Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan ala pelkää, että osa-aikatyöntekijöiden löytäminen vaikeutuu, kun hallitus karsii tukia

Vierailija
13.08.2023 |

Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.

Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.

Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu.

Kommentit (390)

Vierailija
121/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kuvittelin, että osa-aikatyöt ovat opiskelijoille tai perheellisille, jotka ovat valinneet olla pääosin kotona, mutta haluavat jotakin ansiota sivutoimisesti.

En ymmärrä, miksi yhteiskunnan tulisi kompensoida vähäisestä työnteosta. En myöskään ymmärrä, miksi työnantajat suunnittelevat resurssoinnin heikosti ja olettavat yhteiskunnan osallistuvat palkanmaksuun.

En ymmärrä miksi valtion pitää pakottamalla PAKOTTAA väkisin valtion virkamiestyöhön joku sellainen, joka ei siihen itse halua eikä sovellu siihen työhön varsinkin kun tulijoita samaan työpaikkaan on runsaasti.

Vierailija
122/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Kyllä kaupan alalla ihan hyvä palkka on verrattuna vaikka ravintola-alaan, lisistä nyt puhumattakaan.

Mä tienaan n. 3500€/kk nettona, osa-aikaisena ravintola-alalla. Lisissä ei mitään valittamista ja saan käytännössä itse päättää milloin huvittaa mennä töihin. Että en sitten tiedän kuinka hurjasti kaupan alalla tienaa. Täytyy vissiin vaihtaa alaa.

Missähän ravintolassa mahdat olla töissä? Jossain tissibaarissa jossa saat tippiä ja tarjoat muitakin palveluita??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaupan alalla palkka 2300€/kk ja teen vain aamuvuoroa viikolla.

Ei tää mun mielestä huono ole, jos koulutukseen verrataan.

Harva saa valita työaikaansa.

Tavallisesti tarjottu työ on mitä sattuu vuoroja 20-30h/vk.

Palkka on tonni käteen-tasoa.

Juuri tällaista tarjottiin suuren kaupungin suuresta Citymarketista.

Auki oli 3 paikkaa, hakemuksia satoja, haastateltujakin kymmeniä.

Väittäähän voi kaikenlaista. Enpä jaksa uskoa että tuo on totta. Ei ne kaupan osa-aikatyöt juuri ketään houkuta.

Kuulema aika suosittuja nuo kaupan työt. Varsinkin osa-aikaiset hyllyttäjän tehtävät. Moni varmaan tekee mielummin kaupassa myyjän ja hyllyttäjän työtä kuin on siivooja.

Hyllyttäjän homma on kyllä fyysisesti rankempaa kuin siivous, koska siinä joutuu nostelemaan painavia tavaroita ahtaisiin hyllyväleihin. Siivouksessa on myös parempi palkka, verrattuna ainakin jos tekee pelkän hyllyttäjän nimikkeellä vuoroja. Mutta siivouksella on niin huono maine, että ihmiset menevät mieluummin kaupan alalle. Se kuulostaa hienommalta, ja opiskelijat tekevät mielellään osa-aikaa.

Sinä mitään tiedä siivouksesta. Et ole koskaan ollut siivooja. Siivous on miljoona kertaa fyysisesti ja henkisesti rankempaa hommaa ja huonosti palkatumpaa.

Vierailija
124/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kuvittelin, että osa-aikatyöt ovat opiskelijoille tai perheellisille, jotka ovat valinneet olla pääosin kotona, mutta haluavat jotakin ansiota sivutoimisesti.

En ymmärrä, miksi yhteiskunnan tulisi kompensoida vähäisestä työnteosta. En myöskään ymmärrä, miksi työnantajat suunnittelevat resurssoinnin heikosti ja olettavat yhteiskunnan osallistuvat palkanmaksuun.

En ymmärrä miksi valtion pitää pakottamalla PAKOTTAA väkisin valtion virkamiestyöhön joku sellainen, joka ei siihen itse halua eikä sovellu siihen työhön varsinkin kun tulijoita samaan työpaikkaan on runsaasti.

Tästä tapauksesta olisi kiinnostavaa kuulla lisää yksityiskohtia. Kyllä työstä saa kieltäytyä, mutta tyypillisesti se on omakustanteista.

Vierailija
125/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Kyllä kaupan alalla ihan hyvä palkka on verrattuna vaikka ravintola-alaan, lisistä nyt puhumattakaan.

Mä tienaan n. 3500€/kk nettona, osa-aikaisena ravintola-alalla. Lisissä ei mitään valittamista ja saan käytännössä itse päättää milloin huvittaa mennä töihin. Että en sitten tiedän kuinka hurjasti kaupan alalla tienaa. Täytyy vissiin vaihtaa alaa.

