Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vaan voi käsittää, miten joku on voinut lyödä lasta vyöllä "kasvatustarkoituksessa" ?

Vierailija
19.08.2023 |

Vaikka kuinka olisi ajatellut, että se on ollut sen ajan tavan mukaista ja hyväksi lapselle, niin silti, miten siinä tilanteessa äiti tai isä pystyy omat tunteensa laittamaan jotenkin off-asentoon ja suorittamaan sen kurittamisen? En minä vaan pystyisi.

Kommentit (226)

Vierailija
221/226 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin vanhoille vanhemmille ainoana lapsena ja tiedän että olin odotettu ja toivottu ja rakastettu.

Silti, minuakin kuritettiin vyöllä. Ja muut varmaan luuli, että olen piloille hemmoteltu ainoa lapsi ja isin tyttö.

Samaa siis ihmettelen, kun aloittaja.

Vierailija
222/226 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä lähiössä kun elettiin, niin jokainen huonosti käyttäytyvä naapurin kersa sai remmiä tai tukistusta himassaan. Kavereiden kanssa tullut vielä juteltua noista ajoista. Onneksi asiat on nyt hieman parempaan päin. Joillakin nuo kovemmat kuritukset jätti vähän enemmän jälkeä elämään.

Itse olen myös 90-luvulla syntynyt enkä tunne ketään ikäistäni jota olisi fyysisesti pahoinpidelty, vaikka työläisiä olemme emmekä koulutuksellisesti sivistyneitä.

Oletko puhunut asiasta kavereitten kanssa? Se nimittäin on voinut olla iso häpeä josta ei ole haluttu puhua. Itse olen syntynyt hädin tuskin kasarin puolella eikä minua myöskään ole fyysisesti kuritettu, ja olinkin aivan hämmentynyt kun joskus aikuisena kuulin että miten monia kavereita on. Sellaisiakin, joiden perheitä pidin ihan kunnollisina.

Aika hämmentävää tosiaan jos kurittaminen on ollut yleistä vielä 90-luvulla.

En usko, että on ollut yleistä, mutta ei täysin loppunut tapa kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/226 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyin vanhoille vanhemmille ainoana lapsena ja tiedän että olin odotettu ja toivottu ja rakastettu.

Silti, minuakin kuritettiin vyöllä. Ja muut varmaan luuli, että olen piloille hemmoteltu ainoa lapsi ja isin tyttö.

Selittäisikö vanhempien korkea ikä tätä käytäntöä?

Vierailija
224/226 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi karulta kuulostaa. Jospa joku osaisi selittää, että miksi piti käyttää vyötä, kun miljoona muutakin tapaa olisi torua, jos toruttavaa on ollut.

Vierailija
225/226 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä lähiössä kun elettiin, niin jokainen huonosti käyttäytyvä naapurin kersa sai remmiä tai tukistusta himassaan. Kavereiden kanssa tullut vielä juteltua noista ajoista. Onneksi asiat on nyt hieman parempaan päin. Joillakin nuo kovemmat kuritukset jätti vähän enemmän jälkeä elämään.

Itse olen myös 90-luvulla syntynyt enkä tunne ketään ikäistäni jota olisi fyysisesti pahoinpidelty, vaikka työläisiä olemme emmekä koulutuksellisesti sivistyneitä.

Oletko puhunut asiasta kavereitten kanssa? Se nimittäin on voinut olla iso häpeä josta ei ole haluttu puhua. Itse olen syntynyt hädin tuskin kasarin puolella eikä minua myöskään ole fyysisesti kuritettu, ja olinkin aivan hämmentynyt kun joskus aikuisena kuulin että miten monia kavereita on. Sellaisiakin, joiden perheitä pidin ihan kunnollisina.

Eikös tää kielletty ihan lailla jo 80-luvulla ?

Vierailija
226/226 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta jäikö vyöstä jälkiä niin, että esim. uimahallissa tai koulun liikuntatunnin suihkussa näki, ketä on kuritettu?

Tietenkin jää jälkiä. Kovasta vyöllä pieksämisestä jäljet kestää useita päiviä. Solkipäällä lyödessä jäljet kestää sitten todella pitkään. Miksiköhän eräskin lapsi vältteli valikoiduissa tilanteissa suihkuun menoa liikuntatuntien jälkeen. Jos kouluterkkarille olisi uskaltautunut mennä esittelemään sähköjohdolla verille hakattua persettä ja kertonut kuristamisista, pään seinään hakkaamisista ja ulos ajamisesta sateiseen yöhön, kun faijaparkaa haittasi lapsensa ripuli, niin ei tässä oltaisi kirjoittamassa.

Samaa kohtelua vanhempi saanut kotona, niin eikun vahinko kiertämään. Eikai siinä muuta syytä ole.

Kohtelun seurauksena olen kärsinyt olemattomasta impulssikontrollista ja vihanhallinnan eteen saanut tehdä hartiavoimin töitä. Olen myös todella aistiyliherkkä. Syitä voi vain arvailla.

Väittäisin että tuo solkipäähomma on pitkälti legendaa eikä sitä normaaleissa perheissä käytetty vaan ihan sitä vyön nahkaosaa vain.

ymmärtääkseni vyö, leveä nahkavyö, oli aikoinaan niin suosittu, koska sillä sai hetkellisesti jäätävän kivun, mutta ei jäänyt pysyviä jälkiä. Solkipäällä lyöminen sotii tätä ideaa vastaan.

Henkisiä jälkiä sitäkin enemmän.