Miten aloittaa laihdutus? Miten sinä sen teit?
Ei ole tarkoitus vetää mitään pikakuuria, vaan päästä hiljalleen eroon noin 10-15 kilosta. Olen sairastellut viimeiset pari vuotta ja sen aikana painoa on kertynyt. Tuntuu vaan niin hankalalta alkaa muuttaa tapoja. Minulle on kyllä ihan tuttua se elämä mitä terveessä painossa pysyminen vaatii - on liikuntataustaa, osaan tehdä terveellistä kotiruokaa, tykkään kasviksista, juon vettä. Mutta syön tällä hetkellä yksinkertaisesti liian isoja annoksia ja liian usein. Etenkin iltaisin on tosi vaikea pitää kiinni ateriarytmistä, vaan usein koko ilta menee syödessä, vaikka maha olisi täynnä. Se on vaan tapa. Antakaa vinkkejä ja omia oivalluksia, miten pääsisin alkuun?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihavat mammat väittävät proteiinin ja hyvien rasvojen lihottavan?
No kyllähän ne lihottaa, jos niitä syö liikaa, eli saa niistä kulutukseensa nähden liikaa kaloreita. Itse esimerkiksi en koskaan ole ollut suuri makean tai hiilarin ystävä, vaan lihotin itseni syömällä liikaa rasvaista ja suolaista.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman oman dieettikokeilun jälkeen (laihduin kyllä niillä, mutta sen jälkeen ahmin ja lihoin takaisin) menin lääkäriaseman ravitsemusterapeutille. Hän laati minulle ihan ruokavalion, jota piti noudattaa kunnes 5 kiloa on pudonnut. Sitten varaisin uuden ajan, ja laaditaan uusi ruokavalio. Kaikkiaan kävin 3 kertaa, painoa lähti yhteensä 18 kg aika kivuttomasti ja helposti. Koska dieetissä kalorivaje kulutukseen. nähden oli hyvin maltillinen, ja ruokavalio oli laadittu niin, että kylläisyys pysyy ja kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet.
Ja toisin kuin niillä pikadieeteillä mitä kokeilin aikoinaan, ei tarvinnut syödä mitenkään "oudosti", ei jättää mitään normaalia ruoka-ainetta kokonaan pois, olla 100% ajasta täysin ehdoton että syö juuri ohjelman mukaan tms. Tässä esimerkkipäivä mun viimeisestä ohjelmasta:
Aamu: Kaurapuuro kevytmaitoon tehtynä, 120 g marjoja, 1 rkl hunajaa, 20 g pähkinärouhetta
Lounas: Kreikkalainen salaatti ja lohifilee (120 g)
Välipala: Kahvi ja pieni pulla tai 1 dl jäätelöä
Päivällinen: Linssikeitto, kauraleipää, levitettä
Iltapala: Smoothie johon rasvatonta jogurttia, appelsiinimehua, 1/2 banaania ja 100 g pakastemangokuutioita
Aika käsittämätöntä, että johonkin terveysruokavalioon kuuluu päivittäinen pulla. En sano, ettei herkkuja saisi syödä, mutta niiden päivittäisestä puputtamisesta olisi hyvä päästä eroon.
Äkkiseltään näyttää siltä, että ainakin proteiinin saanti näyttää vähäiseltä, mutta tietenkin mitään varmaa on mahdoton sanoa, kun esim. linssikeitosta ei tiedä annoskokoa tai kreikkalaisen salaatin fetan määrää. Ihan minimi proteiinimäärä liikkumattomalle ihmiselle on 1 g / painokilo ja jos yhtään harrastaa liikuntaa, sitä kannattaa nostaa. Teittekö mitään kehonkoostumusmittauksia projektin aikana? Kuinka paljon tuosta 18 kilosta oli lihasta? Veikkaan, että aika paljon.
