Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aloittaa laihdutus? Miten sinä sen teit?

Vierailija
15.08.2023 |

Ei ole tarkoitus vetää mitään pikakuuria, vaan päästä hiljalleen eroon noin 10-15 kilosta. Olen sairastellut viimeiset pari vuotta ja sen aikana painoa on kertynyt. Tuntuu vaan niin hankalalta alkaa muuttaa tapoja. Minulle on kyllä ihan tuttua se elämä mitä terveessä painossa pysyminen vaatii - on liikuntataustaa, osaan tehdä terveellistä kotiruokaa, tykkään kasviksista, juon vettä. Mutta syön tällä hetkellä yksinkertaisesti liian isoja annoksia ja liian usein. Etenkin iltaisin on tosi vaikea pitää kiinni ateriarytmistä, vaan usein koko ilta menee syödessä, vaikka maha olisi täynnä. Se on vaan tapa. Antakaa vinkkejä ja omia oivalluksia, miten pääsisin alkuun?

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit itse itsellesi: syöt liikaa ja tiedät sen. Et sinä ilman itsekuria saa mitään aikaiseksi!

Vierailija
2/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et nyt ole tosissasi. Jonkin ajan kuluttua painat 40kg liikaa. Mieti sitä ja tee se nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiaiseksi kaurapuuro. Se antaa energiaa koko päiväksi pitää kylläisenä ja nälän tunteen poissa

Vierailija
4/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

FatSecret sovellus puhelimeen (tai Sulamo, joka on parempi, mutta maksullinen) ja sinne kaikki mitä syöt + liikunta. Päivittäin 400 kilokalorin miinusvaje, niin alkaa tapahtua.

Vierailija
5/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kuntopyörän ja aloin sitä polkemaan kotona. Tunti tai 90 minuuttia joka päivä aamulla tai illalla poljin. Kyllä se paino sitten putosi 3 kuukaudessa 15 kg. Pitää vaan polkee ja olla itsekuria. Ei riitä että 1-2 kertaa viikossa polkee ja kuntoilee vaan joka päivä sitten.

Vierailija
6/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki muuta elämänsisältöä kuin syöminen iltaisin, esim liikunta.

Vierailija
7/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut 15 kiloa, BMI 30 > alle 25 yli nelikymppisenä neljä vuotta sitten. Olen edelleen normaalipainoinen.

Näin sen tein:

- 16/8 pätkäpaasto eli 2 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä, mulla 12-20. Aamulla vain kuppi kahvia mustana.

- sokeri ml. hedelmät, peruna, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi, juusto ja ranskankerma pois.

- ehdoton ei keinomakeutetuille juomille, vesi on parasta.

- yksi vapaavalintainen ateria esim. pieni annos pastaa kerran viikossa, ei mitään mättöpäiviä!

- kaloreiden laskeminen on turhaa.

- herkutteluun tuoreet marjat ja pähkinät, tummaa suklaata satunnaisesti.

- riisiä olen syönyt pari kertaa viikossa mutta maltillisesti.

- 8 tunnin yöunet.

- liikuntaa vain liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja mielen virkistämiseksi.

Vierailija
8/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kaljan tissuttelun.

Vierailija
9/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiaiseksi kaurapuuro. Se antaa energiaa koko päiväksi pitää kylläisenä ja nälän tunteen poissa

Älä nyt viitsi!

Vierailija
10/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokeilin vhh-ruokavaliota.  Pääsin normaalipainoon ja jatkan edelleen samalla ruokavaliolla. Poistaa makeanhimon ja muut ylimääräiset mieliteot hyvin.

Vierailija
11/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuurn joukkoon jotain proteiinia. Raejuustoa tai tonnikalaa. Marjoja n. 1dl

Vierailija
12/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä proteiini ja hyvät rasvat?

Vierailija
13/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah

Vierailija
14/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri väsyttää

Vierailija
15/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on kaikki vastaukset jo, se on kiinni sun teoista.

