Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas pakkouskontoa lapselle

Vierailija
19.12.2006 |

Päiväkodissa menevät kaikki joulukirkkoon. (ja pyhäkouluun arkisin) Niin sitten myös meidän lapsi, " ettei erottuisi joukosta" . Joutuisi yksin oleen poissa sieltä. " kyllähän meiltä joku sitten jää hänen kanssaan mutta hankalaahan se on ja varmaan ikävää kun kaikki kaverit menee" Miksi ihmeessä kunnallisessa päiväkodissa sitten pitää tunnustaa jotain uskontoa?

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukirkkoonkin voin lapsen viedä mutta haluan itse olla mukana, kun hän ihmettelee siellä kaikkea.

Yhtä paljon protestoisin jos hänelle näytettäisiin seksi- tai väkivaltaohjelmia joita hän ei vielä voi ymmärtää. Mutta sekin olisi varmaan vain yleissivistävää.

Pelkästä joulukirkosta en olisi moksiskaan. Päiväkodeissa on kuitenkin ruokarukouksia, adventtihetkiä, ja viikottaisia pyhäkouluja.

Minua ei haittaa olla vähemmistö kun siihen vain annetaan tilaa, mutta taas on niskassa lauma jonka mielestä siinä on jotain väärää ja tuomittavaa.

ap

Vierailija
62/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona sitten koitan kauniin sanakääntein sanoa että siellä kerrotaan niitä satuja taas.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan siedä, että lapsilleni tuputetaan uskoa. En myöskään tykkää, jos joku yrittää kasvattaa häneen jotain poliittisia ideologioita, rasismia taikka ns. valmiita maailmankuvia. Itse pyrin antamaan lapsilleni eväitä rakentaa terve tasapainoinen maailmankuva. Hän saa itse omala tavallaan tutustua uskontoihin, aatteisiin yms. Ei niitä tarvitse kenenkään ulkopuolisen ruveta syöttämään. Päiväkodeissa ja kouluissa tämä uskontokasvatus kun on juuri tätä pakkosyöttöä. Siinä sivussa leimataan toisenlaiset maailmankuvat jotenkin huonommiksi. Suvaitsemattomuutta se on.

Vierailija
64/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lauletaan joululauluja (kyllä niissä varmaan on hengellinen sisältö, mutta samaa kulee radiostakin), voi olla pieni puhe ja ehkä vaikka pieni esitys seimineen. Jos on hyvä pappi, niin puhuu lapselle lapsen kielellä eikä mitään kuivaa.

Itse nautin valtavasti tällaisista turvallisista pienistä hetkistä. Voisin olla katkera vanhemmilleni, jos en olisi sellaisiin pienenä päässyt.

Vierailija
65/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle lapsena se oli melkoisen puuduttavaa. Jos se on niin hieno elämys niin miksi te kaikki ette joukoin käy kirkoissa sunnuntaisin? siellä käy keskimäärin 8 mummoa, niissä upeissa rakennuksissa.

Minä käyn kirkoissa ihan mielelläni, silloin kun siellä ei paasata historiallisista tai kuvitteellisista hahmoista. Tosi hienoja rakennuksia joissa on tilaa ajatuksille.

ap

Vierailija
66/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

EN näe uskontoa lähestkään yhtä pahana asiana kuin näitä kaikkialla jyllääviä markkinavoimia. Mites nisitä pääsis eroon?

Älä mene itse siihen mukaan. Helppoa. Hankkiudu eroon TV:stä, laita ei mainoksia lappu oveen ja älä käy supermarketeissa. Vai eikö enää kuullostakkaan kivalta? Tee itse valintasi.

Vierailija
67/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaikka ei itse uskoisikaan, kuuluu kuitenkin yleissivistykseen tuntea uskontojen (erilaisten) tunnuspiirteitä ja kirkossakäyminen on yksi tapa oppia tuntemaan oman maansa kulttuuriperinteitä.

Tämä on taas tätä, kun oletetaan suomalaisten olevan jotenkin homogeeninen massa. Minun maailmankuva poikkeaa ainakin runsaasti naapureistani ja en ole ajatellut kasvattaa lapsiani kuten naapurini tekevät, vain koska se saattaa olla jotenkin perinteikästä. Tuolla ajattelulla ei kyllä tapahdu mitään kehitystä.

Vierailija
68/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityssä maassa nyt kun vaan eletään näin. Ehkä jostain voisi löytyä jotain uskontoon sitoutumattomia päiväkoteja. Mutta täysin et pysty kristinuskolta lastasi piilottamaan (toivottavasti).

Vierailija
69/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy tuntea uskontoja. Kyllä uskonto on ollut hyvin vahvasti tekemässä kulttuuria.

Jos haluat kasvattaa lapsesi irrallaan ympäröivästä maailmasta oman yksilöllisen maailmankuvasi mukaan, sitten sun varmaan vaan tarvii kieltää häntä osallistumasta niihin päiväkodin uskontojuttuihin. Niin mekin tehdään, siis lapsemme ei osallistu moniin sellaisiin " kulttuurijuttuihin" mihin kaikki muut osallistuvat. t. lestadiol

Vierailija
70/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni viedään uskontoa harjoittamaan koska minun on pakko mennä töihin.

Tottakai ajattelen aikuisen tavoin, niinhän äitien pitääkin tehdä. Te valitatte jos reimatecit on kuivauskaapissa, mutta minä en saa valittaa jos lasta aivopestään uskontoon?

Lapseni ei ennen päiväkodin pakkouskontoa tiennyt mikä on enkeli, taivas, jumala tai jeesus. Nyt kun hänelle niitä tuputetaan niin tottakai niistä täytyy nyt sitten jollain lailla puhua. allahista jostain syystä ei tarvitse. Tai Shivasta tai Buddhasta.

Joka tapauksessa sanon niistä samalla lailla, että meillä ei uskota niihin, ja että ne on aikuisten satuja. Ja että ne ei ole totta.

Ongelma on tietysti että kun päiväkodin tädit on auktoriteetti niin on hämmentävää pienelle lapselle jos jossain asiassa ne valehteleekin. Olisin mielelläni jättänyt lapseni ilman tällaista hämmennystä ja kokemusta.

ap

Vierailija
71/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ala-asteella, kaikki koulumme kevätjuhlat vietettiin kirkossa. Mä en koko ala-asteaikanani siis päässyt kevätjuhlaan.

Minusta se on melkein jo perustuslain vastaista!

Vierailija
72/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
73/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten piiloudut markkinataloudelta tässä nykymaailmassa? Päiväkodin tädeille voi sanoa, ettei teidän lapsille saa kertoa noita satuja.

Vierailija
74/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
75/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei.

Vierailija
76/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... yhtä lailla vaikka kotona ei luettaisi lelulehtiä, ei katsottaisi mainoksia, niin kyllä ne päiväkodissa viimeistään kavereilta vyöryy ne pakolliset rojut ja merkit.

ap

Vierailija
77/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos lapsenne vietäisiin päiväkodin kanssa vaikka moskeijaan ja siellä sitten harrastettaisiin näitä uskontunnustuksia ja rukouksia?

Päivittäin rukoltaisiin Allahia jne.

Siinä olis sitten elämyksiä lapsillenne...

Voisitte hieman kokeilla asettautua toisen asemaan!

Vierailija
78/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö niitä kukin voi harrastaa omalla ajallaan. Pyhäkoulut ja joulukirkot voisi olla viideltä että voi joko hakea lapsensa pois tai lähteä hänen kanssaan yleissivistymään ja kokemaan ihanaa joulunodotusta.

Ruokarukouksen kukin voi lukea heti aamiaispöydässä ja kotiin tultua yhteisessä ruokapöydässä, jos se nyt jää päiväkodissa väliin niin putoavatko uskovat lapset heti pakanuuden puolelle.

ap

Vierailija
79/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi aikaa kun toiset ovat kirkossa? Hae lapsesi poissa kun toiset lähtevät! Ota vaikka töihin mukaan jos et voi olla töistä poissa!! Sillähän pääset tästä! Miksi teet tästä ongelman jos et halua lastasi kirkkoon vievän? Päiväkodillahan on ohjelma minkä he tekevät jo hyvissä ajoin ja tuskin alkavat perumaan kirkkoa kun yksi äiti ei halua lastaan sinne vievän! Eli hae lapsesi pois päiväkodista kun muut lähtevät ja selitä lapsellesi mitä haluat mihin muut ovat menossa!

Vierailija
80/166 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunlaisiasi enemmän päättämään näistä asioista, koulun rehtoreiksi ja päiväkodin johtajiksi.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi