Miten aloittaa laihdutus? Miten sinä sen teit?
Ei ole tarkoitus vetää mitään pikakuuria, vaan päästä hiljalleen eroon noin 10-15 kilosta. Olen sairastellut viimeiset pari vuotta ja sen aikana painoa on kertynyt. Tuntuu vaan niin hankalalta alkaa muuttaa tapoja. Minulle on kyllä ihan tuttua se elämä mitä terveessä painossa pysyminen vaatii - on liikuntataustaa, osaan tehdä terveellistä kotiruokaa, tykkään kasviksista, juon vettä. Mutta syön tällä hetkellä yksinkertaisesti liian isoja annoksia ja liian usein. Etenkin iltaisin on tosi vaikea pitää kiinni ateriarytmistä, vaan usein koko ilta menee syödessä, vaikka maha olisi täynnä. Se on vaan tapa. Antakaa vinkkejä ja omia oivalluksia, miten pääsisin alkuun?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi sinun pitäisi löytää motivaatio. Sinun pitää haluta terveyttä enemmän kuin herkkuja. Mikään kivalta näyttäminen rannalla ei yleensä riitä vielä motivoimaan ihmistä muuttamaan elämäänsä, vaan ne motiivit olisi hyvä löytää syvemmältä.
Motivaation pikkuveli on sitten itsekuri. Se auttaa tekemään päivittäisiä hyviä ratkaisuja ja lähtemään lenkille sipsipussin avaamisen sijasta. Pelkkä itsekuri ja itsensä pakottaminen ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle, jos siellä taustalla ei ole aitoa motivaatiota muuttaa elämäänsä. Tällä hetkellä olen 38-vuotias, 50 kg kevyempi wannabekestävyysurheilija.
Jaa. Mun viestistä hävisi sitten jonnekin keskimmäinen kappale, niin siinä ei ole paljoa järkeä. Kirjoitin siihen suurinpiirtein näin:
Isojen elämäntapamuutosten ja laihdutusten kanssa monilla (ainakin minulla) tilanne on voi olla samanlainen kuin alkoholisteilla: pitää löytää se oma rock bottom, jossa todetaan, että elämä ei voi jatkua näin. Minun terveyteni romahti täydellisesti 33-vuotiaana juomisen ja syömisen takia ja 40-vuotissynttäreiden viettäminen vaikutti epätodennäköiseltä. Totesin, että jos haluan nähdä lasteni kasvavan aikuisiksi, minun on vain PAKKO muuttua ja muuttaa käyttäytymistäni ja se toi minulle motivaation terveellisempiin elämäntapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihavat mammat väittävät proteiinin ja hyvien rasvojen lihottavan?
Proteiini ja hyvät rasvat eivät lihota, mutta ei lihota huonot rasvatkaan eikä hiilarit. Niiden kokonaismäärä lihottaa tai laihduttaa. Jos syöt kategorisesti liikaa, lihot, vaikka söisit vain avokadoa ja höyrytettyä kananrintaa.
Mitä ovat ne "hyvät rasvat"?
Hyvät rasvat = ns. pehmeät rasvat eli useimmat kasviöljyt. Omega-tasapainon kannalta parhaat ovat pellavansiemen- ja camelinaöljy. Myös rypsiölyssä on hyvä omegasuhde eikä se oliiviöljyssäkään huono ole. Vaihtelun vuoksi kannattaa käyttää myös avokado- ja pähkinäöljyä, vaikka ne ovat siinä suhteessa huonompia.
Huonot rasvat = eläinperäiset rasvat, kookos- ja palmuöljy.
Tämä on virallisen ravitsemustieteen näkemys ja itse uskon siihen, enkä Heikkilän huuhaa-väitteisiin joista epäilemättä kohta saamme kuulla.
Mitä sä sekoilet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että jos syön suositusten mukaan useita kertoja päivässä, on koko ajan nälkä. Rupesin syömään 1-2 kertaa päivässä. Aluksi oli muutaman päivän toki nälkä, mutta nopeasti se meni ohi. Join vissyä jos maha murisi. Puolitoista kuukautta -7kg ja ennen kaikkea jaksoin paremmin ja jopa nukuin paremmin, kumma kyllä.
Perheetön? Työtön? Perheellinen ei pysty tuohon ja jos vielä käy töissä.
Miksi perheellinen ja työssäkäyvä ei pystyisi syömään 1-2 kertaa päivässä. En väitä, että pitäisi, mutta miksi ei pystyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi sinun pitäisi löytää motivaatio. Sinun pitää haluta terveyttä enemmän kuin herkkuja. Mikään kivalta näyttäminen rannalla ei yleensä riitä vielä motivoimaan ihmistä muuttamaan elämäänsä, vaan ne motiivit olisi hyvä löytää syvemmältä.
