Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"

Vierailija
12.08.2023 |

No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?

Kommentit (550)

Vierailija
61/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä kyllä tekevälle riittää.

Vierailija
62/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen työn saanti oli helppoa. Mummoni kertoi menneensä työvoimatoimistoon kyselemään sihteerin töitä. Eka paikka jota tarjottiin ei kelvannut hänelle (nykyään ois tullut karenssi) joten työkkäri tarjosi paikkaa toisesta firmasta joka hänelle sitten kelpasi. Mummollani ei ollut edes juuri työkokemusta kun oli kauppakoulun tms. jälkeen ollut vuosia kotiäitinä. Eipä oo nykyajan tradenomeilla ja merkonomeilla noin helppoa.

Minä hain joskus kaupungin tarkastussihteerin paikkaa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kokemusta kaupungin toimistotöistä. Tehtävään kuitenkin valittiin henkilö, jolla oli kaksi maisterin tutkintoa. Siis sihteeriksi tupalamisteri, palkka alle 3000€. Ja tämä tarina on tosi.

Ei tosiaan ole helppoa tradenomeilla tai merkonomeilla, jos edes yksi maisterin tutkinto ei aina riitä sihteerin hommiin..

Merkonomit valmistuvat työttömiksi ja tradenomeille on tarjolla kaupan kassan paikkoja. Kaupallinen ala ei yksinkertaisesti enää vedä.

Nykyisin taitaa yli puolet ikäluokasta lukea itselleen korkeakoulututkinnon joten mistä niille kaikille korkeakoulutetuille löytyy töitä? Duunarin hommia olisi paljon vapaana mutta ei niihin hommiin kukaan korkeakolutettu halua koska palkka huono ja sen takia se korkeakoulututkinto on luettu jotta palkka olisi parempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta palkan maksajista on pulaa. Tulevaisuus onkin tukia vastaan tehtävässä ilmaistyössä.

Vierailija
64/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin sieltä! Kuka maksaa minun eläkkeen muuten, jos et sinä?! Minun omistusasunnon, auton ja kesämökin omistaminen ja ylläpito ei ole ilmaista!

T. Eläkeläinen

Eläkeläinen jatkaa: hyvä, että kaikista etuuksista leikataan, mutta eläkkeistä ja eläkeläisten asumistuista ei. minun pitää päästä espanjaan joka talvi 4 kk:ksi, kun se ilmasto on niin kiva minun nivelilleni.

Ja niin, liikettä niveliin muut lapamadot: menkäähän töihin. hopi hopi

Ap on tämä sama "suuret ikäluokat syö minun tukirahat" tyyppi. Murehtii päivät pitkät sitä, kun ei viitsi hakea töitä, joissa ei kannata käydä, koska päösisi eläkkeelle vasta liian vanhana eikä se eläkekään ole tarpeeksi suuri hänen armolleen.

Nyt kehtaa larpata vanhusta täällä, että saisi kansaa agitoitua vihaamaan n.k. suuria ikäluokkia.

Menehän töihin siitä vinkumasta. Ei se Jumalakaan laiskoja ruoki.

Vierailija
65/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen työn saanti oli helppoa. Mummoni kertoi menneensä työvoimatoimistoon kyselemään sihteerin töitä. Eka paikka jota tarjottiin ei kelvannut hänelle (nykyään ois tullut karenssi) joten työkkäri tarjosi paikkaa toisesta firmasta joka hänelle sitten kelpasi. Mummollani ei ollut edes juuri työkokemusta kun oli kauppakoulun tms. jälkeen ollut vuosia kotiäitinä. Eipä oo nykyajan tradenomeilla ja merkonomeilla noin helppoa.

Tämäpä juuri. Mun isovanhemmat syntyi 1930-1940 luvun taitteessa. Molemmat kävi vain peruskoulun joka oli paljon lyhyempi kuin nykyään. Pappa alotti työt hanttihommista ja työuran aikana se yleni mestarin tittelille ja palkka sillä oli ihan hyvä ja ainoastaan peruskoulun se kävi. 

Työelämä on täysin erilaista nykyään kuin ennen vanhaa ja sitä suuret ikäluokat ei tajua. 

Ei nykyään sinne töihin vaan mennä ja siitä aleta sitä uraa luomaan vaan nykyään pitää täyttää hakemuksia,pitää kouluttautua vuosia jos haluaa luoda uraa yms. 

Sitten on tehtävä niin kuin aika vaatii on siellä tulijoita muualta maailmalta.

Ajatelkaas, että jo pienellä katsannolla youtubessakin jo täällä työskentelevät neuvovat heitä kuinka tänne pääsee yleensä muuttamaan.

Töihin ja oleskelemaan.

Ennen työnantaja kiristi sanomalla, että bussipysäkillä on sinun työpanoksesi korvaavia tulossa.

Nyt globaalissa maailmassa yhdestä työpaikasta kisaajia on aika paljon laajemmilta alueilta.

Kuka voittaa.