Missähän ravintolassa mahdat olla töissä? Jossain tissibaarissa jossa saat tippiä ja tarjoat muitakin palveluita??

Sinä olet varmaan Lumon vuokra-asuntoesittelijä Itä-Helsingistä. Sinun mukaan tulevan asukkaan pitää loppuelämä asua maantasoasunnossa ja olla loppuelämä köyhånå ja kuulema tämä on kohtalo.

Vierailija
126/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tapauksesta olisi kiinnostavaa kuulla lisää yksityiskohtia. Kyllä työstä saa kieltäytyä, mutta tyypillisesti se on omakustanteista.

Ilmeisesti työstä ei saa kieltäytyä vaan ulkopuolinen määrää sinulle kohtalon, olet niin kauan köyhä kunnes suostut tulemaan valtiolle valtion virkamieheksi. Työstä ei saa koeltöytyä eikä itse saa valita omaa ammattiaan, joko tulet valtiolle töihin tai itket ja tulet.

Vierailija
127/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on 0-tuntisopimus?

"Vaikka työntekijällä on lain mukainen oikeus kieltäytyä tarjotuista vuoroista, tämä voi ikävimmissä tapauksissa johtaa siihen, ettei työvuoroja tarjota jatkossa laisinkaan. Nollatuntisopimuksiin liittyy siten korostetusti epävarmuus."

https://tyoelamaan.fi/blog/2021/10/13/mika-on-nollatuntisopimus/

Vierailija
128/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun kyllä se pitää jaksaa tulla kaksi tuntia suuntaansa tekemään 4 tunnin vuoro! prkl

Tämä muutos varmaan vaikuttaa pk-seudulla eniten. Siellä kuitenkin tarvitaan paljon osa-aikaista ja pienipalkkaista työvoimaa (siivous, ravintolat, kaupat jne) ja usein vielä kellonajat tehdä noita töitä on aika epätyypilliset. Jos ei ole vara asua kohtuullisen matkan päässä työpaikastaan, (ja vielä niin, että pääsee julkisilla töihin aamuviideksi tai aamuyöllä kotiin), niin muuttaako ihmiset pois vai jäävätkö sitten kokonaan pois töistä?

Kaiken hyvän lisäksi työmatkojen verovähennysoikeutta ollaan leikkaamassa. Ja persuillakin vaalikampanjointi bensan hinnasta niin ainakaan töihin ei kannusteta ajamaan.

Siinä missä edellinen hallitus nosti tätä tilapäisesti vuodelle 2022, niin nykyinen hallitus haluaa leikata sitä pysyvästi.

No eihän se oikeiston äänestäjiä koske, kun itse voidaan vaan omistaa. Vai koskeeko sittenkin kun ei saada työntekijöitä?

Vierailija
129/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun kyllä se pitää jaksaa tulla kaksi tuntia suuntaansa tekemään 4 tunnin vuoro! prkl

Tämä muutos varmaan vaikuttaa pk-seudulla eniten. Siellä kuitenkin tarvitaan paljon osa-aikaista ja pienipalkkaista työvoimaa (siivous, ravintolat, kaupat jne) ja usein vielä kellonajat tehdä noita töitä on aika epätyypilliset. Jos ei ole vara asua kohtuullisen matkan päässä työpaikastaan, (ja vielä niin, että pääsee julkisilla töihin aamuviideksi tai aamuyöllä kotiin), niin muuttaako ihmiset pois vai jäävätkö sitten kokonaan pois töistä?

Minulle työnantaja nimenomaan tuota ehdotti että tulisin tunnin ajomatkan päästä tekemään 4h töitä. " No en kyllä tule" nauroin päin naamaa. Asiasta ei keskusteltu sen jälkeen koskaan. Kyllähän ne kokeilee mihin työntekijä suostuu. Kaikkeen ei pidä suostua. Sain jatkaa normaalisti 37,5h/vk.

Itse joskus kaksikin tuntia töihin yhteen suuntaan ja töitä muutama tunti. Olen kiitollinen että on töitä. 

Kerrotko miten sillä kiitollisuudella maksetaan laskuja? Minä olen aina tarvinnut siihen rahaa. Ilmaiseksi en tee töitä. Kiitollisuudella ei elä eikä elätä.

No sitten tuet tulee työtä vastaan. Ei ainakaan mulle se ole mikään ongelma. Ihan älyttömästi mieluummin teen oikeita töitä kuin olen missään Te-viraston kursseilla tai työpajoilla. 

Jos sinä teet töitä tukia vastaan, niin se tarkoittaa sitä, että työnantaja ei enää tarjoa palkkatyötä kenellekään. Jatkossa jokainen on töissä työttömyyskorvauksella eikä kukaan voi edes haaveilla palkkatyöstä.

Miksi ihmisen pitää saada tukia tekemättä mitään? En todellakaan ymmärrä nykyistä järjestelmää, joka perustuu siihen, että ihmiset on passiivisia ja menettää tuen, jos tekee vapaaehtoistyötä tms. Huomaa kyllä, että monet nistit esimerkiksi ovat satsanneet elämässään siihen, että on työkkärintuki, ei suinkaan pienituloisien alojen töihin. 

Vierailija
130/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D En viitsi luetella tähän niitä kaikkia ravintoloita joissa olen töissä. Ties vaikka sattuisit asiakkaaksi. Tissibaarissa en ole koskaan ollut duunissa. Kun on neuvotellut itselleen tarpeeksi ison tuntipalkan ja tekee töitä etenkin la-su (lauantaisin puolenyön jälkeen tuplapalkka, sunnuntaisin koko päivän) ja oikeasti on hyvä työssään, ei tarvitse tarjota "muita palveluita". Sori jos se harmittaa sinua.

Vierailija
131/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kyllä nyt jo suoraan sanoen kusessa, kun koulunkäynninohjaajia ei oikein enää löydy mistään nytkään. Omalla luokallani pitäisi olla 3 ohjaajaa, Yksi saatiin rekryttyä. Tämä siis pk-seudulla.

Kokoaikaista hommaa ei ole kaikille tarjolla, koska koulun tuntimäärä on mitä on. Kohta meillä on erityisopetuksessa nykyistäkin katastrofaalisempi tilanne, mutta tämähän ei oikeistoa kiinnosta pennin vertaa. Taidan minkäkin vaihtaa alaa, en oikeasti pysty työhöni ilman ohjaajia!

T: erkkaope

Koska hallituksen suunnitelmat eivät vielä ole tulleet edes käsittelyyn on teidän koulunne ongelma edellisen hallituksen peruja. 

Vierailija
132/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain just osa-aikaista työpaikkaa, ja nyt kaduttaa. Kohta on parempi olla työttömänä kuin osa-aikaisena.

Vierailija
133/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000004999432.html

Vierailija
134/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D En viitsi luetella tähän niitä kaikkia ravintoloita joissa olen töissä. Ties vaikka sattuisit asiakkaaksi. Tissibaarissa en ole koskaan ollut duunissa. Kun on neuvotellut itselleen tarpeeksi ison tuntipalkan ja tekee töitä etenkin la-su (lauantaisin puolenyön jälkeen tuplapalkka, sunnuntaisin koko päivän) ja oikeasti on hyvä työssään, ei tarvitse tarjota "muita palveluita". Sori jos se harmittaa sinua.

Hohhoijaa. 3500€ nettona osa-aikaisesta ravintoladuunista, niin varmaan.

Vierailija
135/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla on pieni palkka ja maksan puolet vuokrasta ja vedestä sekä 4 hengen ruoat. Mulla ei ole rahaa keliakia ruokavalioon ja joudun syömään normaalia ruokaa. Miksi nuoremmalle sukupolvelle halutaan aiheuttaa syöpää?

Vierailija
136/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla on pieni palkka ja maksan puolet vuokrasta ja vedestä sekä 4 hengen ruoat. Mulla ei ole rahaa keliakia ruokavalioon ja joudun syömään normaalia ruokaa. Miksi nuoremmalle sukupolvelle halutaan aiheuttaa syöpää?

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta, joten päättäjät haluavat, että nuoremmille tulee syöpää niin tulee lisää hoidettavia.

Vierailija
137/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain just osa-aikaista työpaikkaa, ja nyt kaduttaa. Kohta on parempi olla työttömänä kuin osa-aikaisena.

Mulla on osa-aikainen soppari vuoden loppuun saakka ja en aio jatkaa sitä. Joko olen kokonaan työtön tai teen kokoaikaista työtä.

Vierailija
138/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, niihin kyllä riittää rahaa.

https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…

Vierailija
139/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
140/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikaisuuksille on sijansa, mutta kaupan alalla on ongelma, että suurin osa työntekijöistä on osa-aikaisia.

Alalla työskentelevän on vaikea saada täysiaikaista työtä, vaikka hauaisi.

Puolisoni työskentelee kaupassa 30h/vk, se on hänelle ok, koska hänellä on muita tuloja.

Mutta suurin osa hänen työkavereistaan kulkee 20-40km päästä omalla autolla 20-30h viikkotyötunnin perässä.

Osa perheellisiä ihmisiä.

Yhdistettynä matalaan tuntipalkkaan tuloksena on todella pienet ansiot

Paremmin perheellinen pärjää kuin sinkku, joka maksaa kaiken yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi