Ärsyttää tuo meteorologien puhetapa, että helle olisi yleisesti jotenkin toivottava ilmiö
Sitä se ei ole. Joillekin on, monille ei. Jos on muka viileää, voi laittaa lisää vaatteita. Mutta jos on liian kuuma, ei vaatteiden vähentäminen auta, jos on jo valmiiksi lähes nakuna.
Kommentit (50)
Samaa mieltä. 15 astetta ja auringonpaiste on optimaalisin keli.
Olen samaa mieltä. Ja radio/tv-toimittajat ovat hyvin usein samanlaisia ärsyttäviä helteestä hehkuttajia. Tuntuu etteivät ole nähneet uutisia keski- ja eteläeuroopan maastopaloista tai sään tolkuttomasta lämpenemisestä.
Suomessa helteen rajana on +25C, joka toteutuu täällä lähinnä kesä-, heinä- ja elokuun aikana muutamana päivänä. Osa suomalaisista kaipaa lämpimiä kesäpäiviä, jolloin voi aamusta alkaen käyttää shortseja, sandaaleja ja hihatonta paitaa. Samalla voi käydä uimassa luonnonvesissä ilman että tuntuisi vain kylmässä vedessä kastautumiselta.
Syyskuun alkupuolta toukokuun alkupuolelta lämpötila tuskin ylittää +20C astetta. Kyllä viilempää ja kylmempää säätä riittää Suomessa aivan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. 15 astetta ja auringonpaiste on optimaalisin keli.
Entäs +20 astetta, pilvipouta ja mahdollista hiukan tuulta? Silloin se aika lähellä huonelämpötiloja ja tavallisesti ulkona liikkuessa keho lämpenee siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ja radio/tv-toimittajat ovat hyvin usein samanlaisia ärsyttäviä helteestä hehkuttajia. Tuntuu etteivät ole nähneet uutisia keski- ja eteläeuroopan maastopaloista tai sään tolkuttomasta lämpenemisestä.
Se on helppo ilmastoidussa studiossa höpötellä helteen hyvyydestä.
Jos pikkuasiat ärsyttävät, kärsit todennäköisesti depressiosta ja typeryydestä. Ekaa voi hoitaa, tokaa ei.
"Se on helppo ilmastoidussa studiossa höpötellä helteen hyvyydestä. "
Toivottavasti suosikkimeteorologini Huutos-Matti ei ole liittynyt näiden epäilyttävien mielistelijöiden kerhoon, vaan kertoo kylmän viileästi (Huom!) ammattimiehen tavoin mitä on tulossa sen enempää kantaa ottamatta.
Jos on lämmintä voi laittaa ilmastoinnin päälle. Koko kesänä oli 2 hellepäivää. Siinä sulle ilmastonmuutosta.
Nyt saisi uimahousuja halvalla tarjouksesta.
Meteorologi on turhin ammatti maan päällä. Tänäänkään ei pitänyt sataa ja kun lähdin pyöräilemään niin satoi kaksi tuntia. Yksi tehtävä eikä sitä osaa.
Helteillä on hirveää haipakkaa kuumuuden kanssa, mutta Suomen hellepäivät ovat kuitenkin sen verran harvinaisia, että annan helteistä nauttivien iloita kyseiset päivät.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saisi uimahousuja halvalla tarjouksesta.
Valittujen Palojen (Reader's Digest) vanhan säästövinkin mukaan useimmat hankinnat kannattaisi tehdä sesongin lopulla kuten uimahousujen ja sandaalien hankkiminen mahdollisesti loppukesän aikana verrattuna alkukesän hintoihin. Samoin joulukoristeet ovat halvimmillaan tammikuussa.
Suomessa ei ole koskaan ollut hellettä. Mulle helle on yli +35.
Olisi hyvä, jos säästä voitaisiin uutisoida neutraalisti. Ei hehkuttamalla helteitä, ei pelottelemalla myrskyillä eikä varoittelemalla pakkasista. Ihan vaan että "säätila on x ja luvassa y", ei siihen tarvitse sekoittaa mielipiteitä. Olishan se nyt vähän kummallista, jos vastaavasti uutistenlukijakin alkaisi kommentoimaan vaikka politiikkaa tyyliin "pitkään toivottu punamultahallitus saatu vallan kahvaan" tai "ärsyttävä ministeri möttönen totesi seuraavaa".
Suomen kesä on huono vitsi. Ei tarvinnut hellemekkoa koko kesänä.
Pitää vähän pehmitellä hellehulluja ettei ne sekoa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole koskaan ollut hellettä. Mulle helle on yli +35.
Se on ihmisestä kiinni, mulle helle on yli 24 astetta.
Suomessa sää on ympäri vuoden ihan perseestä eli kylmää.
Taas hehkutetaan ja varoitetaan että helteet palaa. Niin minne? Ei ainakaan Sisä-Suomeen. Torstai aamuna on +5 astetta.
Juuri näin. Puhut täyttä asiaa. Saisivat lopettaa helteillä hehkuttamisen.