"Aikuiskoulutustuki on selvästi tehoton, kuten Suomessa yleisesti tyhjäkäyvä uudelleenopiskelukin"
Totesi Purra PS:n puoluekokouksessa. Eikö moni ole kuitenkin työllistynyt uudelleen kouluttautumalla?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra sanoi ääneen tutkijoiden jo kertaalleen kertoman eli aikuiskoulutustuki ei ole työllistävä asia, se on korkeintaa alanvaihtoa vauhdittava asia. Meidän tulee suunnata koulutusrahat siten, että työtön tai työttömyysuhan alainen opiskelija saa uuden ammatin, ei niin, että maisteri hankkii lisäkoulutusta saadakseen laajemman työnkuvan. Opiskella voi töiden ohessakin, jos jo on töitä.
Suomessa ei muutenkaan arvosteta koulutusta. Täällä halutaan vaan kaikki risuja keräämään metsään.
Tässä maassa ei tehty 80-luvulle asti muuta kuin metsä- ja peltotöitä. Nämä nykyajan "duunit" on hyvin rajallisia.
Iso osa työkavereista on maistereita. Nyt he kasvatustieteen maisterit opiskelevat hallintotieteen maistereiksi, hallintotieteen maisterit valtiotieteen maistereiksi ja valtiotieteen maisterit kasvatustieteen maistereiksi. Jokaisella vakivirka, valtiolla kun ollaan ja jokainen käyttää aikuiskoulutustukea saadakseen toisen tutkinnon, josta ei käytännössä hyödy kukaan. Hirveää rahantuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kuuntelit huonosti. Kuka tahansa voi kouluttautua miten paljon haluaa, mutta sitä ei pidä tehdä veronmaksajien rahoilla.
Ainoastaan silloin kuuluu maksaa verorahoista, jos on kykenemätön tekemään entistä työtään sairauden takia. Mutta jos vain on kyllästynyt työhön, niin ei makseta verorahoista kouluttautumista.Yleensä uudelleen kouluttaudutaan kun aiemmalla koulutuksella ei saa töitä. Jos se sitten on valtiolle järkevämpää maksaa työttömyyskorvausta maailman tappiin. 🙄
Työtön ei saa aikuiskoulutustukea.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mun tuntemat aikuiskoulutustuella opiskelleet on opiskelleet joko sairaanhoitajiksi tai sosiaalipuolelle. Siis aloille, joilla on pulaa tekijöistä. Sairaanhoitajien opiskeluun kuuluu pitkät harkat ja niitä ei voi tehdä samalla kun tekee ns. oikeita töitä, vaikka monimuotona voisikin muuten opiskella ja noiden harkkojen aikana mun tutut on saaneet tukea.
Juuri näin, sain aikuiskoulutustuen turvin lähes koko kandin tutkinnon suoritettua, kun aloitin sosiaalityön opinnot. Kandin jälkeen suoritin maisterin opinnot täysipäiväisen päivätyön ohessa. Että hukkaan joo meni nekin rahat. Jos olisin jäänyt vanhaan työhöni, olisin jossain vaiheessa todennäköisesti ollut fyysisesti siinä kunnossa, että olisin vain saikutellut saikun perään enkä välttämättä enää edes ollut opiskelukunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra sanoi ääneen tutkijoiden jo kertaalleen kertoman eli aikuiskoulutustuki ei ole työllistävä asia, se on korkeintaa alanvaihtoa vauhdittava asia. Meidän tulee suunnata koulutusrahat siten, että työtön tai työttömyysuhan alainen opiskelija saa uuden ammatin, ei niin, että maisteri hankkii lisäkoulutusta saadakseen laajemman työnkuvan. Opiskella voi töiden ohessakin, jos jo on töitä.
Suomessa ei muutenkaan arvosteta koulutusta. Täällä halutaan vaan kaikki risuja keräämään metsään.
Tässä maassa ei tehty 80-luvulle asti muuta kuin metsä- ja peltotöitä. Nämä nykyajan "duunit" on hyvin rajallisia.
Mun äiti oli jo 1970-luvulla sairaanhoitaja, mutta siitähän ei tuolloin edes maksettu palkkaa, se oli pelkkä kutsumusammatti. Sairaanhoitajan palkalla sai ostettua lapselle päivähoitopaikan, muuhun raha ei riittänyt.
Aikuiskoulutustuki pelastanut monta, joka vaihtaa alaa esimerkiksi terveyssyistä.
Vaihtoehtona jatkossa tulee olemaan pitkät sairauslomat, joten se siitä säästöstä.
Miksi nykyään pitää AINA rangaista joka suunnalta heitä, jotka oikeasti haluavat ja yrittävät elämässään tehdä töitä ja tarvittaessa mennä eteenpäin?
Aikuiskoulutustuen saajia on sangen maltillinen määrä johtuen kriteereistä, sen lakkauttaminen ei Suomen taloutta pelasta mutta ongelmia kyllä voi tuoda paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli jo 1970-luvulla sairaanhoitaja, mutta siitähän ei tuolloin edes maksettu palkkaa, se oli pelkkä kutsumusammatti. Sairaanhoitajan palkalla sai ostettua lapselle päivähoitopaikan, muuhun raha ei riittänyt.
Eihän naisen palkan pitänyt edes riittää mihinkään, kun miehen tuli elättää. Tämän vuoksi tänäkin päivänä jauhetaan sote-alan kutsumustöistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mun tuntemat aikuiskoulutustuella opiskelleet on opiskelleet joko sairaanhoitajiksi tai sosiaalipuolelle. Siis aloille, joilla on pulaa tekijöistä. Sairaanhoitajien opiskeluun kuuluu pitkät harkat ja niitä ei voi tehdä samalla kun tekee ns. oikeita töitä, vaikka monimuotona voisikin muuten opiskella ja noiden harkkojen aikana mun tutut on saaneet tukea.
MInun tuntemani aikuiskoulutustuella opiskelleet on tehneet väitöskirjaa tai opiskelleet jotain lähinnä omaksi huvikseen, ei niinkään vaihtaakseen alaa. Muutama on pitänyt pelkän sapattivuoden, jonka ohessa on tullut suoritettua esim. kasvatustieteen opintoja.
Pois, pois turhat koulutukset ja sen sellaiset. Toivoisin, että Suomi menisi kansallismielisempään suuntaan siinä mielessä, että Suomen päättäjät tekisivät päätöksiä Suomen kansa ensin. Tehtäisiin päätöksiä, joista olisi hyötyä nimenomaan tavalliselle Suomen kansalaiselle, tällätteelle kansalaiselle joka maksaa veroja ja käy töissä ja sitä rataa. Konkreettisesti sanoisin, että veroja pitää kohdentaa enemmän suomalaiseen hyvinvointiin. Esimerkiksi tämä Euroopan unioni on mielestäni aikamoinen tulonsiirtounioni, niin enemmän rahaa suomalaisten käyttöön eikä niinkään Etelä-Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas kuuntelit huonosti. Kuka tahansa voi kouluttautua miten paljon haluaa, mutta sitä ei pidä tehdä veronmaksajien rahoilla.
Ainoastaan silloin kuuluu maksaa verorahoista, jos on kykenemätön tekemään entistä työtään sairauden takia. Mutta jos vain on kyllästynyt työhön, niin ei makseta verorahoista kouluttautumista.
Aika paksua tekstiä ihmiseltä,joka itse on saanut ilmaisen yliopistokoulutuksen ja tehnyt 10 vuotta väitöskirjaa saamatta sitä valmiiksi. Yliopiston, eli loppupeleissä veronmaksajien rahoja kuluttanut. Itse on siis saanut,mutta muilta on ottamassa pois Purra.
