Kaupan ala pelkää, että osa-aikatyöntekijöiden löytäminen vaikeutuu, kun hallitus karsii tukia
Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.
Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.
Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saadaan työvoimaa alalle? Tuntisopparit nykyään jotain 15-25h, kuka elää sellaisella jos soviteltua ansiosidonnaista ei saa? Jo nyt on pula henkilökunnasta...
Mielestäni olis kyllä reilua tarjota vakkareille 37,5h jos halua on. Itselläni 30h soppari ja se on riittävä. Pärjään ihan ok, miehellä hyvät tulot.
T. Vaatemyyjä
Minäkin elin pitkään 30h viikkosopparilla yh:na vuosikaudet, kunnes keksivät että hetkinen, otetaankin tasausjakso käyttöön. Eli jos tunteja oli kertynyt enemmän kuin 30/vko vaikkapa joulun alla, tammikuussa ne olivatkin sitten vastaavasti nollilla kun vähennettiin. Piti hakea jopa toimeentulotukea joten siihen loppui minun työnteko ko. puljussa. En saanut edes karenssia vaikka itse irtisanouduin. (Aloin sittemmin opiskelemaan oppisopimuksella ihan toiselle alalle jossa olen siitä saakka ollut töissä ja tienannut ruhtinaalisesti kun vertaa vanhaan palkkaan.)
Toi tasausjakso on aivan s**tanasta. Yhtäkkiä et saakaan tunteja, ja oot aivan pa. Kurkkua kuristaa, kun viikossa on vain 2-3 työpäivää, ja tiedät, miltä sun seuraava palkkakuitti näyttää. Pitäisin talviloman aina tammikuussa, mutta kun on lapsia, niin toki haluaa olla lomalla silloin kun hekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö. Jos kauppa on auki 8-20, ja siivous tehdään 6-8 ja 20-22. Miksei vois myyjän kouluttaa myös siivoojaksi (tai toisinpäin).
Aamuvuorossa 6-14 täydet tunnit, iltavuorossa 14-22 täydet tunnit.
Lidlissä myyjät siivoaa. Ja ne on aina parin vuoden päästä ihan totaalipaskaisia.
Jokapaikassa siivous on ulkoistettu. Ettekö huomaa että siivoojilla on eri firman vaatteet päällä ja kaulassa roikkuu eri firman id-kortti?
Issin vaatteet on tumman siniset ja valkoisella tekstillä lukee ISS. Sollin vaatteer on keltaoranssit ja Lassila&Tikanojan vaatteet vihren tumman raidaölliset. Poikkeaa töysin myyjien vaatteista
Oon ollut Lidlissä myyjänä. Myyjät siivosi siellä muiden töiden ohessa. Ei siellä käynyt koskaan siivoajia.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki kusee omaan taskuun.Kaikki hinnat nousee,kiinteistövero, kaukolämpö,sähkö,liikkuminen,asuminen törkeän kallista.Helenin rosvouksella ei ole mitään rajaa.Odotan kiinteistöveron alennusta asuntojen arvoaleneman vuoksi.Tämä siis tapahtuu vihervasemmistoisessa kaupungissa.
Helen oli ennen Suomen paras sähköyhtiö. Nyt se on kallis ja huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun kyllä se pitää jaksaa tulla kaksi tuntia suuntaansa tekemään 4 tunnin vuoro! prkl
Tämä muutos varmaan vaikuttaa pk-seudulla eniten. Siellä kuitenkin tarvitaan paljon osa-aikaista ja pienipalkkaista työvoimaa (siivous, ravintolat, kaupat jne) ja usein vielä kellonajat tehdä noita töitä on aika epätyypilliset. Jos ei ole vara asua kohtuullisen matkan päässä työpaikastaan, (ja vielä niin, että pääsee julkisilla töihin aamuviideksi tai aamuyöllä kotiin), niin muuttaako ihmiset pois vai jäävätkö sitten kokonaan pois töistä?
