Muutamissa juhlissa olin kesällä ja etukäteen kysyttiin ruokarajoituksia
Kerroin, etten syö viljaa, mutta ei mulle tarvitse mitään erikseen järjestää, voin syödä vaikka salaattia, hedelmiä tai suklaata, jos niitä on tarjolla. Joten ei stressiä järjestäjille.
Joka ainoassa juhlassa mulle oli hankittu gluteenittomia tuotteita.
Oli pikkasen noloa, mutta huumorilla selvittiin.
Onko muilla kokemuksia väärinkäsityksistä ruokajutuissa?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on usein tarjolla dippikasviksia ja hedelmiä, niitä voi yleensä kaikki syödä. Jos rupeaa stressaamaan, jää juhlat järjestämättä.
Jollekin muutaman hengen porukalle mietin ruokavaliot tarkemmin
Mä olen allerginen tuoreille kasviksille ja lähes kaikille hedelmille. Ja tämä on tosi yleistä, eli ei todellakaan lähes kaikki voi noita syödä.
Tosi yleistä mutta kertaakaan en ole tavannut. No sitten syöt pöydästä varmaan jotain muuta?
Jos olet lisäksi gluteiinitonta, vegaani ja maidoton niin et varmaan oleta että jokaisessa illanistujaisessa on sinulle sopivaa?
Olen eri tyyppi, mutta saan syödä kymmentä ruoka-ainetta. Meitä samantapaisia allergikkoja on aika paljon. En saa syödä raakana kuin lehtisalaattia, paprikaa ja mustikoita.
Tuollaisella ruokavaliolla tuskin oletat että illanistujaisissa ollaan varauduttu sinua varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No määritelkääpä nyt joku pätijöistä, mitä se viljaton tarkoittaa. Lista kaikista raaka-aineista, joita viljaton ei syö. En oikeasti tiedä, vaan olettaisin itsekin että vilja=vehnä, ohra, kaura ja ruis. Ehkä myös tattari.
Viljaton: ei ruista, vehnää, ohraa, kauraa, riisiä tai maissia. Heinäkasveja kaikki.
Tattari ei ole vilja, kun se ei ole heinäkasvi.
Ja miksi sitten gluteeniton ei käy viljattomalle? Gluttenitonhan voi olla tehty vaikka kikhernejauhoista tai juurikin tuosta tattarista. Tai hirssistä. Onko se vilja?
Siksi, että gluteeniton jauho voi olla myös viljajauhoa, josta gluteeni on kemiallisesti poistettu.
Hirssi on vilja. Kvinoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No määritelkääpä nyt joku pätijöistä, mitä se viljaton tarkoittaa. Lista kaikista raaka-aineista, joita viljaton ei syö. En oikeasti tiedä, vaan olettaisin itsekin että vilja=vehnä, ohra, kaura ja ruis. Ehkä myös tattari.
Viljaton: ei ruista, vehnää, ohraa, kauraa, riisiä tai maissia. Heinäkasveja kaikki.
Tattari ei ole vilja, kun se ei ole heinäkasvi.
Ja miksi sitten gluteeniton ei käy viljattomalle? Gluttenitonhan voi olla tehty vaikka kikhernejauhoista tai juurikin tuosta tattarista. Tai hirssistä. Onko se vilja?
Siksi, että gluteeniton jauho voi olla myös viljajauhoa, josta gluteeni on kemiallisesti poistettu.
Hirssi on vilja. Kvinoa ei.
Mistä se vilja tulee kikhernejauhoihin? Vai luuletko, että kaikki gluteenittomat tuotteet on tehty aina ja kaikissa tilanteissa gluteenittomista jauhoseoksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on usein tarjolla dippikasviksia ja hedelmiä, niitä voi yleensä kaikki syödä. Jos rupeaa stressaamaan, jää juhlat järjestämättä.
Mä olen allerginen tuoreille kasviksille ja lähes kaikille hedelmille. Ja tämä on tosi yleistä, eli ei todellakaan lähes kaikki voi noita syödä.
Tosi yleistä mutta kertaakaan en ole tavannut. No sitten syöt pöydästä varmaan jotain muuta?
Jos olet lisäksi gluteiinitonta, vegaani ja maidoton niin et varmaan oleta että jokaisessa illanistujaisessa on sinulle sopivaa?
Olen eri tyyppi, mutta saan syödä kymmentä ruoka-ainetta. Meitä samantapaisia allergikkoja on aika paljon. En saa syödä raakana kuin lehtisalaattia, paprikaa ja mustikoita.
Vaikea uskoa, että yksi eniten allergisoivista kasviksista eli paprika kuuluisi superallergikolle sopiviin. Varsinkaan raakana.
Jostain mystisestä syystä käy. Jos pidän taukoa vaikka kuukauden, niin sitten siitäkin tulee lieviä oireita. Paprikoissakin on eroja. Suippopaprikat eivät aiheuta oireita niin paljon kuin tavalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella ruokavaliolla tuskin oletat että illanistujaisissa ollaan varauduttu sinua varten?
En oleta. Olen positiivisesti yllättynyt, jos saan jotain syödä.
Viljaton, gluteeniton ja vehnätön tarkoittaa usein että kyseistä ainetta ei saa tuotteessa olla edes vähän. Esimerkiksi suklaa ei todellakaan ole by default gluteenitonta, salaatteja joihin kuuluu viljaa on vaikka kuinka paljon, esim bulguuri tai krutongit.
Sano mieluummin että ei ole ruokarajoitteita. Itse en kestä raakaa omenaa mutta en koskaan mainitse sitä, koska ei ole kovin todennäköistä että missään tilaisuudessa raaka omena olisi ainut syötävä.
Voi luoja näitä kommentteja!
Mitä oikeasti voi laittaa enää tarjolle?
Jos haluaa enemmäin kuin kauppojen salaattibuffan josta jokainen kokoaa oman annoksensa.
Vai onko se ainoa vaihtoehto?
Ei makua, mausteita, valmistusta. Pilkottuja kasviksia ja pari savulohen palaa.
Oikeasti haluaisin tietää. Parin vuoden päästä järkeään isot 50-v bileet itselleni ja olen hyvän ruoan ystävä.
Lisäksi laktoositon tarkoittaa, ettei saa olla maitosokeria.
Maidoton on maitoproteiini eli kaseiini.
Kaikki meijerituotteet sisältävät maitoproteiinia, mutta eivät välttämättä maitosokeria.
Jos itse juhlat järjestäisin, niin ruoka olisi tasantarkkaan laktoositon, osittain gluteeniton ja pähkinätön. Tuo saa puolestani riittää. Itse sekasyöjänä myöskään vegaanista ei pöydästä löytyisi.
Tuntuu kuin nirsoilijoita on koko ajan enemmän naama vääränä luettelemassa henkisiä allergioitaan.
Onneksi oma lähipiiri on tavallista maalaisjärjellä varustettua porukkaa. Eivät nirsoile eivätkä vaadi erioikeuksia.
Jos jostain ei pidä tai pysty syömään, niin sitten jätetään ottamatta eikä valiteta. Mielestäni hyvin yksinkertaista!
Jokunen vuosi sitten kaveriporukan mökkireissulla yksi ketoili. Hän piti itsestään selvänä tuoda omat syötävät. Me muut ostimme yhteiset ruoat. Hyvin yksinkertaista!
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa enemmäin kuin kauppojen salaattibuffan josta jokainen kokoaa oman annoksensa.
Ei makua, mausteita, valmistusta. Pilkottuja kasviksia ja pari savulohen palaa.Oikeasti haluaisin tietää. Parin vuoden päästä järkeään isot 50-v bileet itselleni ja olen hyvän ruoan ystävä.
Minä tarjoan aina sitä, mitä itse haluan ja laitan vaihtoehtoja vain heille, joiden tiedän oikeasti sarastavan keliakiaa tai olevan allerginen pähkinälle tms. Mitään "mutkun mä en haluaa syödä puolen kuun aikaa poimittuja lehtikasveja, mutta täydenkuun aikaan poimitut käy, jos ne on pomittu ennen klo 01.12" juttuja en huomioi millään tasolla. Valikoima on sen verran kattava, että kasvissyöjät ja muut perusrajoitteet tulee automaattisesti huomoiduiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse juhlat järjestäisin, niin ruoka olisi tasantarkkaan laktoositon, osittain gluteeniton ja pähkinätön. Tuo saa puolestani riittää. Itse sekasyöjänä myöskään vegaanista ei pöydästä löytyisi.
Tuntuu kuin nirsoilijoita on koko ajan enemmän naama vääränä luettelemassa henkisiä allergioitaan.
