Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan ala pelkää, että osa-aikatyöntekijöiden löytäminen vaikeutuu, kun hallitus karsii tukia

Vierailija
13.08.2023 |

Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.

Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.

Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu.

Kommentit (390)

Vierailija
1/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun kyllä se pitää jaksaa tulla kaksi tuntia suuntaansa tekemään 4 tunnin vuoro! prkl

Tämä muutos varmaan vaikuttaa pk-seudulla eniten. Siellä kuitenkin tarvitaan paljon osa-aikaista ja pienipalkkaista työvoimaa (siivous, ravintolat, kaupat jne) ja usein vielä kellonajat tehdä noita töitä on aika epätyypilliset. Jos ei ole vara asua kohtuullisen matkan päässä työpaikastaan, (ja vielä niin, että pääsee julkisilla töihin aamuviideksi tai aamuyöllä kotiin), niin muuttaako ihmiset pois vai jäävätkö sitten kokonaan pois töistä?

Vierailija
2/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan sitten niin vaikeata maksaa käypää palkkaa. Kyllähän se itkettää yrittäjää jos ei yhteiskunta maksa palkkaa ja joutuu sen itse tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kauheaa kun joutuu palkkaamaan täysiaikaisia työntekijöitä!

Vierailija
4/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahtariorpo hoitaa suomen nousuun. Tämän tiesi kaikki mitä sen sylikoiran toimet aiheuttaa, paitsi sylikoira ei tiennyt. Yllättyy.

Vierailija
5/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Vierailija
6/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos ei pysty maksamaan palkkaa ei työ kannata ja sen voi sitten jättää tekemättä. ai nyt löytyykin rahaa kun uhkaa jäädä työt tekemättä?

Vierailija
7/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Unohdit Lidlin.

Vierailija
8/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaisuuksille on sijansa, mutta kaupan alalla on ongelma, että suurin osa työntekijöistä on osa-aikaisia.

Alalla työskentelevän on vaikea saada täysiaikaista työtä, vaikka hauaisi.

Puolisoni työskentelee kaupassa 30h/vk, se on hänelle ok, koska hänellä on muita tuloja.

Mutta suurin osa hänen työkavereistaan kulkee 20-40km päästä omalla autolla 20-30h viikkotyötunnin perässä.

Osa perheellisiä ihmisiä.

Yhdistettynä matalaan tuntipalkkaan tuloksena on todella pienet ansiot

Vierailija
9/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa, että kaupan-alan kaikki osa-aikaisuudet on selitettävissä "käsiparien tarpeena", hyvä vaan jos joutuvat antamaan useammalle täydet työtunnit.

Vierailija
10/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kauheaa kun joutuu palkkaamaan täysiaikaisia työntekijöitä!

Kaikissa hommissa ei riitä kokopäivätöitä kaikille. Esim. siivous on sellainen, että ne asiakkaat yleensä haluaa, että siivotaan silloin, kun he ei itse ole paikalla. Klo 6-8 aamulla ja 17-19 illalla on kysyntää, eikä yksi ihminen voi olla kuin yhdessä paikassa. Minä tein siivousta yhdessä välissä ja ne tunnit oli mitä oli. Oishan sitä voinut saada sen 8h päivässä täyteen menemällä ensin aamulla siivoamaan klo 6-8, sitten illalla klo 16 - 22, mutta yöunille ei jää sitten kunnolla aikaa.

Vierailija
11/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljonäärikauppiaat joutuu nyt sitten maksamaan ihan oikeaa palkkaa ja unohtamaan osa-aika kikkailun. Kyynel.

Vierailija
12/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupan alalla ihan hyvä palkka on verrattuna vaikka ravintola-alaan, lisistä nyt puhumattakaan.

Vierailija
13/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työnantajat ovat tottuneet siihen että palkan maksaa veronmaksajat.

Vierailija
14/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun kyllä se pitää jaksaa tulla kaksi tuntia suuntaansa tekemään 4 tunnin vuoro! prkl

Tämä muutos varmaan vaikuttaa pk-seudulla eniten. Siellä kuitenkin tarvitaan paljon osa-aikaista ja pienipalkkaista työvoimaa (siivous, ravintolat, kaupat jne) ja usein vielä kellonajat tehdä noita töitä on aika epätyypilliset. Jos ei ole vara asua kohtuullisen matkan päässä työpaikastaan, (ja vielä niin, että pääsee julkisilla töihin aamuviideksi tai aamuyöllä kotiin), niin muuttaako ihmiset pois vai jäävätkö sitten kokonaan pois töistä?

Minulle työnantaja nimenomaan tuota ehdotti että tulisin tunnin ajomatkan päästä tekemään 4h töitä. " No en kyllä tule" nauroin päin naamaa. Asiasta ei keskusteltu sen jälkeen koskaan. Kyllähän ne kokeilee mihin työntekijä suostuu. Kaikkeen ei pidä suostua. Sain jatkaa normaalisti 37,5h/vk.

Vierailija
15/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaupan alalla palkka 2300€/kk ja teen vain aamuvuoroa viikolla.

Ei tää mun mielestä huono ole, jos koulutukseen verrataan.

Vierailija
16/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa kokoaikapassit . Sen sijaan että Riikka menee kauppaan töihin kaksi kertaa viikossa 4 tuntia, laittakaa hänelle 8 tuntia joka toinen päivä. 

Vierailija
17/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle työnantaja nimenomaan tuota ehdotti että tulisin tunnin ajomatkan päästä tekemään 4h töitä. " No en kyllä tule" nauroin päin naamaa. Asiasta ei keskusteltu sen jälkeen koskaan. Kyllähän ne kokeilee mihin työntekijä suostuu. Kaikkeen ei pidä suostua. Sain jatkaa normaalisti 37,5h/vk.

Itse joskus kaksikin tuntia töihin yhteen suuntaan ja töitä muutama tunti. Olen kiitollinen että on töitä. 

Vierailija
18/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Monella eri alalla tarvitaan osa-aikaisia. Esim. siivousalalla on paljon osa-aikaisia kohteita eikä niitä kaikkia voida millään yhdistää kokoaikatyöksi. Paljon myös asiakkaat tilaavat siivouspalveluita osa-aikahommiin. Samoin kouluissa on paljo osa-aikaisia avustajia, ei heille millään voida kaikille keksiä lisätunteja, jotta työsuhde olisi kokoaikainen. Monilla opettajillakin on työtuntimäärät osa-aikaisen eikä kokoaikaisen. Monilla aloilla on sama kuin perinteisillä kaupan aloillla, että on piikkitunnit, jolloin on paljon maksavia asiakkaita ja sitten niitä hiljaisia tunteja, jolloin ei ole paljon asiakkaita. Ei ole mitään järkeä pitää työvoimaa seisomassa tumput suorina tekemättä mitään hiljaisina tunteina ja toisaalta ei ole mitään järkeä olla palkkaamatta ylimääräisiä henkilöitä kiireisille piikkitunneille. Huvipuistoissakin lähetetään työvoimaa kotiin kun sataa eikä paista aurinko.

Vierailija
19/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joutuu muuttamaan halvan asumisen perässä muualle ja ajautuvat työmarkkinoiden ulkopuolelle. Hesulilaisiin tämä iskee pahiten.

Vierailija
20/390 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan uutta sosiaaliturvapolitiikkaa. Tällä hetkellä tulee ylimääräistä byrokratiaa, kun tekee pienipalkkaisia töitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan