Hallituksen säästölista on hirveä luettavaa
Mitä ihmettä tällaisella vähävaraisten potkimisella haetaan?
Toimeentulotuki:
Tuen tason tarkastus
Lapsikorotusten poisto
Velvoittavuuden lisääminen
Tuen alentamista helpotetaan
Asumismenoihin 5 % omavastuuosuus
Lääkkeiden maksamista toimeentulotuesta arvioidaan (!)
Yleinen asumistuki:
Ansiotulovähennyksen poisto
Perusomavastuu nousee 50 %
Asumistuen tasoa hyväksytyistä asumismenoista lasketaan nykyisestä
Tuen kuntaryhmät 1 ja 2 yhdistetään tasolle 2.
Tukeen varallisuusraja
Omistusasujien asumistuki poistetaan
Työttömyysturva:
Työssäoloehtoa pidennetään ja poistetaan sen kertyminen palkkatukitöissä
Ansioturvan tasoa heikennetään
Omavastuupäivät nostetaan viidestä seitsemään
Ikäsidonnaisista poikkeussäännöistä luovutaan
Työmarkkinatukeen velvoitteita
Työmarkkinatuen nettotaso tttuen perustasolle
Lisäksi:
Peruspäivärahan, sairauspäivärahan, kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistaso yhtenäistetään. Lapsikorotukset, korotusosat ja suojaosat poistetaan.
Poistetaan Kelan velvollisuus ohjata palvelutarpeen arvioon tttuen alentamisen yhteydessä.
Ja vielä: indeksikorotuksia jäädytetään.
Terveydenhuoltoa yksityistetään, sote-rahoitusta leikataan tuntuvasti
Purra sanoi, että "sosiaaliturvasta leikkaaminen ei persuille käy" - kunnes se sitten kävikin. No tärkeimmät tavoitteet saavutetaan, kun maahanmuuttoa vaikeutetaan ja bensan hinta laskee, ehkä.
Duunareiden ja työttömien potkimisesta voi sitten lukea lisää täältä: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6bfb803-86b7-4722-9986-45b4cf34b…
Kommentit (846)
Ihan hirvittävää tämmönen kyykytys. Vaikkei itseä niin koskekaan, niin järkyttynyt kyllä olen kuvitellessani miten nämä ihmiset oikein elää siis nämä hitaassa hirressä roikkuvat.
Nyt kieltäydytte töistä koska kotona makaamalla saa saman.
Vierailija kirjoitti:
Jos minimipalkkalaki olisi säädetty ajoissa, ei nyt voisi teettää ilmaistyötä. Demarien syytä katsoa myös peiliin, juuttuivat liikaa menneeseen kokoaikatyön maailmaan.
Et kai luule, että tämä hallitus on suunnittelemassa minimipalkkalakia?
He suunnittelevat vain keinoja estää maahan muuttaminen. Se raja tarkoittaa vain tätä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmapiirin muutoksen aistii jo nyt. Ketään ei ulkona kävellessä oikein uskalla edes vilkaista. Tämmöinen suomiko halutaan???
Huomaan muutoksen, kun asioin lähikioskissa ja tutuissa kaupoissa. Kioskissa ei paljoa näy porukkaa, kun taas "normaaliaikoina" (kun maalla menee taloudellisesti hyvin) siellä riittää vilinää. Myös vaatekaupassa oni väljempää kuin ennen eikä ole pitkää jonoa kassalle. Pelottaa oman talouden puolesta. Olen vähäsen tuhlannut kesällä. Ulkopuoliset ihmiset tuskin pitävät sellaista tuhlailuna, mutta rahaa on mennyt enemmän kuin olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi järjettömimmistä aikeista on poistaa suojaosat työttömyysturvasta. Eli työnteon kannustimia heikennetään, ei paranneta.
Hallituksen ja EK:n tavoitteena on hädänalaisen kurjaliston luominen, joka joutuu tekemään töitä nälkäpalkalla jos niitä saa. Muut joutakoon leipäjonoon.
Miksi ihmisiä ei saisi kannustaa ottamaan vastaan kokoaikaista työtä?
Moi Sanni, kiva että sullakin on näköjään aikaa palstailla! Ehdotan että luovut sanan "kannustaa" käyttämisestä - siitä on tullut sulle maneeri, ja koska toistat sitä mekaanisesti joka kolmannessa lauseessasi, se kuulostaa jo koomiselta. Niin ja eihän ole olekaan uskottavaa, että käytät jokaisesta leikkauksesta ja heikennyksestä sitä sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Kenelle perikuntien asunnot myydään?