Suomalainen on etuoikeutettu, kun voit tehdä nuo kaikki vaadittavat asiat ilman kieliopintoja ja kaikkea muutakin paperisotaa.

Vanhemmat suomalaiset ovat tehneet yhteiskunnastamme tavoiteltavan eikä meidän heitä pidä ainakaan syyllistää.

Täällä usein ovat äänessä juuri ne, jotka eivät saa aikaiseksi järjestää elämäänsä.

Vierailija
66/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.

Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?

Jos ap:n vanhemmat on syntynyt -54 ap on syntynyt noin -84 ja lähentelee siis 40 vuotta. Luulisi saaneen jo napanuoran poikki, ettei tarttis täällä ruikuttaa, aikuinen ihminen.

Vierailija
67/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, minunkin äiti joskus päivitteli, että ei niitä töitä ennenkään tultu kenellekään tarjoamaan, kyllä niihin piti ihan lähettää hakemus ja käydä haastattelussa. Hänkin kävi ihan kahdessa haastattelussa ja olisi saanut kummankin työn. Oli kuulemma ollut ihan useampi hakija kumpaankin työhön.

Itse lähettelin hakemuksia urakalla, joskus parhaimmillaan pääsin haastatteluun asti lähes 400 hakijan joukosta. En kuitenkaan tullut valituksi. Mutta kyllä sinne töihin pitäisi silti vaan mennä.

Turhaan sä siitä äitiäs syytät.

Vierailija
68/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta! Niin totta!

Palkkaa sen sijaan ei.

Vierailija
69/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurista ikäluokista kymmenet tuhannet lähtivät töihin Ruotsiin 60-luvun lopulla.

Moni ei tunnu tietävän tai muistavan, että 1960- ja 1970-luvuilla Suomesta lähti paljon ihmisiä Australiaan töihin. Itsekin tunnen monta henkilöä, joilla on sukulaisia Australiassa.

Vierailija
70/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hain joskus kaupungin tarkastussihteerin paikkaa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kokemusta kaupungin toimistotöistä. Tehtävään kuitenkin valittiin henkilö, jolla oli kaksi maisterin tutkintoa. Siis sihteeriksi tupalamisteri, palkka alle 3000€. Ja tämä tarina on tosi.

Ei tosiaan ole helppoa tradenomeilla tai merkonomeilla, jos edes yksi maisterin tutkinto ei aina riitä sihteerin hommiin..

Merkonomit valmistuvat työttömiksi ja tradenomeille on tarjolla kaupan kassan paikkoja. Kaupallinen ala ei yksinkertaisesti enää vedä.

Nykyisin taitaa yli puolet ikäluokasta lukea itselleen korkeakoulututkinnon joten mistä niille kaikille korkeakoulutetuille löytyy töitä? Duunarin hommia olisi paljon vapaana mutta ei niihin hommiin kukaan korkeakolutettu halua koska palkka huono ja sen takia se korkeakoulututkinto on luettu jotta palkka olisi parempi. 

Työnantajat eivät palkkaa korkeakoulutettuja duunarihommiin, sillä hekin tietävät, että korkeakoulutettu etsii koko ajan oman alan töitä ja lähtee heti, kun sellaisen työn löytää. Jos joku hakija ihan tosissaan vakuuttaa, että kyseinen työ on sitä mitä hän haluaa tehdä, työnantaja ei usko.

Vierailija
71/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat eivät palkkaa korkeakoulutettuja duunarihommiin, sillä hekin tietävät, että korkeakoulutettu etsii koko ajan oman alan töitä ja lähtee heti, kun sellaisen työn löytää. Jos joku hakija ihan tosissaan vakuuttaa, että kyseinen työ on sitä mitä hän haluaa tehdä, työnantaja ei usko.

Niin korkeakoulutettu kyllä hakee oman alan hommia eikä tee duunarin hommia koska palkka on parempi niissä sen oman alan hommissa.

Vierailija
72/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin korkeakoulutettu kyllä hakee oman alan hommia eikä tee duunarin hommia koska palkka on parempi niissä sen oman alan hommissa.

Ennemmin niin, että se ala, jolle on kouluttautunut, kiinnostaa enemmän kuin joku duunarityö. En usko, että autoasentajaksi tai palomieheksi kouluttautunut alkaa innosta hihkuen tekemään kirjanpidon hommia.

Vierailija
73/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.

Typerä kysymys. Miksi työikäisellä ei voisi olla tuon ikäisiä vanhempia? Oletko täysin matemaattisesti lahjaton tumpelo? Onko tilasi synnynnäinen vai oletko saanut aivovamman myöhemmin?

Nuoriso ei vaan tajua, elävät kuplassa. Olen 50v ja mulla on työuraa 20 vuotta jäljellä ja vanhempani ovat todellisia boomereita eli 40-luvun lopulla syntyneet. Ja HEKIN ovat reippaita, terveitä, hyväkuntoisia, harrastavat ja matkustavat. Toki muuten ovat ärsyttäviä ja just samanlaiset ajatukset työttömistä (menkööt vaan töihin!)

