Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aloittaa laihdutus? Miten sinä sen teit?

Vierailija
15.08.2023 |

Ei ole tarkoitus vetää mitään pikakuuria, vaan päästä hiljalleen eroon noin 10-15 kilosta. Olen sairastellut viimeiset pari vuotta ja sen aikana painoa on kertynyt. Tuntuu vaan niin hankalalta alkaa muuttaa tapoja. Minulle on kyllä ihan tuttua se elämä mitä terveessä painossa pysyminen vaatii - on liikuntataustaa, osaan tehdä terveellistä kotiruokaa, tykkään kasviksista, juon vettä. Mutta syön tällä hetkellä yksinkertaisesti liian isoja annoksia ja liian usein. Etenkin iltaisin on tosi vaikea pitää kiinni ateriarytmistä, vaan usein koko ilta menee syödessä, vaikka maha olisi täynnä. Se on vaan tapa. Antakaa vinkkejä ja omia oivalluksia, miten pääsisin alkuun?

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihavat mammat väittävät proteiinin ja hyvien rasvojen lihottavan?

Kuka lihava niin väittää? Ja mitä on ne "hyvät rasvat"?

Vierailija
22/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaja kirjoitti:

Ostin kuntopyörän ja aloin sitä polkemaan kotona. Tunti tai 90 minuuttia joka päivä aamulla tai illalla poljin. Kyllä se paino sitten putosi 3 kuukaudessa 15 kg. Pitää vaan polkee ja olla itsekuria. Ei riitä että 1-2 kertaa viikossa polkee ja kuntoilee vaan joka päivä sitten.

Miksi sinä keksit näitä satuja? 5 kg kuukaudessa on sen verran iso painonpudotus että siihen ei tasan tarkkaan 90 minuuttia kuntopyöräilyä päivässä riitä.

Oletko jotenkin päästäsi sairas, kun haluat päästä vastaamaan aiheisiin, joista sinulla ei ole mitään kokemusta, Rauman mies?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman oman dieettikokeilun jälkeen (laihduin kyllä niillä, mutta sen jälkeen ahmin ja lihoin takaisin) menin lääkäriaseman ravitsemusterapeutille. Hän laati minulle ihan ruokavalion, jota piti noudattaa kunnes 5 kiloa on pudonnut. Sitten varaisin uuden ajan, ja laaditaan uusi ruokavalio. Kaikkiaan kävin 3 kertaa, painoa lähti yhteensä 18 kg aika kivuttomasti ja helposti. Koska dieetissä kalorivaje kulutukseen. nähden oli hyvin maltillinen, ja ruokavalio oli laadittu niin, että kylläisyys pysyy ja kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet. 

Ja toisin kuin niillä pikadieeteillä mitä kokeilin aikoinaan, ei tarvinnut syödä mitenkään "oudosti", ei jättää mitään normaalia ruoka-ainetta kokonaan pois, olla 100% ajasta täysin ehdoton että syö juuri ohjelman mukaan tms. Tässä esimerkkipäivä mun viimeisestä ohjelmasta:

Aamu: Kaurapuuro kevytmaitoon tehtynä, 120 g marjoja, 1 rkl hunajaa, 20 g pähkinärouhetta

Lounas: Kreikkalainen salaatti ja lohifilee (120 g)

Välipala: Kahvi ja pieni pulla tai 1 dl jäätelöä

Päivällinen: Linssikeitto, kauraleipää, levitettä

Iltapala: Smoothie johon rasvatonta jogurttia, appelsiinimehua, 1/2 banaania ja 100 g pakastemangokuutioita

Aika karseelta näyttää.

No ainakin se toimi minulle hyvin, eli laihduin tasaista tahtia ilman nälkää tai väsymystä, tai nälkävelan kasaantumista niin että dieetin loputtua tulee syötyä pudotetut kilot takaisin. (Jos karsealla tarkoitetaan suht suurta hiilarien määrää, niin se oli oma toiveeni, koska olin kokeillut paria vähähiilarista ja voinut aika huonosti).

Vierailija
24/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman oman dieettikokeilun jälkeen (laihduin kyllä niillä, mutta sen jälkeen ahmin ja lihoin takaisin) menin lääkäriaseman ravitsemusterapeutille. Hän laati minulle ihan ruokavalion, jota piti noudattaa kunnes 5 kiloa on pudonnut. Sitten varaisin uuden ajan, ja laaditaan uusi ruokavalio. Kaikkiaan kävin 3 kertaa, painoa lähti yhteensä 18 kg aika kivuttomasti ja helposti. Koska dieetissä kalorivaje kulutukseen. nähden oli hyvin maltillinen, ja ruokavalio oli laadittu niin, että kylläisyys pysyy ja kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet. 

