Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka naapureista ei kukaan mene auttamaan

Vierailija
23.08.2023 |

Jos kerrostalossa naista pahoinpidellään.

Kuinka tämmöistä voi tapahtua kerrostalossa eikä kukaan puutu.

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi soittaa poliisin. Sitten voisi hakata hurjana oveen, pimpottaa ovikelloa ja huutaa, että poliisi on tulossa. Se voisi rauhoittaa riehujia kummasti. Ainakin on yrittänyt auttaa jotenkin. Sitten voisi varuilta sen jälkeen juosta karkuun oven takaa.

Ei kannata varoittaa hakkaajaa poliisin tulosta. Kun poliiisi sitten tuntien kuluttua saapuu, niin pariskunta istuu kaikessa rauhassa olohuoneessa juomassa iltateetä ja nainen pahoittelee kun hän kömpelönä kompastui niin että koko naama on veressä ja taitaa luitakin olla poikki, mutta he pärjäävät kyllä aivan hyvin, kiitos huolenpidosta.

Vierailija
82/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pelottaa että tulee turpaan tai puukosta.

Myös poliisille soittelu on kynnyksen takana, koska se sekopää pääsee sieltä putkasta heti aamulla ja tulee oven taakse kyselemään että sinäkös se soitit poliisin.

Ei nämä ole helppoja. Normaalit ihmiset haluaa olla rauhassa eikä sotkeutua. Muuten se paska voi tarttua ja omasta elämästä tulla helvetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ala jatkuvasti turpaansa ottavan naapurin vuoksi jankkaamaan häken kanssa siitä tarvitaanko apua oikeasti ja miksi en voi hakea uhria puhelimeen.

Tässä Tampereen tapauksessakin kyseinen asunto oli naisen ja mies asui toisella puolen kaupunkia. Vaikka mies paiskoo naista pitkin seiniä niin että koko talo tärisee, niin silti hän on aina vaan tervetullut vieras.

Vierailija
84/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienikokoinen nainen, niin en todellakaan uskaltaisi väliin mennä. Poliisille (tai siis hälytyskeskukseen) tietenkin soittaisin eli sillä tasolla puuttuisin asiaan.

Vierailija
85/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi soittaa poliisin. Sitten voisi hakata hurjana oveen, pimpottaa ovikelloa ja huutaa, että poliisi on tulossa. Se voisi rauhoittaa riehujia kummasti. Ainakin on yrittänyt auttaa jotenkin. Sitten voisi varuilta sen jälkeen juosta karkuun oven takaa.

Ei.... Kun soittaa sitä poliisia, niin häke sitten kertoo mitä pitää tehdä. Ei pidä lähteä sooloilemaan itse. Poliisillekin on hyödyksi, jos he itse voivat kuulla sen möykän, koska sen perusteellahan he sitten tekevät päätöksen siitä, että menevätkö häiritsemään möykkääjien elämää ja toisaalta möykkää kuuntelemalla he voivat päätellä itse, että miten varovainen pitää olla, kun joku sitten ehkä avaa oven ja niin edelleen. Ei rikollisille kannata kertoa, että poliisi on tulossa.... Pahimillaan sitten joku ehtii hävittää rikoksentekovälineen.

Vierailija
86/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun asenne ihan rehellisesti on se että tapahtukoot jos nainen on kerta oikeasti niin hölmö että hän on tollaisessa suhteessa esim, aina voi kävellä pois

Ei siinä akuutissa tilanteessa oikein voi "vain kävellä pois" jos itseä puolta isompi ja painavampi mies heittelee pitkin seiniä ja yrittää tappaa..

Tuohon yhteyteen sopiin satu pojasta, joka huusi sutta liian monta kertaa.

Jos naapurissa poikkeuksellisesti kuuluu väkivallasta kertovia ääniä, niin eiköhän useampi puutu asiaan tai soita poliisit apuun. Silloin, kun tuo tapettavan sian kiljunta toistuu tämän tästä, niin turha kuvitella, että naapurit tietäisivät soittaa apua tositilanteessa... kun ne useammat aikaisemmatkaan tositilanteet saaneet paria katkaisemaan sairasta riippuvaisuussuhdetta.

---

Miten ihmeessä ihminen taputtaa itseään selkään vain sen vuoksi, että poliisi kertoo faktan, että on käytetty kättä pidempää... aika usein nämä ihmiset heiluttelevat ja käyttävätkin kättä pidempää.

Ja sitten tuohon naiviin uskoon poliisin suojelusta. Vaikka ihminen uhkaa tappaa naisystävään ja tämän alaikäiset lapset, niin poliisi pyörittelee käsiään ja sanoo etteivät he voi tehdä mitään ennen kuin jotain tapahtuu.

Enkä nyt tahdo pelotella ettei poliisille kannata soittaa tarpeen mukaan vaan kannattaa huomioida, milloin ei kannata sekaantua toisten kieltämättä kauhealta kuulostavaan rakkauselämään.

miksi oletit, että poliisi kertoi minulle, että oli käytetyt kättä pidempää. Fakta kyllä on, että useimmiten käyten omaa kehoa noissa perheväkivaltatilanteissa, eli esim. nyrkkiä. 

ymmärist väärin myös polisiin suojelun.  Minun naapurieni tapauksessa poliisit kyllä tulivat ihan vain tsekkaamaankin, jos jostakusta meistä tuntui, että nyt siellä taas tapahtuu.  90% kerroista siellä oli tapahtunut jotain, jonka saattoi nähdä päällepäinkin. Muissa tapauksissa sitten keksittiin joku selitys.  Ja poliisi kyllä oikeasti suojelee myös häkeen soittavia, jos vaikka siitä syystä väkivallan tkeijä alkaisi kostaa häkeen soittajalle. Silloin luonnollisesti uhkaukset soitetaan muuhun numeroon kuin häkeen, ellei sitten ole juuri silloin tapahtumassa jotain. Jos väkivallan tekijä uhkaa sinua, mutta ei tapahdu muuta kuin uhkaus, niin tietenkin sitten teet siitä aamulla ilmoituksen poliisille ja poliisi sitten ohjeistaa sinua. Ja nykyisin nuo väkivallantekijätkin tietää, että mitä enemmän kiinnijäämisen jälkeen rettelöi, niin sitä pidempi kakku tulee. Että kyllä ne osaa sitten käyttäytyä.  etenkin kun nyt lähisuhdeväkivalta on yleisen syyttäjän alainen rikos, niin ei voi vain sanoa, että en minä halua, että puolisoani syytetään, en halua hänelle rangaistusta. Se rangaistus usein tulee ja jos sitten on nähtävissä, että hommat on jatkuneet sen ensimmäisenkin teon jälkeen, niin se sitten otetaan huomioon tuomiossa.

Minusta ei pidä lähteä pelkolinjalle pelkäämään, että mitä jos minulle tapahtuu jotain, jos soitan häkeen, kuten tuolla yllä joku itse väkivallan uhriksi joutunut kertoi, niin hyvin usein se väkivalta kohdistuu vain puolisoon.

Typeryys ja tietämättömyys ei ole synonyymi pelolle.

Olet siis niin onnellisessa asemassa, että et tiedä väkivaltaisista parisuhteista yhtään mitään. Et myöskään ole koskaan tarvinnut poliisin suojelusta, joka on ehkä tyypillisin tilanne ihmisten kohdalla. Ei kuitenkaan pidä rehvastella poliisin mahdollisuudella suojella, koska heillä ei mitenkään riitä resurssit kaikkien perhe-,  naapuri- tai muidenkaan- yhteentörmäysten "rauhanturvatyöhön".

Kuka tahansa tarvitseekin poliisin apua, niin aina poliisin paikalle tulo kestää minuutteja ellei pidempäänkin eikä tilannetta yhtään auta, että poliisit ovat rutiinikäynnillä varmistelemassa, mihin vaiheeseen tutun pariskunnan mielipiteen vaihtaminen on edennyt.

jotenkin käsittämätöntä miten paljon sinä satuilet minun viesteihini omia oletuksiasi. Tiedän väkivaltaisista parisuhteista "yhtään mitään". Naapurissani elettiin sellaisessa. Tiedän muustakin syystä sellaisesta yhtään mitään. Olen myös tarvinnut poliisi suojelusta (mutta en väkivaltaisen parisuhteen vuoksi). En ole rehvastellut millään. Se nyt vain on fakta, että poliisi suojelee myös sitä häkeen soittanutta. Ei se sitä tarkoita, että voi alkaa soitella poliisia kaikista mahdollisista syistä... toki ymmärrän, että sinulla on nyt tarve vääristellä sanojani, syystä tai toisesta.

Vierailija
87/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin miettimään tätä.

Olen itse ollut suhteessa, jossa mua pahoinpideltiin pahastikin. Varmasti äänet kuuluivat naapureille. Ainakin koko talo tiesi kun milloin oli ambulanssi pihalla ja milloin vain poliisi.

Jos siinä tilanteessa joku naapuri olisi tullut koputtelemaan, niin varmasti mies olisi saanut mut uhkailtua hiljaiseksi ja selostanut naapurille jotain hätistääkseen se , sitä se yritti poliisillekin selostaa. Naapureille se ei olis tehnyt mitään, se halusi mätkiä vain mua.

Itse ihmettelen miten kukaan ei soittanut poliisia? Sain aina itse tilanteen jälkeen hakattuna soitettua 112 tai paettua ulos.

Soittakaa aina, jos epäilys on! Itsellä ainakin meinasi henki lähteä.

Miksi sulle oli ihan ok, että te häiritsitte naapureitanne ja koko taloa toistuvasti noilla äänekkäillä yhteenotoilla? Tämä todella ihmettelen. Eikö yhtään kiinnosta ottaa muita huomioon? Eikö yhtään hävetä sen oman kämpän meno? Vähän vois kyllä ajatella muutakin, kun vaan sitä omaa napaansa...

Syy on aina pahoinpitelijän.

On äärimmäisen hyvä, että pahoinpitelystä kuuluu häiritseviä ääniä. Silloin voi soittaa helpommin apua.

Vierailija
88/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisestikin olen alkanut ihmettelemään, ja jopa hirvittää, että naapurit ei avaa ovea koska *eivät odota ketään*.

Itse sairastan sairautta, joka aiheuttaa todella hurjia rytmihäiriöitä, ja saattaa lähteä taju. Niin kiva tietää, että kun hoippuu rappukäytävään etsimään apua, niin kukaan ei avaisi ovea.

Niin saati sitten tällaisessa tilanteessa.. Ihmiset tahtoo olla niin itseensä käpertyneinä nykyään.

SInun kannattaisi sitten kertoa naapureillesi sairaudestasi, niin osaavat sitten olettaa helpommin, että "se voi olla se Saijamaijakaija, käynpä katsomassa".  Sairauskohtausten varalle kannattaa laittaa se 112 sovellus ja opetella käyttämään sitä. Saa avun tarpeen kerrottua nopeammin kuin lähtemällä rappukäytävään haahuilemaan.  (nämä kommentit eivät sitten olleet veetuilua, minulla on migreenikohtaus alkamassa enkä jaksa silloin kirjoitella kaikkea täysin auki)

minä olen kotioloissa naturisti, joten harvemmin avaan ovea, jos joku yllätysvieras tulee kolkuttelemaan tai soittelemaan ovikelloa. Yhden naapurin kanssa olen sopinut, että jos _hän_ tarvitsee apua, niin  voi koputtaa kolmesti oveen, tiedän siitä, että se on hän, asia on kiireellinen ja tulen nopeasti ovelle. Hänellä on ollut perheväkivaltaa  entisessä suhteessaan ja hän pelkää, että exänsä tulee joku päivä ovelleen.

Vierailija
89/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ala jatkuvasti turpaansa ottavan naapurin vuoksi jankkaamaan häken kanssa siitä tarvitaanko apua oikeasti ja miksi en voi hakea uhria puhelimeen.

Tässä Tampereen tapauksessakin kyseinen asunto oli naisen ja mies asui toisella puolen kaupunkia. Vaikka mies paiskoo naista pitkin seiniä niin että koko talo tärisee, niin silti hän on aina vaan tervetullut vieras.

Naapurini, väkivallan uhri (ja pari kertaa tekijänäkin), sairasti vaikeaa masennusta ja ihan se masennus ja alkoholinkäyttö oli osasyyllinen tapahtumiin ja siihen, että aina vain osapuolet palasivat yhteen. Hänellä ei ollut voimavaroja ottaa ja lähteä (joka siis olisi merkinnyt oman asunnon etsimistä ja avioeron vireille laittamista. Eikä hän osannut olla yksin, pelkäsi yksin jäämistä. Yhteiskunta ei osannut häntä tässä asiassa auttaa)

Ehkä mieskin oli masentunut. Olen monesti ajatellut, että ehkä oli heille hyvä, että kerran sitten asiat menivät niin pahasti vikaan, että tuli linnaa ja valtio erotti näin avioparin toisistaan.  Mielestäni oikeuden pitäisi  velvoittaa lähisuhdeväkillan osapuolet käymään pakollisessa väkivallan tekijöille ja uhreille terapiassa. Sen määräyksen voisi antaa myös poliisille oikeudeksi tehdä esim. sakkojen sijaan.

Vierailija
90/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otatte mieheksi tatuoidun kaljupään, niin olkoo se teilel opiksi.

Mulla on ollut kaksi pahoinpitelevää miestä. Ihan siloisia suomipoikia ilman mitään näkyviä merkkejä ja erittäin charmikkaita ja pidettyjä.

Se tatuoitu kaljupää on ollut mun miehistä lempein ja herkin.

Vierailija
91/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun asenne ihan rehellisesti on se että tapahtukoot jos nainen on kerta oikeasti niin hölmö että hän on tollaisessa suhteessa esim, aina voi kävellä pois

Mä yritin tätä kesken sekopään pahoinpitelyn.

Se nakkasi mut aina uudestaan lattiaan voimalla. Aina uudet mustelmat. Jos huusin, niin kurkusta kiinni että pysyy holjaa. Pakenin kun sammui.

Eron jälkeen alkoi tulla solvaamista ja tappouhkauksia. Mitä sanoi poliisi? "No ei me oikein mitään voida ennenkuin se on oikeasti tehnyt jotain".

Vierailija
92/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" en oo kuullut mitään jos multa kysytään

en oo kuullut mitään, jokainen kai pitää huolen itsestään " tuumaili Kolmas Nainen kauan sitten.

Vierailija
93/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole kukaan mies ikinä edes uhkaillut väkivallalla, mutta en ole sekopäiden kanssa seurustellutkaan. Hyvin kouluttautuneille löytyy fiksuakin seuraa ja jos ei löydy, voi elää yksin. Onhan tuo parvekkelta pudotettukin nähnyt tuon p-läjän luonteen jo vuosikausia. Olisi hakenut lähestymiskiellon ja ostanut kiväärin yöpydälleen.

Vierailija
94/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnysmattona saa olla, jos haluaa.

Vierailija
95/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen miettinyt pitääkö soittaa poliisit kun joku nainen on huutanut naapurista kuin sireeni. Onko oikea hätä vai ei? En voi varmasti edes tietää mistä huoneistosta se kuuluu. 

Vierailija
96/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen soittanut poliisit tuollaisessa tilanteessa parille eri pariskunnalle. Lopputuloksena nainen tulee taas parin päivän sisään uudelleen hakattavaksi.

Minä soitin myös kerran, kun nainen huusi, että hänestä tulee verta ja miehen pitää antaa puhelin, että hän voi soittaa ambulanssin. Poliisit tuli, mutta kukaan ei avannut heille ovea. Pariskunta luikki rappusia pitkin karkuun, kun näkivät maijan kaartavan pihaan. Siis tämä pahoinpidelty nainen myös, eikä mitenkään miehen pakottamana. Tuollaiset eukot tekee niin karhunpalveluksen muille naisille.

Vierailija
97/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjäpäät poistuvat geenipoolista.

Vierailija
98/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät auta toisiaan. Mieluummin autetaan ulkomaalaisia. 

Vierailija
99/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tiedän monta tapausta, jossa soitettu poliisit ihan vain epäilyksen takia. Poliisien tehtävä on käydä tarkistamassa tilanne. Ei soittajan tarvitse tietää varmasti, onko oikea hätä, mutta jos epäilee hädän olevan, niin on kansalaisvelvollisuus soittaa 112.

Vierailija
100/148 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen soittanut poliisit. Ei ollut turha soitto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan