Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"
No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?
Ravintola-ala on surkeasti palkattua raskasta raatamista siinä syy että sinne ei ole tunkua. Noista muista ei kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?
Ravintola-ala on surkeasti palkattua raskasta raatamista siinä syy että sinne ei ole tunkua. Noista muista ei kokemusta.
Tämä... Työvoimapula johtuu siitä ettei firmat maksa tarpeeksi palkkaa tai sitten päättäjien pitäisi saada kevennettyä työntekijän verotusta jotta se pienipalkkainen työ olisi kannattavaa.
Nyt ei ole mitään järkeä ottaa jotain työtä josta saa nettona alle 2000e/kk koska asuminen,autoilu ja koko elämä on niin kallista. Työttömänä autoa ei tarvitse joten siitä työtön hyötyy heti.
Ravintola alalle varmasti tulisi oikein työvoimaryntäys jos palkkaa siellä maksettaisi kaikille bruttona se +3000e/kk.
Töihin ja sassiin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin sieltä! Kuka maksaa minun eläkkeen muuten, jos et sinä?! Minun omistusasunnon, auton ja kesämökin omistaminen ja ylläpito ei ole ilmaista!
T. Eläkeläinen
Eläkeläinen jatkaa: hyvä, että kaikista etuuksista leikataan, mutta eläkkeistä ja eläkeläisten asumistuista ei. minun pitää päästä espanjaan joka talvi 4 kk:ksi, kun se ilmasto on niin kiva minun nivelilleni.
Ja niin, liikettä niveliin muut lapamadot: menkäähän töihin. hopi hopi
Ap on tämä sama "suuret ikäluokat syö minun tukirahat" tyyppi. Murehtii päivät pitkät sitä, kun ei viitsi hakea töitä, joissa ei kannata käydä, koska päösisi eläkkeelle vasta liian vanhana eikä se eläkekään ole tarpeeksi suuri hänen armolleen.
Nyt kehtaa larpata vanhusta täällä, että saisi kansaa agitoitua vihaamaan n.k. suuria ikäluokkia.
Menehän töihin siitä vinkumasta. Ei se Jumalakaan laiskoja ruoki.
Jumala ei ruoki ketään. Ei ahkeriakaan.
Mene töihin. Reippaasti vaan firmoihin kyselemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Eivät muuten syntyneet! Ns. suuret ikäluokat syntyivät v.46-50.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta samalla työnantajalla julkisella puolella.
Minun 50-luvulla syntyneet vanhempani olivat myös töissä julkisella sektorilla sen jälkeen kun valmistuivat ammattiin. Isä sai olla töissä keskeytyksettä, äidillä oli kylläkin joku lyhyt työttömyyspätkä ennen kuin sai vakinaisen työn. 90-luvun alun laman aikaan äiti oli myös jonkun aikaa lomautettuna, niin kuin taisi olla melkein kaikki silloisen kotikunnan työntekijät, mutta ketään ei kai silloinkaan irtisanottu.
En usko tätä aloitusta! Suuret ikäluokat ovat nähneet kaksikin suurta työttömyysjaksoa, 1970-luvulla, ja 1990-luvun laman suurtyöttömyyden aikana työttömien määrä hipoi enimmillään puolta miljoonaa.
Kyllä lehtiä lukevat ja uutisia kuuntelevat ihmiset tajusivat jo tuolloin, että töihin ei niin vain mennä. Jos olet sattunut huomaamaan, 70-luvulla paettiin työttömyyttä Volvon tehtaille Ruotsiin, moni suurista ikäluokista meni itse sinne. Moni heistä on siis itse kokenut työttömyyden. Vai luulitko, että koskaan ennen ei ole ollut työttömyyttä?!
Jos vanhempasieivät ole lukeneet lehtiä ja seuranneet uutisia aikaisempina vuosikymmeninä, voisin uskoa, että heidän käsityksensä työttömyydestä on kuvaamasi kaltainen. Onko heidän älykkyytensä on normaalia alhaisempi? Eivät lue mitään?
Ainakin omat vanhempani ovat nämä työttömyyden realiteetit aiempina vuosikymmeninä nähneet ja niistä oppineet jotain yhteiskunnan toiminnasta, aika raa'asta sellaisesta.
Mielestäni olet pelkkä riidankylväjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta samalla työnantajalla julkisella puolella.
Suojatyöpaikkoja, kelpasi lähes kuka tahansa, koulutuksesta riippumatta joskus 40v sitten pääsi helposti. Nyt jos olisit hakemassa.... Ihan eri meininki.
Ai että 40 vuotta sitten esim. hammaslääkäriksi tai lääkäriksi pääsi kuka tahansa?
terveisin juuri eläköitynyt hammaslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, minunkin äiti joskus päivitteli, että ei niitä töitä ennenkään tultu kenellekään tarjoamaan, kyllä niihin piti ihan lähettää hakemus ja käydä haastattelussa. Hänkin kävi ihan kahdessa haastattelussa ja olisi saanut kummankin työn. Oli kuulemma ollut ihan useampi hakija kumpaankin työhön.
Itse lähettelin hakemuksia urakalla, joskus parhaimmillaan pääsin haastatteluun asti lähes 400 hakijan joukosta. En kuitenkaan tullut valituksi. Mutta kyllä sinne töihin pitäisi silti vaan mennä.
Turhaan sä siitä äitiäs syytät.
En ole syyttänyt äitiäni, vaan ätini syytti minua siitä, etten "mennnyt" töihin.
Mieheni ja moni hänen ikäluokkansa ihminen oli 90-luvun lamassa työttömänä ja vaikea uskoa, että silloin eläneet ihmiset voivat käskeä ketään töihin, koska heistä moni jäi kokonaan ilman työtä eikä enää ikänsä perusteella muka kelvanneet mihinkään.
Ap: n vanhemmat olivat ilm jossain suojatyössä, jos lama ei heitä koskettanut😅
Omat vanhempani ovat syntyneet v-49 ja -52 . Äiti ei ole ollut päivääkään elämästään kodin ulkopuolella töissä, enkä minä tai sisarukseni ole olleet ikinä päivöhoidossa. Meillä elettiin ihan todella nuukasti isän tuloilla kun olin lapsi, ja äidin mielestä minun pitäisi elää niinkuin hän, eli vaikka köyhyysrajan alapuolella, kunhan ei vaan lapsia viedä hoitoon koska hänestä se on pahinta heitteillejättöä mitä voi olla. Puolison pitäisi tehdä vaikka talkootöitä palkkatyön lisäksi että saa perheen elätettyä... että onhan näitä, mielipiteitä joka lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarhatätien sijaiseksi pääsisit ainakin. Siellä on valtava työvoimapula eikä lapsia ehditä hoitaa kunnolla koska sijaisia ei saada.
Ei huolittu päiväkotiin, koska ei ole varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkintoa. Eipä otettu edes lastenhoitajaksi. Olen koulutukseltani aineenopettaja.
Hae sijaiseksi. Vakinaista työsuhdetta ei tietenkään saa jos ei ole pätevyyttä. Sijaisuuden sen sijaan saa lähes kuka tahansa. Osassa paikoista sijaisilta ei edes vaadita kuin auttava suomen kielen taito eikä edes kokemus lapsista tai lapsista pitäminen ole välttämätöntä.
Hain nimenomaan sijaisuuksia. En kelvannut ja se siitä.
Ryhdistäydy nyt nuori ihminen ja mene töihin. Me aikoinamme haimme työpaikan kiertelemällä tehtaissa kysymässä. Nykyisin on vaikka mitä apuvälineitä työnhakuun ja kaikki työpaikat löytyvät interwebistä eikä työnhakijan tarvitse enää edes poistua koisohvalta. Kai sinä nyt diginatiivina osaat käyttää nykyisiä työnhakuprosesseja?
Miten menet töihin kun kukaan ei ota minnekään? Vaatimukset korkealla katossa ja kaikki eivät ole yksisarvisia.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Pari vuonna 1950 syntynyttä tunnen paremmin ja kyllä ihmettelen millaisia öykkäreitä ovat. Erittäik vayvat mielipiteet mitä tuovat kovaan ääneen asiassa kuin asiasssa esiin erittäin kovalla voluumilla ja päälle puhuen, tai paremminkin lähes huutaen.
Melkoisia juonittelijoitakin molemmat. Q
Vierailija kirjoitti:
Olen 37-vuotias ja vanhempani ovat syntyneet 1940-luvun alussa sota-aikana eli he eivät edes kuuluu suuriin ikäluokkiin.
Ne äänestää vas ja sdp ja sama ku sinen homma vaan jatkuu eli mitä opimme tästä?
Minä jäin 50vuotiaana työttömäksi yt- neuvotteluissa. Isäni ( 80), sanoi, että mene kysymään suoraan kaikista firmoista töitä, kyllä ne palkkaa. 😃
Mun faija on syntynyt vuonna 1950 eikä hänelle ole ongelma se, että hänen 27-vuotias lapsensa ole ollut elämänsä aikana kuin 3kk töissä.
Mitä sinä tiedät suurten ikäluokkien työoloista?
Nyt on niin tyhmää settiä, että korvien välissä taitaa olla pelkkä tyhjyys.