Se vaatii ennen kaikkea pitkäjänteisyyttä. Painon putoaminen on niin tajuttoman hidasta, että kenekään "itsekuri" ei siihen riitä, kenenkään "itsekuri" ei kestää montaa vuotta. Täytyy oikeasti kääntää ajattelunsa niin, että nyt ryhdyn syömään siten kuten aion loppuelämäni syödä. Koko sana "laihdutuskuuri" pitäisi poistaa sanakirjasta. Kyse on elintapojen hitaasta muutoksesta. Ja kaikkia elintapoja ei voi muuttaa kerralla, vaan yksi asia kerrallaan ja sitten ajaa se sisään muutamassa kuukaudessa ja sen jälkeen, kun siitä on tullut tapa, niin seuraava.
Itse olen laihtunut kuluneen puolen vuoden aikana 12 kiloa. Matka on ollut pitkä ja ennen kaikkea pään sisällä tapahtuva. Mielen ja kehon yhteyden vahvistaminen, oman itsensä ja oman hyvinvointinsa kuunteleminen eli en syö enää tylsyyteen ja tunteisiin, vaan pysähdyn oikeasti kuuntelemaan mitä haluan syödä. Säännöllinen ruokarytmi, mieluiselta tuntuva liikuntaharrastus pari kolme kertaa viikossa & taloon tuli koira, joka vie kävelylenkille joka päivä. Nyt keventyneen olemuksen tuntee jo itsekin liikkuessa ja se taas kannustaa liikkumaan enemmän eli hyvän kierre.
Vierailija kirjoitti:
Proteiini ja hyvät rasvat eivät lihota, mutta ei lihota huonot rasvatkaan eikä hiilarit. Niiden kokonaismäärä lihottaa tai laihduttaa. Jos syöt kategorisesti liikaa, lihot, vaikka söisit vain avokadoa ja höyrytettyä kananrintaa.
Pakko laihduttaa, totesin ollessani letkuissa sairaalassa ja saadessani Diabetes 2 -diagnoosin.
Sokerit olivat järkyttävät, viikkoihin en nähnyt kunnolla ja makea maistui karmealta.
Viikon sairaalassa olon aikana totuin sairaalan ruokaan ja olen jatkanut siitä saman tyyppisellä "mauttomalla" perusruoalla.
Nyt tuosta on reilu 3kk ja paino on pudonnut huomattavasti - liki 20kg.
Vielä toinen mokoma ja sen jälkeen paino on normaali.
Olisi pitänyt havahtua aikaisemmin, mutta laihdutukset aina lässähtivät parin alkuviikon jälkeen.
Nyt insuliinipiikki ja lääkkeet muistuttavat siitä, mikä seuraa jollen jatka tätä linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuurn joukkoon jotain proteiinia. Raejuustoa tai tonnikalaa. Marjoja n. 1dl
Laittaako joku oikeasti tonnikalaa kaurapuuroon? Yäch.
Vierailija kirjoitti:
Pudotin vuodessa 25 kg lievästä ylipainosta normaalipainon alarajoille. Minulla toimi nämä konstit. Tein muutoksia, joita pystyn jatkamaan, jotta paino ei nouse takaisin. Kaikkea ohjasi ajatuksen kääntäminen pois laihduttamisesta, ja ajattelin opettelevani uusia, terveellisiä elämäntapoja, joiden seurauksena paino laskee ja pysyn terveellisessä painossa. Pieni ero ja monien mielestä hiusten halkomista, mutta minulle se toimii ja auttaa keskittymään painonhallintaan ja tuloksen ylläpitoon.
- Annoskokoja hallitsen tekemällä ruokaa monta annosta kerralla ja jakamalla sen rasioihin heti ruuan valmistuttua (näin ei tule santsattua turhaan)
- Syön aamiaisen (sitä parjattua kaurapuuroa maapähkinävoilla ja marjoilla) pari tuntia heräämisestä
- Syön kolme kertaa päivässä
- Lisäsin kasviksia ruokavalioon
- Pidin alussa todella tiukkaa linjaa herkkujen kanssa, koska ongelmani oli kunnollisen ruuan korvaaminen herkuilla ja halusin oppia pois siitä tavasta
- En pidä kotona mitään ruokahoukutuksia, koska en halua kiusata itseäni ja altistaa väärille valinnoille
- Aloin liikkua monta kertaa viikossa (lihaskuntoa ja aerobista molempia), melkein joka päivä: liikunta pitää aineenvaihdunnan käynnissä, ylläpitää lihasta, parantaa kuntoa ja nostaa mielialaa
- Lisäsin arkiaktiivisuutta
- Lepo: keho ei toimi kunnolla, jos ei saa tarpeeksi unta tai ei ehdi palautua liikkumisesta
- Tunteiden ja impulssien tarkkailu: aloin kiinnittää huomiota siihen, millaisissa tilanteissa tekee mieli syödä ja mihin tarpeeseen sillä yritän vastata (jos kyse ei ole nälästä, pitää keksiä muu ratkaisu kuin syöminen)
- Säännöllinen punnitseminen
- Minulla on opiskeluni kautta pääsy tieteellisiin julkaisuihin ja luin paljon tutkimuksia, joissa oli selvitetty menestyksekästä painonpudotusta ja -hallintaa: niistä sain vinkkejä ja tukea omille valinnoille ja muistutuksen siitä, että tässä voi onnistua
Tsemppiä! Jos minä pystyn tähän, sinäkin pystyt.
