Muutamissa juhlissa olin kesällä ja etukäteen kysyttiin ruokarajoituksia
Kerroin, etten syö viljaa, mutta ei mulle tarvitse mitään erikseen järjestää, voin syödä vaikka salaattia, hedelmiä tai suklaata, jos niitä on tarjolla. Joten ei stressiä järjestäjille.
Joka ainoassa juhlassa mulle oli hankittu gluteenittomia tuotteita.
Oli pikkasen noloa, mutta huumorilla selvittiin.
Onko muilla kokemuksia väärinkäsityksistä ruokajutuissa?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi seuraavalla kerralla selventää, mitä tuo ei viljaa tarkoittaa. Useimmille se tarkoittaa gluteenitonta ruokaa. Oletko paleodieetillä vai miksi viljatuotteet eivät käy?
Eihän aloittaja edes vaatinut mitään. Viljaton ei ole sama kuin gluteeniton.
Aika moni, jolla ei ole omakohtaista kokemusta mieltää viljattomuuden gluteenittomuudeksi. Ja se on ihan ok. Sen, jolla on rajoitteita, pitää ihan itse huolehtia syömisistään ja kommunikoinnin riittävästä tarkkuudesta.
Mitä epäselvää siinä on, että sanoo, että ei syö viljatuotteita? Silloin varataan tarjolle, jotain, missä ei ole viljoja. Jos vieras sanoo, että tarvitsee gluteenitonta ruokaa, niin sitten tarjotaan gluteenitonta.
Tässä tapauksessa vieras sanoi, että ei syö viljoja, mutta hänelle varattiin gluteenitonta ruoka (jossa voi aivan hyvin olla viljoja).
Hänhän jopa kertoi, millaista ruokaa voi syödä korostaakseen sitä, että esimerkiksi salaatti kelpaa hyvin. Huom. sen salaatin pitää olla sellaista, että siinä ei ole viljaa, eli ei mitään krutonkeja, makaronia tai keitettyjä vehnänjyviä.
Miksi ei voi epämääräisten käsitteiden sijaan vain sanoa "en syö vehnää, ohraa, ruista, kauraa, maissia ja riisiä"? Mikä tuossa oli sinulle ylivoimaista?
Onpa epämääräistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi seuraavalla kerralla selventää, mitä tuo ei viljaa tarkoittaa. Useimmille se tarkoittaa gluteenitonta ruokaa. Oletko paleodieetillä vai miksi viljatuotteet eivät käy?
En ymmärrä että miten voi käsittää näin väärin? Viljaton on viljaton.
Jos henkilö söisi gluteenittomia tuotteita, niin kai hän ilmoittaisi kysyttäessä, että gluteeniton? Eikö?
T: itsekin viljaton, joka ei koske gluteenittomiin. Vaan on luontaisesti viljaton.
Täysin samaa ihmettelen. Jos on viljaton niin miksi gluteeniton vilja kävisi kuitenkin?
Kaikki meistä eivät ole tietoisia mitä kaikkea juuri sinä määrittelet viljaksi. Tässäkin on huomattavaa vaihtelua. Ja minusta on ihan ymmärrettävää, että esim. maissia ei mielletä viljaksi, vaan sen oletetaan olevan kasvis, koska sitä on hemapassa ja kokonaiset maissintähkätkin löytyvät heviosastolta eivätkä esim. puurohyllystä.
Ei ole mielipideasia mikä on vilja
Tuntuu olevan, kun osa "viljattomista" ihan sujuvasti vetelee maissintähkää grillijuhlissa ja riisiä sushissa jne. jne. Vähän samoin kuin osa gluteenittomista (poislukien keliaakikot) ihan sujuvasti syö vehnäjauhoista tehtyä kakkua, jos gluteeniton vaihtoehto on esim. keksipaketti. Nämä on niiiiin nähty :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloittaja edes vaatinut mitään. Viljaton ei ole sama kuin gluteeniton.