Parikymppisillä on ihme luulo että 50v on jo liki haudassa ja sen vanhempia ei maapallolla ole enää elossakaan.

Vierailija
74/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula on sellaisilla matalapalkkaisilla paskaduunialoilla joita suomalainen ei viitsi tehdä vaan elelee mieluummin oloneuvoksena. Kehitysmaista tuleville taas paskaduuni palkkoineen mahdollistaa paremman elintason kuin lähtömaassa, ja rahaa jää vielä perheelle lähetettäväksi. En tiedä miten tämä on reilua, tai korjattavissa.

Vierailija
75/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Jumalan kanssa samaa mieltä kirjoitti:

Raamatussa kielletään työn tekeminen vertauksella lintuihin. Verrataan lintuihin sanonnalla ne ei koskaan korjaa ja niitä. Ihan hyvä minäkin tykkään lorvimisesta, siinä noudatan Jumalan tahtoa. Työn tarjoaminen on siis uskonnon vapauden loukkaamista.

Jokainen, joka elää omillaan lintsatessaan, saa toteuttaa raamatun sanaa.

Vierailija
76/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haet koko ajan töitä, niin vanhempiesi reaktio on epäreilu.

Jos sen sijaan tarkoituksella olet jättäytynyt tukien varaan (tai heidän elätettäväkseen), koska ei huvita nousta aamulla tms. syyn vuoksi,  niin olet ansainnut vanhempiesi röykytyksen. 

Joo mulla samanlaiset vanhemmat. Sen 3kk ajan mitä olin työtön hain töitä JOKA PÄIVÄ ja hakemuksia toista sataa, työnhaku oli totista kokopäivätyötä. Ja boomervanhemmat koko ajan sättimässä miten olet laiska kun et vaan mene töihin! Kyllä sun nyt pitää ottaa niskasta itteäs kiinni ja vaan kävellä töihin! On se ihme kun olet niin typerä ettet tajua vaan kävellä työpaikalle ja ilmoittautua sinne töihin.

Ja paras kaikista; ihan oikein sulle että noin lasikana oletkin työtön kun et edes töihin viitsi mennä.

Viileni välit liki lopullisesti. Jos olisin ollut pidempään työtön ja kuunnellut tuota solvaamista vaikka vuoden niin olisi täysi välirikko, ikuinen sellainen.

Vierailija
77/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt -54 ja minulla on kaksi keski-ikäistä lasta.

Olen samaa mieltä kanssasi. Hän on matemaattisesti lahjaton tumpelo ja vielä tyhmäkin. Ja kumpikaan näistä ominaisuuksista ei ole harvinaisia.

Vierailija
78/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin niin, että se ala, jolle on kouluttautunut, kiinnostaa enemmän kuin joku duunarityö. En usko, että autoasentajaksi tai palomieheksi kouluttautunut alkaa innosta hihkuen tekemään kirjanpidon hommia.

Millä innokkuudella se insinööri alkaa tekemään duunarin hommia tai millä innolla se kauppatiedeiden amk menee kaupan kassalle töihin? Väitän että väliaikaisesti saattaa noi tehdä kyseisiä hommia mutta kyllä ne kokoajan etsii sitä koulutustaan vastaavaa  työtä koska palkka parempi.

Vierailija
79/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarhatätien sijaiseksi pääsisit ainakin. Siellä on valtava työvoimapula eikä lapsia ehditä hoitaa kunnolla koska sijaisia ei saada.

Ei huolittu päiväkotiin, koska ei ole varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkintoa. Eipä otettu edes lastenhoitajaksi. Olen koulutukseltani aineenopettaja.

En ole koskaan kuullutkaan varhaiskasvatuksen kandidaatin tutkinnosta.

Vierailija
80/550 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaahan tämä tulee olemaan. Näistäkin kommenteista näkee, että jos persut haluavat oman politiikkansa toimimaan (kaikki suomalaiset töihin, ei mmuuttajia), niin pitäisi tapahtua valtava asennemuutos kansalaisissa. 

Eli kun jää työttömäksi, niin ei mihinkään työttömyyskortistoon, vaan hakeudutaan mihin tahansa työhön, johon vai huolitaan. Ja siinä samalla suunnitellaan uudelleen kouluttautumista/lisäkoulutusta jne. Mutta ei jäädä sohvalle makaamaan. Tätähän se mmuuttovastaisuus KÄYTÄNNÖSSÄ tarkoittaa - suomalaisten on itse tehtävä mahdollisimman paljon, jotta saadaan sairaat, vammaiset ja vanhukset hoidettua ja jotenkin pitää kunnossa infrastruktuuria. 

Vielä kun näkisi sen ihmeen, että yristystuet poistettaisiin (ja alkaisi todellinen kapitalismi) tai niistä tehtäisiin edes vastikkeellisia (maksetaan pois voitoista), eikä aina vietäisi vain köyhiltä ihmisiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi