***Sterilisaation sivuvaikutukset***
Mietin naisen sterilisaatiota. Lapsia on kolme ja ikää 30 vuotta.
Mitä sivuvaikutuksia, häiriöitä, vaivoja teille on tullut sen jälkeen? Millainen sterilisaatio tehtiin teille? Kuinka pian viimeisen synnytyksen jälkeen se tehtiin?
Oletteko olleet tyytyväisiä vai ei?
Kommentit (230)
kun niitä lapsia ei missään nimessä haluta? kannattaisi odottaa joitakin vuosia vaikka vaihdevuosiin asti, niin sitten taas voi turvallisesti harrastaa seksiä.
Eka kertaa edes kuulen, että sivuvaikutuksia voi tulla?!?
Itselle tehtiin sektion yhteydessä 3v sitten. Ns klipsit. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Todella hyvä olo ja runsaat hiukset. Ei viiksiä tai vaihdevuosia ainakaan vielä.
Sterilisaation valitsin juurikin siksi, että lapsiluku täynnä ja en halunnut enää hormonaalista ehkäisyä käyttää (ikää pian 40v ja hieman ylipainoakin).
En tiedä, onko sattumaa, mutta juuri ennen sterilisaatio päätöstäni kuoli pari noin ikäistäni ystävää rintasyöpään ja olivat vakaasti sitä mieltä, että melkein 20v käytetyt pillerit heillä syövän takana. Jotenkin meni maku pillereihin...
Itse halusin sterilisaation sillä vaikka mies on ihana ja parisuhde vakaa, niin aina voi sattua ja tapahtua ja mies vaihtua vielä ja lapsia en halua enää, nautin täysillä elämästäni nyt isompien lasten kanssa!
kun niitä lapsia ei missään nimessä haluta? kannattaisi odottaa joitakin vuosia vaikka vaihdevuosiin asti, niin sitten taas voi turvallisesti harrastaa seksiä.
Viettäisit 25 vuotta selibaatissa sen jälkeen kun lapsiluku on täynnä?
Teetkö sä noin? Eikö sulla ole mitään seksuaalisia haluja? :O
Mulle tehtiin Essure sterilisaatio viidennen lapsen jälkeen aluesairaalassa oman terkkarin lähetteellä, joten kustannuksia oli ainoastaan muutaman käyntikerran poliklinikkamaksut. Toimenpide oli mulla täysin kivuton ja helppo. Laittaneen lääkärinm mukaan kohdun rakenne vaikuttaa suuresti laiton onnistumiseen. Myöskään en ole huomannut mitään negatiivisiä muutoksia. Aikaisempaan kuparikierukkaan verrattuna menkat eivät ole niin runsaat. Jos on varma sterilisaatiosta niin voin vain suositella Essurea.
Itselleni laitettiin klipsit ja eihän se mitenkään hormonaalisesti vaikuta. Toimenpiteestä on jo yli 5 vuotta, enkä tosiaan ole huomannut mitään.
Ja te, jotka ihmettelette, miksi mies ei mennyt jne. Siksi, koska MINÄ halusin näin. Koska MINÄ en halua enää lapsia enkä MINÄ halunnut muuta ehkäisyäkään.
Toimenpide ei tosiaan ollut mikään vaikea tai hankala.
Te jotka sanotte, nainen kestää raskaudet ja synnytykset jne. nyt on miehen vuoro menne toimenpiteeseen, te varmaan punnitsette nallekarkit aina tasan?
up
Kertokaa lisää kokemuksia. Pitäs tehdä päätös kanssa
Mikään ei ole varma, minulle ja monelle muulle on tullut alavatsakipuja ja muitakin oireita, eli kroppa hylkii Essurea.
http://vervilledeb1.wordpress.com/2010/03/06/essure-problems-continue-a…
kipulääkettä suoraan suoneen, kun huomautin, että nyt tuntuu ikävältä. Tosin huomasi sen jo siitäkin, että rupesin selvästi jännittämään, kun toimenpiteen aikanahan pitäisi olla rentona=)
Ei siis "sattunut" kuin sadasosase kunnin verran.
Kun laittaa paperit gynelle, ei vielä tiedä kummalla tavalla sterilisaatio tehdään. Sairaalassa lääkärit päättävät tehdäänkö pernteisesti nukutuksessa vai Essure. Yleensä Essure tehdään esim. hieman lihavammille, joiden vatsanpeitteiden läpi on vaikeampaa leikata. Eli en ole vielä uskaltanut laittaa papereita eteenpäin...
Mies vitkutellut omaa menoaan jo kohta 2v enkä jaksais enää yhtään kortsuleikkejä...
Itku mitä tässä sit tekis....
että tollakin on sivuvaikutuksia. Omalle yställä alko vaihdevuodet ja iski kamala masennus kun tuo tehtiin. Ikää vaan 31v. Kun mitattiin hormoni arvot niin tuskin munasarjat enää toimivat lainkaan.
Miksi nainen eikä mies?
Yksinkertaisesti siitä syystä että nainen on se joka tulee raskaaksi.
Jos halutaan ettei perheeseen tule enään yhtään lasta 100% varmuudella, pitää nainen steriloida.
Vahinkoja voi sattua.
sitten, nyt olen 36-v. Ei mitään sivuvaikutuksia, menkat normaalit, samoin kierto. Meillä kolme lasta. Ihanaa kun ei tarvitse huolehtia ehkäisystä, meilläkin oli kumi vikan vuoden ennen sterilisaatiota kun e-pillerit ja hormonit ei kertakaikkiaan sovi. Ihanaa olla villi ja vapaa vihdoinkin kun on 20-v melkein pohtinut että mikä ehkäisy milloinkin. Kolme käyntiä polimaksulla a28€, eli suhteellisen halpa, eikä tehdä nukutuksessa!
Mahtava juttu, mun oli toisaalta helppo mennä, kun sairastuin todella vakavasti kolme vuotta sitten ja lääkärit olivat suorastaan huojentuneita mun steristä...
että ikävistä kokemuksista ei kirjoita kukaan itse, vaan joku kummin kaiman serkku on kertonut, että jollekin kävi näin. Onkohan niitä ikäviä kokemuksia oikeasti?
...tehtiin Essure -sterilisaatio puolisen vuotta sitten. Viimeisestä synnytyksestä oli kulunut 9 kk. Mitään sivuvaikutuksia, häiriöitä tai vaivoja ei ole ilmennyt.
Implanttien asentaminen teki jonkin verran kipeää toiselle puolelle, muttei mitään sietämätöntä. Toiselle puolelle meni helposti. Asentamisen jälkeen jouduin lepäilemään poliklinikalla melkein kaksi tuntia koska tuli niin huono olo, kuvotti ja pyörrytti (ihan normaali refleksipahoinvointi joka joillekin naisille tulee kun kohdunkaulaa ronklataan, esimerkiksi kierukan laiton yhteydessä).
En olisi kuitenkaan ottanut sterilisaatiota vielä 30-vuotiaana, koska oikeasti täältä 45 ikävuoden vinkkelistä tajuan että elämäntilanteet ja olosuhteet voivat muuttua vielä aivan radikaalisti vaikka nyt et sitä uskokaan, ja jossain vaiheessa voit ehkä haluta että sinulla sittenkin on vielä mahdollisuus tulla raskaaksi. Essuren jälkeen se ei onnistu edes koeputkihedelmöityksellä eikä toki ole varmaa ja on joka tapauksessa kallista ja kivuliasta normaalin klipisisterilisaationkin jälkeen.
Olisin ottanut hormonikierukan.
sterilisaatio tehty 2½ vuotta sitten. Toimenpide oli nopea ja kivuton. En kadu. Aikaisemmin kuukautiset kesti 9pvä ja todella runsaat,nyt toimenpiteen jälkeen vuoto kestää 4pvä ja huomattavasti vähäisempää.Ei ole ollut mitään ongelmaa.
Nostetaanpa taas. Itselle ajankohtainen.
Essure, klipsit vai mikä?
Aiemmin en empinyt yhtään, näiden juttujen jälkeen epäilyttää.
Taustalla mm. PCO, taaksepäin kallellaan oleva kohtu, neljä synnytystä ja 18 vuotta kestäneet ongelmat kuukautisten kanssa. Hormonaaliset ehkäisyt.ei sovi joten oikeesti kaipailen kokemuksia jos jotain sivuvaikutuksia on tullut.
Mulle tehtiin essure joulukuussa, eli tuore tapaus vielä. Toimenpide oli hiukan kivulias, koska minulla ei ollut synnytyksiä alla, mutta siitä kun selvisi kaikki on mennyt oikein hyvin. Kuukautiset tulevat normaalisti, mitään sivuoireita en ole huomannut.
Minulle tehtiin Essure muutama viikko sitten päiväkirurgisella, suoneen tuli kipulääkettä ja rauhoittavaa. Hetken nipisti mutta sain saman tien lisää kipulääkettä joten en sanoisi toimenpidettä kivuliaaksi. Minullakin on taaksepäin kallellaan oleva kohtu eikä siitä tullut mitään ongelmia. Pari tuntia olin tarkkailussa toimenpiteen jälkeen, silloin juili kuukautiskipumaisesti mutta se meni ohi eikä kipu palannut myöhemminkään kun särkylääkkeen vaikutus lakkasi.
Vielä on liian aikaista sanoa onko mitään hormonaalisia ym vaikutuksia.
Sterilisaatioon päädyin kun lapsilukuni on täysi, päätös on minun joten ei tullut edes mieleen että koittaisin saada mieheni toimenpiteeseen. Hormonaalista ehkäisyä kun en enää halunnut niin vaihtoehtoja ei ihan hirveästi ole.
..on helpompi kuin naiselle. Näin ovat sanoneet työkseen "piuhoja solmuun pistävät".