***Sterilisaation sivuvaikutukset***
Mietin naisen sterilisaatiota. Lapsia on kolme ja ikää 30 vuotta.
Mitä sivuvaikutuksia, häiriöitä, vaivoja teille on tullut sen jälkeen? Millainen sterilisaatio tehtiin teille? Kuinka pian viimeisen synnytyksen jälkeen se tehtiin?
Oletteko olleet tyytyväisiä vai ei?
Kommentit (230)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:34"]
Lääkärit suosittelee essurea ennemmin kuin klipsejä, ainakin Tampereella. Säästäähän se rahaa kaikilta osapuolilta, mutta onko epäonnistumisia enemmän? Inhottavaa ajatellakin, että joutuu loppuelämänsä kärsiin alavatsa- ja alaselkäkivuista essuren takia.
[/quote]
Jos Essure aiheuttaa kipuja, ne voidaan poistaa poistamalla munajohdin.
Olen 35v. Viiden lapsen äiti. Sain viime joulun aikaan lähetteen sterilisaatioon. Nyt loppukesästä oli lääkärikäynti. Tulinkin toisiin ajatuksiin essuren laittamisesta. Juttelin lääkärin kanssa ja päädyin hormonikierukkaan (laittoi sillä käynnillä)
Mulla oli siis sellanen tilanne että olin pitkään syönyt pillereitä ja halusin lopullisen ja huolettomamman ehkäisyn. Mulle on pillerit sopineet ihan hyvin. Kun lääkäri kertoi että monesti vaihdevuosioireita hoidetaan hormonikierukalla niin ajattelin että miksi ottaa essure jos käykin niin että "joutuu" laitattaa joskus kierukan.
Miksi essuren jälkeen joutuisi laitattamaan kierukan? Essure on nimenomaan se, jota ei voi perua.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 18:27"]
Miksi essuren jälkeen joutuisi laitattamaan kierukan? Essure on nimenomaan se, jota ei voi perua.
[/quote]
Koska suuresta voi alkaa vaihdevuodet.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 18:27"]Miksi essuren jälkeen joutuisi laitattamaan kierukan? Essure on nimenomaan se, jota ei voi perua.
[/quote]
Essure ei poista vaihdevuosioireita. Vuotohäiriöitä yms..
Meillä neljä ihanaa, tervettä lasta (kohta 10v, 2x kohta 7v ja kohta 1,5v) ja kovasti pohdiskelen tulevaa ehkäisyä. Heikkoina hetkinä olen marttyyrinä ajatellut että menen sterilisoitavaksi mutta kun olisi aika tehdä asian eteen jotakin iskee paniikki. En kuitenkaan ole valmis niin lopulliseen päätökseen. Juuri eilen illlalla mies sanoi kun kysyin saadaanko me vielä lapsi, että mitä todennäköisimmin ei. Hän on siis asian jo käsitellyt, kai minä aloitan sen käsittelyn nyt sitten myös. Haikein mieli mutta silti minusta ei taida olla tekemään sterilisaatiota...pitääpi jossain vaiheessa kysyä mieheltä että jos ei hän kerta halua enää lapsia varmuudella niin voisiko hän sitten mennä tekemään sen mielummin. Niin vaikea aihe...
Puolitoista vuotta sitten tehtiin sterilisaatio modo Filshie eli ne perinteiset klipsit. Puolen vuoden ajan kuukautiset olivat yhtä helvettiä - tulivat epäsäännöllisesti ja aivan liian runsaina, sitten alkoi tasaantua. Edelleen kuukautiskierto on aika epäsäännöllinen, kierron pituus vaihtelee välillä 24 - 32 päivää, mutta vuodon määrä on sentään normalisoitunut. Sterin jälkeen oli pitkään alavatsalla pistemäisiä kipuja, nykyään lievempinä lähinnä kuukautisten aikaan (kuvittelen itse munanjohtimien yrittävän punkea häiritseviä klipsejä tiehensä... kukapa tietää, mistä nuo kipuilevat tuntemukset johtuvat). Yleisesti ottaen sivuvaikutukset ovat olleet siedettäviä ja pääosin ohimeneviä - e-pillereitä tosin kaipaan sen takia, että niiden ansiosta sain nauttia täysin kuukautisettomasta elämästä viimeiset kuusi vuotta! Samoin esim. matkojen takia olisi hienoa saada kuukautiset siirrettyä parempaan ajankohtaan...
Essureahan on kehuttu takuuvarmaksi ehkäisymenetelmäksi, mutta matemaattisten mallinnusten perusteella raskauden riski on tällä metodilla ensimmäisen vuoden aikana about kymmenkertainen klipsisterilisaatioon verrattuna, ks. http://www.hs.fi/terveys/Tutkimus+Vanha+sterilisaatiomenetelm%C3%A4+on+uutta+luotettavampi/a1398343943737
Essure voidaan tehdä niille, joilla on nikkeliallergia. Essuressa munanjohtimiin asennettava materiaali on samaa kuin esim. sydämentahdistimissa.
Sterilisaatio 4 v sitten.
aivan stanallinen akne. Tsek.
viikset kasvaa. Tsek.
tukka lähtee otsalta, päälaelta tsek.
libido ei ole ollenkaan sama mutta siihenkin voi vaikuttaa kun päättää että haluaa haluta.
joten joo voihan se olla että sillä on vaikutuksia voi olla että elämä vaan tuo näitä haasteita heti 30 jälkeen
Alavatsa kivut tsek
aivan törkeän runsaat epäsään. Ktiset ja välivuotoja..
Siitäkin huolimatta kiva ettwi tarvitse ajatella raskauksia.
No miksipä ei, kun siintä varma ettei lapsia enää halua. Itellä oli pakokauhu ennen toimenpidettä, mutta en ole katunut tai ollut mitään oireita. Suosittelen sitä harkitseville, jotka ovat tehneet lopullisen päätöksen.
Kannattaa ottaa myös huomioon, että jos ton ottaa niin se tosiaan on siellä sisuksissa hautaan asti. Senkin ajan yli kun et enää ehkäisyä tarvitse. Eipä ole mitään tietoa miten tommonen vierasesine käyttäytyy sen 50 vuotta vartalon uumenissa. Itse en lähtis.
... ei tullut sivuvaikutuksia kun sterilisaatio tehtiin miehelle. Miksikö? Koska mies oli ehdottoman varma ettei enempää lapsia halua ja toimenpide on miehelle helpompi. Minä olen ehkäisyt hoitanut tähän asti, ollut neljästi raskaana ja synnyttänyt, oikeasti vähintä mitä mies voi tehdä :) tietysti jos tilanne olisi ollut toisin päin ja mies halunnut lisää lapsia niin varmaan se sitten olisi tehty minulle. Tosin jos mieheni kertoisi syyksi vasektioon menemättömyteen että voi tulla vielä 40 vuotta isäksi niin eiköhän sellaista suunnitteleva kannata jättää samantien, ajan kysymyshän se tuolla asenteella on joka tapauksessa....
Lääkärit suosittelee essurea ennemmin kuin klipsejä, ainakin Tampereella. Säästäähän se rahaa kaikilta osapuolilta, mutta onko epäonnistumisia enemmän? Inhottavaa ajatellakin, että joutuu loppuelämänsä kärsiin alavatsa- ja alaselkäkivuista essuren takia.
Mulle tehtiin essure viime vuonna loppukesästä. Tyytyväinen olen, seurasin operaatiota kuvaruudulta eikä kestänyt kovin kauan. Jälkeenpäin tuli vähän kuin supistuksia, mutta vain ko. päivänä. Seuraavana päivänä olin ihan normi kunnossa.
kuukautiset on olleet säännölliset sen jälkeenkin, enkä ole huomannut mitään haittavaikutuksia.
Suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:40"]
Mulle tehtiin essure viime vuonna loppukesästä. Tyytyväinen olen, seurasin operaatiota kuvaruudulta eikä kestänyt kovin kauan. Jälkeenpäin tuli vähän kuin supistuksia, mutta vain ko. päivänä. Seuraavana päivänä olin ihan normi kunnossa.
kuukautiset on olleet säännölliset sen jälkeenkin, enkä ole huomannut mitään haittavaikutuksia.
Suosittelen!
[/quote]
Lisään vielä, että en ollut tarkkailussa essuren jälkeen, mutta en kyllä kokenut sitä tarpeelliseksikaan. Pääsin pois samantien, mies oli mukana kuskina ja oli kyllä tarpeellinen. Kipulääkityksenä oli panadol ja burana jotka ois pitänyt ottaa hiukan ennakkoon, mutta unohdin, sain ne sit sairaalasta. Mulla takana vain sektioita, eli ei normaaleja alatiesynnytyksiä. Operaatio oli nopea ja valtaosin kivuton.
Täälläkin Essure tehtynä.
Ikää 35 ja kaksi lasta.
Tehtiin, kun nuorempi lapsi oli noin 10 kk, oli tosi pitkät jonot.
Ei todellakaan sattunut. Tunne oli hetken epämiellyttävä, mutta kipua se ei ollut.
Seksi sattui ensimmäisillä kerroilla toimenpiteen jälkeen, mutta ei sen koommin.
Menkat säännölliset ja niukat, niin kuin ennen raskauksiakin.
Tehtiin, mulle eikä miehelle, koska mä en halunnut enää mitään hormoneja elimistööni.
Maksoi poliklinikka maksun olikohan jotain 30-50 €, en edes muista.
Menen aamulla laparoskopiaan ja nyt valvon yötä herättyäni ja tajuttuani että tää koko helvetin avioliitto on koko ajan pyörinyt vaan munan ympärillä koko paska. Niin kuin nyt tää sterikin vaan siksi kun mies ei vasektomiaan "kykene". Toivottavasti saa monta monta lasta vielä lisää ja hukkuu elareihin. Helvetin katkera olen -älkää naiset lähtekö tälle tielle.
Miettikää haluatteko tehdä sen heti synnytyksen jälkeen. Mulle tehtiin seuraavana päivänä mutta kaikki meni pieleen (johtuen osoittain siitä että tekijät olivat amatöörejä).
Operaation piti kestää 15 min mutta kun synnytyksen jälkeen oli paikat turvonneet yms. se kesti yli 2 tuntia. (puudutukset hävis aloin tuntemaan operaation yms.)
Mulle tuli greipin kokoinen hematooma navan ympärille mistä sörkittiin. Se tulehtui. Mössööntynyt lihas/rasvamassa alkoi märkimään ja sain suonensisäisesti antibioottia kuukauden. Napaa parantelin 2 kk:tta ja sain keuhkokuumeen koska yleiskunto meni niin heikoksi.
No tämä oli mun kauhukokemus synnytyksen jälkeisestä sterilisaatiosta.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 11:32"]
paljonko se Essure on maksanut teillä ja jätetäänkö ne jutut sinne ikuisesti vai pitääkö ne vaihtaa joskus?
Minua inhottaa tuo ajatus sterilisaatiossa, että munasolut imeytyvät elimistöön.
[/quote]
Et sä ihan hirveästi ole asiaan perehtynyt.
Essure jää munatorveen, elimistö kuroo torven umpeen kasvattaessaan ns. arpikudosta. Essurea ei enää poisteta ja toimenpide maksaa poliklinikkamaksun verran.