😂😂😂😂😂
Suomeen tulee historian suurin asuntojen hintojen romahdus.
Heka myy minun vuokra-asuntoni, niinkö ?
Päinvastoin, asuntojen hinnat tulevat nousemaan huimasti kun rakentaminen tyssää kuin seinään parin vuoden päästä on asutopula ja uusien valmistuminen vie vähintään kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marinin hallituksen tuhlauslinja oli hirveää koettavaa.
Millä tavalla se tuhlailu vaikutti sinun elämääsi?
Kovin kurjistavasti, kun syntyi 9 miljardin sopeutustarve. (Valtiovarainministeriön virallinen laskelma.)
Ja sitten ne laskelmat vedettiin takaisin useamman asiantuntijan voimin, että mitään elvytystä ei tarvitse tehdä, mutta siihen mennessä oli jo paniikkia myyty kuin vessapaperia koronan aikana.
Valtiovarainministeriön huippuasiantuntijat ovat 9 miljardin takana.
Nythän nämäkin on jo korjattu. Ennusteet näyttävät toisenlaiselta.
VM ohjeisti aikoinaan myös Kataista kurittamaan köyhiä. Ja heidän neuvojensa vuoksi Suomen talous sukelsi ja velkamäärä räjähti.
VM ei ole vieläkään muistanut tätä pyytää anteeksi.
Katainen joutui korottamaan veroja sosialistien vaatimuksesta.
Höpö höpö. Katainen leikkasi niin rajusti sosiaaliturvaa, että talous kyykähti. Nyt orpo toistaa tämän saman tempun.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Härskiä touhua, että hyvätuloiset eivät osallistu säästötalkoisiin mitenkään. Päinvastoin, heille verohelpotuksia vaikka lainarahoilla.
Esim. solidaarisuusveron alaraja nousee 85 800 eurosta 150 000 euroon, eli kaikki yli 85 800 euroa tienaavat saavat veronalennuksen ja KAIKKI yli 150 000 euroa tienaavat 1 200 euroa vuodessa lisää puhtaana tilille.
Mutta kestääkö hyvätuloisen päänahka 20 kestoväriä, kun muut lopettaa parturissa käymisen?
Tämä on oikeasti hyvä kysymys. Kuulun itse hyvätuloisiin eikä mun kulutukseni kasva, vaikka veronalennusten vuoksi tililleni tupsahtaakin uuden hallituksen myötä enemmän rahaa. Mulla on jo nyt varaa kaikkeen haluamaani ja siltikin säästöön ja sijoituksiin menee ihan kivasti. Ei mun kulutukseni tästä kasva, vaikka verohelpotuksia tuleekin. Pankkitilille lojumaan veronalennukseni jää. Ja sitten jossain vaiheessa sijoituksiin. Kulutukseen ei tule menemään euroakaan enempää kuin nytkään.
Jos saat mielestäsi liikaa veronalennuksia, tilitä ne Valtiokonttorille.
Vielähän ei tiedä, paljonko veronalennuksia lopulta tulee. Mutta kyllä pankkitileille mahtuu rahaa, ei pankeilla ole mitään enimmäismäärää, mikä tilillä saa olla. Pointtini kuitenkin oli, että en mä ala kuluttamaan yhtään enempää kuin nytkään, vaikka nettona jäisikin enemmän kuukaudessa rahaa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Härskiä touhua, että hyvätuloiset eivät osallistu säästötalkoisiin mitenkään. Päinvastoin, heille verohelpotuksia vaikka lainarahoilla.
Miksi heidän pitäisi kun eivät hyödynnä mitään tukia, joita on tarkoitus säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Kenelle perikuntien asunnot myydään?
😂😂😂😂😂
Suomeen tulee historian suurin asuntojen hintojen romahdus.
Heka myy minun vuokra-asuntoni, niinkö ?
Ei vaan vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja perikuntien myyntiin tulevat asuunot laskee kaikkien asuntojen hinnat.
Lainaa ei saa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä enää ole edes vakituisia työpaikkoja kellään kohta. Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Viisikon tötöilyt on korjattava.
