Taas pakkouskontoa lapselle
Päiväkodissa menevät kaikki joulukirkkoon. (ja pyhäkouluun arkisin) Niin sitten myös meidän lapsi, " ettei erottuisi joukosta" . Joutuisi yksin oleen poissa sieltä. " kyllähän meiltä joku sitten jää hänen kanssaan mutta hankalaahan se on ja varmaan ikävää kun kaikki kaverit menee" Miksi ihmeessä kunnallisessa päiväkodissa sitten pitää tunnustaa jotain uskontoa?
Kommentit (166)
Ja on ymmärrettävää, että vaihtoehtoista ohjelmaa on hankala järjestää.
Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi poikani edelliseen päiväkotiin ja ilmeisesti nyt nykyiseenkin on nimenomaan kutsuttu seurakunnan työntekijä tekemään säännöllistä käännytystyötä 1-2 viikon välein.
Vähän käy mielessä, että sillä konstilla työntekijät saavat itselleen hengähdystaukoa...Mitä heille toki täydestä sydämestäni suonkin, mutta onko ainoa mahdollisuus tähän se, että otetaan joku syöttämään jatkuvasti uskonnollista propagandaa. Jokaisen käyntikerran jälkeen lapseni toistelee kuin papukaija jeesusta, jumalaa ja vapahtajaa, vaikka olemme ilmoittaneet, että hänelle pitäisi antaa elämänkatsomustietoa.
Vierailija:
Ja on ymmärrettävää, että vaihtoehtoista ohjelmaa on hankala järjestää.Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi poikani edelliseen päiväkotiin ja ilmeisesti nyt nykyiseenkin on nimenomaan kutsuttu seurakunnan työntekijä tekemään säännöllistä käännytystyötä 1-2 viikon välein.
Vähän käy mielessä, että sillä konstilla työntekijät saavat itselleen hengähdystaukoa...Mitä heille toki täydestä sydämestäni suonkin, mutta onko ainoa mahdollisuus tähän se, että otetaan joku syöttämään jatkuvasti uskonnollista propagandaa. Jokaisen käyntikerran jälkeen lapseni toistelee kuin papukaija jeesusta, jumalaa ja vapahtajaa, vaikka olemme ilmoittaneet, että hänelle pitäisi antaa elämänkatsomustietoa.
siellä nähtävästi ammattilaiset mieltävät vastuunsa ja velvollisuutensa oikeammalla tavalla.
Suunnilleen se mitä minäkin ajattelen ja mitä en haluaisi.
ap
" Jos tarhantäti sanoo, että vessa vedetään käynnin jälkeen, kengillä ei tulla sisälle ja Jeesus on vapahtaja, uskoo ainakin minun lapseni kaikki väittämät. "
siis siksi aikaa kun yksi jessicapetriina ei sitä halua? Käytävään odottamaan että jessicapetriina on syönyt ilman uskonnllista aivopesua? Enemmistön mukaan sitä mennään, onneksi!
Hyvä pointti, tätä minun täytyy harjoitella. Menee välillä niin abstraktiksi nämä jutut että pienelle lapselle on vaikea löytää sanoja. Mutta yksinkertaisintahan on sanoa että meillä ei uskota noin mutta toiset uskoo ja se on niille tärkeää. Tämä konflikti tietysti vältettäsiin kun alun perin minun lapselleni ei ensin kukaan esittäisi näitä totena, vaan että HÄN uskoo tällaiseen, mitenkäs teidän perheessä. Mukavaa olisikin jos olisi monenlaista uskomusta ja kulttuuria ja kaikki olisi yhtä ok, kukaan toisellensa tuputtamatta.
hyvää joulunodotusta sinnekin,
t. ap
Vierailija:
Kyllä minun lapseni vain kuitenkin ymmärtävät, että satu ei ole totta eli höpöpuhetta on. Voisivatpa jopa väittää, että jos joku puhuu satua, hän valehtelee. Olisiko vaikeaa kertoa lapselle, että muut uskovat toisin, mutta te ette usko niin? Tuo ei leimaisi niin ärhäkkäästi kaikkia muita. Meidän kirkoissamme kerrotaan minun mielestäni asiat niin kuin ne ovat, niin minä uskon. Naapurissa on muslimiperhe ja he uskovat toisin. Lapsille on kerrottu, että uskomme eri tavoin ja se tuo mukanaan joitakin eroja myös tavoissa, mutta eri perheissä on erilaisia tapoja kuitenkin. Lapset ovat hyväksyneet uskomusten erot eivät niihin puutu sen kummemmin.Iloista ja rauhallista joulunalusaikaa t. 44
Suomessa on valtauskontona ev-lut usko, kyllä lapsille voi kertoa uskosta ja jumalasta kyllä he sitten itse myöhemmin löytävät sen oman uskonsa tai uskomattomuutensa.
Sehän kuuluu yleissivistykseen, Suomi on kristitty maa ja kristinusko on aiemmin vaikuttanut ihan kaikkeen. Jotta voisi ymmärtää historiaa, täytyy tuntea uskontoa.
Mistä voit tietää, vaikka itse olisitkin väärässä?
Ja kuten edellinenkin mainitsi, suhtaudu asiaan vaikkapa yleissivistyksen kannalta jos se asia sinua niin painaa.
Samanhan joutuvat kokemaan kaikkien " poikkeuksellisesti" ajattelevien vanhempien lapset. Tämän tästä kirjoitan reissuvihkoon ettei lapsemme osallistu siihen ja siihen vakaumuksemme vuoksi. Meillä onneksi lapsi itsekkään ei halua osallistua, niin ei niin paljon haittaa vaikka kaverit menee.
Oletko ateisti tms? Olen nimittäin ihmetelly että vanhemmat, jotka haluaa antaa lastensa kasvaa vapaasti eikä tuputtaa omia näkemyksiään tms, kieltävät kuitenkin uskonnollisen kasvatuksen. Silloinhan he juuri aivopesevät omiin ajatuksiinsa estämällä mm joulukirkon.
Mitä yleissivistävää on siinä että sen uskonnon oppeja kerrotaan lapselle totena? Ei varmaankaan siellä lapselle sanota että " tämä nyt on meidän uskonto, toisilla on erinimisiä ja erilaisia jumalia"
Ei ole kastettu. Minäkään en ole kirkossa. Isovanhemmat ja sisaruksetkaan ei ole. Meillä ihan normaalia.
Hän saa valita kun on siinä iässä. Saa mennä riparille ja liittyä kirkkoon ja vaikka mennä lukemaan teologiaa ja ruveta papiksi minun puolesta. Mutta nyt hän on vasta 5 eikä ole kypsä itsenäisiin valintoihin, vai väittäkö joku?
vaikka ei itse uskoisikaan, kuuluu kuitenkin yleissivistykseen tuntea uskontojen (erilaisten) tunnuspiirteitä ja kirkossakäyminen on yksi tapa oppia tuntemaan oman maansa kulttuuriperinteitä. Lapsellehan voi sitten ikäkauden mukaisesti selittää kotona, että vaikka meidän perheessä ei uskotakaan, niin joillakin on tapana käydä jouluisin kirkossa joulua juhlistamassa tai mitä nyt kukakin haluaa sanoa asiasta niin että lapsikin sen ymmärtää. Koko länsimainen kulttuuri perustuu aika pitkälti kristinuskon perinteisiin, joten onhan se ihan hyvä tuntea, mistä mitkäkin asiat juontavat juurensa. Ei siitä tarvitse sen kummemmin ottaa hernettä nenäänsä.
Miksi ihmeessä pieni lapsesi ei saisi mennä muiden mukana kirkkoon kerran vuodessa? Löysennä jo hyvä ihminen sitä pipoa!
Jos sinä valitset lapsellesi uskonnottoman kasvatuksen (tietynlaisen elämänkatsomuksen valinta sekin), niin sitten täytyy vain hyväksy se, että kristityssä maassa on vähemmistönä.
Minä sanon että ihimisillä on erilaisia uskontoja, ja erilaisia ja eri nimisiä jumalia.
Kirkko on ei-kristitylle pitkälti kiusallista, siellä lauletaan virsiä ja tunnustetaan uskoa ja kuunnellaan saarnaa jossa jumala tekee sitä ja jeesus tätä, ja käydään ehtoollisella. Näissä täytyy vaan katsella mykkänä seinille ja nousta ja istua tahdissa ettei erotu porukasta. ehtoollisen aikana sitten vain odottaa penkissä.
Kyllä sen tässä aina näkee että kristittyjen on tosi vaikea kuvitella mitä on olla eriuskoisten joukossa painostettavana, aina ja arkena.
Lapsihan saattaa jopa nauttia olostaan ja kokemuksestaan. Olisiko se paha asia?
Vierailija:
Kyllä sen tässä aina näkee että kristittyjen on tosi vaikea kuvitella mitä on olla eriuskoisten joukossa painostettavana, aina ja arkena.
t. kristitty ja lestadiolainen
EN näe uskontoa lähestkään yhtä pahana asiana kuin näitä kaikkialla jyllääviä markkinavoimia. Mites nisitä pääsis eroon?
En ole päiväkodin henkilökuntaan kuuluva, tosin työskentelin ennen opintojen aloittamista vuoden päiväkodissa. Eihän sitä uskontoa ole tässä pakkosyötetty. Mielestäni on ihan luonnollista, että hartaushetkinä yms... ateistit, muslimit jne. voivat mennä esimerkiksi toiseen tilaan.
Mutta kun joidenkin vastauksista paistoi, että ei riitä sekään, että lapselle tarjotaan mahdollisuus jäädä päiväkodille. Se koetttiin rangaistuksena. Ilmeisesti lapselle pitäisi järjestää joku erityisohjelma? Ylimääräinen teatterireissu tms. KUKA sen järjestää, on kysymykseni. Muistan työajaltani, että kaikenlainen reissujen järjestäminen tuntui vaativan henkilökunnalta ihan oikeasti panostusta. Ainakin tässä kyseisessä päiväkodissa oli joulun alla todellisia ongelmia, kun kaikki olivat yhtä aikaa kipeinä, sijaisia ei ollut jne... Tarkoitan vain sanoa, että voihan sitä joskus ajatella toisen ihmisen työmäärääkin, eikä vain sitä perinteistä, että siitähän niille palkka maksetaan.
vaatikaa päiväkoteihin lisää työntekijöitä. Ainakin minun tuntemani lastenhoitajat ja opettajat olivat ihmisiä, jotka sydämestään yrittivät tehdä työnsä hyvin. Kaikkialle ei vain repeä.
Ihanne tietysti olisi, että näille muille järjestettäisiin joku ohjelmanumero. Ilman muuta kannatan sitä. Samoin kuin sitä, että hartaushetkien ajaksi järjestettäisiin joku vaihtoehtoinen juttu. Tosin ei tuossa päiväkodissa ollut hartaushetkiä.