Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan ala pelkää, että osa-aikatyöntekijöiden löytäminen vaikeutuu, kun hallitus karsii tukia

Vierailija
13.08.2023 |

Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.

Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.

Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu.

Kommentit (390)

Vierailija
161/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kyllä nyt jo suoraan sanoen kusessa, kun koulunkäynninohjaajia ei oikein enää löydy mistään nytkään. Omalla luokallani pitäisi olla 3 ohjaajaa, Yksi saatiin rekryttyä. Tämä siis pk-seudulla.

Kokoaikaista hommaa ei ole kaikille tarjolla, koska koulun tuntimäärä on mitä on. Kohta meillä on erityisopetuksessa nykyistäkin katastrofaalisempi tilanne, mutta tämähän ei oikeistoa kiinnosta pennin vertaa. Taidan minkäkin vaihtaa alaa, en oikeasti pysty työhöni ilman ohjaajia!

T: erkkaope

Työnantajan tulee sitten tarjota avustajalle kokopäivätyötä, vaikka jotain materiaalin valmistelujuttuja oppitunteja varten että saadaan tehtävästä kokopäiväinen.

Vierailija
162/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni osin ohi se puoli ysin uutisjuttu, mutta ymmärsinkö oikein, että se nainen teki omasta elämäntilanteestaan johtuen 25h per vko myyjän töitä ja sai yh-asumistukea ja soviteltua päivärahaa?

Miten mulla on ollut käsitys, että sitä ei voi saada, jos omasta halustaan tekee? Miten voi olla mahdollista, että hän sitä saa, jos itse ei halua enempää tehdä?

Itsekin tehnyt jo monta vuotta osa-aikatyötä (välillä kokoaikaista) omasta tarpeestani johtuen ja en ole hakenut mitään, kun olen luullut, ettei se tietenkään mulle kuulu.

Ja joo, kuulostan varmaan just siltä perinteiseltä "miks toi ku mäkään en saa", mut nyt alkoi kiinnostaa, voisinks mäkin sit hakea. :D Kela ei sunnuntai-iltana vastaa...

Tääl oli kyllä uskomaton. Joko jotain jätettiin kertomatta tai sitten toi systeemi on umpimätä.

Haastateltu yh oli siis omasta halustaan kieltäytynyt kokoaikatyöstä, syynä "aika perheelle", yksi teini-ikäinen oli hänellä.

Joo, ihan fine, mut sit pitäis kyllä pärjätä ilmam yhteiskunnan tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla työnantajan pitäisi voida sitoutua kertomaan mille päiville osa-aikaisten työt asettuvat. Ei niin, että osa-aikaisen pitää sitoutua antamaan koko viikko vuorosuunnittelijoille!!!

Osa-aikaisella tulee olla sopimus, josta ilmenee ne arkipäivät, jotka ovat aina vapaata, jotta voivat tarvittaessa sitoutua toiseen osa-aikaiseen työhön!

Vierailija
164/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Höpsis. Monella eri alalla tarvitaan osa-aikaisia. Esim. siivousalalla on paljon osa-aikaisia kohteita eikä niitä kaikkia voida millään yhdistää kokoaikatyöksi. Paljon myös asiakkaat tilaavat siivouspalveluita osa-aikahommiin. Samoin kouluissa on paljo osa-aikaisia avustajia, ei heille millään voida kaikille keksiä lisätunteja, jotta työsuhde olisi kokoaikainen. Monilla opettajillakin on työtuntimäärät osa-aikaisen eikä kokoaikaisen. Monilla aloilla on sama kuin perinteisillä kaupan aloillla, että on piikkitunnit, jolloin on paljon maksavia asiakkaita ja sitten niitä hiljaisia tunteja, jolloin ei ole paljon asiakkaita. Ei ole mitään järkeä pitää työvoimaa seisomassa tumput suorina tekemättä mitään hiljaisina tunteina ja toisaalta ei ole mitään järkeä olla palkkaamatta ylimääräisiä henkilöitä kiireisille piikkitunneille. Huvipuistoissakin lähetetään työvoimaa kotiin kun sataa eikä paista aurinko.

Miten ennen tehtiin ihan koko päivä töitä ja vielä 6 päivänä viikossa

Vierailija
165/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Höpsis. Monella eri alalla tarvitaan osa-aikaisia. Esim. siivousalalla on paljon osa-aikaisia kohteita eikä niitä kaikkia voida millään yhdistää kokoaikatyöksi. Paljon myös asiakkaat tilaavat siivouspalveluita osa-aikahommiin. Samoin kouluissa on paljo osa-aikaisia avustajia, ei heille millään voida kaikille keksiä lisätunteja, jotta työsuhde olisi kokoaikainen. Monilla opettajillakin on työtuntimäärät osa-aikaisen eikä kokoaikaisen. Monilla aloilla on sama kuin perinteisillä kaupan aloillla, että on piikkitunnit, jolloin on paljon maksavia asiakkaita ja sitten niitä hiljaisia tunteja, jolloin ei ole paljon asiakkaita. Ei ole mitään järkeä pitää työvoimaa seisomassa tumput suorina tekemättä mitään hiljaisina tunteina ja toisaalta ei ole mitään järkeä olla palkkaamatta ylimääräisiä henkilöitä kiireisille piikkitunneille. Huvipuistoissakin lähetetään työvoimaa kotiin kun sataa eikä paista aurinko.

Miten ennen tehtiin ihan koko päivä töitä ja vielä 6 päivänä viikossa

Silloin teknologia ei ollut niin kehittynyt kuin nykyään. Oli oikea työvoimapula. Tosin sitä kukaan ei sanonut sellaiseksi, koska sille ei voinut mitään.

Jos ei olisi antanut kokopäivätöitä, ei olisi saanut duunareita. Nämä olisivat vain menneet muualle töihin.

Vierailija
166/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä kyllä hirveästi järkeä oo jos on vakkarina kaupassa töissä 20-30h/vko ja sen päälle saa soviteltua päivärahaa kun työantaja ei anna täysiä tunteja vaan palkkaa lisää osa-aikaisia.

Vierailija
167/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni osin ohi se puoli ysin uutisjuttu, mutta ymmärsinkö oikein, että se nainen teki omasta elämäntilanteestaan johtuen 25h per vko myyjän töitä ja sai yh-asumistukea ja soviteltua päivärahaa?

Miten mulla on ollut käsitys, että sitä ei voi saada, jos omasta halustaan tekee? Miten voi olla mahdollista, että hän sitä saa, jos itse ei halua enempää tehdä?

Itsekin tehnyt jo monta vuotta osa-aikatyötä (välillä kokoaikaista) omasta tarpeestani johtuen ja en ole hakenut mitään, kun olen luullut, ettei se tietenkään mulle kuulu.

Ja joo, kuulostan varmaan just siltä perinteiseltä "miks toi ku mäkään en saa", mut nyt alkoi kiinnostaa, voisinks mäkin sit hakea. :D Kela ei sunnuntai-iltana vastaa...

Voit hakea, mutta et tietenkään kerro, että olet omasta halusta osa-aikainen. Sinulle tulee kyllä sitten kaikennäkösiä p erse velvotteita kuten hae niin ja niin montaa työpaikkaa kuukaudessa ja varmaan joku haastattelukin. Kyllä sieltä pari sataa saattaa kuukaudessa saada, mutta nyt kun nuo m ulkut on poistamassa sen 300 euron suojaosan saa soviteltua päivärahaa entistä vähemmän.

Vierailija
168/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaaliturvamenoista 32,7 miljardia menee eläkeläisiin.

https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…

Lisäksi maksetaan 30 miljardia työeläkkeitä eli eläkeläisiin menee 62,7 miljardia.

Ihan selvä asia, kun Suomen väestörakenteessa on ikääntyneitä ja ikääntyviä eniten. Nyt pelastetaan taloutta silmänkääntötempulla, joka ei vaikuta talouteen enempää ku kärpäsen pska. 

Vierailija
169/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan ala on niin monopolisoitunut ja omistajille taotaan niin suuria voittoja, niin en kehtaisi osa-aikaisia ryhtyä syyllistämään tällaisista asioista. Kaupan ala voi halutessaan työllistää kokoaikaisesti tarvitsemansa määrän duunareita. Piste.

Vierailija
170/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupan alalla ihan hyvä palkka on verrattuna vaikka ravintola-alaan, lisistä nyt puhumattakaan.

Mä tienaan n. 3500€/kk nettona, osa-aikaisena ravintola-alalla. Lisissä ei mitään valittamista ja saan käytännössä itse päättää milloin huvittaa mennä töihin. Että en sitten tiedän kuinka hurjasti kaupan alalla tienaa. Täytyy vissiin vaihtaa alaa.

Missähän ravintolassa mahdat olla töissä? Jossain tissibaarissa jossa saat tippiä ja tarjoat muitakin palveluita??

:D En viitsi luetella tähän niitä kaikkia ravintoloita joissa olen töissä. Ties vaikka sattuisit asiakkaaksi. Tissibaarissa en ole koskaan ollut duunissa. Kun on neuvotellut itselleen tarpeeksi ison tuntipalkan ja tekee töitä etenkin la-su (lauantaisin puolenyön jälkeen tuplapalkka, sunnuntaisin koko päivän) ja oikeasti on hyvä työssään, ei tarvitse tarjota "muita palveluita". Sori jos se harmittaa sinua.

Hohhoijaa. 3500€ nettona osa-aikaisesta ravintoladuunista, niin varmaan.

En ole tuo sama, mutta tienaan suunnilleen saman verran. Olen baarimestari ja osa-aikatyössä. Ei tarvitse tehdä kuin yksi viikonloppu duunia ja saa vuokran maksettua, Helsingissä siis. Voitte ihan itse laskea tuplaliksalla paljonko saa sunnuntaista kun perustuntipalkka on 16,80/h. Ilta- ja yölisät normipäivinä päälle, hyvin pärjää.

Vierailija
171/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaupan alalla palkka 2300€/kk ja teen vain aamuvuoroa viikolla.

Ei tää mun mielestä huono ole, jos koulutukseen verrataan.

Harva saa valita työaikaansa.

Tavallisesti tarjottu työ on mitä sattuu vuoroja 20-30h/vk.

Palkka on tonni käteen-tasoa.

Juuri tällaista tarjottiin suuren kaupungin suuresta Citymarketista.

Auki oli 3 paikkaa, hakemuksia satoja, haastateltujakin kymmeniä.

Höpö höpö meillähän on työvoimapula! Media on jauhanut tätä kuukausikaupalla. Työntekijöitä on otettava ulkomailta, kun suomalaisia ei riitä.

Vierailija
172/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan se kiva, että kaikki olis kokoaikatyössä, mutta ei se mitenkään realistista ole.

Vierailija
173/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ammattiliittoa ei huoleta vähääkään se, että kaupan alalla ei tarjota työntekijöille täysiä tunteja?

Kaikki eivät halua sitä kokoaikaista työtä, koska elämäntilanne on sellainen, että osa-aikatyö sopii paremmin. Kuten nyt vaikkapa tuolla Jennillä, jota on haastateltu tuohon Ylen juttuun, jota ap mitä ilmeisimmin siteerasi, mutta ei laittanut linkkiä (joillekin se näyttää olevan ylivoimaisen vaikeaa).

No minäpä laitan:

https://yle.fi/a/74-20044931

Vierailija
174/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Soviteltua päivärahaa hakevan täytyy olla työnhakijana TE-toimistossa. Velvollisuuden voi kuitenkin täyttää myös pyytämällä omalta työnantajalta lisätunteja.

– Olen aina hakenut lisätöitä ja pystyn sillä suorittamaan velvoitteen. Olisin tyhmä, jos lähtisin vakituisesta työsuhteesta pois, vaikka se onkin osa-aikainen. Pidän työstäni ja työpaikastani."

https://yle.fi/a/74-20044931

Vierailija
175/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tääl oli kyllä uskomaton. Joko jotain jätettiin kertomatta tai sitten toi systeemi on umpimätä.

Haastateltu yh oli siis omasta halustaan kieltäytynyt kokoaikatyöstä, syynä "aika perheelle", yksi teini-ikäinen oli hänellä.

"Ruposen poika sairastui kaksi vuotta sitten vakavasti. Nyt pojan tilanne näyttää hyvältä, mutta fysikaaliset hoidot jatkuvat.

Samalla äidin jaksaminen on ollut koetuksella. Hänen mukaansa työpaikalla on oltu ymmärtäväisiä."

Varmaan parempi, että äiti on kokoaikatyössä ja hetken päästä totaalisessa burn outissa?

Vierailija
176/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oishan se kiva, että kaikki olis kokoaikatyössä, mutta ei se mitenkään realistista ole.

Miksi se olis kivaa? Minä en ole viimeiseen 30 vuoteen halunnut kokoaikatöitä.

Vierailija
177/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Se on kyllä ihmeellistä että heti on porukkaa marssimassa kadulla tai itkemässä jossain medissa että miten se ei nyt millään voi onnistua tai olla vaihtoehto että pitäisi muka vastuu omasta pärjäämisestä olla itsellä, jos valtio on aikeissa heittää sen "vastuu suurimmaksi osaksi itsestä on sinulla" pallon heille.

Vierailija
178/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikainen on ratkaisu siihen ettei lapsia tarvitse vielä päiväkotiin viedä ja niitä maksuja ei siis ole. Kun päiväkodin aika niin todellisuudessa tulonlisäyksen onkin oltava melkoinen että jää käteen sama kuin nyt. Eli työtunteja runsaasti lisää pitäisi saada. Tietenkään minä en siis perheen ainoa työssäkäyvä mutta osa-aikaisena ja pienellä tuntipalkalla minun palkkani on melkoisen pieni osa.

Vierailija
179/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupan alalla ihan hyvä palkka on verrattuna vaikka ravintola-alaan, lisistä nyt puhumattakaan.

Mä tienaan n. 3500€/kk nettona, osa-aikaisena ravintola-alalla. Lisissä ei mitään valittamista ja saan käytännössä itse päättää milloin huvittaa mennä töihin. Että en sitten tiedän kuinka hurjasti kaupan alalla tienaa. Täytyy vissiin vaihtaa alaa.

Missähän ravintolassa mahdat olla töissä? Jossain tissibaarissa jossa saat tippiä ja tarjoat muitakin palveluita??

:D En viitsi luetella tähän niitä kaikkia ravintoloita joissa olen töissä. Ties vaikka sattuisit asiakkaaksi. Tissibaarissa en ole koskaan ollut duunissa. Kun on neuvotellut itselleen tarpeeksi ison tuntipalkan ja tekee töitä etenkin la-su (lauantaisin puolenyön jälkeen tuplapalkka, sunnuntaisin koko päivän) ja oikeasti on hyvä työssään, ei tarvitse tarjota "muita palveluita". Sori jos se harmittaa sinua.

Hohhoijaa. 3500€ nettona osa-aikaisesta ravintoladuunista, niin varmaan.

En ole tuo sama, mutta tienaan suunnilleen saman verran. Olen baarimestari ja osa-aikatyössä. Ei tarvitse tehdä kuin yksi viikonloppu duunia ja saa vuokran maksettua, Helsingissä siis. Voitte ihan itse laskea tuplaliksalla paljonko saa sunnuntaista kun perustuntipalkka on 16,80/h. Ilta- ja yölisät normipäivinä päälle, hyvin pärjää.

Saako ravintola-alalla todella noin hyvää tuntiliksaa?!

-siirryn heti kaupan alalta ravintola-alalle-

Vierailija
180/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.

Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.

Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu"

Kauppa joutuu palkkaamaan kokopäiväisiä työntekijöitä, se voi väliaikaisesti nostaa hintoja, mutta ihmiset saavat kuitenkin kokopäivätöitä.  Asiassa on aina kaksi puolta ja tuo yllä oleva edustaa tietysti kaupan näkökulmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi