Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pullojen kerääminen on oikeasti vaarallista.

Vierailija
09.08.2023 |

Provosoiva otsikko mutta asia on oikeasti totta.

Olen sairaseläkeläinen ja kerään pulloja lisätienestien takia. Ne summat ovat luonnollisesti pieniä, mutta mulle se voi tuoda pöytään päivän aterian. Aina kun nostan pullon maasta, tunnen häpeää. Sitä tuntevat ilmeisesti myös muut ihmiset.

Jatkuvasti saan kuulla olevani alinta kastia, päälleni on heitelty pulloja ja tölkkejä ja niitä on rikottu/lytätty nenäni edessä. On mut uhattu t4ppaakin pari kertaa. Pyrin keräämään pulloja öisin, mutta silloinkin isommassa kaupungissa on väkeä liikkeellä. Musta on myös juoruiltu somessa.

Ei ole oma syyni, että olen näin ahdistavassa elämäntilanteessa. Kohdalleni on osunut pikkuhiljaa invalidisoiva, harvinainen sairaus. En haluaisi olla eläkkeellä kolmikymppisenä, vaan elää tyypillistä tämän ikäisen elämää: olla työssä, naimisissa, asuntovelallisena sekä katumaasturin ja kultaisennoutajan omistajana. Pullojen kerääminen on suurimmalle osalle sitä tekevistä pakollista, varsinkin nyt inflaation aikana. Pidämme myös luontoa siistinä mutta eihän sellaista puupeltojen luvatussa maassa arvosteta.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo-Eki oli monien mielestä niin arvostettu kansalainen, että sai kuvansa muraaliin.

Enemmän minä kunnioitan niitä, jotka tuovat palautukseen jätesäkillisen pantteja kuin niitä, jotka heittelevät ne autoista tienvarteen.

Vierailija
22/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisen näköistä on se, että uskaltavat työntää kätensä roskiksiin.

Arvostan pullonkerääjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla joku sellainen paikka mihin voisi tuoda pullot säkeissä ja joku saisi viedä ne kauppaan ja saisi niistä rahat? Mielelläni lahjoittaisin pulloni ja tölkkini jollekin tarvitsevalle jos se olisi tehty helpoksi.

Löytyisikö asuinalueeltasi joku, joka haluaisi palautuspulloja? Mä satuin vuosia sitten kadulla juttelemaan yhden lähistöllä asuvan pitkäaikaistyöttömän miehen kanssa. Olin kauppaan menossa ja harmittelin, kun olin unohtanut pullokassin kotiin. Hän sanoi, että jos sopii, voisi tulla myöhemmin päivällä hakemaan ne pullot. Siitä lähtien meillä on ollut diili, että laitan hänelle tekstiviestin, kun mulla on isompi kasa palautuspulloja, nostan pullokassit pihalleni ja hän käy ne siitä hakemassa. 

Tämän asuinalueen Facebookin paikallisryhmässä on joskus ollut teinejä, jotka ovat kyselleet tyhjiä palautuspulloja. Ihmiset ovat sitten heille lahjoittaneet palautuspulloja. 

24/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kerään hanakasti pulloja ja tölkkejä kävelylenkeilläni, mutta en koskaan ole saanut osakseni sellaista kohtelua kuin AP. Todella hämmentävää ja pöyristyttävää käytöstä. Roskien heiittäjiähän pitäisi haukkua ja solvata, ei niitten kerääjiä. Toivon että AP kaikesta huolimatta jatkaisi tärkeää työtään.

Ja vaikka pullojen yms kierrätys toimi Suomessa h

Vierailija
25/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä on kaikenlaista väkeä liikkeellä.Kerää aamulla kuudelta niin ei ole arvostelijoita liikkeellä.

Vierailija
26/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan tavallinen työssäkäyvä 50-v. nainen, aina nähdessäni otan tölkit ja pullot talteen, viis siitä mitä muut ajattelee. Poimin tosin muitakin roskia. Joskus on onnea ja kohdalle sattuu kaltaisesi eläkeläismies fillarillaan ohi, annan saaliin hänelle. Tai kuka vain joka selkeästi metsästää tölkkejä. Tärkeintä on saada ne pois luonnosta ja varsinkin ekstraa jos joku saa niillä ruokaa kaupasta. 

Vierailija
27/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä keräämistä pulloista ja tölkeistä saadut rahat pitää sitten ilmoittaa verottajalle koska ovat veronalaista tuloa.

Vierailija
28/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri keräsi pulloja. Oli tosi tykätty kaikenlaisten juoppojen keskuudessa. Oli heille ystävällinen ja jutteli kaikenlaista ihmisille samalla, kun haki pullot juopoilta. Juopot pyysi häntä useinkin mukaan bilettämään. 

Vierailija
29/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan pullonkerääjiä.

En arvosta sitä, että kukaan änkeää paljasta käteään roskikseen. Minne sen käden seuraavaksi laittaa? Kirjaston ovenkahvaan?

Vierailija
30/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla joku sellainen paikka mihin voisi tuoda pullot säkeissä ja joku saisi viedä ne kauppaan ja saisi niistä rahat? Mielelläni lahjoittaisin pulloni ja tölkkini jollekin tarvitsevalle jos se olisi tehty helpoksi.

Tammiston cittarissa ja Jumbossa on pullojen palautuspaikassa metallisia laatikoita, johon voi lahjoittaa sen pullokuitin. Niissä on useita kohteita mm. eläintensuojelu, syöpäsäätiö, paikallisia lasten jalkapalloseuroja jne.

Vierailija
31/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä. Ja ei törpöistä ja idiooteista, jotka heittelee pulloja ja tölkkejä tarvitse välittää. Jos joku oikeasti vielä teini-iän jälkeen käyttäytyy noin, tuskin on ihan normaali noin muutenkaan.

Valtaosa ihmisistä on järkyttäviä tapauksia. Surutta heitetään roskat vaan luontoon ja halveksutaan niitä, joilla on vähemmän kuin itsellä tai jokin sairaus tms. Miksi ei voisi vaan olla kiitollinen omasta asemasta ja hyvästä terveydestä ja kokea myötätuntoa niitä kohtaan, joilla asiat ei ole yhtä hyvin?

Empatia on yksi älyn ominaisuuksista ja siksi suomessa hyvin harvinainen.

Vierailija
32/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina muovipussi taskussa mahdollisesti löytyvien pullojen ja tölkkien varalta. En ole koskaan huomannut halventavia katseita tai muuta alentavaa. Tai sitten en tule seuranneeksi. Koskaan ei tiedä kuinka varakas tai rikas ihminen pulloja kerää, ehkä hän juuri siksi onkin rikastunut. Minusta pullojen kerääminen ei ole mitenkään häpeällistä. Jatketaan.

Vierailija
33/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan pullonkerääjiä.

En arvosta sitä, että kukaan änkeää paljasta käteään roskikseen. Minne sen käden seuraavaksi laittaa? Kirjaston ovenkahvaan?

Kukaan ei ole kiinnostunut sinun arvostuksestasi, koska sinä olet kapeasti ajatteleva itsekäs p aski ai nen.

Vierailija
34/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin alkuviikosta Helsingissä nuoren miehen keräävän mm roskiksesta pulloja. Pari nuorta miestä antoi hänelle omatkin pullonsa. Eli ei kaikki ajattele noin.

Tsemppiä ap.

Mun mielestä on ainakin hyvä että pullonkerääjiä on.

Näin myös maanantaina, kun nuoret skeittarit antoi limupullonsa kerääjälle ja sitten kaupungin puistotyöntekijät antoi sieltä autosta 3 kassillista pulloja mitä olivat keränneet sivuun, kun vaihtavat roskapusseja niihin roskiksiin.

Mun yks kaveri, joka on työtön, niin kerää viikossa keskimäärin 50e tyhjiä pulloja ja tölkkejä. Hän lopetti tupakoinnin, alkon ja alkoi katsomaan vähän syömisiään, niin on samalla laihtunut 27kg vuodessa. Hän ottaa hyötyliikuntana ton keräilyn ja hän ajaa noin 3h pyörällä ja kävelee samalla siinä. Hän ei ole kokenut huutelua tai mitään negatiivista.

Vierailija
35/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hirveän roskaista verrattuna muihin länsimaihin. En voi käsittää, miksi pullot jaksetaan kantaa täysinä pois kaupasta, muttei tyhjinä sinne takaisin. Joka kerta saisi iltalenkillä kerättyä ainakin euron edestä pulloja ja tölkkejä.

En usko, että edes panttisumman korottaminen vähentäisi roskaamista. Suomalaiset on vaan niin juntteja.

Juomapakkausten palautusasteet ovat Suomessa erittäin korkeat, sillä yli 90 prosenttia pulloista ja tölkeistä päätyy kiertoon. Viime vuonna juomien kulutus kotioloissa lisääntyi ja tätä kautta myös juomapakkausten palautukset ovat lisääntyneet entisestään.

Kiitos näiden kerääjien. Muuten palautusprosentti olisi ehkä nipin napin 50.

Kyllä Suomessa on ihan oikeasti aivan järkyttävän epäsiistiä, maassa lojuu paljon muutakin kuin tölkkejä ja pulloja.

Me ollaan vasta tulossa metsäläisyydestä ulos: vielä 90-luvulla oli kaatopaikkoja eikä kierrättämistä ja metsiin dumpattiin kaikenlaista jääkaappeja myöten ja se oli yleisesti ihan ok. Toisin kuin muualla Euroopassa ja USA:ssa. 

Et oo vissiin ikinä käynyt Suomen rajojen ulkopuolella? Ja jännä kun mainitsit tuon USA:n, maan joka kippaa jätteensä muiden maiden niskaan, mm. Intian. Ja kävely Lontoon kaduilla aamuyöllä olisi sulle silmiäavaava kokemus. Itse kierrätän 100% kaikki pullot, mitä tähän kämppään tulee, ja lapset (lukiolaisia, ei mitään pieniä edes enää) kantaa kaduiltakin löytämänsä pullot ja tölkit meille, "ettei joku hiiri tai orava vahingoita itseään tässä".

Vierailija
36/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin alkuviikosta Helsingissä nuoren miehen keräävän mm roskiksesta pulloja. Pari nuorta miestä antoi hänelle omatkin pullonsa. Eli ei kaikki ajattele noin.

Tsemppiä ap.

Näin myös maanantaina, kun nuoret skeittarit antoi limupullonsa kerääjälle ja sitten kaupungin puistotyöntekijät antoi sieltä autosta 3 kassillista pulloja mitä olivat keränneet sivuun, kun vaihtavat roskapusseja niihin roskiksiin.

Mun yks kaveri, joka on työtön, niin kerää viikossa keskimäärin 50e tyhjiä pulloja ja tölkkejä. Hän lopetti tupakoinnin, alkon ja alkoi katsomaan vähän syömisiään, niin on samalla laihtunut 27kg vuodessa. Hän ottaa hyötyliikuntana ton keräilyn ja hän ajaa noin 3h pyörällä ja kävelee samalla siinä. Hän ei ole kokenut huutelua tai mitään negatiivista.

Minäkin kerään tyhjät tölkit, jos niitä tulee pyörällä ajaessa vastaan. Paitsi, jos on ihmisiä lähellä, silloin en kehtaa ja ajan ohi vain.

Vierailija
37/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ap.

Hatunnosto kaverillesi täältä.

Vierailija
38/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ruokakaupan ja koulun välissä. Oppilaat heittelee tölkit tuohon tielle. Kun lähden koiran kanssa lenkille keräilen tölkit kakkapussiin. Ei hävetä eikä kukaan ole moittinut.

Vierailija
39/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista keksiä joku turvallisempi juttu. Tai ottaa mukaan joku kaveri, joka on selväjärkinen ja osaa toimia tilanteissa. Alkoholi / aineet / nuori ikä tekee ihmisistä arvaamattomia, eri arvomaailma. Turhia riskejä ei ehkä kannata ottaa?

Vierailija
40/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä keräämistä pulloista ja tölkeistä saadut rahat pitää sitten ilmoittaa verottajalle koska ovat veronalaista tuloa.

Käytännössä kukaanhan näin ei tee, koska palautusrahat ei päädy tilille asti mistä verottaja voisi niitä edes nähdä. Joko vähennetään ostoksista kassalla tai otetaan käteisenä.