Ja toisin kuin niillä pikadieeteillä mitä kokeilin aikoinaan, ei tarvinnut syödä mitenkään "oudosti", ei jättää mitään normaalia ruoka-ainetta kokonaan pois, olla 100% ajasta täysin ehdoton että syö juuri ohjelman mukaan tms. Tässä esimerkkipäivä mun viimeisestä ohjelmasta:

Aamu: Kaurapuuro kevytmaitoon tehtynä, 120 g marjoja, 1 rkl hunajaa, 20 g pähkinärouhetta

Iltapala: Smoothie johon rasvatonta jogurttia, appelsiinimehua, 1/2 banaania ja 100 g pakastemangokuutioita

Ainakin sokeria riittää :)

Kultapieni, se pelkkä sokeri ei sua lihottanut yli 100 kiloiseksi. Söit paljon muutakin p*skaa. :)

Vierailija
25/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikutko? Itse uskoin ennen näitä "laihdutuksessa ei auta liikunta" ja "laihtuminen on kiinni vai ruokavaliosta", mutta sitten kun aloin liikkumaan, alkoi painokin pudota. Joka päivä jotain liikuntaa (esim. kävelyä) ja joka toinen päivä rankempaa kunnolla hikoiluttavaa ja hengästyttävää liikuntaa. Liikkuminen lisää kulutusta, saa aineenvaihdunnan toimimaan ja monille hillitsee syömishimoja.

Sama! Minusta olisi vaikeaa edes muuttaa sitä ruokavaliota, jos en liikkuisi. Liikkuminen on se "the juttu", joka terveelliseen elämäntapaan ja painonhallintaan kuuluu. En halua omalla kohdallani edes käyttää sanaa "laihduttaminen", koska se itsessään sisältää kuuriajattelun, eikä parempi elämäntapa ole silloin pysyvä.

Itselleni on erittäin tärkeää saada liikkua joka ikinen päivä. Joka päivä ei tarvitse tehdä himolenkkiä tai supertreeniä, mutta jos ei mitään muuta tee, on päästävä edes tunnin kävelylle. Ja kerran viikossa rankempi treeni, pitkäkestoinen, jonka jälkeen oikein tuntee, miten aineenvaihdunta kuhisten kiihtyy. Kroppa tietää sen, tuntee liikkuneensa, ja se jos mikä motivoi jatkamaan parempia tapoja elää kevyemmin.

Vierailija
26/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vähän sama, että tietää kyllä perusasiat miten painoa saa alas, mutta ruoka kun sattuu kovasti maistumaan. Olen nyt pari kuukautta syönyt maitohappobakteerikapseleita ja tämä on vähän tukenut painonlaskua. Omat suolibakteerini taivat olla tuhoon tuomitut jo useita vuosia sitten, kun ei vielä tiedetty että nekin voi syömällä tuhota.

Lautaselta voi heti jättää pois pastan, riisin ja perunat koska ne ovat turhia lisukkeita. Vehnäpohjaiset ja viljapohjaiset ruoat eivät kaikille sovi. Itselläni ibs ja voin paremmin kun ne puuttuvat lautaselta, on kevyempi olla. Mutta kukaan muu ei sitä lautasta täytä kun syöjä itse. Vaatii opettelua että täyttää lautasen kohtuudella eikä hae lisää.

Vuosikymmeniä kaurapuuroa aamulla syöneenä totean että puuro ja se marjasoppa eivät vie nälkää useaksi tunniksi. Jokaisen syömisen yhteydessä pitäisi olla jotain proteiinia. Syönkin ns. kakkosaamupalan hobittien tapaan eli aikaisin aamulla puuro ja soppa. Myöhemmin hapankorppuviipale (muuta leipää en syö) jonka päällä on kananmuna, kinkkua tai juustoa. Sitten jaksaa odottaa paremmin sinne lounasaikaan.

Vierailija
27/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sokeria riittää :)

Kultapieni, se pelkkä sokeri ei sua lihottanut yli 100 kiloiseksi. Söit paljon muutakin p*skaa. :)

Onko sulla kaikki kotona?

Vierailija
28/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputin kympin kahdessa kuukaudessa vähähillarisella ruokavaliolla.

Vierailija
29/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askeleiden lisääminen, joka päivä se 15 000 niin alkaa tapahtua. Lautaselle 2/3 osaa kasviksia ja normi ruokaa 1/3. 19-7 ei syödä mitään, näin minä sain 6kk 20 kiloa pois.

Vierailija
30/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askeleiden lisääminen, joka päivä se 15 000 niin alkaa tapahtua. Lautaselle 2/3 osaa kasviksia ja normi ruokaa 1/3. 19-7 ei syödä mitään, näin minä sain 6kk 20 kiloa pois.

Mitä on "normi ruoka"?

Vierailija
31/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiaiseksi kaurapuuro. Se antaa energiaa koko päiväksi pitää kylläisenä ja nälän tunteen poissa

Mitenhän tämä nyt tulkitaan? Aamiaiseksi kaurapuuro, joka antaa energiaa koko päiväksi 😳

Syön joka aamu kaurapuuron, mutta joudun sen lisäksi syömään 4 muuta ateriaa, joista yksi välipala, aikavälillä klo 6-21.30.

Olen laihtunut näin. Annoskoot vaihtelee liikuntaryhmin mukaan.

Vierailija
32/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin 2500 kcal dieetillä 15 kg. Liikuntaa 3 x viikossa. Paljon sai syödä, mutta ei yhtään herkkuja.

Vierailija
33/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on vähän sama, että tietää kyllä perusasiat miten painoa saa alas, mutta ruoka kun sattuu kovasti maistumaan. Olen nyt pari kuukautta syönyt maitohappobakteerikapseleita ja tämä on vähän tukenut painonlaskua. Omat suolibakteerini taivat olla tuhoon tuomitut jo useita vuosia sitten, kun ei vielä tiedetty että nekin voi syömällä tuhota.

Lautaselta voi heti jättää pois pastan, riisin ja perunat koska ne ovat turhia lisukkeita. Vehnäpohjaiset ja viljapohjaiset ruoat eivät kaikille sovi. Itselläni ibs ja voin paremmin kun ne puuttuvat lautaselta, on kevyempi olla. Mutta kukaan muu ei sitä lautasta täytä kun syöjä itse. Vaatii opettelua että täyttää lautasen kohtuudella eikä hae lisää.

Vuosikymmeniä kaurapuuroa aamulla syöneenä totean että puuro ja se marjasoppa eivät vie nälkää useaksi tunniksi. Jokaisen syömisen yhteydessä pitäisi olla jotain proteiinia. Syönkin ns. kakkosaamupalan hobittien tapaan eli aikaisin aamulla puuro ja soppa. Myöhemmin hapankorppuviipale (muuta leipää en syö) jonka päällä on kananmuna, kinkkua tai juustoa. Sitten jaksaa odottaa paremmin sinne lounasaikaan.

Tiesithän, että napostelulla eli lyhyillä ateriaväleillä se suoli nimenomaan tuhoutuu?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/20/naposteletko-ei-pitaisi-jatkuv…

Itse pidän vähintään kolme tuntia taukoa aterioiden välillä, yleensä syön vain kolme kertaa päivässä: aamiainen noin klo 8, lounas klo12-15 ja päivällinen klo 20-22. Silloin, kun on liikuntaharrastus illalla, syöm välipalan noin klo 18.

Vierailija
34/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihavat mammat väittävät proteiinin ja hyvien rasvojen lihottavan?

Missä niin lukee?

Vierailija
35/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin vuodessa 25 kg lievästä ylipainosta normaalipainon alarajoille. Minulla toimi nämä konstit. Tein muutoksia, joita pystyn jatkamaan, jotta paino ei nouse takaisin. Kaikkea ohjasi ajatuksen kääntäminen pois laihduttamisesta, ja ajattelin opettelevani uusia, terveellisiä elämäntapoja, joiden seurauksena paino laskee ja pysyn terveellisessä painossa. Pieni ero ja monien mielestä hiusten halkomista, mutta minulle se toimii ja auttaa keskittymään painonhallintaan ja tuloksen ylläpitoon.