Onneksi oma lähipiiri on tavallista maalaisjärjellä varustettua porukkaa. Eivät nirsoile eivätkä vaadi erioikeuksia.
Jos jostain ei pidä tai pysty syömään, niin sitten jätetään ottamatta eikä valiteta. Mielestäni hyvin yksinkertaista!
Jokunen vuosi sitten kaveriporukan mökkireissulla yksi ketoili. Hän piti itsestään selvänä tuoda omat syötävät. Me muut ostimme yhteiset ruoat. Hyvin yksinkertaista!
Ei edes perusvihersalaattia? Tai tavallista leipää?
Vierailija kirjoitti:
Ei makua, mausteita, valmistusta. Pilkottuja kasviksia ja pari savulohen palaa.Oikeasti haluaisin tietää. Parin vuoden päästä järkeään isot 50-v bileet itselleni ja olen hyvän ruoan ystävä.
Laita sitä lohta, keitettyä perunaa, salaattiaineksia eri kippoihin, hedelmäsalaattia.
Ja sitten voit tehdä kaikkiruokaisille jotain erikoisempaa ja synttärikakun.
Kivoja tulevia synttäreitä
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin varannut gluteenitonta. Ylipäätänsä nykyisin on todella hankalaa järkätä juhlia, kun ruokarajoitteisia on niin paljon. Lopulta ei tiedä mitä tarjoaisi, kun on vegaaneja, maidottomia, viljattomia, sokerittomia ja allergikkoja. Jokainen toteaa ettei nyt minun takia tarvitse mitään vaivaa nähdä, mutta silti ollaan pettyneitä, jos erikoisannosta ei ole varattuna. Pelkästään kahvin kanssa pitää varata maitoa, kermaa, kauramaitoa, sokeria ja hermesetasta.
Ei pidä. Minä ainakin tarjoan sitä, mitä itsekin syön. Lääkärin diagnosoimat ruokarajoitteet huomioin tietysti, en kenenkään aatteellisia ällityksiä tai itsekeksittyjä gluteeni-intoleransseja -näin ihan oikeana keliaakikkona vituttaa nämä pelleilijät, jotka sitten kuitenkin ottavat sitä tavallista kakkua kun se on niin ihanan näköistä eikä yksi kerta mitään haittaa. Meillä ihan oikeilla keliaakikoilla haittaa.
Mitään kauramaidon tapaista prosessoitua epäruokaa en suostuisi tarjoamaan, saati hermesetasta. En suinkaan tahdo myrkyttää vieraitani! Jos ei maito tai kerma käy, sopii opetella juomaan mustaa kahvia tai juoda teetä tai vettä kraanasta.
Ei meillä kyllä sokeriakaan ikinä ole tarjolla. En tunne ketään, joka nykypäivänä käyttäisi sokeria kahvissa tai teessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olisin varannut gluteenitonta. Ylipäätänsä nykyisin on todella hankalaa järkätä juhlia, kun ruokarajoitteisia on niin paljon. Lopulta ei tiedä mitä tarjoaisi, kun on vegaaneja, maidottomia, viljattomia, sokerittomia ja allergikkoja. Jokainen toteaa ettei nyt minun takia tarvitse mitään vaivaa nähdä, mutta silti ollaan pettyneitä, jos erikoisannosta ei ole varattuna. Pelkästään kahvin kanssa pitää varata maitoa, kermaa, kauramaitoa, sokeria ja hermesetasta.
Ei pidä. Minä ainakin tarjoan sitä, mitä itsekin syön. Lääkärin diagnosoimat ruokarajoitteet huomioin tietysti, en kenenkään aatteellisia ällityksiä tai itsekeksittyjä gluteeni-intoleransseja -näin ihan oikeana keliaakikkona vituttaa nämä pelleilijät, jotka sitten kuitenkin ottavat sitä tavallista kakkua kun se on niin ihanan näköistä eikä yksi kerta mitään haittaa. Meillä ihan oikeilla keliaakikoilla haittaa.
Mitään kauramaidon tapaista prosessoitua epäruokaa en suostuisi tarjoamaan, saati hermesetasta. En suinkaan tahdo myrkyttää vieraitani! Jos ei maito tai kerma käy, sopii opetella juomaan mustaa kahvia tai juoda teetä tai vettä kraanasta.
Ei meillä kyllä sokeriakaan ikinä ole tarjolla. En tunne ketään, joka nykypäivänä käyttäisi sokeria kahvissa tai teessä.
Mitä ihmettä on hermesetas? Ensimmäistä kertaa elämässäni näen tuollaisen sanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä jos joku pyytäisi kauramaitoa laittaisin kaurahiutaleita vesilasiin ja ojentaisin lasin pyytäjälle. Sitähän kaura"maito" on, vedessä liotettuja kaurahiutaleita. Ne hiutaleet vain on siivilöity pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä on hermesetas? Ensimmäistä kertaa elämässäni näen tuollaisen sanan.
Makeutusainetta, jossa on aspartaamia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran et halunnut mitaan erikoistuotteita, miksi edes mainitsit viljattomuudestasi? Olisit syonyt mita oli tarjolla.
Onko ihmisten lukutaito kokonaan kadonnut? Kirjoittaja nimenomaan halusi erityistuotteita, mutta hänen sanomisensa ymmärrettiin väärin. Viljaton ja gluteeniton ruoka ovat eri asia. Olisi oikeasti hyvä opetella kuuntelemaan, mitä toinen sanoo.
Kirjoittaja sanoi, ettei syö viljatuotteita (syyllä ei ole merkitystä, mutta syy voi olla vaikka allergia). Jostain syystä hänelle varattiin gluteenittomia tuotteita eli tuotteita, jotka saattavat sisältää viljaa. On esimerkiksi kauranäkkileipää, jossa on kaurajauhoa. Se voi olla gluteeniton, muttei todellakaan ole viljaton tuote.
Kaiken huipuksi kirjoittaja oli yrittänyt auttaa sanomalla, ettei hänelle tarvitse varata mitään erityistä, jos tarjolla on vaikkapa salaattia, hedelmiä tai jotain muuta luonnostaan viljatonta.
Tuli noista henkisistä allergioista mieleen kuinka eräs työkaveri on vaikka mille "allerginen".
Luettelee kuinka ei voi syödä sitä, tuota ja tätä. Kuitenkin, jos työpaikalla on työnantajan tarjoamana tarjolla jotain häntä "allergisoivaa ", niin hienosti näyttää neidille maistuvan. Oikein ahnehtien vetää kitusiinsa.
Ahnehtii myös työkavereiden tuomat herkut, vaikka on niin "allerginen".
Sitten ihmettelee miksi on 30 kg ylipainoa, vaikka syö niin "kevyesti ja terveellisesti" "allergiansa" muka huomioon ottaen.
Jestas mikä persoona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran et halunnut mitaan erikoistuotteita, miksi edes mainitsit viljattomuudestasi? Olisit syonyt mita oli tarjolla.
Onko ihmisten lukutaito kokonaan kadonnut? Kirjoittaja nimenomaan halusi erityistuotteita, mutta hänen sanomisensa ymmärrettiin väärin. Viljaton ja gluteeniton ruoka ovat eri asia. Olisi oikeasti hyvä opetella kuuntelemaan, mitä toinen sanoo.
Kirjoittaja sanoi, ettei syö viljatuotteita (syyllä ei ole merkitystä, mutta syy voi olla vaikka allergia). Jostain syystä hänelle varattiin gluteenittomia tuotteita eli tuotteita, jotka saattavat sisältää viljaa. On esimerkiksi kauranäkkileipää, jossa on kaurajauhoa. Se voi olla gluteeniton, muttei todellakaan ole viljaton tuote.
Kaiken huipuksi kirjoittaja oli yrittänyt auttaa sanomalla, ettei hänelle tarvitse varata mitään erityistä, jos tarjolla on vaikkapa salaattia, hedelmiä tai jotain muuta luonnostaan viljatonta.
Ei, vaan nirsoilijoiden pitää opetella kertomaan asiansa niin, että erityisruokavalioihin perehtymätönkin ymmärtää. Pitää luetella, että en syö sitä ja tätä eikä vain olettaa, että kyllähän kaikki tietävät, mikä ero on gluteenittomalla ja viljattomana. Voin kertoa, että suurin osakaan ei tiedä. Ei aina edes sitä, mitä tarkoittaa gluteeniton.
Vaikea uskoa, että yksi eniten allergisoivista kasviksista eli paprika kuuluisi superallergikolle sopiviin. Varsinkaan raakana.