***Sterilisaation sivuvaikutukset***
Mietin naisen sterilisaatiota. Lapsia on kolme ja ikää 30 vuotta.
Mitä sivuvaikutuksia, häiriöitä, vaivoja teille on tullut sen jälkeen? Millainen sterilisaatio tehtiin teille? Kuinka pian viimeisen synnytyksen jälkeen se tehtiin?
Oletteko olleet tyytyväisiä vai ei?
Kommentit (230)
sivuhypyt onnistuu paremmin kun ei jää jälkiä`?:(
Täällä päin oletusarvo nykyään on, että kaikille tehdään essure ja kun aikani siitä lueskelin kaiken mitä netistä suomeksi löysin totesin että ei ole, ei tule. Valmistauduin jo siihen että saan taistella perinteisen sterin.. Sitten tuli sairaalasta kirje, jossa kerrottiin että nikkeliallergisille ei essurea tehdä! JES!!!
En siis halunnut essurea, koska a) se on aika tuore juttu, b) mistään ei löydy tilastoja onnistumisista.
Nyt odottelen aikaa perinteiseen sterilisaatioon, jonot kuulemma pari kk, joten todennäköisesti olen hedelmätön nopeampaa kuin jos essureen olisi päädytty.
Niin, ja olen 26-vuotias ja kolme lasta on. En enää ikinä halua lapsia, mieheni ei olisi halunnut minunkaan menevän steriin, mutta kun kysyin haluaako hän olla koko loppuiän ilman tai käyttää kumia, niin loppui vastustelu. Mikään muu ehkäisy ei sovi mulle.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:17"]Täällä päin oletusarvo nykyään on, että kaikille tehdään essure ja kun aikani siitä lueskelin kaiken mitä netistä suomeksi löysin totesin että ei ole, ei tule. Valmistauduin jo siihen että saan taistella perinteisen sterin.. Sitten tuli sairaalasta kirje, jossa kerrottiin että nikkeliallergisille ei essurea tehdä! JES!!!
En siis halunnut essurea, koska a) se on aika tuore juttu, b) mistään ei löydy tilastoja onnistumisista.
Nyt odottelen aikaa perinteiseen sterilisaatioon, jonot kuulemma pari kk, joten todennäköisesti olen hedelmätön nopeampaa kuin jos essureen olisi päädytty.
Niin, ja olen 26-vuotias ja kolme lasta on. En enää ikinä halua lapsia, mieheni ei olisi halunnut minunkaan menevän steriin, mutta kun kysyin haluaako hän olla koko loppuiän ilman tai käyttää kumia, niin loppui vastustelu. Mikään muu ehkäisy ei sovi mulle.
[/quote]
Mulle laitettiin klipsit tammikuussa.
Mulle tehtiin aikalailla tasan vuosi sitten essure-menetelmällä sterilisaatio ja voin suositella. Menin sairaalaan aamukymmeneltä ja kahden jälkeen pääsin saattajan kanssa pois. Sain ensin muistaakseni Paratabsin 1g ja toimenpiteessä laitettiin tippaan hieman lääkettä joka aiheutti nousuhumalaisen olon. Lisäksi sain lääkettä, joka estää kohdun supistumista, koska kun kohtuun viedään vierasesine, reagoi se supistumalla. Toimenpide oli lähes kivuton ja sain seurata monitorista koko ajan. Toimenpiteen jälkeen lepäsin hetken ja sain syödä. Ehkä viikon verran nippaili vähän alavatsassa, mutta en tarvinnut särkylääkettä. Jälkitarkastus 3kk:n päästä, siihen asti käytettävä muuta ehkäisyä. Jälkitarkastuksessa katsottiin ensin alakautta ultralla että kierukat ovat pysyneet paikoillaan, sitten kohtuonteloon ruiskutettiin keittosuolaa ja ilmaa, joiden avulla katsottiin että munatorvet ovat tukossa. Se oli hieman epämiellyttävää, mutta ei kestänyt kauaa. Kaikenkaikkiaan todella nopea ja helppo toimenpide, suosittelen ehdottomasti! Seksielämäkin parani, kun ei tarvitse enää huolehtia ehkäisystä :) Mitään oireita ei ole tullut ja saattaa mennä pitkiä aikoja etten edes asiaa enää muistakaan. Minulla on aina ollut lievä nikkeliallergia (joskus saattaa farkun nappi tai rintsikoiden solki hikoillessa aiheuttaa kutinaa), mutta en ole sterilisaation huomannut aiheuttavan mitään oireita.
Kai kuukautisia voi silti siirtää satunnaisella hormonikuurilla steriloitunakin??! Kai voi, sanokaa nythän että voi. Steriin menossa ja kesäkuussa en voi kuukautisten kanssa pelata, olen silloin viidakossa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 11:04"]
voi tulla aikainen menopaussi! Se ei ole kivaa noin nuorena :( Se johtui jotenkin siitä että munasarjat voi harvinaisessa tapauksessa kuolla leikkauksen jälkeen.
Tuleeko runsaammat kuukautiset leikkauksen jälkeen?
[/quote]Höpöhöp, horminitoimintaan ei puohojen katkaisu vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2010 klo 10:57"]
Joutuu käyttämään hormonikorvaushoitoa vaikka ikää vasta 32 v.
Eihän tuo yleinen komplikaatio ole mutta mahdollinen kuitenkin.
[/quote]Ei hormonitoimintaan vaikuta, voi johtua ihan muusta syystä.
Itseltäni katkaistiin munanjohtimet sektion yhteydessä kolme vuotta sitten. En ole kuullutkaan että tuolla voisi olla jotain sivuvaikutuksia. Lääkäri ei puhunut kyllä silloin mitään kun tuota pyysin.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 02:42"]
Joo. No sillä tavalla se haittaa. Että steri tehtiin 32v kahden lapsen jälkeen. Koska mikään ehkäisy ei oikein tuntunut sopivan. Ukko ei halunnut kumia. Nyt haluttaisiin kolmas lapsi. Minä 37v. Ei tunnu tärppäävän. Pitää varmaan kohta lapsettomuus tutkimuksiin.
[/quote]
Tehdäänkö lapsettomuustutkimuksia edes korjatun sterilisaation jälkeen? Sterilisaation korjaaminenhan on hankalaa ja lasten saanti sen jälkeen yleensäkkin vaikeaa. Lisäksi tuo ikäkin saattaa jo alkaa vaikuttamaan.
Ei kyllä kannata käyttää sterilisaatiota muun ehkäisyn korvikkeena, koska tuo peruminen on niin hankalaa. Itseltäni lääkäri kysyi haluanko varmasti tehdä sterilisaation ja ettei sitten ala kaduttamaan jos lapsi esimerkiksi kuolee. Hirveä kysymys, mutta tuollaiset asiat pitää miettiä ennen sterilisaatiota. Itselleni ihan selvää, etten halua enempää lapsia, joten halusin operaation nimenomaan itselleni, en miehelleni. Pahin painajaiseni olisi sterilisaation pettäminen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 09:36"]
Halusin sterilisaation koska olen lapseni jo tehnyt, ei mitään sivuvaikutuksia. Siitä yllätyin kun lääkäri kysyi jos minulla on mieheni lupa toimenpiteeseen. Minun ruumiini, näistä asiosta päätän minä.
[/quote]
No, minusta kyllä aviomies, joka ottaisi sterilisaation puhumatta ensin mitään vaimonsa kanssa olisi huipputörkeä, joten niin on sellainen vaimokin vastaavasti. Ihan oikein lääkäri teki, kun kysyi. Näin perusteellista laatua olevat peruuttamattomat asiat ovat parisuhteessa yhteisiä ja niistä pitää myös päättää yhdessä. Minun ruumiini-periaate ei päde avioliitossa, koska teitä on kaksi, olette aviopari, yksikkö. Asioista on silloin päätettävä yhdessä tai ainakin keskusteltava niistä. Menetkö samalla periaatteella seuraavaksi sukupuolenvaihdosleikkaukseenkin, kun ruumiisi on kerran sinun ja ei se miehelle kuulu, mitä sille teet? Kuinka kauan tuollaisella pohjalla oleva avioliitto voi kestää?
Mulle tehtiin sterilisaatio 31-vuotiaana. Kaksi lasta. Syy, miksi sterilisaatio tehtiin minulle eikä miehelle, oli se, että kyse oli omasta päätöksestäni olla lisääntymättä enää. Halusin itselleni pysyvän ratkaisun ehkäisyyn. Hormonaalinen ehkäisy ei ole koskaan sopinut minulle. Ilman hormonaalista ehkäisyä toisaalta kuukautiseni olivat epäsäännölliset, runsaat ja pitkäkestoiset. Välissä lisäksi tiputtelua. Pahimmillaan 3/4 kuukaudesta oli enemmän tai vähemmän vuotoa. Minulle tehtiin sterilisaation yhteydessä novasure -radioablaatio joka tarkoittaa kohdun limakalvojen "polttamista". Minulla ei ole ollut 4 vuoteen kuukautisia muutamaa tiputtelupäivää lukuunottamatta eikä ehkäisystä tarvitse huolehtia koska sterilisaatio on tehty samalla. Paransi elämänlaatua todella paljon! Ei sivuvaikutuksia. Hormonitoiminta ja esim. pms-oireet tulevat ihan normaalisti.
Olen sittemmin eronnut lasteni isästä. Minulle oli jo sterilisaation aikoihin selvää, että vaikka joskus eläisin uudessa suhteessa niin en haluaisi enää lisää biologisia lapsia. Lapsipuolet tai adoptiolapsi voisi olla tervetullut, mutta tarpeeni lisääntyä biologisesti on totaalisesti tyydytetty näiden kahden ihanan lapsen kanssa.
Minulle tehtiin kohdunpoisto muista syistä alle nelikymppisenä, mutta kävi se operaatio samalla sterilisaatiostakin. (Onneksi oli jo lapset saatu). Munasarjat jätettiin ja mitään ongelmia ei ole ollut, paitsi harjoittelijan operoima vasen puoli alkaa jostain syystä kiristää, jos laihdun alle 63 kilon. Voi se olla joku kiinnikekin. Joka tapauksessa elämänlaatuni parani valtavasti; leikkaukseen johtaneet vaivani loppuivat, ehkäisy on ongelmatonta nykyään ja EI ENÄÄ KOSKAAN MENKKOJA! Nautin joka kuukausi siitä, että ne ovat iäksi ohi. Suosittelen kohdunpoistoa kaikille, joiden lapsiluku on varmasti, lopullisesti täynnä!
Mä oon menossa steriloitavaksi siksi, että mulla on 2 lasta 2 eri miehelle ja oon yksin lasteni kanssa. En tod halua enempää lapsia kun mun miesmaku on osoittautunu tollaseks, etteivät pysy matkassa. Siksi päätös olla hankkimatta enempää lapsia on mun oma. Rakastan terveitä, ihania lapsiani ja haluan olla mahd hyvä äiti heille. Minun tuurilla kuitenki seuraava lapsi ois hirmu sairas koliikkivauva jonka takia koko perheen hyvinvointi kärsis, joten mun lapsiluku on nyt täynnä. Enempää en voi toivoa. Essurea pidän ekana vaihtoehtona ja sitten jos ei onnistukaan ni sitten klipsit tai vaikka koko munanjohdinten poisto.
Minulle tehtiin tänään Essure steriilisaatio. En halunnut olla valveilla ja tuntea toimenpidettä niinsain kevyen nukutuksen. Jälkeenpäin alavatsa oli kipeä,kuin kuukautiskivut kerrottuna muutamalla asteella,mutta sain kivunlievitystä. Kaikki sujui mainiosti nyt jää nähtäväksi miten jatkossa. Olen kolmen lapsen äiti ja 34vuotias.
Minulle tehtiin sterilisaatio kymmenisen vuotta sitten, olen nyt nelikymppinen. Muutama vuosi sitten kuukautiset äityivät sietämättömiksi, runsaiksi ja kivuliaiksi.
Vuosi sitten minulle tehtiin novasyne-hoito, jossa kohdun limakalvot poltettiin laserilla.
Kuukautiset ovat nyt jonkin verran rauhoittuneet, vaikkeivät niukkuudesta huolimatta kivuttoman olekaan. Viimeisimmässä gynetarkastuksessa todettiin, että munasarjat toimivat ja sen jälkeen ajattelin, että ehkäisy on ainakin hoidossa.
Klipsien laiton jälkeen olin huonossa kunnossa, oksensin nukutuksen jälkeen ja ilmeisesti se aukaisi jonkun tikin, vieläkin tunnen repivää kipua alavatsalla aika ajoin.
Kuitenkin olen tyytyväinen, ehdottomasti. Minulle ei hormonikierukka sopinut, ei lopettanut runsaita kuukautisia ja aiheutti haluttomuutta ym. Kannattaa jutella lääkärin kanssa ja vaikka parinkin ennen kuin tekee ison ratkaisun.
Taitaa olla yksilöllistä... Omasta kokemuksesta klipsien suhteen en todellakaan voi suositella kellekkään! 3v sitten laitettiin ja voin sanoo, että on ollut yhtä painajaista. Lääkärit kovasti vakuutteli, ettei tule sivuvaikutuksia.. Ei ois pitänyt uskoo. Kierto ei enää säännöllinen, vaan 28 päivän sijasta 15-40pvä. Ennen en tiennyt kuukautiskivuista mitään, operaation jälkeen kivut aina kuukautisten alkaessa 2-4pvä niin kipeänä, ettei meinannut kävelemään päästä (kuitenkin on KORKEA kipukynnys), vuoto lisääntyi paljon, sekä isoja hyytymiä. Enää en jaksanut tätä katsella, vaan menin viimein poistattamaan klipsit. Suomessa tätä ei suostuttu tekemään selityksellä "ei sun elimistö voi tietää, että siellä on ylimääräistä. Ei noi oireet siitä johdu." Poisto tehtiin Virossa, jossa lääkäri listasi kaikki oireet joita mulla on ollut, että sterilisaatio aiheuttaa näitä.. Että näin! Mutta, niinku alussa laitoin, tämäkin asia on varmasti yksilöllinen, niinkin ehkäsyt kaikki, toisille sopii, toisille ei.. Kuka kyseiseen operaatioon menee , kannattaa varautua myös tähän että sivuvaikutuksia tuleekin.
minä en pysty ymmärtämää, miksi vain naisen pitäisi hoitaa ehkäisy? tässäki keskustelussa on joku esimerkiksi sanonu, että mies "ei nyt vaan halunnu" että hänen hedelmällisyyteen kosketaan, miksi naisen pitäisi haluta? ok, toki jotkut haluaa, mutta tuoki toimenpide tehdää liikaa naisille. miksi ylipäänsä juuri naisen "pitäisi" kärsiä kaikenmaailman sivuoireista esim. hormonaalisen ehkäisyn takia tai ehkäisyn takia ylipäänsä ? meillä käytetään kumia, on käytetty vuosia eikä mitää ongelmia ole, ei sivuoireita. minä en edes suostuisi mihinkää hormoni ehkäisyyn, sterilisaatiosta puhumattakaan. joskus kokeilin pillereitä, mutta sain pahat sivuoireet ja kokeilu loppu siihen.
Minä taidan mennä ensi viikolla laittamaan putket solmuun... Jännittää...
T. Kolmen äiti
uuuup