Miksi sä syöt liikaa?

Vierailija
16/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikutko? Itse uskoin ennen näitä "laihdutuksessa ei auta liikunta" ja "laihtuminen on kiinni vai ruokavaliosta", mutta sitten kun aloin liikkumaan, alkoi painokin pudota. Joka päivä jotain liikuntaa (esim. kävelyä) ja joka toinen päivä rankempaa kunnolla hikoiluttavaa ja hengästyttävää liikuntaa. Liikkuminen lisää kulutusta, saa aineenvaihdunnan toimimaan ja monille hillitsee syömishimoja.

Vierailija
17/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman oman dieettikokeilun jälkeen (laihduin kyllä niillä, mutta sen jälkeen ahmin ja lihoin takaisin) menin lääkäriaseman ravitsemusterapeutille. Hän laati minulle ihan ruokavalion, jota piti noudattaa kunnes 5 kiloa on pudonnut. Sitten varaisin uuden ajan, ja laaditaan uusi ruokavalio. Kaikkiaan kävin 3 kertaa, painoa lähti yhteensä 18 kg aika kivuttomasti ja helposti. Koska dieetissä kalorivaje kulutukseen. nähden oli hyvin maltillinen, ja ruokavalio oli laadittu niin, että kylläisyys pysyy ja kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet. 

Ja toisin kuin niillä pikadieeteillä mitä kokeilin aikoinaan, ei tarvinnut syödä mitenkään "oudosti", ei jättää mitään normaalia ruoka-ainetta kokonaan pois, olla 100% ajasta täysin ehdoton että syö juuri ohjelman mukaan tms. Tässä esimerkkipäivä mun viimeisestä ohjelmasta:

Aamu: Kaurapuuro kevytmaitoon tehtynä, 120 g marjoja, 1 rkl hunajaa, 20 g pähkinärouhetta

Lounas: Kreikkalainen salaatti ja lohifilee (120 g)

Välipala: Kahvi ja pieni pulla tai 1 dl jäätelöä

Päivällinen: Linssikeitto, kauraleipää, levitettä

Iltapala: Smoothie johon rasvatonta jogurttia, appelsiinimehua, 1/2 banaania ja 100 g pakastemangokuutioita

Vierailija
18/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman oman dieettikokeilun jälkeen (laihduin kyllä niillä, mutta sen jälkeen ahmin ja lihoin takaisin) menin lääkäriaseman ravitsemusterapeutille. Hän laati minulle ihan ruokavalion, jota piti noudattaa kunnes 5 kiloa on pudonnut. Sitten varaisin uuden ajan, ja laaditaan uusi ruokavalio. Kaikkiaan kävin 3 kertaa, painoa lähti yhteensä 18 kg aika kivuttomasti ja helposti. Koska dieetissä kalorivaje kulutukseen. nähden oli hyvin maltillinen, ja ruokavalio oli laadittu niin, että kylläisyys pysyy ja kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet. 

Ja toisin kuin niillä pikadieeteillä mitä kokeilin aikoinaan, ei tarvinnut syödä mitenkään "oudosti", ei jättää mitään normaalia ruoka-ainetta kokonaan pois, olla 100% ajasta täysin ehdoton että syö juuri ohjelman mukaan tms. Tässä esimerkkipäivä mun viimeisestä ohjelmasta:

Aamu: Kaurapuuro kevytmaitoon tehtynä, 120 g marjoja, 1 rkl hunajaa, 20 g pähkinärouhetta

Iltapala: Smoothie johon rasvatonta jogurttia, appelsiinimehua, 1/2 banaania ja 100 g pakastemangokuutioita

Aika karseelta näyttää.

Vierailija
19/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lihavat mammat väittävät proteiinin ja hyvien rasvojen lihottavan?

Vierailija
20/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sokeria riittää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme