Taas pakkouskontoa lapselle
Päiväkodissa menevät kaikki joulukirkkoon. (ja pyhäkouluun arkisin) Niin sitten myös meidän lapsi, " ettei erottuisi joukosta" . Joutuisi yksin oleen poissa sieltä. " kyllähän meiltä joku sitten jää hänen kanssaan mutta hankalaahan se on ja varmaan ikävää kun kaikki kaverit menee" Miksi ihmeessä kunnallisessa päiväkodissa sitten pitää tunnustaa jotain uskontoa?
Kommentit (166)
vai miksi muuten yritykset maksavat kirkolle veroa?
Ja oli hyvin sanottu että poisjäämisestä ei saa seurata rangaistus. Sitähän minä ajan takaa että miksi sitten yhtä pitää rangaista eristyksellä, suo siellä, vetelä täällä.
Mutta vastaan se tulee lapsen kanssa kuitenkin: " miksen minä saa lähteä diskoon/kotibileisiin/mökille kun kaikki muutkin saa" . " Mikset sinä voi ostaa kaupasta kaljaa ja tupakkaa kun Petenkin isä tuo." Rangaistukselta se silloinkin tuntuu vaikka lapsen parasta ajattelenkin.
ap
En siis ymmärrä ap:ta. Vrt: minä en hyväksy joulupukkia. Lapseni ovat jo pienestä pitäen tienneet, etä joulupukki ei ole olemassa. En silti käy päiväkodissa tai muualla hermoamaan siitä, että joulupukista puhutaan oikeana ihmisenä.
Koska joulupukki on osa suomalaista kulttuuria, osa meidän historiaa. Samoin evankelisluterilaisuus on osa meidän perintöämme. Sinä ap kiellät lapseltasi historian, juuret ja perinnön, jos et puhu asioista, joita kautta vuosisatojen on elämäämme kuulunut.
ja juuria riittää vaikka minne asti. Monenkos juuriin täällä liittyy kirkko, ja uskonto, siis oikeesti. Voi taivas miten tekopyhää porukkaa. Taidan poistua palstalta, eiköhän pointtini tästä suomalaisen yhteiskunnan erilaisuuden suvaitsevaisuudesta tullut jo aika selväksi. Eipä paljoa tarvitse standardista poiketa.
ap
Alkaa vaikuttaa siltä, että ap hyväksyy vain itselleen mieluiset vastaukset. Sinä ap voit määritellä rajat lapsesi kasvatukselle, mutta et voi määrätä koko lapsiryhmää. Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmassa on myös uskontokasvatus, jota lapsesi ryhmä toteuttaa varmaankin mm. joulukirkon avulla. Lapsesi voi siis jäädä sinun pyynnölläsi ( jopa oman pyyntönsä takia, jos sinä olet samaa mieltä ) päiväkodille ja hänelle on keksittävä siksi aikaa mielekästä tekemistä. En oikein ilmeisesti hahmota, mikä on ongelmasi?
Ottakaa kantaa ja vaatikaa oikeuksianne kohteliaasti mutta napakasti!
Uskonnottomilla on omat oikeutensa myös, niinkuin meillä eri tavoilla uskovillakin. Minä olen ihan tavalllinen evankelisluterilainen uskossa oleva ihminen ja yllättävän paljon on ongelmia viikoittain päiväkotikasvatuksen kanssa meidänkin perheellä. Keskustelemalla on selvitty, sitä en toki tiedä, kuinka vaikeiksi meidät sitten koetaan.
VAATIKAA OIKEUKSIANNE REIPPAASTI JA ASIALLISESTI, ei ne päiväkodin hoitajat ja opettajat teitä syö, eivätkä varmasti tule ajatelleeksi kaikkia asioita.