Aika moni, jolla ei ole omakohtaista kokemusta mieltää viljattomuuden gluteenittomuudeksi. Ja se on ihan ok. Sen, jolla on rajoitteita, pitää ihan itse huolehtia syömisistään ja kommunikoinnin riittävästä tarkkuudesta.
Mitä epäselvää siinä on, että sanoo, että ei syö viljatuotteita? Silloin varataan tarjolle, jotain, missä ei ole viljoja. Jos vieras sanoo, että tarvitsee gluteenitonta ruokaa, niin sitten tarjotaan gluteenitonta.
Tässä tapauksessa vieras sanoi, että ei syö viljoja, mutta hänelle varattiin gluteenitonta ruoka (jossa voi aivan hyvin olla viljoja).
Hänhän jopa kertoi, millaista ruokaa voi syödä korostaakseen sitä, että esimerkiksi salaatti kelpaa hyvin. Huom. sen salaatin pitää olla sellaista, että siinä ei ole viljaa, eli ei mitään krutonkeja, makaronia tai keitettyjä vehnänjyviä.
Miksi ei voi epämääräisten käsitteiden sijaan vain sanoa "en syö vehnää, ohraa, ruista, kauraa, maissia ja riisiä"? Mikä tuossa oli sinulle ylivoimaista?
Onpa epämääräistä...
Näyttää olevan, kun ap:kin oli JOKA KERTA saanut gluteenitonta ja tässäkin ketjussa suuri osa on kertonut, ettei tiennyt gluteenittoman olevan eri asia kuin viljattoman. Eli miksi ei voi luetella sitä maissia ja riisiä erikseen, jos haluaa itselleen sopivaa tarjottavaa? Kertoohan sitä allergisetkin jokaisen tuotteen erikseen eikä sano "en voi syödä kaikkia hedelmiä" tms.
Pidin juuri 70:lle vieraalle juhlat. Ruoka-allergiat pyysin ilmoittamaan etukäteen.Yhtäkään ilmoitusta ei tullut.Näin Pirkanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö söisi gluteenittomia tuotteita, niin kai hän ilmoittaisi kysyttäessä, että gluteeniton? Eikö?
T: itsekin viljaton, joka ei koske gluteenittomiin. Vaan on luontaisesti viljaton.
Täysin samaa ihmettelen. Jos on viljaton niin miksi gluteeniton vilja kävisi kuitenkin?
Pitää osata tulla pois sieltä omasta kuplasta. Silloin ymmärtää, että kaikki eivät tiedä samoja asioita kuin sinä. Aika monelle gluteeniton=viljaton, koska ovat kuulleet viljojen välttelystä vain keliakian yhteydessä eivätkä osaa ajatella, että maissikin on vilja. Sitä kun myydään kuitenkin vihannesosastolla. Ja jos itse on kaikkiruokainen ei ole yhtäkään syytä perhtyä erikseen jokaiseen miljoonasta eri ruokanirsoilusta. Nirsoilijan vastuulla on ilmaista asia niin, että asiaan perehtymätönkin tietää, mistä puhutaan.
Itsehän nirsoilen sairauden takia. Muutkin sairaudet voivat herkistää viljalle, kuin pelkkä keliakia.
Jotta voisin paremmin, en syö viljoja.
Silti on sinun vastuullasi kertoa riittävän selvästi, mitä et voi syödä. Et voi sairaudenkaan varjolla olettaa, että kaikki muutkin tietävät saman kuin sinä.
Entä jos sanon, että en syö kotimaisia viljoja? Helpottaako tää yhtään?
