Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vaan voi käsittää, miten joku on voinut lyödä lasta vyöllä "kasvatustarkoituksessa" ?

Vierailija
19.08.2023 |

Vaikka kuinka olisi ajatellut, että se on ollut sen ajan tavan mukaista ja hyväksi lapselle, niin silti, miten siinä tilanteessa äiti tai isä pystyy omat tunteensa laittamaan jotenkin off-asentoon ja suorittamaan sen kurittamisen? En minä vaan pystyisi.

Kommentit (226)

Vierailija
121/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitushan on nujertaa lapsen omat valinnat, ja kertoa "me määrätään ja sinä tottelet."

Ei siinä muita selityksiä ole.

Itseä hakattiin vain risuilla, mutta sekin teki asian selväksi.

Vierailija
122/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitushan on nujertaa lapsen omat valinnat, ja kertoa "me määrätään ja sinä tottelet."

Ei siinä muita selityksiä ole.

Itseä hakattiin vain risuilla, mutta sekin teki asian selväksi.

Nykylapsille totteleminen on niin laast siison.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mistä sanoin äidilleni vastaan. Suutuksissani kuitenkin tönäisin kankaista, pyöreää rahia, joka osui stereoihin. Niiden lasiovet meni rikki törmäyksestä.

Muistan äidin mustuneet silmät ja kädet minun hiuksissani. Hän repi hiuksisni ja raahasi minut niistä kiinni pitäen omaan huoneeseeni.

Hän teki sen myös toisen kerran, mutta en muista miksi. Isäni repi minut hiuksista rappukäytävään teininä, ja jätti sinne.

En erityisemmin nauti olla kampaajalla, ja jos joku on koskemassa minun päätäni jostain syystä, teen vaistomaisen väistöliikkeen.

Vm - 82

Vierailija
124/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanhan se jo Raamatussakin monta kertaa, että lasta on kuritettava ruumiillisesti.

"Älä jätä poikaa kurituksetta - ei hän kuole, jos saa keppiä. Kun annat hänelle keppiä, pelastat hänet tuonelan tieltä"

"Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä"

"Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa jo varhain"

Juu, kuri on muuta kuin hakkaamista, se on opettamista, neuvomista ja rajojen laittamista.

Kirkkoraamattu on todellakin ottanut vapaat kädet kääntäessään kurin vitsaksi tai kepiksi, että silleen.

Olisi mielenkiintoista tietää miten se on oikein käännettynä. Itse olen kärsinyt siitä kun toiset hehkuttaa että miten hyvä oli kun piiskattiin ja että ei ole jäänyt mitään traumoja. Minulle jäi sellaisia jotka vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ja pärjäämiseeni yhteiskunnassa. Ja kyllä olen erittäin nöyrä ja uskova (ihmeen kautta, se piiskaaminen ja raastaminen, lyöminen ja jynssäys meinasi ajaa lopullisesti pois Jumalan luota) mutta mitään hyvää en pysty tekemään.

Vierailija
125/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei oikeasti satu kovin paljon mutta jääpähän muistiin.

Ai ei satu, kun vyöllä hakataan paljaalle takapuolella? Aika fakiiri olet.

Sadistit hakkasivat paljaalle iholle. Yleensä se remmin tai raipan antaminen oli pari läpsäisyä ja ilman tekoa jo pelotteena varsin tehokas. Kaikki muu tarkoituksella vahingoittava lyöminen on ollut sairaiden mielihalujen ja lapsivihan ilmenemistä.

Vierailija
126/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti olisit ymmärtänyt ja voinut, jos olisit hoitanut viimeisillään raskaana ollessasi kuusi lasta, lypsänyt pari lehmää, hakannut ja kantanut polttopuut, tehnyt lähes tyhjästä ruuat, kantanut saunavedet, miettinyt miten selviät tulevasta talvesta ja mistä keksit lapsille lisää vaatetta. Siinä sivussa kaivelet perunat maasta, peset pyykkiä ja teet vaikka mitä.

Vanhin lapsesi Lasse 6v menee kiellosta huolimatta yksin viereiselle lammelle oman lauttansa kanssa melomaan ja ottaa mukaansa pikkuveli Jaakon 3v. Hukkuminen on tällä kertaa tosi lähellä.

Lassea on kielletty tiukasti jo pari kertaa, mutta nyt tartut jo vyöhön...

Ai 80-90-luvuilla kerrostalolähiössä????

Vierailija
127/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipu ja sen uhka on ainoa, mitä pienet psykopaatit aktiivisesti välttelevät.

Cluster B diagnoosi pitäisi voida antaa jo 10 vuotiaasta eteenpäin ja sen saaneille pitäisi voida määrätä rangaistukseski kipua, koska se on ainoa, jota ne aktiivisesti pyrkivät välttämään.

Pienet psykot jopa nauttivat nykyisistä päläpäläsirkus rangaistuksista ja niiden tuottamasta keskipisteenä olemisesta.

Cluster-B roska heräsi alapeukuttamaan. :D

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Ja muuten, toi suunsoitto on idiotismia.

Vierailija
128/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muinoin perheissä oli iso määrä lapsia, eikä ollut koneita hoitamassa kotitöitä. Isovanhemmatkin kuolivat nuorina. Pienet asumistilat.

Ideaa miten sellaisesta selviää kunnialla?

Ei niistä kurjista oloista selvittykään kunnialla.

Lapsia pahoinpideltiin, naisia pahoinpideltiin, miehet pahoinpitelivät toisiaan.

Ja lapset olivat ihan yhtä kurittomia ja kiusasivat toisiaan, totta kai, heitäkin kiusattiin ja rääkättiin jo pienestä pitäen kotonaan.

Vierailija
129/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppui siihen, kun löin takaisin.

Vierailija
130/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisittepä mitä poikalasten esinahoille tehdään eräissä kulttuureissa ja mukamas hyvän takia.

Vierailija
131/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin kiltti lapsi, en koskaan tehnyt mitään pahojani tai ollut tottelematon. Tällaisena muistan itseni. Olin hiljainen, rauhallinen lukutoukka. Äitini mielestä olin kuitenkin hankala. Olen miettinyt, että mitä se sitten käytännössä oli. Ehkä oli liian hidas ja pohdiskeleva? Ehkä olin väsynyt ja kärttyinen koulupäivien jälkeen? Olin varmaan joku 7-8-vuotias ja muistan kun äiti parkui, miksi on saanut niin kamalan lapsen. Mulla ei ole mitään muistikuvaa mitä sitä ennen tapahtui, mitä olin tehnyt. En myöskään muista, sainko jo tuon ikäisenä selkääni, ensimmäiset kerrat muistan joskus 11-12-vuotiaana. Näitä silmittömiä päälle käymisiä, hiuksista retuuttamisia, nahkavyöllä lyömisiä ja ulos pakkaseen sukkasillaan laittamista edelsi joku pieni sanallinen erimielisyys äidin kanssa tai sisaruksen kanssa, johon äiti tuli väliin. Joka tapauksessa ylireagointi oli massiivista, enkä tiedä mistä se silloin johtui, ettei äiti pystynyt hallitsemaan aggressiivisia tunteitaan mitenkään. Hän oli silloin päälle kolmekymppinen, ettei mene edes vaihdevuosien piikkiin.

Vierailija
132/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanhan se jo Raamatussakin monta kertaa, että lasta on kuritettava ruumiillisesti.

"Älä jätä poikaa kurituksetta - ei hän kuole, jos saa keppiä. Kun annat hänelle keppiä, pelastat hänet tuonelan tieltä"

"Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä"

"Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa jo varhain"

Juu, kuri on muuta kuin hakkaamista, se on opettamista, neuvomista ja rajojen laittamista.

Kirkkoraamattu on todellakin ottanut vapaat kädet kääntäessään kurin vitsaksi tai kepiksi, että silleen.

Olisi mielenkiintoista tietää miten se on oikein käännettynä. Itse olen kärsinyt siitä kun toiset hehkuttaa että miten hyvä oli kun piiskattiin ja että ei ole jäänyt mitään traumoja. Minulle jäi sellaisia jotka vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ja pärjäämiseeni yhteiskunnassa. Ja kyllä olen erittäin nöyrä ja uskova (ihmeen kautta, se piiskaaminen ja raastaminen, lyöminen ja jynssäys meinasi ajaa lopullisesti pois Jumalan luota) mutta mitään hyvää en pysty tekemään.

Mulla ei ole edes mitään muistikuvia että mitä pahaa tein. Muistan ainoastaan sen piiskaamisen ym. ja sen tunteen mikä siitä syntyi, vääryyden tunne, viha. Painajaiset on kauheita, vihaan nukkumista, en voi sietää niitä tunteita tuli. Tekee nytkin pahaa ajatella ja tekisi mieli räjähtää suurinpiirtein, repiä sisältä se viha pois.

Tällä hetkellä en ihmettele miksi huumeita käytetään.

Vierailija
133/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä löi nahkavyöllä. Muistan että olin jotain 3-4-vuotias.

Ja syynä oli kun olin kokeillut äidin kynsilakkaa.

Äiti itki ja parkui kun olin mennyt tekemään tämän järkyttävän teon. Muistan äitini tunnekuohun.

Tosin syynä oli myös se ettei lapsiperhe-elämä ollut häntä varten.

Mietin että mitä isäni päässä on liikkunut? Olin pieni tyttö tosin isäni oli hakannut pikkuveljensä aikuisena mutta lopetti kun sai turpiinsa.

Jotenkin järkyttävää kun pikkuveli kuoli 80-luvulla Ruotsissa (itsemurha tai viina).

Jotain oli pahasti vinksallaan molemmilla.

Vierailija
134/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipu ja sen uhka on ainoa, mitä pienet psykopaatit aktiivisesti välttelevät.

Cluster B diagnoosi pitäisi voida antaa jo 10 vuotiaasta eteenpäin ja sen saaneille pitäisi voida määrätä rangaistukseski kipua, koska se on ainoa, jota ne aktiivisesti pyrkivät välttämään.

Pienet psykot jopa nauttivat nykyisistä päläpäläsirkus rangaistuksista ja niiden tuottamasta keskipisteenä olemisesta.

Cluster-B roska heräsi alapeukuttamaan. :D

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Ja muuten, toi suunsoitto on idiotismia.

Ja sitten päivitellään, kun 15v potkii 13v:n kuoliaaksi.

Uijui kun on kamalaa! Joojoo ja pikku psykopaattia ei kiinnosta, kun ei ole mitään pelättävää.

Vierailija
135/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v. ja ei koskaan käytetty väkivaltaa rangaistuksena.

Vierailija
136/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se keksitty silloin, kun oikeudessakin on voitu määrätä rangaistukseksi piiskaniskuja aikuusillekin?

Vierailija
137/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei oikeasti satu kovin paljon mutta jääpähän muistiin.

Ai ei satu, kun vyöllä hakataan paljaalle takapuolella? Aika fakiiri olet.

Sadistit hakkasivat paljaalle iholle. Yleensä se remmin tai raipan antaminen oli pari läpsäisyä ja ilman tekoa jo pelotteena varsin tehokas. Kaikki muu tarkoituksella vahingoittava lyöminen on ollut sairaiden mielihalujen ja lapsivihan ilmenemistä.

Ai noin mietoako kurittaminen yleensä oli? Luulin, että meillä kuritettiin kohtuudella eikä ollut pahimmasta päästä, mutta kyllä ne pikkuhousutkin piti vetää alas ja vyöstä tuli ehkä kymmenisen kertaa peräkkäin.

Vierailija
138/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan se keksitty silloin, kun oikeudessakin on voitu määrätä rangaistukseksi piiskaniskuja aikuusillekin?

Eikös tätä harrastettu jo keskiajalla....

Vierailija
139/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuritetut itse ovat mieltä, vaikuttiko se millään tavalla käyttäytymiseen yms eli oliko kurittamisella oikeasti minkäänlaista vaikutusta mihinkään?

Vierailija
140/226 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pahoinpideltiin lapsena. Vanhemmat selittivät että se on rakkautta. Nyt olen suhteessa jossa mies pahoinpitelee minua. Se on sitä rakkautta.

No voi aikoja jos tuollaisen rakkauden sallit, olethan jo aikuinen!