Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pullojen kerääminen on oikeasti vaarallista.

Vierailija
09.08.2023 |

Provosoiva otsikko mutta asia on oikeasti totta.

Olen sairaseläkeläinen ja kerään pulloja lisätienestien takia. Ne summat ovat luonnollisesti pieniä, mutta mulle se voi tuoda pöytään päivän aterian. Aina kun nostan pullon maasta, tunnen häpeää. Sitä tuntevat ilmeisesti myös muut ihmiset.

Jatkuvasti saan kuulla olevani alinta kastia, päälleni on heitelty pulloja ja tölkkejä ja niitä on rikottu/lytätty nenäni edessä. On mut uhattu t4ppaakin pari kertaa. Pyrin keräämään pulloja öisin, mutta silloinkin isommassa kaupungissa on väkeä liikkeellä. Musta on myös juoruiltu somessa.

Ei ole oma syyni, että olen näin ahdistavassa elämäntilanteessa. Kohdalleni on osunut pikkuhiljaa invalidisoiva, harvinainen sairaus. En haluaisi olla eläkkeellä kolmikymppisenä, vaan elää tyypillistä tämän ikäisen elämää: olla työssä, naimisissa, asuntovelallisena sekä katumaasturin ja kultaisennoutajan omistajana. Pullojen kerääminen on suurimmalle osalle sitä tekevistä pakollista, varsinkin nyt inflaation aikana. Pidämme myös luontoa siistinä mutta eihän sellaista puupeltojen luvatussa maassa arvosteta.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaarallisen näköistä on se, että uskaltavat työntää kätensä roskiksiin.

Arvostan pullonkerääjiä.

En arvosta sitä, että kukaan änkeää paljasta käteään roskikseen. Minne sen käden seuraavaksi laittaa? Kirjaston ovenkahvaan?

Kukaan ei ole kiinnostunut sinun arvostuksestasi, koska sinä olet kapeasti ajatteleva itsekäs p aski ai nen.

Noh ei se nyt niin kapeaa ole jos miettii että roskiskaivelija levittelee pöpöjä joka paikkaan ja sairastuttaa muita. Samalla logiikalla sairaana töihin meneväkin on suuri sankari ja arvostelijat kapeakatseisia.

Vierailija
42/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhalit ja tsemppiä!

Jätän sulle pulloja muovipussissa roskiksien ulkopuolelle roikkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen roskankerääjä. Joskus otan pari tölkkiä "palkaksi" mutta pääsääntöisesti kerään ne vain pois luonnosta ja laitan roskiksiin josta juuri niitä keräilevät saavat ne.

Luontoon litsattu tölkki on tyhmintä mitä tiedän. Siitä ei saa panttia mutta se littana metallitölkki jää luontoon roskaksi. Nuoret harrastavat tätä että litsaavat ne tölkit. Viitsivät litsata mutta eivät viitsi roskiin laittaa?

Tölkkejä kerää tietty jengi ja tunnen hyvin yhden tällaisen kerääjän. Se on osin elämäntapa ja osin myös pieni tulonlähde. Tölkeistä on kiistaa ja kerääjien välillä on riitoja. Se on sitten äärilaita tuota hyvää toimintaa. Lisäksi nämä tölkkejä hamuavat eivät kerää pantittomia tölkkejä pois luonnosta. Se ärsyttää!

Vierailija
44/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koskaan mene esim. vappuna tai lämpimänä kesäiltana lähelle ryyppyporukoita. Pyrin keräämään pullot ja tölkit siten, ettei kukaan huomaa. Harvoin onnistun siinä ja usein saan osakseni vähintään pahansuopia katseita.

Vielä ollessani alaikäinen olin tyhmänrohkea ja kiersin jätesäkin kanssa puistoja rientojen aikaan. Suurin osa suhtautui positiivisesti, mutta sitten kohdalle tuli eräs teekkariporukka... Sain 10 sekunnin kohtaamisen aikana kuulla kaikki haukkumasanat kassialmasta h*raan, ja lopuksi mut uhattiin joukkor4iskata. Jätin suosiolla pullosaaliin ottamatta.

Kauhulla katson aina koulujen päättäjäisviikonlopun aikaan, kun alakouluikäisiä kiertelee keräämässä pulloja. Tekisi mieli kertoa oma kokemukseni.

Vierailija
45/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmaan mahtuu hulluja :( Muistan itse kaikkien suhtautuneen aina hyväntahtoisesti pullonkerääjiin

Vierailija
46/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita paikalliseen Facebookkiin viesti että voi tuoda sulle suoraan pullot! Monet muutkin häoeää niiden pois vientiä, joten jos saat tämän ns. hyväntekeväisyyden piikkiin niin homma helpottuu. Laita viesti että "Vähävarainen mummo ottaa vastaan pulloja ja tölkkejä osoitteessa xxxxx.

Itse juuri annoin säkillisen tölkkejä naapurille kun olin muuten niitä viemässä metallikeräykseen. Sanoi että jatkossa ilmoita hänelle.

Ilmeisesti on olemassa myös joku Canit -niminen puhelinsovellus. Ideana on yhdistää ihmiset joilla on pulloja tai tölkkejä, sekä ihmiset jotka voivat ne tulla hakemaan ja palauttaa. En ole kokeillut, koska ilmeisesti tuon sovelluksen kautta palauttaja joutuu maksamaan tölkkien ja pullojen luovuttajalle jotain. Ja kenties sovellus vielä ottaa välistä rahaa.

Toisaalta minulla ei myöskään ole facebook-tiliä, enkä sitä halua.

Vierailija
47/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä minkälainen pölvästi pitää olla, että menee pullojen kerääjää kiusaamaan. Se on kaikkien etu että joku ne keräilee pois pyörimästä.

Vierailija
48/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräilen tölkkejä silloin tällöin kun rahantarve iskee. En pidä toimintaa mustikanpoimintaa kummallisempana.

Vierailija
49/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan että joku ne kerää. Niin tekee AP moni muukin, ei siinä ole mitään noloa. Keräsin nuorena usein myös tölkkejä eri ulkoilmatapahtumissa, oli reviirikiistoja suomalaisten ja romanikerjäläisten välillä, siinä joutui olemaan nopea jaloistaan kun joku heitti tölkin olan yli.

Vierailija
51/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa... meidän pienessä kaupungissa liikkui päälle 10 vuotta kaikkien tietämä "Pullomummo". Hän liikkui nimenomaan iltaisin ja öisin perjantaista lauantaihin nuorison bilemestoilla ja kaduilla. Hälle keräsi joka teini hylsyjä valmiiksi kasaan ja auta armias jos joku olisi hälle alkanut huutelemaan tms. Kai se sitten riippuu paikasta ja porukasta. Vai olisiko syynä se, että tää oli 80-90-luvun vaihteen molemmin puolin?

Vierailija
52/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Itse kerään tölkkejä ja pulloja jos sellaisia useampi kerralla kohdalle sattuu. Olen 4-kymppinen nainen enkä ole koskaan kohdannut mitään huutelua tai ilkkumista, päinvastoin. Liikun useimmiten iltaisin ja öisin koska olen muutenkin huono nukkumaan. Pussikaljoittelijat ovat yleensä vaan iloisia kun käy kysymässä, että anteeksi, saako nämä tölkit viedä? Mitään roskiksia en tutki.

Ja mitä höpötystä täällä on, että Suomi muka olisi erityisen likainen maa verrattuna muuhun Eurooppaan, saati jenkkeihin? Onko tuollaisen kirjoittaja ikinä käynyt tämän maan ulkopuolella?

Ps. Miksei sitä panttikoodia voida painaa tölkin kanteen? Silloin ei haittaisi vaikka se olisi litistetty ja kassiinkin mahtuisi enemmän kerralla. Kunhan vaan mietin.

Vierailija
53/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hirveän roskaista verrattuna muihin länsimaihin. En voi käsittää, miksi pullot jaksetaan kantaa täysinä pois kaupasta, muttei tyhjinä sinne takaisin. Joka kerta saisi iltalenkillä kerättyä ainakin euron edestä pulloja ja tölkkejä.

En usko, että edes panttisumman korottaminen vähentäisi roskaamista. Suomalaiset on vaan niin juntteja.

Kummallista on se, että henkilö heittää tai jättää tölkin tai pullon kaupan oven ulkopuolelle sisään mennessään. No onhan se minun helppo napata se siitä ja kiikutta palautuspisteeseen. 

Ja siis vain osa suomalaisista on juntteja. 😎

Vierailija
54/54 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hirveän roskaista verrattuna muihin länsimaihin. En voi käsittää, miksi pullot jaksetaan kantaa täysinä pois kaupasta, muttei tyhjinä sinne takaisin. Joka kerta saisi iltalenkillä kerättyä ainakin euron edestä pulloja ja tölkkejä.

En usko, että edes panttisumman korottaminen vähentäisi roskaamista. Suomalaiset on vaan niin juntteja.

Kummallista on se, että henkilö heittää tai jättää tölkin tai pullon kaupan oven ulkopuolelle sisään mennessään. No onhan se minun helppo napata se siitä ja kiikutta palautuspisteeseen. 

Ja siis vain osa suomalaisista on juntteja. 😎

Se joku jättää sen Sinua varten siihen.

Kummallista on se, kun jotkut heittävät panttitölkit ja -pullot roskikseen. Ne voi jättää roskiksen viereen kaupungeissa. Jokaisessa kaupungissa pullonkerääjä ilahtuu voidessaan poimia tölkit siitä maasta. Se ei ole roskaamista. Ne häviävät siitä pian muuttuakseen taas rahaksi.