Kaupan ala pelkää, että osa-aikatyöntekijöiden löytäminen vaikeutuu, kun hallitus karsii tukia
Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.
Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.
Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi kaupan alan työntekijöille ei tarjota kokoaikaista työtä vaan pilkotaan työ usealle osa-aikaiselle.
Ja eikö useammasta työntekijästä koidu sivukuluja työnantajalle. Esim. useat lakisääteiset vakuutusmaksut.
Aika paljon näen työssäni niitä kaupan alan sopimuksia, että työtunnit ovat 30h/vko. Kuinka vaikeaa on siihen antaa se 7,5 tuntia viikkoa kohden lisää? Niille jotka lisätunteja haluavat. Aina on varmasti niitä opiskelijoita, joille riittää se 15-20 tuntia viikossa.
Onko kokoomus sittenkin yrittäjävastainen puolue?
Suomen sosiaaliturvamenoista 32,7 miljardia menee eläkeläisiin.
https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…
Lisäksi maksetaan 30 miljardia työeläkkeitä eli eläkeläisiin menee 62,7 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Mä hain just osa-aikaista työpaikkaa, ja nyt kaduttaa. Kohta on parempi olla työttömänä kuin osa-aikaisena.
Oletko mieluummin työkkärin työpajalla tai kurssilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi kaupan alan työntekijöille ei tarjota kokoaikaista työtä vaan pilkotaan työ usealle osa-aikaiselle.
Jos tarvitaan käsipareja enemmän kuin yhdellä ihmisellä on. Yksi ei voi olla yhtä aikaa kassalla ja jollakin osastolla.
Ymmärrettävää, mutta miksi ei voi antaa täysiä tunteja kaikille, vaan seuraavaan työvuoroon kassalle ja osastolle tulee taas toiset osa-aikaiset tekemään muutamaa tuntia.
Aika hurjia palkkoja saa toiset kaupan alalla. Minulla 30h/viikko ja käteen jää verojen jälkeen reilu 1200€
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kauheaa kun joutuu palkkaamaan täysiaikaisia työntekijöitä!
Kaupan ala automatisoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kauheaa kun joutuu palkkaamaan täysiaikaisia työntekijöitä!
Kaikissa hommissa ei riitä kokopäivätöitä kaikille. Esim. siivous on sellainen, että ne asiakkaat yleensä haluaa, että siivotaan silloin, kun he ei itse ole paikalla. Klo 6-8 aamulla ja 17-19 illalla on kysyntää, eikä yksi ihminen voi olla kuin yhdessä paikassa. Minä tein siivousta yhdessä välissä ja ne tunnit oli mitä oli. Oishan sitä voinut saada sen 8h päivässä täyteen menemällä ensin aamulla siivoamaan klo 6-8, sitten illalla klo 16 - 22, mutta yöunille ei jää sitten kunnolla aikaa.
No eihän tuossa ole ongelmaa. Jätetään vaan siivoamatta ja kaupat ja ravintolat voi pitää kiinni jos ei ole antaa täysiä tunteja. Ei se maailma siihen kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö. Jos kauppa on auki 8-20, ja siivous tehdään 6-8 ja 20-22. Miksei vois myyjän kouluttaa myös siivoojaksi (tai toisinpäin).
Aamuvuorossa 6-14 täydet tunnit, iltavuorossa 14-22 täydet tunnit.
Ongelmahan on tietenkin se, että siivoojat ja myyjät on eri ammattiliitossa. Eli liitot sanoo ei käy, vaikka ihmisille tais näin täysipäiväistä työtä.
PAM on sekä myyjien, siivoojien ja mara-alan ammattiliitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitaan käsipareja enemmän kuin yhdellä ihmisellä on. Yksi ei voi olla yhtä aikaa kassalla ja jollakin osastolla.
Ymmärrettävää, mutta miksi ei voi antaa täysiä tunteja kaikille, vaan seuraavaan työvuoroon kassalle ja osastolle tulee taas toiset osa-aikaiset tekemään muutamaa tuntia.
Jos ei olisi paljon osa-aikaisia, joutuisi joskus maksamaan ylityökorvauksia. Tulee halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
On se vaan sitten niin vaikeata maksaa käypää palkkaa. Kyllähän se itkettää yrittäjää jos ei yhteiskunta maksa palkkaa ja joutuu sen itse tekemään.
Osa-aikaiselle kokoaikatyön palkka vai?
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ottaa tietoisesti mieluummin 10 henkilöä 20 h/vko kuin 5 hlöä 40 h/vko. Näin tekijät pysyy riittävän nöyrinä ja hyväksikäyttö on helpompaa.
Tästä syystä en ole opiskelija aikoja lukuunottamatta työskennellyt kaupan alalla.
Jos tilanne muuttuu, täällä 1 ahkera ja luotettava työntekijä valmiina kauppaan töihin.
Säästävät kuulemma lomarahoja noin.
Työntekijöitähän saa kun palkkaa maksaa tarpeeksi. Ei tässä tarvitse valtiota apuun.
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjia palkkoja saa toiset kaupan alalla. Minulla 30h/viikko ja käteen jää verojen jälkeen reilu 1200€
Tuota tasoa itselläkin. Asumme maaseudulla ja puoliso tekee etätöitä ja minä kyläkaupassa töissä. Tuloja nostaakseni tähän aikaan vuodesta kerään innolla mustikoita ja tänä vuonna myös kantarellejä joita on aivan hurjasti. Eilen kahteen ämpärilliseen meni se parisen tuntia. Puoliso putsaa saaliin joten minä voin poimia pitempään. Talvisin minulla sivutyö auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ottaa tietoisesti mieluummin 10 henkilöä 20 h/vko kuin 5 hlöä 40 h/vko. Näin tekijät pysyy riittävän nöyrinä ja hyväksikäyttö on helpompaa.
Tästä syystä en ole opiskelija aikoja lukuunottamatta työskennellyt kaupan alalla.
Jos tilanne muuttuu, täällä 1 ahkera ja luotettava työntekijä valmiina kauppaan töihin.
Säästävät kuulemma lomarahoja noin.
Ja pitämällä paljon ihmisiä varalla, saa nopeasti kutsuttua töihin jos on tarvetta ja samoin voi lähettää kotiinsa ilman palkkaa kun on hiljaista. Työväki odottelee kotona kutsua töihin.
Mulla meni osin ohi se puoli ysin uutisjuttu, mutta ymmärsinkö oikein, että se nainen teki omasta elämäntilanteestaan johtuen 25h per vko myyjän töitä ja sai yh-asumistukea ja soviteltua päivärahaa?
Miten mulla on ollut käsitys, että sitä ei voi saada, jos omasta halustaan tekee? Miten voi olla mahdollista, että hän sitä saa, jos itse ei halua enempää tehdä?
Itsekin tehnyt jo monta vuotta osa-aikatyötä (välillä kokoaikaista) omasta tarpeestani johtuen ja en ole hakenut mitään, kun olen luullut, ettei se tietenkään mulle kuulu.
Ja joo, kuulostan varmaan just siltä perinteiseltä "miks toi ku mäkään en saa", mut nyt alkoi kiinnostaa, voisinks mäkin sit hakea. :D Kela ei sunnuntai-iltana vastaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hain just osa-aikaista työpaikkaa, ja nyt kaduttaa. Kohta on parempi olla työttömänä kuin osa-aikaisena.
Työttömiä on työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä työttömyyskorvauksella esim. sairaalat, museot, taidemuseot, sivistyskeskus, kansalaisopistot, vesilaitos, sähkölaitos, nuorisotalo, seurakuntien toimistot, hautausmaiden toimistot, sosiaalitoimistot jne.
Pitää vain leikata hiukset itse ja tehdä letti, nuttura tai ponnari, kun ei ole rahaa parturiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä työttömyyskorvauksella esim. sairaalat, museot, taidemuseot, sivistyskeskus, kansalaisopistot, vesilaitos, sähkölaitos, nuorisotalo, seurakuntien toimistot, hautausmaiden toimistot, sosiaalitoimistot jne.
Pitää vain leikata hiukset itse ja tehdä letti, nuttura tai ponnari, kun ei ole rahaa parturiin.
Lisäksi työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn.
Osa on ulkoiluttamassa vanhuksia kuntouttavassa työtoiminnassa.