Vierailija kirjoitti:
Pois, pois turhat koulutukset ja sen sellaiset. Toivoisin, että Suomi menisi kansallismielisempään suuntaan siinä mielessä, että Suomen päättäjät tekisivät päätöksiä Suomen kansa ensin. Tehtäisiin päätöksiä, joista olisi hyötyä nimenomaan tavalliselle Suomen kansalaiselle, tällätteelle kansalaiselle joka maksaa veroja ja käy töissä ja sitä rataa. Konkreettisesti sanoisin, että veroja pitää kohdentaa enemmän suomalaiseen hyvinvointiin. Esimerkiksi tämä Euroopan unioni on mielestäni aikamoinen tulonsiirtounioni, niin enemmän rahaa suomalaisten käyttöön eikä niinkään Etelä-Eurooppaan.
Venäjä haluaisi Suomen pois EUsta, ja te Persuthan olette Suomen venäjämielisin puolue, eli teette niin kuin putte sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki pelastanut monta, joka vaihtaa alaa esimerkiksi terveyssyistä.
Vaihtoehtona jatkossa tulee olemaan pitkät sairauslomat, joten se siitä säästöstä.
Miksi nykyään pitää AINA rangaista joka suunnalta heitä, jotka oikeasti haluavat ja yrittävät elämässään tehdä töitä ja tarvittaessa mennä eteenpäin?
Aikuiskoulutustuen saajia on sangen maltillinen määrä johtuen kriteereistä, sen lakkauttaminen ei Suomen taloutta pelasta mutta ongelmia kyllä voi tuoda paljonkin.
Useimmiten nuo ovat niitä lusmuilijoita ja mukasairaita koska laiskuus. Esimerkiksi tulee mieleen maatalouden tulevaisuus, sehän on poljettu niin alas kuinka ikinä. Olen maalaistalon isäntä, ja meillä on ollut lypsykarjaa. Siitä huolimatta olen ollut kunnalla töissä. Tiedän, miten raskasta se on ollut. Kaksi vuotta sitten pantiin loppukarja pois, kun ei sitä kerta kaikkiaan kannata pitää. Maidon hinta laskee tosi paljon, mutta tuotantokustannukset ovat kaikki nousseet, se on ihan mahdoton yhtälö, josta ei kerta kaikkiaan tule mitään. Ihan pakko oli lopettaa. Tiedän kyllä, mitä on kova elämä kun kaikki rahat menee turhien opiskelujen rahoittamiseen ja koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan silloin kuuluu maksaa verorahoista, jos on kykenemätön tekemään entistä työtään sairauden takia. Mutta jos vain on kyllästynyt työhön, niin ei makseta verorahoista kouluttautumista.Aika paksua tekstiä ihmiseltä,joka itse on saanut ilmaisen yliopistokoulutuksen ja tehnyt 10 vuotta väitöskirjaa saamatta sitä valmiiksi. Yliopiston, eli loppupeleissä veronmaksajien rahoja kuluttanut. Itse on siis saanut,mutta muilta on ottamassa pois Purra.
Purrahan haluaa lyhentää ammattikoulun kahteen vuoteen,jota ei missään nimessä pitäisi tehdä,koska pojilla pahin murrosikä tuossa vaiheessa,ja on tärkeää, että ovat vaikka siellä koulussa, koska muuten joutuvat huonoille teille.
Työttömiä hyysätään nykyjään muutenkin liikaa! Vielä ilmaiset tutkinnotkin pitäisi antaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan silloin kuuluu maksaa verorahoista, jos on kykenemätön tekemään entistä työtään sairauden takia. Mutta jos vain on kyllästynyt työhön, niin ei makseta verorahoista kouluttautumista.Aika paksua tekstiä ihmiseltä,joka itse on saanut ilmaisen yliopistokoulutuksen ja tehnyt 10 vuotta väitöskirjaa saamatta sitä valmiiksi. Yliopiston, eli loppupeleissä veronmaksajien rahoja kuluttanut. Itse on siis saanut,mutta muilta on ottamassa pois Purra.
Purrahan haluaa lyhentää ammattikoulun kahteen vuoteen,jota ei missään nimessä pitäisi tehdä,koska pojilla pahin murrosikä tuossa vaiheessa,ja on tärkeää, että ovat vaikka siellä koulussa, koska muuten joutuvat huonoille teille.
Ei niihin risusavottoihin ja haravointeihin tutkintoja tarvita.
Opiskelin YAMK tutkinnon, samassa ryhmässä useampi tohtori, muutama ammatillinen opettaja (siis korkeakoulututkinto ja opettajan pätevyys opiskeltuna), useita joilla 2-3 tutkintoa. 95% opiskeli työn ohessa, loput 5% otti opintovapaata, koska vihasivat nykyistä työpaikkaansa :) Tällä hetkellä opiskelen taas täysipäiväisen työn ohessa 25-30h viikossa, omaksi ilokseni ( on jo 2 ammattia ja ylempi kk tutkinto), jo se että koulutus on ilmaista, on hurjaa....opiskelen tutkintoa joka ei tuo yhtään lisää palkkaa, mutta hätätilanteessa EHKÄ työllistymismahdollisuuksia, vaikka epäilen että jos joudun työttämäksi on tilanne se että pelkkä tutkinto ilman kokemusta ei merkkaa mitään..
Aikuiskoulutustuki on maksanut 200 milj euroa ja rahoitettu työntekijöiden maksuista. Kysymys kuuluu, kuka pitää 200 miljoonaa nyt? Jos kaikkien maksut pienenee niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuen saajia on sangen maltillinen määrä johtuen kriteereistä, sen lakkauttaminen ei Suomen taloutta pelasta mutta ongelmia kyllä voi tuoda paljonkin.Useimmiten nuo ovat niitä lusmuilijoita ja mukasairaita koska laiskuus. Esimerkiksi tulee mieleen maatalouden tulevaisuus, sehän on poljettu niin alas kuinka ikinä. Olen maalaistalon isäntä, ja meillä on ollut lypsykarjaa. Siitä huolimatta olen ollut kunnalla töissä. Tiedän, miten raskasta se on ollut. Kaksi vuotta sitten pantiin loppukarja pois, kun ei sitä kerta kaikkiaan kannata pitää. Maidon hinta laskee tosi paljon, mutta tuotantokustannukset ovat kaikki nousseet, se on ihan mahdoton yhtälö, josta ei kerta kaikkiaan tule mitään. Ihan pakko oli lopettaa. Tiedän kyllä, mitä on kova elämä kun kaikki rahat menee turhien opiskelujen rahoittamiseen ja koulutukseen.
Mitä mukalusmuilijoita? Tunnen monta,jotka ovat aikuisina suorittaneet sairaanhoitajatutkinnon aikuisopintorahaa turvon,ja tekevät nyt työtä sairaanhoitajana. Muuten ei olisi ollut varaa suorittaa ko koulutusta.
Nuo aikuiskoulutustuet on maksettu niistä rahoist mitä maksetaan kun joku saa potkut ja työnantaja joutui maksamaan korvaukset. Niistä korvauksista osa menee tuohon aikuiskoulutukseen.
Minä opiskelen aikuiskoulutustuella vaka-opeksi. Ei MITENKÄÄN ole varaa käydä palkattomissa harjoitteluissa ilman kyseistä tukea, olenhan perheellinen ihminen.
Myös moni kurssi on tarjolla vain päiväsaikaan ja läsnäolo on pakollista. Joitain on onneksi myös etänä ollut. Olen joutunut venyttämään opintoja, sillä on ollut pakko käydä töissä mahdollisimman paljon.
Jos tuo tuki viedään, jää minulla ja monella muulla tuo koulutus kesken sitten.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä hyysätään nykyjään muutenkin liikaa! Vielä ilmaiset tutkinnotkin pitäisi antaa!
Työttömät pitäisi pakottaa alalle johon he sopivat ja josta on pulaa. Tai kaikki tuet poikki. Eikö nämä nössykät enää pärjää luonnossa?
No kaitse on tehoton kun ei sitten kuitenkaan työllisty. Työpaikat takaisin Suomen maaperälle sieltä Vinku-Intiasta.