Lisään tähän listaani vielä suunnitelmallisuuden, rutiinit ja itsekuriajattelusta luopumisen.
Suunnittelen etukäteen ruuat ja liikunnat. Näin pystyn sovittamaan ne kaikkeen muuhun, mitä elämässä on meneillään ja tapahtuu eikä niitä tarvitse paljoa miettiä tai turvautua hätäratkaisuihin. Perusarkeni on melko samanlaista viikosta toiseen ja se sallii ajoittaiset poikkeuksetkin. Itsekurin kautta en tätä ajattele lainkaan. En pakota itseäni mihinkään, minun ei tarvitse neuvotella itseni kanssa näistä valinnoista ja elämäntavoista. Itsekuri ei kanna pitkälle ja rakennan motiivini myönteisen kautta. Joo, jostain vanhasta pitää luopua, kaikkea ei voi syödä jne., mutta ne eivät tunnu luopumiselta tai vaadi itsekuria, koska saan jotain paljon parempaa tilalle eli hyvästä ruuasta ja liikunnasta tulevan hyvän olon ja terveen, pystyvän kehon.
Ihan ensimmäiseksi sinun pitäisi löytää motivaatio. Sinun pitää haluta terveyttä enemmän kuin herkkuja. Mikään kivalta näyttäminen rannalla ei yleensä riitä vielä motivoimaan ihmistä muuttamaan elämäänsä, vaan ne motiivit olisi hyvä löytää syvemmältä.
Motivaation pikkuveli on sitten itsekuri. Se auttaa tekemään päivittäisiä hyviä ratkaisuja ja lähtemään lenkille sipsipussin avaamisen sijasta. Pelkkä itsekuri ja itsensä pakottaminen ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle, jos siellä taustalla ei ole aitoa motivaatiota muuttaa elämäänsä. Tällä hetkellä olen 38-vuotias, 50 kg kevyempi wannabekestävyysurheilija.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että jos syön suositusten mukaan useita kertoja päivässä, on koko ajan nälkä. Rupesin syömään 1-2 kertaa päivässä. Aluksi oli muutaman päivän toki nälkä, mutta nopeasti se meni ohi. Join vissyä jos maha murisi. Puolitoista kuukautta -7kg ja ennen kaikkea jaksoin paremmin ja jopa nukuin paremmin, kumma kyllä.
Kyllä, juuri näin! Osalla muutaman tunnin välein syöminen toimii hyvin, itselläni ei ollenkaan! Liian pienten annosten syöminen jättää ainoastaan nälän tunteen mitä liian pieni välipala ainoastaan ruokkii. Lopulta kaikki ajatukseni on ruoassa ja seuraavassa suupalassa, vaikka se ei aiemmin ole ollut mikään ongelma. Parempi syödä pari-kolme kertaa päivässä se 400/500/600 kaloria kerralla ja jättää välipalat minimiin, niin pysyy nälkäkin ja saa syödä kunnon annoksia!
Vierailija kirjoitti:
Se vaatii ennen kaikkea pitkäjänteisyyttä. Painon putoaminen on niin tajuttoman hidasta, että kenekään "itsekuri" ei siihen riitä, kenenkään "itsekuri" ei kestää montaa vuotta. Täytyy oikeasti kääntää ajattelunsa niin, että nyt ryhdyn syömään siten kuten aion loppuelämäni syödä. Koko sana "laihdutuskuuri" pitäisi poistaa sanakirjasta. Kyse on elintapojen hitaasta muutoksesta. Ja kaikkia elintapoja ei voi muuttaa kerralla, vaan yksi asia kerrallaan ja sitten ajaa se sisään muutamassa kuukaudessa ja sen jälkeen, kun siitä on tullut tapa, niin seuraava.
Itse olen laihtunut kuluneen puolen vuoden aikana 12 kiloa. Matka on ollut pitkä ja ennen kaikkea pään sisällä tapahtuva. Mielen ja kehon yhteyden vahvistaminen, oman itsensä ja oman hyvinvointinsa kuunteleminen eli en syö enää tylsyyteen ja tunteisiin, vaan pysähdyn oikeasti kuuntelemaan mitä haluan syödä. Säännöllinen ruokarytmi, mieluiselta tuntuva liikuntaharrastus pari kolme kertaa viikossa & taloon tuli koira, joka vie kävelylenkille joka päivä. Nyt keventyneen olemuksen tuntee jo itsekin liikkuessa ja se taas kannustaa liikkumaan enemmän eli hyvän kierre.
Erinomaisesti sanottu, allekirjoitan kaiken!
t. tuo vuodessa 25 kg pudottanut
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Jos ylipainoa on 10 kg tai enemmän niin se ensi kesän bikinikuntoon laihduttaminen pitää aloittaa nyt eikä ensi keväänä. (Huom. bikinikunto on tässä vain mainoksista omaksuttuna terminä, oikeasti jokaisella on oikeus pukeutua bikineihin painoi kuinka paljon hyvänsä).
Syömällä vähemmän laihtuu. Liikkumalla, kuntoilemalla ja reippailemalla ei laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiini ja hyvät rasvat eivät lihota, mutta ei lihota huonot rasvatkaan eikä hiilarit. Niiden kokonaismäärä lihottaa tai laihduttaa. Jos syöt kategorisesti liikaa, lihot, vaikka söisit vain avokadoa ja höyrytettyä kananrintaa.
Mitä ovat ne "hyvät rasvat"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät rasvat = ns. pehmeät rasvat eli useimmat kasviöljyt. Omega-tasapainon kannalta parhaat ovat pellavansiemen- ja camelinaöljy. Myös rypsiölyssä on hyvä omegasuhde eikä se oliiviöljyssäkään huono ole. Vaihtelun vuoksi kannattaa käyttää myös avokado- ja pähkinäöljyä, vaikka ne ovat siinä suhteessa huonompia.
Huonot rasvat = eläinperäiset rasvat, kookos- ja palmuöljy.
Tämä on virallisen ravitsemustieteen näkemys ja itse uskon siihen, enkä Heikkilän huuhaa-väitteisiin joista epäilemättä kohta saamme kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti tiedä mitä hyvät rasvat tarkoittaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman oman dieettikokeilun jälkeen (laihduin kyllä niillä, mutta sen jälkeen ahmin ja lihoin takaisin) menin lääkäriaseman ravitsemusterapeutille. Hän laati minulle ihan ruokavalion, jota piti noudattaa kunnes 5 kiloa on pudonnut. Sitten varaisin uuden ajan, ja laaditaan uusi ruokavalio. Kaikkiaan kävin 3 kertaa, painoa lähti yhteensä 18 kg aika kivuttomasti ja helposti. Koska dieetissä kalorivaje kulutukseen. nähden oli hyvin maltillinen, ja ruokavalio oli laadittu niin, että kylläisyys pysyy ja kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet.
Ja toisin kuin niillä pikadieeteillä mitä kokeilin aikoinaan, ei tarvinnut syödä mitenkään "oudosti", ei jättää mitään normaalia ruoka-ainetta kokonaan pois, olla 100% ajasta täysin ehdoton että syö juuri ohjelman mukaan tms. Tässä esimerkkipäivä mun viimeisestä ohjelmasta:
Aamu: Kaurapuuro kevytmaitoon tehtynä, 120 g marjoja, 1 rkl hunajaa, 20 g pähkinärouhetta
Lounas: Kreikkalainen salaatti ja lohifilee (120 g)
Välipala: Kahvi ja pieni pulla tai 1 dl jäätelöä
Päivällinen: Linssikeitto, kauraleipää, levitettä
Iltapala: Smoothie johon rasvatonta jogurttia, appelsiinimehua, 1/2 banaania ja 100 g pakastemangokuutioita
Ainakin sokeria riittää :)
Kultapieni, se pelkkä sokeri ei sua lihottanut yli 100 kiloiseksi. Söit paljon muutakin p*skaa. :)
Narsis tinen keskustelutyyli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti tiedä mitä hyvät rasvat tarkoittaa?!
Tietää, mutta haluaa aloittaa siemenöljyjankkauksen ja eläinrasvojen puolustusmonologit.
Mielestäni ei ole järkevää tuudittautua ajatukseen, että tiettyjä asioita, kuten hyviä rasvoja saa syödä mielin määrin. Yhdessä ruokalusikallisessa oliiviöljyä on 120 kaloria ja kourallisessa pähkinöitä jopa 500 kaloria. Kuten itsekin sanoit, ongelmasi on liian isot annoskoot mitkä ovat haasteena myös itselläni. Alkuun kannattaa laskea ihan kaloreita ja jatkaa vaikka vanhalla ruokavaliolla, mutta vaan määrittää annoskoko pisteeseen milloin päivän kalorivajeeksi tulee noin 400-500 kaloria. Yhteensä voit siis syödä noin 1500-1600 kaloria päivässä olettaen, että päivittäinen askelmääräsi on noin 5000 askelta päivässä. Näin laihdut puoli kiloa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko laihduttaa, totesin ollessani letkuissa sairaalassa ja saadessani Diabetes 2 -diagnoosin.
Sokerit olivat järkyttävät, viikkoihin en nähnyt kunnolla ja makea maistui karmealta.
Viikon sairaalassa olon aikana totuin sairaalan ruokaan ja olen jatkanut siitä saman tyyppisellä "mauttomalla" perusruoalla.
Nyt tuosta on reilu 3kk ja paino on pudonnut huomattavasti - liki 20kg.
Vielä toinen mokoma ja sen jälkeen paino on normaali.Olisi pitänyt havahtua aikaisemmin, mutta laihdutukset aina lässähtivät parin alkuviikon jälkeen.
Nyt insuliinipiikki ja lääkkeet muistuttavat siitä, mikä seuraa jollen jatka tätä linjaa.
Aikaslailla sama kilomäärä tiputettavana ja samanlainen "lässähtää parin viikon jälkeen", mutta sulla on ollut hurja tahti jos 3 kk melkein jo 20 kiloa. Sairaalaan en päätynyt, diabetes löytyi kesän alussa , kun kävin valittamassa väsymystä ja yöllistä pissahätää. Lasken kaloreita kännykän ohjelmalla ja kävelen päivittäin 30 min-tunnin. Nyt puoliso osti kuntopyörän synttärilahjaksi, että selviydyn talven loska- ja jääkeleistä. Uimahallille sain kunnasta halvan kortin ja olen käynyt vesijuoksemassa ja menen taas, kunhan halli ens viikolla aukeaa. Naamaan heitettävä sokerilääke ja sokerimittari kyllä muistuttaa, että miksi motivaatio pitää olla. No, vähän lankeemuksia on tullut, jätskiä on joskus tehnyt mieli, mutta kylässä olen puolittanut pullan.... kotiin ei herkkuja osteta, niin ei tule mässättyäkään. -10,2 kiloa kesän alusta poissa. Itse kyllä ajattelin, että jos vuosi menee tai toinen, niin menkööt, kunhan läski lähtee. Hiilihydraatteja kyttään, ettei nousisi yli 100 gr päivässä.
Ap, korvaa se iltamussutus alussa vaikka kurkuilla ja tomaateilla. Tärkeää olisi säännölliset ruokailuajat ja kalorien laskeminen. Jos lankeat, se ei ole katastrofi. Yritä muuttaa sun elämäntavat.
Vastasit itsellesi. Liian paljon liian usein, koko ilta syödessä. Se olisi siinä.