Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"
No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta. Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.
Omista isovanhemmista näkyi se entisajan työkulttuuri: toista mummoa en koskaan nähnyt missään lekottelemassa, aina oli vaikka käsityö käsissä (toinen mummo taas kyllä osasi lekotella vaikka aurinkotuolilla. Toinen ukkini rentoutui kalastaen tai teeveetä katsoen, muuten oli oikea työmyyrä, harrastuksenaankin aina joku rakennusprojekti.
Ennen ei tarvinnu tehdä hakemusvideoita, eikä ollut samanlaista hakemushärdelliä, kuin nykyisin kaikkine korttineen ja passineen. Vähän helpommin pääsi sellaisiinkin töihin, joihin ei juuri työkokemusta tarvitse.
Suurin ikäluokka on nyt 1983-syntyneitä, seuraavaksi suurin 1990 - syntyneitä.
Haukkukaa vain siis itseänne milleniaanit.
Ja nämä nykuiset vanhukset (sodan jälkeisist ikäluokistsa on jo paljon kuollut) eivät ole juurikaan mitään ilmaiseksi saaneet.
Hesarissa tänään hyvä artikkeli.
Juu, he pääsivät firmoihin kävellen ja kaverin kautta sisään koska ei ollut itse digiaikana tekemässä lomakkeita.
Kuvittelee että sama pätee kaikille ja digiaikana.
Introvertin on melkein mahdoton työllistyä yhtään mihinkään, eiole verkostoa.
Itse olin kuitenkin taksihommissa aikani, sinne pääsen, mutta terveys ei enään kestä näitä duuneja.
Harjoittelen koodailu juttuja, josko saisin vaikka oman pelin jossain vaiheessa markkinoille.
Viihtyy tietokoneen äärellä parhaiten nykyää.
Suuret ikäluokat ei varmana ole tehny CV hakemusta kertaakaa.
Meidän eläkerahat on rahastoitu niin, että niistä kyllä riittää tulevillekin suurille ikäluokille, jos kaikki eivät halua eläköityä kolmekymppisinä, niin kuin nyt vaikuttaa.
Maz kirjoitti:
Mä olen jo vanhempi kuin nykyinen suurin ikäluokka eli nelikymppinen ja olen kyllä tehnyt CV.n.
Omat tuohon ikäluokkaan kuuluvat vanhempani eivät ole raivoissaan mutta häpeävät kaikkea mahdollista myös meidän lapsiemme elämisessä. Meidän avioliittojen päättymiset ovat olleet niin iso häpeä heille etteivät ole kuulema kenellekään kertoneet vaikka tietysti sen asian on ihmiset saaneet tietää. Veli jäi vähäksi aikaa työttömäksi ja se oli myös häpeä eikä vanhemmat kertoneet muille. Minun parisuhteeni toiseen naiseen nyt on oma lukunsa sinänsä. Oikeasti lähes koko ikänsä maaseudulla asuneiden vanhempien elämä on todella vaikeaa kun aina pitänyt ajatella että mitä muut ajattelevat ja tekevät sitä samaa yhä meidän tekemisistä samoin kuin varmaan lapsiemme tekemistä jo osin. Lapsenlapset eivät käyneet rippikoulua ja sekin kauhea häpeä minkä ovat sanoneet suoraan.
Olen 57 ja 1980-luvulla pääsi töihin, kun käveli firmaan sisälle. Asiallisen oloinen ihminen sai heti töitä. Minä sain nuorena kaikki työni, kysymällä suoraan paikanpäältä. Oi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Suuret ikäluokat syntyivät 1945-50.
Vierailija kirjoitti:
Olen 57 ja 1980-luvulla pääsi töihin, kun käveli firmaan sisälle. Asiallisen oloinen ihminen sai heti töitä. Minä sain nuorena kaikki työni, kysymällä suoraan paikanpäältä. Oi niitä aikoja.
Onko kukaan kokeillut, ehkä tuo toimii vielä tänäpäivänäkin? Nuoret vain uhriutuvat että vanhukset vievät työpaikat ja eläkerahat.
Maz kirjoitti:
Jos tarkoitat niitä ikäluokkia, jotka eivät enää ole lähelläkään suurinta ikäluokkaa, niin eivät varmaan ole tehneet, töihin vain mentiin tehtaaseen tai jäätiin kotitilalle viljelemään maata. Koulu loppui useilta jo 14-vuotiaana ja siitä 10 vuoden päästä vasta alkoi eläkettä kertyä.
En ilkeäisi kadehtia ihmisiä , jotka ovat teille hyvinvoinnin rakentaneet niin, että monen ei töihinkään tarvitse vaivautua, kun kännykkä on liimattu käteen. Ja silti riittää ruokaa ja pössyä.
Toki sen hyvinvoinnin säilyttämiseksi pitäisi useammalta löytyä halua työntekoon ja verojen karruttamista niille, jotka eivät itse kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen työn saanti oli helppoa. Mummoni kertoi menneensä työvoimatoimistoon kyselemään sihteerin töitä. Eka paikka jota tarjottiin ei kelvannut hänelle (nykyään ois tullut karenssi) joten työkkäri tarjosi paikkaa toisesta firmasta joka hänelle sitten kelpasi. Mummollani ei ollut edes juuri työkokemusta kun oli kauppakoulun tms. jälkeen ollut vuosia kotiäitinä. Eipä oo nykyajan tradenomeilla ja merkonomeilla noin helppoa.
Minä hain joskus kaupungin tarkastussihteerin paikkaa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kokemusta kaupungin toimistotöistä. Tehtävään kuitenkin valittiin henkilö, jolla oli kaksi maisterin tutkintoa. Siis sihteeriksi tupalamisteri, palkka alle 3000€. Ja tämä tarina on tosi.
Ei tosiaan ole helppoa tradenomeilla tai merkonomeilla, jos edes yksi maisterin tutkinto ei aina riitä sihteerin hommiin..
Merkonomit valmistuvat työttömiksi ja tradenomeille on tarjolla kaupan kassan paikkoja. Kaupallinen ala ei yksinkertaisesti enää vedä.
Nykyisin taitaa yli puolet ikäluokasta lukea itselleen korkeakoulututkinnon joten mistä niille kaikille korkeakoulutetuille löytyy töitä? Duunarin hommia olisi paljon vapaana mutta ei niihin hommiin kukaan korkeakolutettu halua koska palkka huono ja sen takia se korkeakoulututkinto on luettu jotta palkka olisi parempi.
Kyllä minä haluaisin. Olen hakenut vuosia. Mikä olisi hyvä ala?
- pitkä työkokemus yliopistolta
- Menieren tauti aiheuttaa huimauskohtauksia
- rannevamma estää nostamisen toisella kädellä
- lievä puhevika
- astma, joka estää pölyisissä tai kemikaalinhajuisissa paikoissa työskentelyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Suuret ikäluokat syntyivät 1945-50.
Oletko jotenkin jämähtänyt, kun et ymmärrä, että nuo eivät ole enää vähään aikaan olleet suurin ikäluokka.
Ihan voit virallisista lähteistä asian tarkistaa.
9 suurinta ikäluokka on syntynyt 90-luvulla. Kymmenentenä taitaa olla 1964-syntyneet.
Suuret ikäluokat syntyivät 1945-1954.
Vierailija kirjoitti:
Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta. Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.
Hupaisaa, mutta totta. Toisaalta täytyy sanoa kyllä että omat vanhemmat olivat/ovat helvetin ahkeria, vielä eläkkeelläkin pitää koira lenkittää tyyliin 10km päivässä ja marjoja poimia monta ämpäriä.
Eräs henkilö sanoi, että työttömyyttä oli 1970-luvulla pikkupaikkakunnilla, mutta ei isoissa kaupungeissa.