- Annoskokoja hallitsen tekemällä ruokaa monta annosta kerralla ja jakamalla sen rasioihin heti ruuan valmistuttua (näin ei tule santsattua turhaan)

- Syön aamiaisen (sitä parjattua kaurapuuroa maapähkinävoilla ja marjoilla) pari tuntia heräämisestä

- Syön kolme kertaa päivässä

- Lisäsin kasviksia ruokavalioon

- Pidin alussa todella tiukkaa linjaa herkkujen kanssa, koska ongelmani oli kunnollisen ruuan korvaaminen herkuilla ja halusin oppia pois siitä tavasta

- En pidä kotona mitään ruokahoukutuksia, koska en halua kiusata itseäni ja altistaa väärille valinnoille

- Aloin liikkua monta kertaa viikossa (lihaskuntoa ja aerobista molempia), melkein joka päivä: liikunta pitää aineenvaihdunnan käynnissä, ylläpitää lihasta, parantaa kuntoa ja nostaa mielialaa

- Lisäsin arkiaktiivisuutta

- Lepo: keho ei toimi kunnolla, jos ei saa tarpeeksi unta tai ei ehdi palautua liikkumisesta

- Tunteiden ja impulssien tarkkailu: aloin kiinnittää huomiota siihen, millaisissa tilanteissa tekee mieli syödä ja mihin tarpeeseen sillä yritän vastata (jos kyse ei ole nälästä, pitää keksiä muu ratkaisu kuin syöminen)

- Säännöllinen punnitseminen

- Minulla on opiskeluni kautta pääsy tieteellisiin julkaisuihin ja luin paljon tutkimuksia, joissa oli selvitetty menestyksekästä painonpudotusta ja -hallintaa: niistä sain vinkkejä ja tukea omille valinnoille ja muistutuksen siitä, että tässä voi onnistua

Tsemppiä! Jos minä pystyn tähän, sinäkin pystyt. 

Vierailija
36/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaja kirjoitti:

Ostin kuntopyörän ja aloin sitä polkemaan kotona. Tunti tai 90 minuuttia joka päivä aamulla tai illalla poljin. Kyllä se paino sitten putosi 3 kuukaudessa 15 kg. Pitää vaan polkee ja olla itsekuria. Ei riitä että 1-2 kertaa viikossa polkee ja kuntoilee vaan joka päivä sitten.

Miksi sinä keksit näitä satuja? 5 kg kuukaudessa on sen verran iso painonpudotus että siihen ei tasan tarkkaan 90 minuuttia kuntopyöräilyä päivässä riitä.

Oletko jotenkin päästäsi sairas, kun haluat päästä vastaamaan aiheisiin, joista sinulla ei ole mitään kokemusta, Rauman mies?

Itsekuri viitannee ruokaan ja syömiseen?!

Vierailija
37/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduin 2500 kcal dieetillä 15 kg. Liikuntaa 3 x viikossa. Paljon sai syödä, mutta ei yhtään herkkuja.

Sinulla on sitten aika paljon massaa, jos tuolla kalorimäärällä laihdut vaikka liikut vain 3 x vko. Minun peruskulutukseni on 1750 kcal/vrk joten laihtuakseni voin syödä vain noin 1300 kcal/vrk. Istumatyö, mutta kävelen päivittäin 2-10 km reipasta vauhtia, lisäksi yksi muu säännöllinen liikuntaharrastus + kahvakuulailua muutaman kerran viikossa.

Olisikin mielenkiintoista nähdä mies, joka pystyisi laihduttamaan samoilla kaloreilla kuin millä me naiset joudumme olemaan laihduttaessamme.

Vierailija
38/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaja kirjoitti:

Itsekuri viitannee ruokaan ja syömiseen?!

No eihän viitannut. "Pitää vaan polkee ja olla itsekuria. Ei riitä, että 1-2 kertaa viikossa polkee ja kuntoilee vaan joka päivä sitten." Kyllä siinä puhuttiin polkemisesta. Ja Rauman miehen tunnistaa kyllä hänen tekstistään.

Vierailija
39/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuohon kcal määrään olis herkkujakin mahtunut.

Vierailija
40/131 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että jos syön suositusten mukaan useita kertoja päivässä, on koko ajan nälkä. Rupesin syömään 1-2 kertaa päivässä. Aluksi oli muutaman päivän toki nälkä, mutta nopeasti se meni ohi. Join vissyä jos maha murisi. Puolitoista kuukautta -7kg ja ennen kaikkea jaksoin paremmin ja jopa nukuin paremmin, kumma kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän