Hei odottajat, raskaus ei ole sairaus...
Kirjoitanpa nyt kuitenkin, vaikka varmasti toisilla teistä hiukset nousevat pystyyn. Jonkin aikaa olen täällä taas seuraillut näitä kirjoituksia ja olisi itsekin ihan mukava liittyä johonkin odottajien ryhmään, koska kolmas lapsi tulossa (jos kaikki menee hyvin) kevään lopussa. Mutta en ole sitä tehnyt. Miksi? Minua vain ärsyttää aivan suunnattomasti se, että monet odottajat tekevät raskaudesta niiiiin vaikean ja ensimmäisenä ajatuksena on, että milloin voisi aloittaa sairasloman. Ei raskaus ole mikään sairaus!!! Itse, kuten mainitsin, odottelen kolmatta lasta. Aikaisemmin olen ollut molemmissa raskauksissa henkisesti ja fyysisesti rankassa seisomatyössä, sekä päivä- että yövuoroissa. Joo, oli ja on suonikohjuja, oli liitoskipuja, yöt juoksin vessassa, nukkuminen oli vaikeaa ja katkonaista, tuli univelkaa, oli harjoitussupistuksia, selkä oli järkyttävän kipeä jne. Mutta ne vain kuuluu asiaan. Miettikää vain ennen vanhempianne tai isovanhempianne, eipä sitä paljon pystytty edes ajattelemaan sairaslomaa raskauden takia.
Toki ymmärrän, että toisilla odottajilla on tilanne ihan oikeasti vakava ja sairasloma on todellakin aiheellista. Mutta rehellisesti sanottuna tähän porukkaan mahtuu myös näitä " kaikki on niin vaivalloista ja vaikeaa, jään sairaslomalle" ,vaikka oikea motiivi taitaa olla ihan jossakin muualla (näille kirjoituksen kohdistan).
Niin, ja on minulla myös elämä :) eli ei tämä asia tärkein ole, eikä häiritse elämääni, ajattelinpa nyt vain kirjoitella kerrankin ajatukseni.
Kommentit (61)
Ja mä en ihan oikeesti tajua miksi tämmösiä pitää tänne palstalle kirjottaa??!!!Tahallaan vissiin haluat riitaa haastaa??Mun mielestä ketään ei voi tollain arvostella...tuskin sinä tiedät kaikkien näiden " vaivaisten" odottajien tilanteita ihan kokonaan??Ja älä yleistä!!
Meitä joilla raskausaika on todella vaikeaa löytyy varmaan monia ja on tosi ikävää lukea tälläisia. Olisin minäkin enemmän kuin onnellinen jos pystyisin tekemään kaikkea mitä sinä pystyt, mutta toisin vaan on ja levättävä on.Että jospa pitäisit tälläiset asiat ihan omana tietonas!
Vaivainen odottaja+poitsu 23+2
En mitään riitaa halua haastaa. Lue vaikkapa aloitukseni toinen kappale uudestaan ajatuksen kanssa....
onhan niitä sellaisia, jotka jäisivät sairaslomalle heti kun ovat kerran aivastaneet. ja suurin osa niistä ei edes mitään vauvoja odota.
koeta ottaa rennosti, se tekee odottavalle äidille ihan oikeasti HYVÄÄ. et saa kirkkaampaa mitalia siitä hyvästä, että menet huononkuntoisena yötöihin.
Hei kaikkea-uutta....
Jos luet aloitukseni viimeisen kappaleen ajatuksella, ymmärtänet varmasti, että otan kyllä ihan rennosti, eikä aloittamani keskusteluaihe ole ajatuksissani kuin vain silloin kun tänne palstalle eksyn...:)
Ja muillekin, älkää nyt heti ottako itseenne ja asiaa liian vakavasti :)
ymmärrän täysin, mitä ap ajat tässä takaa. Sukulaiseni on raskaana ja ensimmäisenä ilmoitti että hyvä kun nyt voi jäädä sairaslomalle hyvällä omallatunnolla. Luulempa että ap viittasi juuri tän tyyppisiin tapauksiin kirjoituksessaan. Minusta siinä kirjoituksessa ei ollut mitään loukkaavaa. Riippuu tietenkin miten sen haluaa ymmärtää.
meitä on joka lähtöön ja osa jää vielä asemallekin.
Eiköhän kuitenkin suurin osa sairaslomalle jääneistä ole jäänyt ihan jostakin oikeasta syystä töistä pois. Pahahan se on ulkopuolisen arvioida kuinka kivulias tai vaikea kenenkin raskaus todellisuudessa on.
Joillakin se raja menee korkeammalla kuin toisilla, eikä siitäkään voi ketään arvostella - toisille pienikin supistelu tai väsymys on riittävä syy jäädä töistä pois jos lääkäri van sairasloman kirjoittaa, toiset tekevät viimeiseen asti sisulla huolimatta siitä onko se järkevää vai ei..osa taas jää tähän näiden ääripäiden välimaastoon - eikä missään vaihtoehdossa ole mitään väärää tai halveksuttavaa. Minä rohkeana ilmoittaudun hakevani huomenna sairaslomaa sen takia että PELKÄÄN työssäni - enkä koe olevani lusmu siitäkään huolimatta.
Lääkärihän sen loppupeleissä arvioi kuka töihin kykenee ja kuka ei - ainakaan meilläpäin ei sairaslomaa helpolla heru vaikka toisinaan syytäkin olis ollu.
Tappert ja Puksu 28+2
Minä ku niiin tykkään valittaa ja voivotella vaivojani millo kenellekkin =D
mutta eipä tarvii hakea sairaslomaa, kun jään hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle..
Esikoiselta olin paljon sairaslomalla ja palkka juoksi, oli helppoa olla lomalla mutta " vähäpätöisin" syy oli päänsärky..
Jokainen tietää kykynsä ja jaksamisensa, en siis lähtisi tuomitsemaan ketään odottavaa heidän lomistaan/vaivoistaan =)
Näitä oli jo silloin kun yli pari vuotta sitten esikoista odottaessa palstalle tulin. Ja näitähän tulee myös jatkossa.
Pistän arvon aloittajan kommentit raskaushormoonien piikkiin.
Toivottavasti hän aikanaan hormoonitason normalisoituessa ymmärtää, että ihmiset ovat yksilöitä ja joku kokee asiat ehkä hieman eri tavalla kuin hän.
K rv 20+1 ja poika -05
Eikö täällä tosiaan saa kirjoittaa muuta kuin vaaleanpunaisia masu-nippailu-lällälläää juttuja? Itse asian ydin katosi taas monen vastauksesta. Ei luettu tarpeeksi tarkkaan, eikä mietitty mitä oikeasti sanottiin. Että viitsitte aikuiset? ihmiset.
Että koska isovanhemmillani ei ollut mahdollisuutta sairaslomaan, ei sitä minunkaan pitäisi ottaa. :D Aloittaja ei varmaan sitten käytä synnytyksissään kivunlievitystä, ei käy raskausaikana ultrassa tai muitakaan nykyaikaisa hömpötyksiä, kun niitä ei isovanhemmillekaan ollut tarjolla? No, saivartelu sikseen.
Ei millekään keskustelupalstalle kannata tehdä aloitusta keskusteluun, jos ei ole valmis ottamaan vastaan myös niitä eriäviä mielipiteitä. Jos ajatus jo kirjoittaessa on se, että " nyt jotkut teistä varmaan vetää herneet nenuun" niin kannattaisiko miettiä sitä omaa ilmaisuaan ja kirjoitustyyliään? Olenko nyt kärkevä, provosoiva, haluanko herättää keskustelua vai loukata jonkun tunteita? Ja ehkä jopa kannattaisi tarkistaa omaa asennettaan muita ihmisiä kohtaan, jos jonkun toisen omassa elämässään tekemät valinnat ärsyttävät. En näe tässä asiassa muuta epäkohtaa kuin sen, että aloittajaa ärsyttää, eikä se ole kenenkään muun ongelma kuin hänen.
Jos joku hakee sairaslomaa, niin mitä sitten? Millä tavalla se kenenkään elämää haittaa tai vaikeuttaa? Paitsi todennäköisesti sen, joka sitä sairaslomaa joutui hakemaan, kun hänellä on kurja olo ja huoli oman raskautensa kulusta.
Eipä kai olisi pitänyt puuttua koko keskusteluun, mutta eipä nyt ollut muutakaan tekemistä tässä vaivojeni valittelun lomassa. Hauskaa joulunodotusta kaikille, työllisyystilanteesta riippumatta. ;)
-v-
Kun on itse raskaana eikä sellaista vaihtoehtoa kuin sairaslomailu ole. Olen todella sitä mieltä että lapsen etu on tärkein ja kaikki sairaslomaa oikeasti tarvitsevat sen ansaitsevat. Silti koen sillontällöin suurta suuttumusta kun mietin että itse olen tehnyt ja teen töitä vaivoista huolimatta kun vaihtoehtoja ei ole.
Olen yksi yrityksen omistajista ja sijaistan toimitusjohtajaamme, joka on hoitovapaalla vietettyään lähes koko odotusaikansa sairaslomalla. Meillä töissä oli tilanne todella hankala kun kerroin odottavani vauvaa, koska kaikki pelkäsivät että minäkin häviän kuvioista heti. Ymmärrän hyvin ettei työntekijälle työpaikka ole yhtä rakas kuin silloin kun yritys on oma, mutta aina joskus sellaistakin asennetta toivoo.
Itse olen kohdannut suurta paheksuntaa ja hämmästelyä kun olen sanonut olevani äitiyslomalla vain pakollisen ajan ja palaavani sitten puolipäiviäisenä työhön (pystyn myös tekemään kotona suuren osan työstäni). Olen sitä mieltä että a) raskaus (normaali sellainen) ei ole sairaus ja b) on jokaisen oma asia onko oma paikka lapsen kanssa kotona vai ei.
Kirjoitukseni tarkoitus ei kuitenkaan missään nimessä ole väheksyä sairaslomaa tarvitsevia äitejä :)
Enkä tällä tarkoita niitä, joiden lapset ovat oikeasti kipeenä usein. Vaan niitä, jotka jäävät kotiin hoitamaan lasta kun lapsella on nuha " alkamassa" . Mutta kaikki tavallaan.
Itse kun tulin ekan kerran raskaaksi, tein kahta työtä ulkomailla. Ekat 3kk tein 70h/viikossa. Sitten raskausviikolle 31 asti tein 55h/viikossa töitä. Paljon seisomista ja rasittavia työvuoroja, esim 14h putkeen. En ollut päivääkään pois töistä ekan raskauden aikana.
Toinen raskaus on alkanut ilman oireita. Tosin pelkään, että jos paino nousee esim 10kg, niin sitten saattaa ottaa selän päälle. Tällä hetkellä teen istumatyötä, joten kai se on sama istunko kotona vai töissä ... tosin nyt kun tämän kirjoitin, niin voisin lyödä vetoa että pian alkaa joku saikkukierre :-S
Kyllähän turha sairaslomailu vaikeuttaa sinne töihin jäävien elämää. Kaikki työt kasaantuvat niiden päälle jotka siellä töissä ovat.
Mutta, edelleen itsekin raskautumista toivovana sanon, että tilanteita on monia, toisilla on oikeasti vaikea raskausaika ja toiset taas jäävät pienimmistäkin vaivoista kotiin. Tunnen itse molempien tyylisiä tapauksia.
varjokas:
Jos joku hakee sairaslomaa, niin mitä sitten? Millä tavalla se kenenkään elämää haittaa tai vaikeuttaa?
-v-
Sehän on hyvä että jollakin nousee karvat pystyyn, koska sittenhän siitä tietää että aloittaja on saanut äänensä kuuluviin :).
Monista huomasin täällä että ei oikein oltu luettu tarkkaan mitä aloittaja tarkoitti.
Työssäni olen myös törmännyt noihin, " ei oikein jaksais työ kiinnostaa. No, mut voisin valitta vähän supistuksista niin saan pari päivää lomaa" tai että " selkään sattuu, tarvin saikkua" , MUTTA SITTEN ILMESTYY TYÖPAIKAN PIKKUJOULUIHIN!!
Meitä mahtuu moneen pulkkaan, ja sitähän aloittaja myös tarkoitti. Minusta vähän tuntuu että ne ketkä pahimmiten ottaa nokkiinsa, kuuluu juuri tähän " tiettyyn" pulkkaan. Koska ne ketkä oikeasti tietävät sairastavansa ja ketkä oikeasti tietävät että nyt todella tarvii ottaa rauhallisemmin, niin ei tästä ottaisi nokkiinsa. Antoihan aloittaja sympatiaa OIKEASTI sairaille ja saikkua tarvitseville.
Se vaan nyt minunkin mielestäni on niin että liian helposti tässä maassa saa saikkua.
Itse kuuluun joukkoon kuka on kerran ollut saikulla raskaana ollessani, mutta tosiaan, kun synnytys oli käynnistyä ennenaikaisesti. Eikä siltinkään aloittajan aloitus saanut minua mitenkään raivon partaalle, päinvastoin. Ymmärrän ihan täysin mitä aloittaja ajaa takaa.
Ja tämä palsta on minusta hyvä, saa kuukausi pinossa käydä valittamassa kun koskee sinne tai koskee tänne, saa huomata että muilla samoja ongelmia, on ne sitten mitä vaan :). Tuleepahan valitettua jonnekkin muualle kun miehelle kotona :). Yhdistäähän meitä kaikkia yksi aika suuri asia.
Joulumieltä :) tontut kurkkii ;)
Suurimmalla osalla varmaan syyttä, kumminkin.
Osa ihmisistä nyt vaan on joka flunssan takia viikon pois töistä ja osa näistä samoista ihmisistä varmaan käyttää raskautta saadakseen sairauslomaa. Toiset taas puurtaa töissä vaikka missä taudissa. Tervein suhtautuminen olisi kultainen keskitie.
Joka tapauksessa jokaisella työpaikalla pitää ottaa huomioon, että työntekijät joskus sairastuvat ja tarvitsevat sairaslomaa, ihan riippumatta siitä ovatko raskaana vai eivät.Se on sitten työnantajasta kiinni, jos ei hanki sijaisia tms ja siten rasittaa sitä olemassa olevaa työväkeään. Se ei ole sairaslomalle jäävän ihmisen ongelma, eikä häntä pidä siitä syyllistää.
-v-
Jokaisella saa olla omat mielipiteensä ja jokaisella on oikeus myös sanoa ne. Niin, harmillista vain, että täällä ei lueta tekstiä kokonaisuudessaan. Eli te, jotka aloituksestani otitte liiankin suuren kuperkeikan, niin lukekaa aloitus uudestaan ja ehkä löydätte sen oikean ajatuksen....Mukava, että muutamat ovat sen löytäneet. :)
Täällä on kiva käydä aina välillä lukemassa, mutta en myöskään pinoutus mihinkään. Tuntuu että otan liian rennosti kaikki nuo nippailut yms. ku täällä kai " kuulus" hätääntyä (yleistämättä). Mutta jokainen suhtautuu omalla tavallaan asioihin:)
Aloittajalle vinkiksi että kannattaa liittyä kuukausi-pinoon jollain muulla palstalla jos kerta haluat kuitenki jakaa tuntemuksia;) Ellet jo sitä ole tehnyt.
tämä teksti on luettu ihan kokonaisuudessaan ja parikin kertaa, mut sorri vaan en näe siellä mitään muuta kuin " minä olen tähti supertunnollinen odottaja, mut ohoh en kuulu täällä mihinkään ryhmään, kun joka puolella on sellaisia, jotka koko ajan tahtovat käyttää tilannettaan hyväksi. no okei on oikeasti sairaitakin..." ja plääh ajatus kätkeis
ensimmäinen sairaslomani nykyiseltä työpaikalta (puolentoista vuoden ajalta) oli sellainen, että minut vietiin suoraan töistä ambulanssilla sairaalaan, tajuttomana. Tajuttomuus kesti noin puoli tuntia ja sitä seurasi noin tunnin amnesia. Tuon sairasloman pituus oli puolitoista päivää. Onneksi oltiin ulkomailla ja pääsin parhaaseen kaupungin sairaalaan, niin kohtauksen syy selvisi saman tien.
raskaudessa tähän saakka (rv19+5) vointi on ollut onneks suht. hyvä ja sairaslomapäiviä tuli tasan 3. mutta kuule, jään epäilemättä saikulle, heti kun rupeaa tuntumaan siltä ja vastaan hyvinkin napakkaasti tuon kaltaiseen voivotteluun.
Rennosti ottamisella tarkoitin mm. kaikenlasten maailman vääryyksien tujoittamisen ja tuomitsemisen lopettamista ja keskittymistä siihen masussasi kasvavaan uuteen ihmiseen.
Kyse on valinnoistamme. sinun valinnat ovat hyviä sinulle, ole niistä onnellinen. mutta silloin kun lähdetään tuomitsemaan toisten valinnat tosta vaan, useimmiten on jokin itsellä pielessä. se on kuin tuomita muita valmiiden joululaatikojen ostamisesta kaupasta :)
ja ihan oikeasti jos jossain työpaikalla yhden ihmisen sairaaksi tulemisesta menee koko toiminta sekaisin, se on vain huonoa organisointia. eli työpaikkasikaan ei ole täydellinen, miksi sinun pitäisi?
tuntuu hyvälle, kun olisin halunnut olla töissä, mutta esim. eilen en edes päässyt kunnolla kävelemään johtuen selkäkivuista (tai ehkä mä oon vaan niitä joilla karvat nousee pystyyn). Itkua vääntäen taas täällä kotona kökin, kun olis kaikenlaista kivempaakin tekemistä.
Enkä todellakaan ole sairaana vaan raskaana, IHANAA.
-m-