Minulle työnantaja nimenomaan tuota ehdotti että tulisin tunnin ajomatkan päästä tekemään 4h töitä. " No en kyllä tule" nauroin päin naamaa. Asiasta ei keskusteltu sen jälkeen koskaan. Kyllähän ne kokeilee mihin työntekijä suostuu. Kaikkeen ei pidä suostua. Sain jatkaa normaalisti 37,5h/vk.
Mun TA ehdotti teen 6 h työpäivää. Työmatka 1 h suunta. Ehdotin teen 10 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun kyllä se pitää jaksaa tulla kaksi tuntia suuntaansa tekemään 4 tunnin vuoro! prkl
Tämä muutos varmaan vaikuttaa pk-seudulla eniten. Siellä kuitenkin tarvitaan paljon osa-aikaista ja pienipalkkaista työvoimaa (siivous, ravintolat, kaupat jne) ja usein vielä kellonajat tehdä noita töitä on aika epätyypilliset. Jos ei ole vara asua kohtuullisen matkan päässä työpaikastaan, (ja vielä niin, että pääsee julkisilla töihin aamuviideksi tai aamuyöllä kotiin), niin muuttaako ihmiset pois vai jäävätkö sitten kokonaan pois töistä?
Minulle työnantaja nimenomaan tuota ehdotti että tulisin tunnin ajomatkan päästä tekemään 4h töitä. " No en kyllä tule" nauroin päin naamaa. Asiasta ei keskusteltu sen jälkeen koskaan. Kyllähän ne kokeilee mihin työntekijä suostuu. Kaikkeen ei pidä suostua. Sain jatkaa normaalisti 37,5h/vk.
Itse joskus kaksikin tuntia töihin yhteen suuntaan ja töitä muutama tunti. Olen kiitollinen että on töitä.
Kerrotko miten sillä kiitollisuudella maksetaan laskuja? Minä olen aina tarvinnut siihen rahaa. Ilmaiseksi en tee töitä. Kiitollisuudella ei elä eikä elätä.
No sitten tuet tulee työtä vastaan. Ei ainakaan mulle se ole mikään ongelma. Ihan älyttömästi mieluummin teen oikeita töitä kuin olen missään Te-viraston kursseilla tai työpajoilla.
Jos sinä teet töitä tukia vastaan, niin se tarkoittaa sitä, että työnantaja ei enää tarjoa palkkatyötä kenellekään. Jatkossa jokainen on töissä työttömyyskorvauksella eikä kukaan voi edes haaveilla palkkatyöstä.
Miksi ihmisen pitää saada tukia tekemättä mitään? En todellakaan ymmärrä nykyistä järjestelmää, joka perustuu siihen, että ihmiset on passiivisia ja menettää tuen, jos tekee vapaaehtoistyötä tms. Huomaa kyllä, että monet nistit esimerkiksi ovat satsanneet elämässään siihen, että on työkkärintuki, ei suinkaan pienituloisien alojen töihin.
Miksei sitten rangaista niitä elämäntapatyöttömiä, vaan niitä osa-aikaisia, jotka sentään yrittävät itse ja käyvät töissä, mutta eivät saa enempää tunteja johtuen kauppojen systeemeistä??? TÄTÄ MINÄ EN YMMÄRRÄ!
M I T Ä V T U N E L Ä M Ä K T A P A T Y Ö T T Ö M I Ä??? Kun olet +50, niin et pääse edes haastatteluun, et M I H I N K Ä Ä N T Y Ö H ÖN !!!!
Et ole elämäntapatyötön, jos olet ollut aiemmin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle. Muutos tuli 2019.
Toimeentulotukea ei saa myöskään, jos omistaa kesämökin.
Ei tarvitse edes omistaa koko mökkiä itse, riittää että omistaa sen yhdessä sisarusten kanssa. (Omakohtaista kokemusta 10 vuoden takaa kun olin jonkin aikaa työttömänä.) Pitää sitten kuulemma vain pyytää että joku sisaruksista lunastaa oman osuuden pois. Työttömät ja vähävaraiset eivät saa omistaa mitään vähääkään. :/
Kyllä tietenkin saa työtön ja vähävarainen omistaa. Kunhan ei sitten hae toimeentulo- ja asumistukea.
Asumistukea saa kyllä vuokra-asuntoon, vaikka olisi miljardin osakesalkku.
Jos tämä hallitus toteutuu, niin tuohon tulee muutos. Jos varallisuutta on yli 10 000€, niin asumistukea ei enää saa. Eli monen, edes tuon verran säästäneiden pienipalkkaisen asumistuki poistuu kokonaan. 2 000€ tienaava menettää Kelan laskurin mukaan 155€ kuussa Helsingissä, jos asuu yksin ja vuokra on 700€. Ei paljon 2% tuloveron alennus auta tuossa tilanteessa. Esim. 2 000 eurossa 2% tekee 40€.
-115€ tuntuu aikas pahalta tuossa tuloluokassa.
Onkohan monikin Persu-äänestäjä tajunnut tämän? Pienipalkkaisten tilanne huononee huomattavasti, isotuloisten paranee selvästi. Pitää muistaa, että tuloverojen maksaminen alkaa vasta 18 000 € vuosituloista.
Pitäisi alkaa jo 1 eurosta. Tasavero 1-5000€ kuukaudessa tienaaville 20%. Kannustaa ahkeruuteen. Seuraava porras parin tonnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle. Muutos tuli 2019.
Toimeentulotukea ei saa myöskään, jos omistaa kesämökin.
Ei tarvitse edes omistaa koko mökkiä itse, riittää että omistaa sen yhdessä sisarusten kanssa. (Omakohtaista kokemusta 10 vuoden takaa kun olin jonkin aikaa työttömänä.) Pitää sitten kuulemma vain pyytää että joku sisaruksista lunastaa oman osuuden pois. Työttömät ja vähävaraiset eivät saa omistaa mitään vähääkään. :/
Minähän siis joudun kieltäytymään perinnöstä, koska a) mulla ei ole rahaa perintöveroon b) osa perinnöstä on osuus kuolinpesästä, johon kuuluu talo ja tontti. Oon miettinyt, että saako Kela sen sitten selville, että olen kieltäytynyt perinnöstä ja päättää, että olis pitänyt niillä perintörahoilla elää. En kyllä tiiä.
Ei Kela voi vaatia ottamaan perintöä vastaan. Tottakai on oikeus kieltäytyä.
Sinänsä on kyllä väärin, että pienituloiset eivät voi ikinä parantaa omaa asemaansa edes perinnön avulla. Mutta sehän on tietysti oikeistopuolueiden tarkoituskin.
Työnantaja säästää palkkaamalla osa- aikaisia lomarahoissa, lomia ei kerry niin paljoa kun täysituntiselle. Myös ,jos osa-aikainen työntekijä sairastuu ,hän saa korvauksen vain niiltä tunneilta mitä sopimuksessa on.
Jos työsopimus on 4h/vko ,mutta työntekijä tekisi silti lisätyönä 8-20h/vko tarvittaessa, niin jos hän sairastuu hän saa korvauksen 4h/vko sopimuksen mukaan.
Eli aika isot säästöt pidemän päälle.
On törkeää,ettei näihin uskalleta puuttua ja katsotaan vain sivusta.
Pitäkää puolianne ja vaatikaa lisätunnit itsellenne,jos huomaatte että porukkaa palkataan lisää vaikka on jo muita osa-aikaisia työntekijöitä. Ja vaatikaa työajan tarkastusta. Eli jos sopimus on 4h/vko ,mutta teette säännöllisesti enemän,niin silloin työsopimuksen tunteja pitää nostaa.
Mä sain tämmösen nollasopimuksen. Keikkaa ois saanut sitten pari kertaa kuussa ja vielä jostain hevon kuusesta johon ois pitänyt ajaa autolla. Tein yhden vuoron ja kuussa jäi vähemmän rahaa kuin ilman kun laski noi bensakulutkin.
Ihan yhtä tyhjän kanssa.
Onkohan monikin Persu-äänestäjä tajunnut tämän? Pienipalkkaisten tilanne huononee huomattavasti, isotuloisten paranee selvästi. Pitää muistaa, että tuloverojen maksaminen alkaa vasta 18 000 € vuosituloista.