Paljonkin. Silloinhan olet käytännössä sama kuin gluteeniton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata tulla pois sieltä omasta kuplasta. Silloin ymmärtää, että kaikki eivät tiedä samoja asioita kuin sinä. Aika monelle gluteeniton=viljaton, koska ovat kuulleet viljojen välttelystä vain keliakian yhteydessä eivätkä osaa ajatella, että maissikin on vilja. Sitä kun myydään kuitenkin vihannesosastolla. Ja jos itse on kaikkiruokainen ei ole yhtäkään syytä perhtyä erikseen jokaiseen miljoonasta eri ruokanirsoilusta. Nirsoilijan vastuulla on ilmaista asia niin, että asiaan perehtymätönkin tietää, mistä puhutaan.
Itsehän nirsoilen sairauden takia. Muutkin sairaudet voivat herkistää viljalle, kuin pelkkä keliakia.
Jotta voisin paremmin, en syö viljoja.
Silti on sinun vastuullasi kertoa riittävän selvästi, mitä et voi syödä. Et voi sairaudenkaan varjolla olettaa, että kaikki muutkin tietävät saman kuin sinä.
Entä jos sanon, että en syö kotimaisia viljoja? Helpottaako tää yhtään?
Silloinhan et ole viljaton niin kuin aiemmin sanoit. Viljattomuus kattaa myös ulkomaiset viljat.
Meillä on kolme keliaakikkoa perheessä ja on sanottu jo tiettyihin paikkoihin missä on paljon tarjottavaa että me otamme omat jos näin ajatellaan, ei tartte huomioida. Osassa paikassa ne tarjottavat on kaikki samassa pöydässä sekaisin pöllyämässä ja niitä käpälöi muutkin ja sitten meidän perheessä oksennetaan kilpaa 😒 mutta jos ruokarajoitteista kysytään ja olen päättänyt etten jotakin tiettyä syö niin en mä siitä mainitse kysyttäessä vaan otan vain tarjottavista sitä mitä haluan 🙂 näin ei tule järjestäjällekkään päänvaivaa että pitääkö keksiä jotain korvaavaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on vaikeaa, kun ei edes erikseen sinua varten hommatut ruuat kelpaa. Ja jo ei olisi ollut mitään viljatonta, olisit täällä parkumassa, että kertomiasi rajoitteita ei huomioitu. Elämä on kovin vaikeaa teillä mielensäpahoittajilla. Itse olisin vain kiitollinen, jos olisi haluttu huomioida minun rajoitteeni.
Onko sulla kaikki kotona? Ei ap:lle ollut varattu mitään, eikä ap edes vaatinut mitään.
Eikä kukaan pahoiitanut mieltänsä.
Luepa aloitus. Selkeästi kerrottiin, että ap:ta varten oli hommattu gluteenittomat tarjottavat ja ap pahoitti siitä mielensä, koska häntä nolotti erillinen huomioiminen. Siltikin vaikka oli ihan itse tuonut esiin rajoitteensa.
Eihän häntä oltu huomioitu. Päinvastoin.
Millaisen vastaavan tilanteen tähän nyt voisi keksiä... Kuvitellaanpa, että vieras olisi sanonut, että ei syö marjoja. Muille vieraille on tarjolla mansikkakakkua (koristeena mansikanpuolikkaita), jossa on täytteenä vadelmahilloa. Marjoja syömättömälle tarjotaan kakkua, jossa on kinuskikuorrutus ja sitä samaa vadelmahilloa. "Mutta sähän sanoit, että sä et syö marjoja. Eihän tässä ole marjoja, vaan hilloa."
Siinä hillossa on marjoja, joten jos ei syö marjoja, ei syö myöskään marjoista tehtyä hilloa. Sama juttu viljojen kanssa: jos ei syö viljoja, ei syö niitä gluteenittomia kaurakeksejä, joissa on kauraa, joka on vilja.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja näitä kommentteja!
Mitä oikeasti voi laittaa enää tarjolle?
Jos haluaa enemmäin kuin kauppojen salaattibuffan josta jokainen kokoaa oman annoksensa.
Vai onko se ainoa vaihtoehto?
Ei makua, mausteita, valmistusta. Pilkottuja kasviksia ja pari savulohen palaa.Oikeasti haluaisin tietää. Parin vuoden päästä järkeään isot 50-v bileet itselleni ja olen hyvän ruoan ystävä.
Olen välillä miettinyt tätä itsekin.
Päädyin siihen, että laittaisin / tilaisin sitä "hyvää ruokaa", mutta ruokavalioihmisille tekisin ison vihannespadan, jonka kanssa olisi riisiä (ja perunaa). Pata olisi vegaaninen, ei maitoa, ei gluteenia. Paljon rehuja hyvin maustettuna. Siitä voisi sitten ottaa ja lisukkeita myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja näitä kommentteja!
Mitä oikeasti voi laittaa enää tarjolle?
Jos haluaa enemmäin kuin kauppojen salaattibuffan josta jokainen kokoaa oman annoksensa.
Vai onko se ainoa vaihtoehto?
Ei makua, mausteita, valmistusta. Pilkottuja kasviksia ja pari savulohen palaa.Oikeasti haluaisin tietää. Parin vuoden päästä järkeään isot 50-v bileet itselleni ja olen hyvän ruoan ystävä.
Olen välillä miettinyt tätä itsekin.
Päädyin siihen, että laittaisin / tilaisin sitä "hyvää ruokaa", mutta ruokavalioihmisille tekisin ison vihannespadan, jonka kanssa olisi riisiä (ja perunaa). Pata olisi vegaaninen, ei maitoa, ei gluteenia. Paljon rehuja hyvin maustettuna. Siitä voisi sitten ottaa ja lisukkeita myös.
Voi voi kun siellä padassa on porkkanaa, joka minä en voi syödä edes keitettynä. Ja perunallekin olen allerginen. Lisäksi olen viljaton eli riisikään ei käy.
t. uniikki lumihiutale
Vierailija kirjoitti:
No miksi sun piti sitten mainita viljattomasta ruokavaliosta, jos sulle oli kuitenkin ihan sama syödä jotain muuta?!
Taidat olla vähän huomionhakuinen persoona, kun tännekin oli tarve tehdä turhasta asiasta aloitus.
Ja sellainenkin vielä, että jos joku sanoo ettei syö viljaa, niin miten muuten sen muka voi käsittää kuin että ihmisellä on keliakia? Ihan turhaa mielen pahoittamista sinulta.
Ap nyt vähän aikuistumista. Et tosissasi voi hakea huomiota tuollaisella vähäpätöisellä asialla jonka olet itse aiheuttanut.
No kun sitä viljattomuutta nimenomaan EI pidä käsittää keliakiaksi. Ihmisellä voi olla vilja-allergia ja se on ihan eria asia kuin keliakia.
Keliaakikko ei voi syödä tuotteita, joissa on gluteenia. On esimerkiksi kaurakeksejä, joissa ei ole gluteenia. Niitä keliaakikko voi syödä. Vilja-allergikko taas ei voi syödä viljoja, kuten vehnää, kauraa, ruista, ohraa. Ne gluteenittomat kaurakeksit sisältävät kauraa, joten vilja-allergikko ei voi syödä niitä, vaikka keliaakikolle ne sopivat.
Ap sanoi, ettei syö viljoja. Silloin tarjolle pistetään jotain, jossa ei ole viljaa, kuten hänen ehdottamaansa salaattia tai hedelmiä. Hänen oli kuitenkin pakko sanoa siitä viljattomuudesta, koska jotkut haluavat tunkea sinne salaattiin pastaa tai krutonkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on vaikeaa, kun ei edes erikseen sinua varten hommatut ruuat kelpaa. Ja jo ei olisi ollut mitään viljatonta, olisit täällä parkumassa, että kertomiasi rajoitteita ei huomioitu. Elämä on kovin vaikeaa teillä mielensäpahoittajilla. Itse olisin vain kiitollinen, jos olisi haluttu huomioida minun rajoitteeni.
Onko sulla kaikki kotona? Ei ap:lle ollut varattu mitään, eikä ap edes vaatinut mitään.
Eikä kukaan pahoiitanut mieltänsä.
Luepa aloitus. Selkeästi kerrottiin, että ap:ta varten oli hommattu gluteenittomat tarjottavat ja ap pahoitti siitä mielensä, koska häntä nolotti erillinen huomioiminen. Siltikin vaikka oli ihan itse tuonut esiin rajoitteensa.
Eihän häntä oltu huomioitu. Päinvastoin.
Millaisen vastaavan tilanteen tähän nyt voisi keksiä... Kuvitellaanpa, että vieras olisi sanonut, että ei syö marjoja. Muille vieraille on tarjolla mansikkakakkua (koristeena mansikanpuolikkaita), jossa on täytteenä vadelmahilloa. Marjoja syömättömälle tarjotaan kakkua, jossa on kinuskikuorrutus ja sitä samaa vadelmahilloa. "Mutta sähän sanoit, että sä et syö marjoja. Eihän tässä ole marjoja, vaan hilloa."
Siinä hillossa on marjoja, joten jos ei syö marjoja, ei syö myöskään marjoista tehtyä hilloa. Sama juttu viljojen kanssa: jos ei syö viljoja, ei syö niitä gluteenittomia kaurakeksejä, joissa on kauraa, joka on vilja.
Veikkanpa, että ongelma ei ollut gluteeniton kaurakeksi, vaan se että ihan oikeasti on paljon ihmisiä, jokta eivät tiedä, että viljattomuus on eri asia kuin gluteenittomuus ja/tai että riisi ja maissikin ovat viljaa. Ja viljaton ei viitsi nähdä vaivaa mainistakseen riisin ja maissin varmuuden vuoksi, joten lopputulema on tämä.
Jos olisin viljaton/vilja-allerginen, ilmaisin asian näin:
"En pysty syömään viljoja eli kotimaisten viljojen lisäksi riisi ja maissi ei sovi"
Etenkin, jos kyse on allergiasta ei koskaan voi olla liian tarkka sen suhteen, miten asian ilmaisee. Eikä sitten tarvitse vauvapalstalla valittaa, kun ei saa itselleen sopivaa tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin varannut gluteenitonta. Ylipäätänsä nykyisin on todella hankalaa järkätä juhlia, kun ruokarajoitteisia on niin paljon. Lopulta ei tiedä mitä tarjoaisi, kun on vegaaneja, maidottomia, viljattomia, sokerittomia ja allergikkoja. Jokainen toteaa ettei nyt minun takia tarvitse mitään vaivaa nähdä, mutta silti ollaan pettyneitä, jos erikoisannosta ei ole varattuna. Pelkästään kahvin kanssa pitää varata maitoa, kermaa, kauramaitoa, sokeria ja hermesetasta.
Ei pidä. Minä ainakin tarjoan sitä, mitä itsekin syön. Lääkärin diagnosoimat ruokarajoitteet huomioin tietysti, en kenenkään aatteellisia ällityksiä tai itsekeksittyjä gluteeni-intoleransseja -näin ihan oikeana keliaakikkona vituttaa nämä pelleilijät, jotka sitten kuitenkin ottavat sitä tavallista kakkua kun se on niin ihanan näköistä eikä yksi kerta mitään haittaa. Meillä ihan oikeilla keliaakikoilla haittaa.
Mitään kauramaidon tapaista prosessoitua epäruokaa en suostuisi tarjoamaan, saati hermesetasta. En suinkaan tahdo myrkyttää vieraitani! Jos ei maito tai kerma käy, sopii opetella juomaan mustaa kahvia tai juoda teetä tai vettä kraanasta.
Ei meillä kyllä sokeriakaan ikinä ole tarjolla. En tunne ketään, joka nykypäivänä käyttäisi sokeria kahvissa tai teessä.
No esim.minä en joisi kahvia ilman sokeria, oon siis liian vanhanaikainen 🤣. Voi jessus, tätä meininkiä nykyään, kumma juttu, että ennenkin on selvitty hengissä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap tiesi, ettei juhlissa ollut joku muu gluteeniton. Vai oliko siellä joku nimenhuuto, jossa luettiin kaikkien allergiat?
Mitä siis tarkoittaa viljaton? Ettei mitään kotimaista viljaa, riisiä, maissia? Tattaria ja kvinoa voit syödä, koska ne ovat valeviljoja? Vai oletko valeviljatonkin?
Miksi ilmoitat, jos et halua asiaa huomioitavan? Etkö pysty gluteenitonta siis syömään vai mikä nolostutti?
Jos joku sanoisi minulle, ettei syö viljoja ja että asiaa ei erityisesti tarvitse huomioda, olettaisin sen tarkoittavan sitä, että hänelle ei tarvitse tehdä erikseen ruokaa, jos tarjolla on jotain kaikille (/useimmille) sopivaa, jossa ei ole viljoja. Kuten sitä ap:n mainitsemaa salaattia tai hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilja-allergia ei ole mitenkään harvinainen. Useimmilla allergia on onneksi kohtuu lievä. Joukossa on kuitenkin myös niitä, jotka eivät kestä hengissä yhtään viljoja.
Allergia hedelmille, marjoille ja juureksille on tätä tavallisempi.
Esim. riisi on vilja ja sille allergisuus ei todellakaan ole mitenkään yleistä.
Vilja-allergia tarkoittaa lähes aina sitä, että ei voi syödä vehnää, ohraa tai ruista ja melko usein myös sitä, että ei voi syödä myöskään kauraa. Suomalaiset vilja-allergikot voivat yleensä syödä riisiä.
Allerginen varmasti tietää tarkasti mitä ei voi syödä. Hänelle ei siis ole suuri vaiva kertoa sitä selkokielellä, kun ruokarajoitteista kysytään. Sen sijaan juhlien järjestäjälle voi olla hyvinkin suuri vaiva selvittää mitä kaikki eri vieraiden erikoisruokavaliot käytännössä tarkoittavat.
On ihan pelkkää tarkoituksellista uhriutumista ulista, että "kyllä kaikkien pitää ymmärtää mitä tarkoittaa viljaton!"
Miksi ylipäätään mainitsit ettet syö viljaa, ilmeisesti et ole allerginen tai keliaakikko. Kunhan vain halusit jotain erikois kohtelua. Minulta jos kysytään onko rajoitteita sanon rehellisesti että kuolen jos syön pähkinää tai kiiwiä.
Vierailija kirjoitti:
Opettele ap sujuvampaa kommunikointia. Jos et oikeasti halunnut, että sinun dieettisi otetaan huomioon, niin miksi mainitsit asiasta? Varsinkaan, kun et selventänyt asiaa. Suurin osa ihmisistä kun luulee, että viljaton=keliakia.
Huonon kommunikoinnin takia aiheutit juhlien järjestäjille lisäkustannuksia.
Toivottavasti opit jotain?
Ja lopeta huomion hakeminen asialla. Ihan kuin vierittäisit syyn juhlien järjestäjille.
Ap halusi, että dieetti otetaan huomioon, mutta hän ei halunnut, että hänelle varataan kokonaan erillinen ruoka, koska olisi riittänyt, että tarjolla on jotain tavallista, mitä sekä hän että muut vieraat voivat syödä.
Minulle viljaa ovat vehnä, ohra, kaura, ruis, tattari ja hirssi. En ole perehtynyt viljojen syvimpään olemukseen tämän tarkemmin. Enkä aio tehdä niin jatkossakaan. Jos vieras ei osaa kertoa tarkemmin, sitten hän saa maissijauhoista leivottua kakkua.