Motivaation pikkuveli on sitten itsekuri. Se auttaa tekemään päivittäisiä hyviä ratkaisuja ja lähtemään lenkille sipsipussin avaamisen sijasta. Pelkkä itsekuri ja itsensä pakottaminen ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle, jos siellä taustalla ei ole aitoa motivaatiota muuttaa elämäänsä. Tällä hetkellä olen 38-vuotias, 50 kg kevyempi wannabekestävyysurheilija.
Jaa. Mun viestistä hävisi sitten jonnekin keskimmäinen kappale, niin siinä ei ole paljoa järkeä. Kirjoitin siihen suurinpiirtein näin:
Isojen elämäntapamuutosten ja laihdutusten kanssa monilla (ainakin minulla) tilanne on voi olla samanlainen kuin alkoholisteilla: pitää löytää se oma rock bottom, jossa todetaan, että elämä ei voi jatkua näin. Minun terveyteni romahti täydellisesti 33-vuotiaana juomisen ja syömisen takia ja 40-vuotissynttäreiden viettäminen vaikutti epätodennäköiseltä. Totesin, että jos haluan nähdä lasteni kasvavan aikuisiksi, minun on vain PAKKO muuttua ja muuttaa käyttäytymistäni ja se toi minulle motivaation terveellisempiin elämäntapoihin.
Ei haitta, vaikka katosikin, ei näitä romaaneja kukaan jaksa lukea.
Netissä on painonpudotuslaskuri joka kertoo millä kalorimäärällä saavutat tavoitteesi. Laskuriin syötetään tavoiteaika ja myös päivittäinen liikuntamäårä. Jos yrität liian isoa painonpudotusta liian nopeasti laskuri huomauttaa siitä. Kun olet tämän tehnyt ja saat tulokseksi vaikka, että voit syödä 1500 kaloria per päivä niin voit hakea netistä esimerkkejä 1500 kilokalorin ruokavaliosta tai sitten käytät esim. Finellin kalorilaskuria apuna aterioiden suunnittelussa. Omakohtaisen kokemukseni mukaan sitä oppii parissa viikossa arvioimaan silmämääräisesti, että lautasella on oikea määrä kaloreita ja kalorilaskennan voi sitten unohtaa (opettele lautasmalli). Ateriarytmi ( 5-6 ateriaa päivässä välipalat mukaan lukien) ja oikean kokoiset annokset on välttämättömyys opetella muuten ei laihdu. Kovat rasvat pitää vaihtaa pehmeisiin ja valkoinen vilja täysjyvään, perunan syönti vähälle ja tilalle vaikka täysjyväpastaa tai ruokakakauraa, pääaterioilla lautaselta pitää löytyä kasviksia ja sitten niille grillimakkaroille, kinkkukiusauksille ja nakkikeitoille pitää sanoa hyvästit. Kohtuullinen herkuttelu jollakin muutoin kielletyllä ruoka-aineella on silloin tällöin sallittua myös painon pudotuksen aikana (vaikka pizzalle perjantaina). Jos onnistut painon pudotuksessa muutokset ruokavaliossa ja elintavoissa pitää olla pysyviä muutoin lihot vähintään entisiin mittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että jos syön suositusten mukaan useita kertoja päivässä, on koko ajan nälkä. Rupesin syömään 1-2 kertaa päivässä. Aluksi oli muutaman päivän toki nälkä, mutta nopeasti se meni ohi. Join vissyä jos maha murisi. Puolitoista kuukautta -7kg ja ennen kaikkea jaksoin paremmin ja jopa nukuin paremmin, kumma kyllä.
Totta kai pystyy. Kun ei selittele.
Kannattaa pikadieettihullujen mennä kehonkoostumusmittaukseen. Siellä se totuus valkenee.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pikadieettihullujen mennä kehonkoostumusmittaukseen. Siellä se totuus valkenee.
Ja näiden, jotka väittää, ettei liikuntaa tarvita... On varmaan kivat surkastuneet lihakset.
Mulla tuli raskausdiabetes. Ylipainoa oli 15-20kg, kun aloitin radi-ruokavalion.
Raskausaikana paino ei noussut yhtään. Nykyään paino jo normaalipainon ylärajalla.
Tämä tapahtui, kun oli pakkomotivaatio syödä hyvin, terveellisesti ja kuitenkin riittävästi vauvan takia. Ei voinut esim. ruveta kitudieetille tai karppaamaan, koska vauva tarvitsi tarvittavan ravinnon, eikä kehoon saanut päästää ketoaineitakaan.
Opin syömään niin, että jokainen ateria (myös välipalat) oli monipuolinen ja sisälsi kasviksia, proteiinia ja kuitua. Turhat hiilarit jäi, mutta esim. kauraleseistä ja näkkileivästä sai myös hitaita hiilareita. Valkoista riisiä vähensin ja perunan lisäksi lautasella oli aina myös kasviksia. Söin myös manteleita, pähkinöitä, maapähkinävoita ja käytin öljyjä. Makeat herkut jäi tietenkin, hedelmiä vain satunnaisesti.
Mulle tärkeää oli siirtyä kunnolliseen aamupalaan ja lounaaseen. Sokerit pysyi tasaisena eikä illalla niin nälättänyt. Liikuntaa lisäsin myös, eli ihan tunnin kävelylenkkejä ja kotikuntosalia.
Jotain tällaista suosittelisin ihan jokaiselle. Yksinkertaisesti siis terveellisiä elämäntapoja, ilman laihdutusta. Jos ylipainoa on, niin kyllä se hyvin syömällä ja sopivasti liikkumalla tippuu. Itseään ei saa huijata syömällä jättiannoksia, vaan ihan oikeasti vaikkapa se perinteinen lautasmalli toimii. Lautanen puolilleen kasviksia, hiilareita maltillinen kourallinen ja proteiinia se toinen kourallinen. Ei lisäleipiä, välipaloja tai jokapäiväisiä jälkkäreitä.
Minäkin ennen väitin syöväni "normaalia" kotiruokaa. Se oli itsepetosta. Saatoin syödä aamulla pelkän ruisleivän voilla ja hakea lounaaksi mitä vaan sontaa. Illalla nälkäisenä söin jo ennen ruoanlaittoa leivän tai napsin salaattifetaa tms ja tietty söin itse ruokaa aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh? Kyllä mä vaan pystyin. Töissä en syönyt ollenkaan, en edelleenkään, eikä olisi edes aikaa. Ja miten mun perhe vaikuttaa siihen tungenko ruokaa naamaani vai en? En nyt ihan oikeasti ymmärrä :D
-lainaamasi
Kohtuullinen karppaus : vie turhat mielihalut, ohjaa terveelliseen ruokavalioon ja kaiken lisäksi laihdut ilman nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh? Kyllä mä vaan pystyin. Töissä en syönyt ollenkaan, en edelleenkään, eikä olisi edes aikaa. Ja miten mun perhe vaikuttaa siihen tungenko ruokaa naamaani vai en? En nyt ihan oikeasti ymmärrä :D
-lainaamasi
Pysyikö tulos ja tuliko takaisin ?
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Ei todellakaan toimi mikään välipalojen napostelu mitä aina suositellaan painonhallintaan.
Minäkin suosittelen ihan vaan terveellistä normiruokaa ja liikuntaa sopivasti.
Sitten neuvon muuttamaan suhtautumista herkutteluun. Nykyään puhutaan esim. pizza-tai tortillaperjantaista ja siitä, että yksi herkkupäivä viikossa on ok.
Oikeastaan ei ole, jos viikon aikana saamasi kalorivaje on pienehkö, ja sitten huijaat itseäsi "herkuttelemalla hieman" viikonloppuna. Aikuiselle ihmisille esim. karkkipussi, pizza tai limppari viikossa voi jo vesittää koko viikon. Varsinkin, jos se herkkupäiväkin sisältää useamman herkun. Ja sitten töissä toimistollakin otetaan jonkun tuomaa kakkua ja palaveripullat. Plus viikonloppuna saunajuomat...
Jättäisin siis suosiolla roskaruoat, karkit, pullat ja alkoholin pois. Ne voi jäädä suurempiin juhliin. Arkiviikonloppuna herkkuna voi oikeasti olla jotain muuta, jos tekee mieli irtautua arjesta. Banaanilettu mustikoilla, tuoreet marjat tai vaikka tuore pilkottu ananas maistuvat herkkuina, joista ei tule morkkista ja sokerin tuomaa huonoa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Laihduin 2500 kcal dieetillä 15 kg. Liikuntaa 3 x viikossa. Paljon sai syödä, mutta ei yhtään herkkuja.
Tämä 2500cal dieetti kuulostaa melkoiselta. Kun oma kulutus on siinä 1500cal ja jos syö vähänkin sen yli, niin kaikki kerääntyy reisille ja vatsalle. Ihan kaikki. Kun pitäisi pitäytyä tuossa 1500.
Kannattaa laitta vauvan hakuun laihdutus ja löydät lukuisia laihdutuskeskusteluja.
Itse päätät miten laidutat, mutta kaikki vaatii itsekuria jos on jollain tavalla koulussa syömiseen varsinkin rasvaan tai makeaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on vähän sama, että tietää kyllä perusasiat miten painoa saa alas, mutta ruoka kun sattuu kovasti maistumaan. Olen nyt pari kuukautta syönyt maitohappobakteerikapseleita ja tämä on vähän tukenut painonlaskua. Omat suolibakteerini taivat olla tuhoon tuomitut jo useita vuosia sitten, kun ei vielä tiedetty että nekin voi syömällä tuhota.
Lautaselta voi heti jättää pois pastan, riisin ja perunat koska ne ovat turhia lisukkeita. Vehnäpohjaiset ja viljapohjaiset ruoat eivät kaikille sovi. Itselläni ibs ja voin paremmin kun ne puuttuvat lautaselta, on kevyempi olla. Mutta kukaan muu ei sitä lautasta täytä kun syöjä itse. Vaatii opettelua että täyttää lautasen kohtuudella eikä hae lisää.
Vuosikymmeniä kaurapuuroa aamulla syöneenä totean että puuro ja se marjasoppa eivät vie nälkää useaksi tunniksi. Jokaisen syömisen yhteydessä pitäisi olla jotain proteiinia. Syönkin ns. kakkosaamupalan hobittien tapaan eli aikaisin aamulla puuro ja soppa. Myöhemmin hapankorppuviipale (muuta leipää en syö) jonka päällä on kananmuna, kinkkua tai juustoa. Sitten jaksaa odottaa paremmin sinne lounasaikaan.
Mä puolestaan skippaan aamiaisen ja syön puuroa lounaalla. Aamiaisen pois jättämiseen ei kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduin 2500 kcal dieetillä 15 kg. Liikuntaa 3 x viikossa. Paljon sai syödä, mutta ei yhtään herkkuja.
Sinulla on sitten aika paljon massaa, jos tuolla kalorimäärällä laihdut vaikka liikut vain 3 x vko. Minun peruskulutukseni on 1750 kcal/vrk joten laihtuakseni voin syödä vain noin 1300 kcal/vrk. Istumatyö, mutta kävelen päivittäin 2-10 km reipasta vauhtia, lisäksi yksi muu säännöllinen liikuntaharrastus + kahvakuulailua muutaman kerran viikossa.
Olisikin mielenkiintoista nähdä mies, joka pystyisi laihduttamaan samoilla kaloreilla kuin millä me naiset joudumme olemaan laihduttaessamme.
Tämä juuri kertoo siitä, miten vinoutunut suhde ruokaan nykyihmisellä on.
Jokainen ihminen kuluttaa tietyn määrän energiaa päivittäiseen elämäänsä. Ihmisen on tarkoitus syödä suurin piirtein tämän verran energiaa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Iso ihminen, oli hän nainen tai mies, käyttää elämiseen enemmän energiaa kuin pieni mies tai nainen. Siksi ison miehen tai naisen tulee syödä enemmän kuin pienen. Ei saa syödä, vaan pitää syödä. Pienellä miehellä tai naisella ei ole minkään maan syytä syödä määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on sitten aika paljon massaa, jos tuolla kalorimäärällä laihdut vaikka liikut vain 3 x vko. Minun peruskulutukseni on 1750 kcal/vrk joten laihtuakseni voin syödä vain noin 1300 kcal/vrk. Istumatyö, mutta kävelen päivittäin 2-10 km reipasta vauhtia, lisäksi yksi muu säännöllinen liikuntaharrastus + kahvakuulailua muutaman kerran viikossa.
Olisikin mielenkiintoista nähdä mies, joka pystyisi laihduttamaan samoilla kaloreilla kuin millä me naiset joudumme olemaan laihduttaessamme.
Tämä juuri kertoo siitä, miten vinoutunut suhde ruokaan nykyihmisellä on.
Jokainen ihminen kuluttaa tietyn määrän energiaa päivittäiseen elämäänsä. Ihmisen on tarkoitus syödä suurin piirtein tämän verran energiaa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Iso ihminen, oli hän nainen tai mies, käyttää elämiseen enemmän energiaa kuin pieni mies tai nainen. Siksi ison miehen tai naisen tulee syödä enemmän kuin pienen. Ei saa syödä, vaan pitää syödä. Pienellä miehellä tai naisella ei ole minkään maan syytä syödä määräänsä enempää.
On huomattavasti vaikeampi rakentaa ruokavalio niin, että siitä saa tarvittavat makrot, vitamiinit ja hivenaineet, jos kilokaloreita saa kertyä vain 1250 kuin jos niitä saa kertyä tuplasti.