Eiks tässä just eletty korona suluissa muutama vuotsi. Tarkennatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. solidaarisuusveron alaraja nousee 85 800 eurosta 150 000 euroon, eli kaikki yli 85 800 euroa tienaavat saavat veronalennuksen ja KAIKKI yli 150 000 euroa tienaavat 1 200 euroa vuodessa lisää puhtaana tilille.
Mutta kestääkö hyvätuloisen päänahka 20 kestoväriä, kun muut lopettaa parturissa käymisen?
Tämä on oikeasti hyvä kysymys. Kuulun itse hyvätuloisiin eikä mun kulutukseni kasva, vaikka veronalennusten vuoksi tililleni tupsahtaakin uuden hallituksen myötä enemmän rahaa. Mulla on jo nyt varaa kaikkeen haluamaani ja siltikin säästöön ja sijoituksiin menee ihan kivasti. Ei mun kulutukseni tästä kasva, vaikka verohelpotuksia tuleekin. Pankkitilille lojumaan veronalennukseni jää. Ja sitten jossain vaiheessa sijoituksiin. Kulutukseen ei tule menemään euroakaan enempää kuin nytkään.
Sama täällä,en osta kahta ruohonleikkuria yhden sijaan jos saan korotuksen/veronalennuksen en myöskään syö useampia annoksia ravintoloissa tai ajele autolla ym....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi järjettömimmistä aikeista on poistaa suojaosat työttömyysturvasta. Eli työnteon kannustimia heikennetään, ei paranneta.
Hallituksen ja EK:n tavoitteena on hädänalaisen kurjaliston luominen, joka joutuu tekemään töitä nälkäpalkalla jos niitä saa. Muut joutakoon leipäjonoon.
No ensinnäkin työttömiä on ainakin kaksinkertaisesti verrattuna avoimiin kokoaikaisiin tai osapäiväisiin työpaikkoihin, eli kaikille ei riitä kokoaikatyötä. Lisäksi varsinkin naisten on pakko mennä osa-aikaiseksi, sillä tällaisia paikkoja on valtaosin mm. kaupan alalla.
Monen terveydentila tai perhetilanne ei mahdollista kokoaikatyön tekemistä. Osa-aikataulu on myös usein ponnahduslauta kokopäiväiseen työhön. Varsinkin verrattuna kotiin jäämiseen. Kaikkea työntekoa pitäisi kannustaa eikä rangaista ihmisiä siitä, että he eivät saa tai voi tehdä kokoaikatyötä.
Ei kukaan ole kieltämässä osa-aikatyötä. Valtio vain lakkaa tukemasta sitä, että ihmisiä palkataan osa-aikatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä,en osta kahta ruohonleikkuria yhden sijaan jos saan korotuksen/veronalennuksen en myöskään syö useampia annoksia ravintoloissa tai ajele autolla ym....
No et varmaan, kun kirjoitustaitosi viittaavat siihen, että elelet toimeentulotuella.
Uutisissa oli, että suurin osa ihmisistä (virhemarginaali 3%) ei kannata hallitusta. Onneksi näin. Hyvä suomalaiset!!! Ne, jotka kannattavat ovat Kokoomuksen kannattajia.
Jotkut täälläkin lässyttävät valtion velkaantumisesta niin kuin se olisi valtion loppu ja niin kuin noissa "säästöissä" olisi oikeasti kyse siitä. Noin mittava ja empatiakyvyttömyyttä osoittava hyökkäys vaikuttaa enemmänkin vihalta kuin säästämiseltä. Oudoksi asian tekee se, että korona-aikana yrityksiä tuettiin ja sähkökriisin aikana apu kohdentui ymmärtääkseni eniten niille, jotka kuluttavat eniten sähköä, joten tuskin sieltä on jäänyt mitään hampaankolon. Jotain muuta siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön, ruoan ja kaiken muunkin hinnat nousi ihan pilviin juuri Marinin hallituksen toimien takia, että semmoista ei ole nähty koskaan ennen.
Mitä teki Marin? Jakoi rahaa ympäri maailmaa eikä välittänyt suomalaisista pienituloisista ja köyhistä yhtään.Väkivalta rehottaa ympäriinsä eikä sillekään tehty mitään. Natoonkaan ei olisi päästy, ellei kansa olisi vaatinut. Koululaitoksen alas-ajo jatkui ja tärkeintö oli säätää translaki ja uusia liikennemerkit ynnä muuta turhaa.
Puhumattakaan koronan takia aiheutetuista suluista ja harmeista. Ja suuri osa porukasta kärsii vieläkin kun ei päässyt silloin hoitoon ajoissa jameni huonoon kuntoon yms.Ei tosiaan jäänyt vihervassareita ikävä.
Täyttä puppua nämä kaikki. Ei Suomen hallitus nyt ihan koko maailmaa koskevia valintoja tehnyt.
Kukaan ei teidän propagandaa niele!
Koululaitoksen pilasi Sanni. Nyt hän pilaa sotepalvelut ja koko Suomen.
Noi liikennemerkit on sinultakin jo nolo veto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin työttömiä on ainakin kaksinkertaisesti verrattuna avoimiin kokoaikaisiin tai osapäiväisiin työpaikkoihin, eli kaikille ei riitä kokoaikatyötä. Lisäksi varsinkin naisten on pakko mennä osa-aikaiseksi, sillä tällaisia paikkoja on valtaosin mm. kaupan alalla.
Monen terveydentila tai perhetilanne ei mahdollista kokoaikatyön tekemistä. Osa-aikataulu on myös usein ponnahduslauta kokopäiväiseen työhön. Varsinkin verrattuna kotiin jäämiseen. Kaikkea työntekoa pitäisi kannustaa eikä rangaista ihmisiä siitä, että he eivät saa tai voi tehdä kokoaikatyötä.
Ei kukaan ole kieltämässä osa-aikatyötä. Valtio vain lakkaa tukemasta sitä, että ihmisiä palkataan osa-aikatöihin.
Kyllä, Helsingissä ei ole kohta kaupoissa myyyjiä, he muuttavat muualle Suomeen halvemman asumisen perässä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön, ruoan ja kaiken muunkin hinnat nousi ihan pilviin juuri Marinin hallituksen toimien takia, että semmoista ei ole nähty koskaan ennen.
Mitä teki Marin? Jakoi rahaa ympäri maailmaa eikä välittänyt suomalaisista pienituloisista ja köyhistä yhtään.Väkivalta rehottaa ympäriinsä eikä sillekään tehty mitään. Natoonkaan ei olisi päästy, ellei kansa olisi vaatinut. Koululaitoksen alas-ajo jatkui ja tärkeintö oli säätää translaki ja uusia liikennemerkit ynnä muuta turhaa.
Puhumattakaan koronan takia aiheutetuista suluista ja harmeista. Ja suuri osa porukasta kärsii vieläkin kun ei päässyt silloin hoitoon ajoissa jameni huonoon kuntoon yms.Ei tosiaan jäänyt vihervassareita ikävä.
Miten selität sen, että sähkön, ruuan ja kaiken muunkin hinta on noussut kaikissa muissakin maissa kuin Suomessa? Käsittääkseni Marinin hallituksella ei ole ollut madaattia missään muussa maassa. Muualla tunnutaan pitävän syyllisenä pikemminkin Venäjän toimia, ei Marinin hallituksen.
Koululaitoksen alasajo on kokoomuslaisen Sanni Grahn-Laasosen aikaansaannosta - hän pilasi koulutusjärjestelmän, ja sen vuoksi tilanne on huono edelleen. Natoon päästiin siksi, että se oli kaikkien Venäjän toimia vastustavien maiden yhteinen tahtotila - ei siinä Suomen kansan mielipidettä kyselty.
Meinaatko, että nykyisen hallituksen aikana ei olisi tehty mitään koronatoimia? Se olisikin ollut poikkeuksellista maailman mittakaavassa. Tosin muissa maissa myös oikeistopuolueet halusivat tiukkoja koronatoimia - ehkä jopa tiukempia kuin Marinin hallitus (meillähän itse asiassa oli lievimmät toimet, jos kansainvälisesti vertaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat mielestäsi liikaa veronalennuksia, tilitä ne Valtiokonttorille.
Vielähän ei tiedä, paljonko veronalennuksia lopulta tulee. Mutta kyllä pankkitileille mahtuu rahaa, ei pankeilla ole mitään enimmäismäärää, mikä tilillä saa olla. Pointtini kuitenkin oli, että en mä ala kuluttamaan yhtään enempää kuin nytkään, vaikka nettona jäisikin enemmän kuukaudessa rahaa käyttöön.
Älä ihmeessä kuluta, jos et halua. Se on jopa ekologista.