Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?

Kommentit (690)

Vierailija
421/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi demokratia oli hyvä järjestelmä, silloin ei pienet vähemmistöt pompotelleet suurta enemmistöä pikkusieluisten oikkujensa mukaan. Nyt pompottelevat vain siksi että voivat, täysin asiattomasti ja pikkusieluisen mielenlaatunsa sadistiseksi tyydyttämiseksi.

Kyllä se suuri enemmistö haluaa pitää myös sen pienen, vakavasti allergisen vähemmistön hengissä. Vähemmistö tässä on siis te öykkärit jotka haluatte pitää kiinni oikeudestanne syödä pähkinöitä vaikka se tappaisi jonkun.

Eikö olisi yksinkertaisempaa, että allergikko pitää itse itsensä hengissä? Niinhän me teemme muutenkin. Jokainen laittaa itse itselleen turvavyön ja syö niin terveellisesti kuin hyväksi näkee jne.

Samaa ihmettelin koronassa. On huonoa psykologiaa selittää, että pidetään toisemme turvassa. Se motivoi vaan sitä touchy-feely -osaa ihmisistä. Muut ajattelevat, että aikuiset ihmiset ovat itse vastuussa itsestään. Olisi pitänyt olla alusta asti se linja, että ne, jotka suojaa kokevat tarvitsevansa, käyttävät FFP2 tai FFP3 -tasoisia maskeja. Se olisi ollut paljon hyödyllisempääkin kuin nämä suu-nenäsuojukset.

Sitten kokonaan toinen ajattelumalli on se, että pidetään KAIKKI turvassa, siis sisältäen itsemme ja muut. Tähän kategoriaan menee se, että ajetaan liikennesääntöjen mukaan.

Mutta valtaosalla ihmisistä oikeustaju panee hanttiin, jos usean ihmisen täytyy tehdä tai jättää tekemättä jotain siksi, että yksi saataisiin "pidettyä hengissä", vaikka tämä yksi olisi aivan mainiosti voinut pitää itsensä hengissä ihan itse, vaivaamatta muita.

Jos ihminen ei itse halua nähdä vaivaa pitääkseen itsensä hengissä ja turvassa, miksi muiden pitäisi?

Vierailija
422/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.

Ei se mitään kuole. Sitä varten heillä on ne epiPenit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneisiin pähkinäkielto ja myyntikielto. Voi kerätä rahaa muillakin tuotteilla jotka eivät ole niin allergisoivia. Syöjä vastuuseen jos johtaa välilaskuun.

Vaikka sinä näin kuinka toivoisit, asia on juuri päin vastoin. Edelleen tässä maailmassa ihminen vastaa vain itsestään ja jokaisella on itsemääräämisoikeutensa, jota toinen ei voi ylittää. 

Vastuu tuo mukanaan asioita, kuten itsestä huolehtimisen, kuten erilaisista sairauksista joita sairastaa. Moni ottaa sairauksiin vakuutuksen, kaikki Yhdysvalloissa, jotka siihen kykenevät. Mutta hyvinvointivaltioissa tämä ei ole tarpeen, vaan valtio huolehtii kansalaisistaan yhteisten verovarojen turvin.

Vakavasti sairaana tarvitaan aina lääkärin lupa lentämiseen. Ellei lupa heltiä, joutuu vakavasti sairas maksamaan mahdollisen hätävälilaskun kokonaan itse. Myös muut matkustajat voivat oikeusteitse hakea korvauksia välinpitämättömyyden ja vastuuttoman käytöksen aiheuttamasta haitasta.

OTK

Ei mitään selityksiä. Pähkinöiden täyskielto!

Vierailija
424/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hän sentäån koko yhtiötä vaatinut lopettamaan pähkinöiden myyntiä. Toivoi yhtälentovuoroa itselleen turvalliseksi.

Vierailija
425/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinäallergiaan auttaa kuulemma siedätyshoito. Kannattaisi varmaan allergikon kokeilla sitä ensin ja lähteä vasta sitten lentomatkustelemaan. Henkikin voi säästyä sen siedätyksen takia.

Vierailija
426/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokone ei ole mikään gourmetravintola. Ihan hyvin voisivat yhtiöt välttää sellaisia tarjoiltavia aineita, mitkä voivat aiheuttaa pahoja allergioita. En ymmärrä miksi niitä pitäisi muutaman tunnin lennolla väkisin tarjota, jos niistä voi olla hengenvaaraa muille. Jokainen selviää ilman niitä muutaman tunnin. Pähkinät, äyriäiset mm.

Ihan kaikki voi aiheuttaa pahan allergisen reaktion. Paljon helpompaa on että ihminen jolla on näin vakavia ongelmia matkustaa sellaisella tavalla missä voi kontrolloida ympäristöään itse, kuten esim. oma uutena ostettu auto (ei kannata ostaa käytettyä tai vuokrata, et voi tietää mitä edelliset omistajat tai asiakkaat ovat autossa kuljettaneet tai syöneet). Tai ehkä kaikkein paras vaihtoehto olisi ettei matkusta ollenkaan? Matkailijoita on jo ihan tarpeeksi, suorastaan liikaa, allergikko voi tehdä ekoteon.

Pahan allergisen reaktion voi aiheuttaa mikä tahansa ruoka-aine, jos allergikko sitä itse syö. Kala/äyriäiset ja pähkinät ovat kuitenkin ainoat, jotka yleisesti aiheuttavat tällaista reaktiota pelkän hengityksen kautta.

Ei voi olla näin vaikea ymmärtää?

Mihin edes perustuu tällainen väite? Ymmärrätkö allergioista edes vähäisimpiä perusteita? Ihan kaikki mille voi olla allerginen (lähes kaikki siten kuin ihmiset asioita ajattelee) voi aiheuttaa pahan allergisen reaktion myös hengitettynä, myös pienissä määrissä.

Varmastikin voivat, mutta käytännössä vain kala ja pähkinät aiheuttavat tuollaisia reaktioita niin usein, että sillä on merkitystä.

Melkoista eriarvoistamista. Meinaat, että jonkin muun allergian aiheuttamaan anafylaksiaan kuollut on jotenkin vähemmän kuollut kuin Pyhä Pähkinäallergikko?

Yksilön kannalta kyse on aivan yhtä vakavasta asiasta.

Tämän takia nimenomaan sen YKSILÖN pitäisi ottaa vastuu itsestään ja käyttää asianmukaisia suojavälineitä.

Vierailija
427/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se mennyt  villiksi tuokin allergisuudella ratsastus

Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät

Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.

No, pitääkö tässä tapauksessa änkeytyä halpalentoyhtiön koneeseen?

Itse olen allerginen muille ihmisille ja varsinkin heidän tyhmyyksilleen. Varaanko lennon Finskiltä ja pyydän kauniisti lentoemäntää poistamaan muut ihmiset koneesta allergiaani vedoten. Huoh.

Millä tavalla lennon hinta vaikuttaa lennon pähkinättömyyteen?

Siis miten tämä allerginen sankari ylipäätänsä tulee missään muissakaan julkisissa tiloissa tai kulkuneuvoissa toimeen? Ei kai tämä pähkinäallergia rajoitu vain ja ainoastaan lentämisen yhteyteen. Eli kyllä tuossa tapauksessa pitäisi olla lähtökohtaisesti ymmärrystä siihen, että matkustaminen tapahtuu muiden ihmisten seurassa jossa sattuu ja tapahtuu. Ja varsinkin budjettimatkailun yhteydessä halpalentoyhtiön tilauslennolla, jossa istutaan kuin tatit sillipurkissa.

Ainahan sitä voi matkustaa taksilla ja lentää yksityiskoneella, jos on pakko päästä pähkinöistä huolimatta paikasta A paikkaan B. Tai varautua matkaan omalla suojapuvulla ja happipullolla niinkuin tässä nimenomaisessa tapauksessa voisi olettaa olevan syytä.

Vierailija
428/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"emme voi taata ettei pähkinäjäämiä olisi, emme voi taata pähkinätöntä ympäristöä, "

Sen voi kuitenkin taata ettei myy niitä ja kuuluttaa allergiasta. Ei ole iso asia.

Vierailija
429/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.

Itse olen allerginen muille ihmisille ja varsinkin heidän tyhmyyksilleen. Varaanko lennon Finskiltä ja pyydän kauniisti lentoemäntää poistamaan muut ihmiset koneesta allergiaani vedoten. Huoh.

Siis miten tämä allerginen sankari ylipäätänsä tulee missään muissakaan julkisissa tiloissa tai kulkuneuvoissa toimeen? Ei kai tämä pähkinäallergia rajoitu vain ja ainoastaan lentämisen yhteyteen. Eli kyllä tuossa tapauksessa pitäisi olla lähtökohtaisesti ymmärrystä siihen, että matkustaminen tapahtuu muiden ihmisten seurassa jossa sattuu ja tapahtuu. Ja varsinkin budjettimatkailun yhteydessä halpalentoyhtiön tilauslennolla, jossa istutaan kuin tatit sillipurkissa.

Ainahan sitä voi matkustaa taksilla ja lentää yksityiskoneella, jos on pakko päästä pähkinöistä huolimatta paikasta A paikkaan B. Tai varautua matkaan omalla suojapuvulla ja happipullolla niinkuin tässä nimenomaisessa tapauksessa voisi olettaa olevan syytä.

Kun vieläkin siitä bussista on aika paljon helpompi päästä nopeasti hoitoon kuin 10km korkeudella liitävästä lentokoneesta.

Vierailija
430/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinäallergiaan auttaa kuulemma siedätyshoito. Kannattaisi varmaan allergikon kokeilla sitä ensin ja lähteä vasta sitten lentomatkustelemaan. Henkikin voi säästyä sen siedätyksen takia.

Siinäpä meillä on palstalääkäri. Toivottavasti et hanki ikinä lapsia.

Vierailija
431/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi tuttu, joka on hengenvaarallisen allerginen jollekin ruokaydistelmälle. On siis mennyt muutamia kertoja piipaa-autolla ensiapuun kun on tullut anafylaksia. Lääkäri oli pitkällisten kokeiden jälkeen todennut, että kyseessä on ilmeisesti joku niin satunnainen yhdistelmä, että sitä on mahdoton testeillä paikantaa, asiaan saattaa vaikuttaa joku edellisenä päivänä otettu lääkekin tms.

Mies siis voi käytännössä koska vaan saada anafylaksian. Kulkee aina epipen taskussa, siis ihan aina, koska olivat varoittaneet että tuossa tilanteessa voi ampiaisen pistokin olla kohtalokas. Siis  vaikka se ei näkynyt testeissä.

Epäilemättä kahdehtii pähkinäallergisia, jotka tietävät mitä vältellä ja voivat vielä kyykyttää muitakin.

Vierailija
432/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finnair on halpalentoyhtiö. Se, että on business luokka ei tee siitä yhtään parempaa.

Vierailija
433/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on, että on ihmisiä, joilla niin pahoja allergioita, että vain eläminen suodattimien takana steriilissä tilassa on vain turvallista. Mikään lentoyhtiö, jossa lennolla on mukana muita matkustajia ei voi taata heille turvallista lentoa. Siinä voi olla muutama matkustaja ympärillä, jotka ennen lennolle lähtöä ovat napostelleet 300 gramman pussin suolapähkinöitä pubissa kentällä ennen lennolle lähtöä ja pyyhkineet rasvaiset kätensä vaatteisiinsa. Ja tunkeneet loput puolen kilon pussista takkinsa taskuun.

Jos olet todella allerginen pähkinöille, niin otat ihan itse vastuun, jos lähdet reissuun, jossa lennetään.

Tuskin tuollaiset steriiliä tilaa tarvitsevat ylipäätään pyrkivät millekään lennolle. Jokainen vakavasti pähkinöillä allerginen varmasti ymmärtää sen, että minkään julkisen tilan täyttä pähkinättömyyttä ei voida taata. Allerginen ei kuitenkaan välttämättä voi tietää mahdollisen allergisen reaktion astetta. Joku on saattanut saada vain kerran lapsuudessa pahan anafylaktisen shokin pähkinöistä ja sen takia joutuu niitä edelleen välttelemään. Aika kohtuutonta kuitenkin jos yhden allergisen reaktion takia et koko loppuikänäsi voisi ikinä matkustaa. Muiden matkustajien kohdalla puhutaan kuitenkin vain muutamista tunneista, joiden aikana heidän tulisi pidättäytyä pähkinöiden syömisestä. Ei siitä että niitä eivät saisi enää koskaan tai jossain muussa tilanteessa syödä. Tällä pystytään pienentämään mahdollisuutta sille että tämä yksi henkilö saattaa saada vaarallisen allergisen reaktion. Lentokoneessa pyritään yleensä eliminoimaan kaikki mahdolliset riskit lennon aikana, joten siksi suurin osa lentoyhtiöistä näkee tuon kiellon riittävän olennaisena turvallisuustoimena jotta sen toteuttavat.

Vierailija
434/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vieläkin siitä bussista on aika paljon helpompi päästä nopeasti hoitoon kuin 10km korkeudella liitävästä lentokoneesta.

Aika harvassa ovat sairaalat bussireiteillä jotka voisivat olla vaihtoehto lentämiselle. Vai meinaatko että joku lentäisi vain yhden kaupungin sisäisiä bussilinjoja. Eli tämä väite ei pidä paikkaansa.

Vierailija
435/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinöiden geenimuuntelu USA:ssa on synnyttänyt pähkinäallergian.

Vierailija
436/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi demokratia oli hyvä järjestelmä, silloin ei pienet vähemmistöt pompotelleet suurta enemmistöä pikkusieluisten oikkujensa mukaan. Nyt pompottelevat vain siksi että voivat, täysin asiattomasti ja pikkusieluisen mielenlaatunsa sadistiseksi tyydyttämiseksi.

Kyllä se suuri enemmistö haluaa pitää myös sen pienen, vakavasti allergisen vähemmistön hengissä. Vähemmistö tässä on siis te öykkärit jotka haluatte pitää kiinni oikeudestanne syödä pähkinöitä vaikka se tappaisi jonkun.

Se on sen allergisen asia katsoa mitä syö eikä kieltää niitä kaikilta!!

Vierailija
437/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on, että on ihmisiä, joilla niin pahoja allergioita, että vain eläminen suodattimien takana steriilissä tilassa on vain turvallista. Mikään lentoyhtiö, jossa lennolla on mukana muita matkustajia ei voi taata heille turvallista lentoa. Siinä voi olla muutama matkustaja ympärillä, jotka ennen lennolle lähtöä ovat napostelleet 300 gramman pussin suolapähkinöitä pubissa kentällä ennen lennolle lähtöä ja pyyhkineet rasvaiset kätensä vaatteisiinsa. Ja tunkeneet loput puolen kilon pussista takkinsa taskuun.

Jos olet todella allerginen pähkinöille, niin otat ihan itse vastuun, jos lähdet reissuun, jossa lennetään.

Tuskin tuollaiset steriiliä tilaa tarvitsevat ylipäätään pyrkivät millekään lennolle. Jokainen vakavasti pähkinöillä allerginen varmasti ymmärtää sen, että minkään julkisen tilan täyttä pähkinättömyyttä ei voida taata. Allerginen ei kuitenkaan välttämättä voi tietää mahdollisen allergisen reaktion astetta. Joku on saattanut saada vain kerran lapsuudessa pahan anafylaktisen shokin pähkinöistä ja sen takia joutuu niitä edelleen välttelemään. Aika kohtuutonta kuitenkin jos yhden allergisen reaktion takia et koko loppuikänäsi voisi ikinä matkustaa. Muiden matkustajien kohdalla puhutaan kuitenkin vain muutamista tunneista, joiden aikana heidän tulisi pidättäytyä pähkinöiden syömisestä. Ei siitä että niitä eivät saisi enää koskaan tai jossain muussa tilanteessa syödä. Tällä pystytään pienentämään mahdollisuutta sille että tämä yksi henkilö saattaa saada vaarallisen allergisen reaktion. Lentokoneessa pyritään yleensä eliminoimaan kaikki mahdolliset riskit lennon aikana, joten siksi suurin osa lentoyhtiöistä näkee tuon kiellon riittävän olennaisena turvallisuustoimena jotta sen toteuttavat.

Pähkinävaivainen ottaa itse vastuun omasta elämästään ja hankkii pähkinättömän YKSITYSKONEEN.

Vierailija
438/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa ovat sairaalat bussireiteillä jotka voisivat olla vaihtoehto lentämiselle. Vai meinaatko että joku lentäisi vain yhden kaupungin sisäisiä bussilinjoja. Eli tämä väite ei pidä paikkaansa.

Mitäh? Kysymyshän oli että miten tämä allerginen sankari ylipäätänsä tulee missään muissakaan julkisissa tiloissa tai kulkuneuvoissa toimeen? Miten siihen liittyy se että pääseekö bussilla samaa reittiä kuin lentokoneella?

Vierailija
439/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään lentoyhtiö ei voi taata 100% pähkinävapaata lentoa. Matkustajilla voi olla pähkinöitä mukana, he eivät välttämättä ymmärrä kuulutuksia joissa näiden syöminen kielletään. Jokaisen matkustajan laukut ja taskut pitäisi tutkia ennen lentoa. Millä oikeuksilla?

No tähän on olemassa oikeus nimeltään turvatarkastus. En tiedä oletko huomannut, mutta näissä sinut ja laukkusi kyllä skannataan ja saatetaan tutkia muutenkin.

Vierailija
440/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pähkinävaivainen ottaa itse vastuun omasta elämästään ja hankkii pähkinättömän YKSITYSKONEEN.

Sen voi yhtä hyvin tehdä myös se pähkinävaivainen jolle on noin suuri ongelma olla pari tuntia ilman pähkinöitä.