Taas pakkouskontoa lapselle
Päiväkodissa menevät kaikki joulukirkkoon. (ja pyhäkouluun arkisin) Niin sitten myös meidän lapsi, " ettei erottuisi joukosta" . Joutuisi yksin oleen poissa sieltä. " kyllähän meiltä joku sitten jää hänen kanssaan mutta hankalaahan se on ja varmaan ikävää kun kaikki kaverit menee" Miksi ihmeessä kunnallisessa päiväkodissa sitten pitää tunnustaa jotain uskontoa?
Kommentit (166)
yhtä lailla panisin pahakseni jos esim. vegaani lapsi joutuisi syömään ruokansa vaikka eri huoneessa tai eri aikaan. SE olisi häpeärangaistus. Näinhän uskonnon kanssa nyt menetellään.
ap
meillä käydään kyllä kirjastossa, teatterissa ja sellaisissa ihan kotoakin. Minä tiedän että lapseni saa kulttuuria ilman päiväkotiakin, ehkä ajattelisin että aika tylsää jos ei millään retkillä käydä. Mutta kuvittelisin että jotain retkiä löytyisi jotka ei loukkaisi vakaumusta. Minun lapsen voisi ihan hyvin viedä kirkkoon tai moskeijaan tai mihin vaan, kun siellä ei kukaan yritä käännyttää vaan se on vain taide- ja kulttuurivisiitti.
ap
Vierailija:
Hyväksyisitkö myös sen, että kaikki jonkun vakaumusta loukkaava toiminta poistetaan päiväkodeista kokonaan?Vierailija:
Jos lapsi ei voi vanhempien vakaumuksen vuoksi osallistua kaikkeen mihin muut lapset, vaan hänelle järjestetään jotain muuta siksi ajaksi, tilannehan on aivan sama kuin niillä jotka eivät osallistu uskonnollisiin tilaisuuksiin.Jos joulukirkot ja muut kielletään kaikilta, samalla on tasapuolisuuden kiellettävä myös teatteriretket ja konsertit kaikilta. Niissähän jokainen voi halutessaan käydä omalla ajallaan.
Vierailija:
Minulle ongelma on se, että uskonnonvapauslain nojalla lasta ei saisi saattaa eriarvoiseen asemaan vakaumuksen vuoksi. Kun lapsi ei voi osallistua uskonnon harjoittamiseen, on vaihtoehto usein tavallista puuhastelua, jolloin lapsi saa rangaistuksen siitä, että ei ole osallistunut uskonnon harjoittamiseen. Jos toiset esimerkiksi viikkotolkulla suunnittelevat retkeä, on päiväkotiin toiseen ryhmään meneminen aikamoinen rangaistus.Minusta on eri asia se, vietetäänkö synttäreitä tai otetaanko valokuvia. Kumpikaan niistä ei ole uskonnon harjoittamista kenellekään. Onko tosiaan niin, että jotkut lapset joutuvat toiseen ryhmään toisen lapsen synttäreiden vuoksi?
Uskonnon harjoittaminen pitäisi minun mielestäni saada kokonaan pois kunnallisista toiminnoista. Jokainen saisi vapaa-ajallaan opettaa lapselleen tunnukselliset asiat niin kuin parhaaksi näkee.
Vierailija:
meillä käydään kyllä kirjastossa, teatterissa ja sellaisissa ihan kotoakin. Minä tiedän että lapseni saa kulttuuria ilman päiväkotiakin, ehkä ajattelisin että aika tylsää jos ei millään retkillä käydä. Mutta kuvittelisin että jotain retkiä löytyisi jotka ei loukkaisi vakaumusta. Minun lapsen voisi ihan hyvin viedä kirkkoon tai moskeijaan tai mihin vaan, kun siellä ei kukaan yritä käännyttää vaan se on vain taide- ja kulttuurivisiitti.
ap
Mutta en tosiaan ole kieltämässä kenenkään kirkossa käyntiä, miksi se vaan pitää järjestää niin että joko kirkkoon kuulumattomatkin pitää sinne raahata tai sitten jättää yksin odottamaan, hämärästi tietoisina siitä että jostain nyt rangaistaan mutta mistä.
Enkä ymmärrä tätä yleistä lynkkausmentaliteettia, että jos et kuulu kirkkoon että harrasta valtauskontoa, niin mene sitten joihinkin muihin päiväkoteihin ja kouluihin. Samoja verojahan minä maksan! Jos kerran väitetään että Suomessa on uskonnonvapaus, niin olisi kiva nähdä se käytännössä. Tällä palstalla ei ainakaan
ap
Vierailija:
Vai ymmärsinkö oikein, että ap:n ja kumppaneiden mielestä vakaumukset ovat eriarvoisia, toisten vakaumuksen vuoksi pitäisi poistaa kaikilta tietyt jutut mutta joidenkin toisten vakaumuksella ei niin väliä.
perun puheeni tästä palstasta, aloin vain niin ottaan hernettä nenään. Sori AV:läiset, teitä on tässäkin keskustelussa kyllä ollut monelta kannalta mukana,
ap
Vierailija:
Mutta en tosiaan ole kieltämässä kenenkään kirkossa käyntiä, miksi se vaan pitää järjestää niin että joko kirkkoon kuulumattomatkin pitää sinne raahata tai sitten jättää yksin odottamaan, hämärästi tietoisina siitä että jostain nyt rangaistaan mutta mistä.Enkä ymmärrä tätä yleistä lynkkausmentaliteettia, että jos et kuulu kirkkoon että harrasta valtauskontoa, niin mene sitten joihinkin muihin päiväkoteihin ja kouluihin. Samoja verojahan minä maksan! Jos kerran väitetään että Suomessa on uskonnonvapaus, niin olisi kiva nähdä se käytännössä. Tällä palstalla ei ainakaan
ap
Mutta minusta tuota tilannetta ei pidä korjata niin, että kaikilta muiltakin kielletään p-kotien joulukirkot ja muut, vaan niin, että hlökunnalta vaaditaan tuon uskonnonvapauden kunnioittamista.
Kyllä kai meidänkin lapsia rangaistaan samalla tavalla kun eivät osallistu tiettyihin päiväkodin juttuihin vakaumuksemme vuoksi. Minusta olisi silti kohtuutonta alkaa vaatia, että nämä pitäisi kieltää kaikilta muiltakin. Samoin mielestäni allergista lasta rangaistaan jos muut syövät vieressä herkkuja eikä hän saakaan.
Vierailija:
Mutta en tosiaan ole kieltämässä kenenkään kirkossa käyntiä, miksi se vaan pitää järjestää niin että joko kirkkoon kuulumattomatkin pitää sinne raahata tai sitten jättää yksin odottamaan, hämärästi tietoisina siitä että jostain nyt rangaistaan mutta mistä.Enkä ymmärrä tätä yleistä lynkkausmentaliteettia, että jos et kuulu kirkkoon että harrasta valtauskontoa, niin mene sitten joihinkin muihin päiväkoteihin ja kouluihin. Samoja verojahan minä maksan! Jos kerran väitetään että Suomessa on uskonnonvapaus, niin olisi kiva nähdä se käytännössä. Tällä palstalla ei ainakaan
ap
Vierailija:
Vai ymmärsinkö oikein, että ap:n ja kumppaneiden mielestä vakaumukset ovat eriarvoisia, toisten vakaumuksen vuoksi pitäisi poistaa kaikilta tietyt jutut mutta joidenkin toisten vakaumuksella ei niin väliä.
voinhan sanoa lapselle että sinun ei TARVITSE lähteä sinne kun muut joutuu menemään, saat jäädä ihan rauhassa askartelemaan ja lueskelemaan. Näinhän tässä tietysti täytyy luovia ja luovitaankin, monissa muissakin asioissa.
ap
yhteisöllisen kristinuskon perinteen. Onneksi et siinä onnistu. Jos lapsesi on todella niin tyhmä kuin mitä tässä tuot esiin, niin sääli, toisaalta oen ihmettele, kun ei äidillekään mene 150:ssä viestissä muiden näkökanta perille, vaan länkyttää ja länkyttää samaa asiaa.
VOihan muutkin syödä lihansa kotona, miksi niitä pitää päiväkodeissa syödä? Kun meidän lapsi on vegaani...
Kyse on siitä, että se vagaanilapsikaan ei saa just sitä samaa mitä muut, koska OMAT VANHEMMAT on sen kieltäneet. EI päiväkoti tai jokin pyhä henki, vaan kyse on VANHEMPIEN VALINNASTA, ja vanhempien luulisi tajavan, että valinnoilla on niitä kuuluisia seuraamuksia.
Vierailija:
yhtä lailla panisin pahakseni jos esim. vegaani lapsi joutuisi syömään ruokansa vaikka eri huoneessa tai eri aikaan. SE olisi häpeärangaistus. Näinhän uskonnon kanssa nyt menetellään.
ap
Minä olen sitä mieltä, että on eri asia järjestää uskonnon harjoittamismenoja kunnallisiin päiväkoteihin kuin järjestää niihin sellaista toimintaa, joka saattaa sinällään loukata jonkun vakaumusta. Vakaumuksia on monenlaisia ja ne perustuvat osittain uskontoon, osittain eettisiin ja moraalisiin valintoihin. Jokaisen vakaumusta voidaan pyrkiä kunnioittamaan, mutta kaikkea toimintaa ei voida suunnitella niin, että jokaisen vakaumus otetaan aina huomioon.
Uskonnon harjoittaminen on kuitenkin sellainen arjesta irrallinen toiminto, joka automaattisesti loukkaa eriuskoisten tai uskonnottomien vakaumusta. Itsekään en kieltäisi lapseltani kirkko- tai moskeijavisiittejä, jos ne olisivat kulttuurin tuntemusta lisääviä nykyisen tunnustuksellisen ohjelman sijaan.
Minua ei haittaa mitenkään se, että suomalaista kulttuuria jouluineen ja pääsiäisineen esitellään. Ongelma on se, jos joulun tai pääsiäisen sisällöstä kerrotaan vain kristitty versio ja sekin ehdottomana totuutena. Jos tarhantäti sanoo, että vessa vedetään käynnin jälkeen, kengillä ei tulla sisälle ja Jeesus on vapahtaja, uskoo ainakin minun lapseni kaikki väittämät.
Itse en oikein ymmärrä, miksi vanhemmat niin innokkaasti ovat siirtämässä uskontokasvatusta itseltään ja uskonnolliselta yhteisöltään muille (esimerkiksi kunnalle tai muille tunnustuksettomille yhteisöille). Kun kuitenkin iso osa suomalaisista uskoo muulla tavoin kuin mitä kirkko opettaa, eikö ole iso riski, että lapsesi opettaja uskoo eri tavalla kuin sinä ja kertoo totuutena lapsellesi sellaisia asioita, joihin et itse usko? Vai eikö sillä ole väliä teille?
vaikka olenkin kanssasi eri linjoilla, niin täytyy myöntää, että olet ihailtavasti pysynyt asialinjoilla muusta keskustelusta huolimatta.
Päiväkoti toimii yleisesti hyväksyttyjen periaatteiden mukaisesti. Ihan oikeasti, on mahdotonta kunnallisessa päiväkodissa huomioida jokaisen lapsen vanhempien yksilölliset toiveet. Siis kovin laajassa mittasuhteessa. Yksi ei halua, että lapsi viedään kirkkoon, toinen ei halua, että lapsi saa herkkuja syntymäpäivillä, kolmannen lapselle täytyy pukea sadevermeet reimatecin päälle, neljännelle ei missään nimessä saa pukea, viides ei saa osallistua sotkuiseen maalaamiseen vaatteiden takia, kuudes ei hyväksy, että lapsi viedään katsomaan surkeatasoista ja viihteellistä teatteriesitystä, seitsemäs vetää herneen nenuun, kun pihalla on vain kolme polkupyrää, kahdeksas siitä, kun polkupöyriä ylipäätään on...
Ymmärtäkää, että ei vain voi toteuttaa kaikkien toiveita. vanhemmat osaavat ihan oikeasti olla hankalia, vaikka valtaosa onkin todella yhteistyöhaluisia. Mahdollisuuksien rajoissa täytyy kunnioittaa vanhempien toiveita. Mutta muistakaa aina, että teidän toiveidenne lisäksi muillakin on toiveita ja jopa vaatimuksia.
Uskontohan on syvästi " ideologinen" ja arvoväritteinen asia, ei mikään taide-esitys. Eihän päiväkodeissa saa tyrkyttää myöskään poliittisia ideologioita.
Ikävää puhetta muuten allaoleva. Että aletaan oikein lasta haukkua tyhmäksi...Sitä paitsi olen lukenut näitä viestejä, eivätkä kaikki 150 suinkaan ole samaa mieltä ja ap:tä vastaan. En ainakaan minä.
Pohjimmiltani olen sitä mieltä, että uskontoon käännyttäminen ei enää sovi 2000-luvun päiväkodille. Mutta jos kuitenkin jotkut edelleen haluavat uskonnon " opetusta" sinne, omasta puolestani sallin sen. Kuitenkin täytyisi pitää tarkkaa huolta siitä, että niitä perheitä, joilla on toisenlainen maailmankatsomus, ei syrjitä eikä marginalisoida, ja että he voivat ilman leimaamista pidättäytyä uskonnon harjoittamisesta.
Vierailija:
yhteisöllisen kristinuskon perinteen. Onneksi et siinä onnistu. Jos lapsesi on todella niin tyhmä kuin mitä tässä tuot esiin, niin sääli, toisaalta oen ihmettele, kun ei äidillekään mene 150:ssä viestissä muiden näkökanta perille, vaan länkyttää ja länkyttää samaa asiaa.VOihan muutkin syödä lihansa kotona, miksi niitä pitää päiväkodeissa syödä? Kun meidän lapsi on vegaani...
minä en kiellä sinulta sitä. Joidenkin joulupöytään kuuluu perunalaatikko ja toisille maksalaatikko. Minusta tässä ketjussa on myös ollut vastaajia joiden mielestä puhun asiaa eikä pidä antaa periksi.
On syytä olla ihiukan huolissaan kun uskonnon suhteen ollaan kovin suvaitsemattomia.
saavat viettää kirkkoajat muulla tavoin.
Ymmärrän pointtisi, sillä itse ihmettelin aina ala-asteella, miksi ihmeessä meidän pitää kokoontua rukoilemaan ja laulamaan virsiä papin johdolla jumppasaliin? Tai lopottaa ruokarukous ennen kuin saamme istuutua syömään? Miksi koulussa pitää harjoittaa uskontoa, kun sitä varten on seurakuntakeskukset ja kirkot?
Ihan sama olisi, jos lapset vietäisiin joukolla moskeijaan ja heidän pitäisi siellä kumarrella Allahin kunniaksi... Kyllä loukkaisi ja panisi ihmetyttämään yhtä lailla vanhempia.
Tympääntyneenä tähän pakkosyöttöön erosin kirkosta heti täysi-ikäisenä.
Mnä ainakin muistan täyttäneeni lukuisia papereita, joissa kysytään, halutaanko lapselle antaa kristillistä kasvatusta vai elämänkatsomustietoa.
Eli kyse ei ole siitä, puetaanko sadevermeet reimatecin päälle tai saako pihassa olla polkupyöriä. En ole huomannut, että kuntien hallintokunnat kysyvät vanhemmilta tällaisista asioista, mutta sen sijaan ne katsovat tarpeelliseksi kysyä uskontokasvatuksesta.
Miksi vanhempien ilmoittamaa tahtoa ei sitten noudateta? Ja kuinka on mahdollista, että päiväkodin henkilökuntakin (ilmeisesti) rinnastaa näin tärkeän elämänkatsomuksellisen asian sadevaatteiden pukemistapaan?
Vierailija:
Ymmärtäkää, että ei vain voi toteuttaa kaikkien toiveita. vanhemmat osaavat ihan oikeasti olla hankalia, vaikka valtaosa onkin todella yhteistyöhaluisia. Mahdollisuuksien rajoissa täytyy kunnioittaa vanhempien toiveita. Mutta muistakaa aina, että teidän toiveidenne lisäksi muillakin on toiveita ja jopa vaatimuksia.
Vierailija:
Miksi vanhempien ilmoittamaa tahtoa ei sitten noudateta? Ja kuinka on mahdollista, että päiväkodin henkilökuntakin (ilmeisesti) rinnastaa näin tärkeän elämänkatsomuksellisen asian sadevaatteiden pukemistapaan?
Vierailija:
MUTTA en silti kieltäisi poikaani menemäsä päiväkodissa joulukirkkoon, koska mielestäni se kuuluu suomalaiseen kulttuuriperintöön. En hyväksyisi kuitenkaan jokapäiväisiä rukoiluhetkiä päiväkodissa / koulussa (ruokarukous) jne. En halua, että pojallemme syötetään enemmän toisen kuin toisen uskontoa ja kulttuuria...
Mielestäni kuitenkin on jokaisen vanhemman vastuu ja velvollisuus tehdä nämä valinnat oma lapsensa (päiväkoti-ikäinen ei itse voi tehdä päätöksiä!) puolesta ja myös kantamaan vastuunsa näistä valinnoista.
Ap:n tapauksessa hän on vanhempana tehnyt päätöksen, ettei halua lapselleen minkäänlaista uskonnollista kasvatusta päiväkodilta ja mielestäni päiväkodeissa pitäisi antaa mahdollisuus tähän. On typerää ottaa esiin päiväkodin lelut tai pyörät tässä yhteydessä, kyseessähän on aivan eri asia.
Omia valintojani, joita olen tehnyt poikani kannalta, saavat muut kritisoida, ovathan ne osaltaan ristitriitaisia: miksi joulukirkko, mutta ei rukouksia tai kastetta? Olen ne kuitenkin tehnyt ja kannan vastuuni niistä... Samoin kuin mieheni on tehnyt valintoja oman kulttuurinsa/uskontonsa puolesta. Hindua tai kristittyä pojasta ei yritetä kasvattaa, valitkoon oman tiensä sitten, kun on siihen valmis. Tällä hetkellä lähinnä haluaisimme näyttää molemmista puolista ne asiat, jotka ovat todella tärkeitä.
" Niin - mutta eihän päiväkodeissa TARVITSE osallistua niihin mahdollisiin rukouksiin ja hartaushetkiin."
Minne se pieni lapsonen sitten siksi ajaksi menee, kun toiset siunaavat ruokaansa tai viettävät aamuhartautta? Yksin eteiseen, tai peräti ulos, häpeämään, niinkö?
Vierailija:
traditiota.