja otin lapset mukaan kaikkiin puuhiin.

Yhdessä on imuroitu, mopattu, tiskattu, pyykätty, pyyhitty pölyjä, käyty kesällä mattopyykillä ja olivat oikein näppäriä tekijöitä ja hauskaakin oli.

Omat huoneet olivat aina siistit siihen n. 10-11-vuotiaiksi asti.

Jopa nukkekodissa oli siistiä.

Kunnes alkoi hormonihuuruinen teini-ikä! Huoneiden sotkuisuus on kuitenkin pientä, molemmat ovat hoitaneet koulun käyntiä mallikkaasti, harrastavat urheilua joukkuelajeissa, suurempia hölmöyksiä eivät ole tehneet, välit vanhempiin ovat lämpimät ja avoimet.

Kumpikaan vanhemmista ei todellakaan ole mitään rentoja sottapyttyjä, vaan meillä on siistiä (muualla kuin teinien huoneissa) ei ehkä aina superpuunattua kahden vuorotyöläisen huusholli kun on, mutta perussiisteys helpottaa arkea.

Onneksi mies pitää myös perussiisteyttä yllä, siistii keittiötä, imuroi, pyykkää, ratsaa jääkaapin ennen kaupassa käyntejään ja pesee vessoja. Ilman erillisiä pyyntöjä, koska on aikuinen ihminen.

Uskon, että teinit ilmaantuvat sieltä hormonihuuruistaan siistejen aikuisten riveihin ennemmin tai myöhemmin. Taidot, opit ja esimerkit ovat hallussa, jossain kai sen aikuistumisen murroksen on näyttävä. Kiltimpiä ja fiksumpia ovat kuin olin itse 90-luvulla.

Huoneeni oli siisti, mutta pää sekaisin, usein itse hankitusti.

Saatoit juuri kuvata mun huoneeni teini-iässä. Lohdutuksena voin sanoa, että kyllä se siitä sitten muuttui kun omaan kotiin muutin. Siedän edelleenkin melkoisen määrän epäjärjestystä mutta en likaisessa sentään viihdy ja kotini on sittemmin ollut ihan perussiisti. Kuuluu siis mitä todennäköisimmin ikään.

Vierailija
631/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta vaadittiin lapsena koko kodin siisteyden ylläpitoa. Siskoltani ei vaadittu mitään, koska hän oli aina minua kolme vuotta nuorempi. Siis hän ei siksi vielä kymmenvuotiaana tai 14-vuotiaana ollut riittävän vaha samaan vastuuseen, mitä vaadittiin minulta kuusivuotiaana.

No nyt aikuisena minä en siivoa koskaan, siskoni taas pitää kotinsa oikein siistinä ja avoimesti halveksii (yhdessä äitini kanssa) meillä vallitsevaa kaaosta.

Vierailija
632/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju peukutuksineen kertoo kyllä melkoisen myrkyllisestä suhtautumisesta kanssaihmisiin.

Jotkut jotka kuvittelevat olevansa superäitejä, ovat täällä haukkumassa. Opettavat varmaan lapsensakin samalla tavalla haukkumaan ja halveksimaan muita. Surullista.

Vierailija
633/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Andreas kirjoitti:

Kyllä sen haistaa, jos vaippa on ollut pitkään. Ja varsinkin ns. päiväkuivien lasten kohdalla on helppo tietää, kun se vaippa vaihdetaan pikkareihin vasta päiväkodissa.

Ei haista. Koko yön rakossa muhinut pissa haisee voimakkaalle vaikka se olisi vaipassa vain hetken. Vaippa vaihdetaan pikkareihin vasta päiväkodissa, kun se on ollut tyhjä aamulla lähtiessä eikä pottaankaan ole tullut mitään. Tottakai se vaippa silloin on lapsen päällä päiväkotimatkan ajan, kuka hullu nyt ottaa riskin siitä, että lapsi kastelee matkalla kaikki vaatteensa?

Vierailija
634/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä, kuka opettaa lapset kiusaamaan toisiaan. Katsokaapa sitten peiliin.

Vierailija
635/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta vaadittiin lapsena koko kodin siisteyden ylläpitoa. Siskoltani ei vaadittu mitään, koska hän oli aina minua kolme vuotta nuorempi. Siis hän ei siksi vielä kymmenvuotiaana tai 14-vuotiaana ollut riittävän vaha samaan vastuuseen, mitä vaadittiin minulta kuusivuotiaana.

No nyt aikuisena minä en siivoa koskaan, siskoni taas pitää kotinsa oikein siistinä ja avoimesti halveksii (yhdessä äitini kanssa) meillä vallitsevaa kaaosta.

Kaikki ei pysty oppimaan. Mutta kaikille lapsille pitäisi antaa edes mahdollisuus, sillä omalla esimerkillä.

Mun äiti oli tuollainen kuin haastateltu, ja voi sitä onnea ja autuutta kun pääsin muuttamaan omilleni. Meillä on aina järjestys (vaikka on sotkevia lemmikkejä). 

Ja kyllä koulukaverit kiusasi, kun tiesi miellainen huusholli lapsuudenkodissa oli. 

Vierailija
636/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, kuka opettaa lapset kiusaamaan toisiaan. Katsokaapa sitten peiliin.

Lapset osaa kyllä opettamattakin.

Vierailija
637/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalia siisteyttä:

Aina ei kaikki kiillä ja jossain voi olla tavarakasoja. Mutta perussiistiä on. Sukka ei tartu lattiaan, tavaroihin ei kompastu, henkeä ei pöly ahdista. Lautaset löytyy kaapista ja ruokapöydällä mahtuu syömään. Vaatteet on kaapissa tai pyykissä. Näkyvät töhnät on pyyhitty.

Ääripäät sitten erikseen.

Tämä. Ja tuonkaltaiseen perussiisteyteen ei kulu päivästä kovinkaan montaa hetkeä. Ihan turha väittää, että perussiisteydestä huolehtiminen olisi pois lasten kanssa olemisesta. P*skan marjat, se on poissa korkeintaan av:lla tai somessa notkumisesta.

Juuri näin. Minä myönnän olevani laiska ja joskus jää imurointi väliin kun ei huvita, mutta en käsitä miksi päästää asioita tuollaiseen kaaokseen. Ruoan laittamista ei nopeuta yhtään se, että ei laita samalla tiskejä koneeseen ja pyyhkäise pöytää. Ylipäänsä tavaran laittaminen paikoilleen käytön jälkeen on harvoin enempää kuin muutaman sekunnin homma. Ei siitä lisäaikaa olennaisesti kerry että sen jättää tekemättä.

Vierailija
638/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, miten paheksutte tai ette, meidän siivousasiat hoidetaan meidän tavalla nyt ja jatkossa.

Vierailija
639/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset osaa kyllä opettamattakin.

Vanhemmista se lähtee.

Vierailija
640/955 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Andreas kirjoitti:

Ei haista. Koko yön rakossa muhinut pissa haisee voimakkaalle vaikka se olisi vaipassa vain hetken. Vaippa vaihdetaan pikkareihin vasta päiväkodissa, kun se on ollut tyhjä aamulla lähtiessä eikä pottaankaan ole tullut mitään. Tottakai se vaippa silloin on lapsen päällä päiväkotimatkan ajan, kuka hullu nyt ottaa riskin siitä, että lapsi kastelee matkalla kaikki vaatteensa?

Kyllä haistaa. Siinä lapsessa haisee muukin kuin se vaippa silloin, kun se on ollut pidempään. Alapää muhii siellä märässä vaipassa ja haisee sen seurauksena. Jos vaippa vaihdetaan tuoreeltaan lapsi ei ehdi alkaa haisemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi