Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vaan voi käsittää, miten joku on voinut lyödä lasta vyöllä "kasvatustarkoituksessa" ?

Vierailija
19.08.2023 |

Vaikka kuinka olisi ajatellut, että se on ollut sen ajan tavan mukaista ja hyväksi lapselle, niin silti, miten siinä tilanteessa äiti tai isä pystyy omat tunteensa laittamaan jotenkin off-asentoon ja suorittamaan sen kurittamisen? En minä vaan pystyisi.

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minua auttanut pätkääkään saada selkään ja muistan miten kamalalta tuntui nähdä kaverin saavan piiskaa. Omaani en ole fyysisesti satuttanut vaan kasvattanut kurissa kasvattamalla sen väkivallan sijaan. Hyväkäytöksinen siitä on kasvanut. Piiska on keino kun ei osata muutakaan.

Juuri näin. Piiskaaminen on kyvyttömän vanhemman kasvatuskeino. Jossain vaiheessa ei enää pärjää sillä keinolla ja saa itse nokkaansa.

Kyllä se piiskaaminen on luterilaisen yhteiskunnan malli jo vuosisatoja! Kas kun Raamatussa on käännetty se sana piiskaksi ja mitä muuta siinä Raamatun kohdassa olikaan.....

Vierailija
142/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei oikeasti satu kovin paljon mutta jääpähän muistiin.

Kyllä se sattui. Ja jäi muistiin. Jopa niin hyvin, että se remmin käyttäjä on ihmetellyt monta kymmentä vuotta, kun ei lapsi ole yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuritetut itse ovat mieltä, vaikuttiko se millään tavalla käyttäytymiseen yms eli oliko kurittamisella oikeasti minkäänlaista vaikutusta mihinkään?

Ainakin sen verran, että omia lapsia en lyö, vaikka mikä olisi.

Vierailija
144/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten et pystyisi. En puolusta ruumiillista kurittamista, mutta noin yleisesti joskus vanhemman on oltava ei-niin-kiva lapselleen. Se tuntuu olevan yllättävän vaikeaa nykyään, kun rajoja ei uskalleta laittaa eikä uskalleta sanoa ei.

Hak kaa makl la han niitä laitetaan

Ha ka taan ko suoa kotona tai töissä?

Toivottavasti, kun joskus on oltava ei-niin-kiva -paskaa

Vierailija
145/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niskavilloista napattiin. Pienemmistäkin vänkäilyistä.

Juu.

Ja luunappia perään.

Koulussakin opelta 80-luvulla.

Vierailija
146/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen parasta siinäkin on kai yritetty ajatella, vaikka kuulostaakin karulta. On yritetty ohjata lasta oikeaan, oikeista väärä käytös. Toki siihen on parempiakin keinoja, mutta joissain perheissä on aikanaan nähty tuo viimeisenä keinona, kun muu ei auta.

No jaa. Jos otetaan huomioon se, että ennen lapsia ei hankittu, niitä vain tuli. Ns. lapsen paras oli yleensä vain sumuverho sille, että lapsi oli vanhemmalle mahdollisimman helppo. Nöyrä, tottelevainen, poissa silmistä.

Vierailija
147/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuritetut itse ovat mieltä, vaikuttiko se millään tavalla käyttäytymiseen yms eli oliko kurittamisella oikeasti minkäänlaista vaikutusta mihinkään?

Pitkäaikaisin vaikutus on se, ettei ole mitään syytä rakastaa vanhempiaan. Ei silloin eikä nyt.

Vierailija
148/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaisin vaikutus on se, ettei ole mitään syytä rakastaa vanhempiaan. Ei silloin eikä nyt.

Jaksaa ihmiset olla pitkävihasia.

Vierailija
149/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten et pystyisi. En puolusta ruumiillista kurittamista, mutta noin yleisesti joskus vanhemman on oltava ei-niin-kiva lapselleen. Se tuntuu olevan yllättävän vaikeaa nykyään, kun rajoja ei uskalleta laittaa eikä uskalleta sanoa ei.

Hak kaa makl la han niitä laitetaan

Ha ka taan ko suoa kotona tai töissä?

Toivottavasti, kun joskus on oltava ei-niin-kiva -paskaa

Työnantajani ei todellakaan hakannut minua, mutta sain potkut. Todella ilkeä epäammattimainen tyyppi, joka purki minuun omaa pahaa oloaan.

Vierailija
150/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita on nää "se oli eri aikaa" ja puhutaan jostain 70 ja luvusta, kyllä sillon jo tiedettiin kuinka väärin se on.

Lasta ei tarvi ikinä lyödä, niin ennen kuin nykyäänkin tasan ainoa oikeutus mitä sille annetaan on se et ei tiedetä mitä muutakaan tehdä, kun ei olla otettu selvää, vastaukset on ollu olemassa kenen tahansa saataville jo kohta 100 vuotta kirjastoista.

Vierailija
151/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitushan on nujertaa lapsen omat valinnat, ja kertoa "me määrätään ja sinä tottelet."

Ei siinä muita selityksiä ole.

Itseä hakattiin vain risuilla, mutta sekin teki asian selväksi.

Nykylapsille totteleminen on niin laast siison.

Jännä juttu, että mä olen kasvattanut vilkkaan lapsen jo kohta murrosiän paremmalle puolen ilman henkistä tai fyysistä väkivaltaa, huutamista tai uhkailua.

Ja hän tottelee. Toki mä en komenna kuin asiallisista aiheista, en koskaan pelkästään siksi, että voin. Mutta ihan joka päivä määrään vaikkapa tylsään kotityöhön joka tehdään ongelmitta.

Enkä taatusti ole erityinen tai ihmeellinen kasvattaja. Kuka tahansa pystyisi tähän, kun vaan käyttää aikaa. (Erityislapset yms. on sitten eri asia.)

Vierailija
152/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mut saatiin hakattua pysyvälle työkyvyttömyys eläkkeelle ja mä reagoin nykyään kokemiini epäoikeudenmukaisuuksiin semmoisella väkivaltaisella cptsd kohtauksella, jos tarkotus oli viedä multa tulevaisuus niin sitten oli eriomaisen hieno idea hakata mua.

Ainoa mistä haavelein tulevaisuuden suhteen on kun pilaan mutsini hautajaiset ja hautakiven.

Vierailija
153/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen parasta siinäkin on kai yritetty ajatella, vaikka kuulostaakin karulta. On yritetty ohjata lasta oikeaan, oikeista väärä käytös. Toki siihen on parempiakin keinoja, mutta joissain perheissä on aikanaan nähty tuo viimeisenä keinona, kun muu ei auta.

Meillä oli junarata lähellä kun olimme lapsia (nyt me sisarukset +-60). Sinne oli aina kielletty menemästä kunnes veljekset saivat idean mennä sinne "leikkimään", että kumpi uskaltaa olla lähempänä liikkuvaa junaa. Siinä kohdalla ei ollut asemaa lähelläkään eli junat menivät kunnon matkavauhtia.

Isä kun kuuli asiasta niin veljet saivat selkäsaunan, ei tosin millään vyöllä vaan sillä "perinteisellä" koivunoksalla.

Eivät muuten pojat enää menneet junaradalle, eikä me nuoremmatkaan! En tiedä, että olisivatko puhetta uskoneet, koska radasta puhuttiin monesti aiemmin ja kaikki tiesivät ettei sinne ole asiaa.

En kyllä muista muuta kertaa, että meillä olisi "koivuniemen herra" kyläillyt eikä veljillekään ole tuosta traumoja jäänyt. Itse asiassa ovat sanoneet aikuisena, että olikin hullun hommaa sinne radalle tunkea. 

Vierailija
154/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa anteeksianto. Raamatussa sanotaan, että se joka vitsaa säästää, lastaan vihaa.

Edemenneellä isälläni ei kai usko ollut päällimäisenä asiana, kun pieksi minua remmillä. Remmin solki jätti käsivarteen ison arven, joka vuosien saatossa toki vaaleni. Sitä en koskaan ole ymmärtänyt, miksi isä hakatessaan sanoi että jos itket lisää saa ja kunnolla. En tahtoisi tätä enää muistella😢

Suurin pelko minulla oli,  että toistan kaiken oman lapseni kohdalla, onneksi älysin hakea ja sain apua, enkä pieksänyt koskaan omaa lastani.

Vierailija
155/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ikinen aiheesta tehty tutkimus todistaa ruumiillisen kurituksen lisäävän lapsen levottomuutta ja kaikenlaisia ongelmia. Tutkimusten mukaan kuritettu lapsi päätyy myös aikuisena todennäköisemmin väkivaltaiseen parisuhteeseen, kun rakkaus ja lyöminen on päässä sekoittuneet toisiinsa.

Tämän kiistattoman näytön vuoksi lapsiin kohdistuva kuritusväkivalta on Suomessa RIKOS, aivan kuten puolison tai naapurin hakkaaminen.

Tämä tiedoksi tämän keskustelun lapsiaan pahoinpiteleville kyvyttömille urpåille.

Onko tässä eroja sukupuolten välillä? Mutuna voisi kuvitella, että vyöllä kuritetuista tytöistä tulee hiljaisia alistuvia ylikilttejä. Ja miehistä sitten väkivaltaisia. Onkohan näin?

Väkivallalla kasvatetaan väkivaltaisia ihmisiä. Minua hakattiin lapsena ja käytän hyvin runsaasti henkistä väkivaltaa muihin.

Meillä ei ollut väkivaltaa lapsuuskodissa, mutta niin vain siskoni on tosi ilkeä ihminen ettei pahemmasta väliä. 

Vierailija
156/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla se nuorten elämä pilataan rajattomuudella ja lellimisellä nykyajan kyvyttömien vanhempien toimesta. Vai miksi veikkaatte että nuori masentuu ja ahdistuu heti kun sanotaan että töihin voisi mennä. Koko elämä sitten mielenterveysongelmaisena.

Vierailija
157/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysin ne tainnutetaan ruotuun kemikaaleilla :) paljon sivistyneempää

Vierailija
158/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla se nuorten elämä pilataan rajattomuudella ja lellimisellä nykyajan kyvyttömien vanhempien toimesta. Vai miksi veikkaatte että nuori masentuu ja ahdistuu heti kun sanotaan että töihin voisi mennä. Koko elämä sitten mielenterveysongelmaisena.

No kai ny masentuu ja ahistuu kun työt on jotain saatanan pätkää millä ei elä ja mistä ei ole lomaa

Vierailija
159/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivempihan se on pelata pleikkaa himassa vaan.

Vierailija
160/226 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai ny masentuu ja ahistuu kun työt on jotain saatanan pätkää millä ei elä ja mistä ei ole lomaa

Miksi pätkästä pitäisi lomaa saada? Se on just tätä, yhyy en jaksa ja masennun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä