Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Sitähän on nykyään kaikenlaisia sähköallergioita sun muita, niin pitääkö lentoyhtiöiden heillekin järjestää joku lentävä matto tms, noin niin kuin tasapuolisuuden nimissä?
Jos sun allergia vaatii jonkinlaisessa avaruuspuvussa matkustamisen, niin sitten se on sun tehtävä tulla sellaisissa varusteissa, jos itsellesi sopivaa vaihtoehtoa ei muuten ole tarjolla.
Sähköallergiset eivät saa hengenvaarallisia kohtauksia sähköaltistuksesta.
Lisäksi sähköallergian olemassaoloa ei ole onnistuttu edes todistamaan. Sähköallergiset oireilevat yleensä silloin, kun näkevät jotain, jossa luulevat olevan sähköä. Tutkimuksissa vakavasti sähköallergisiksi itseään väittävät eivät ole saaneet minkäänlaisia oireita, vaikka ovat oleskelleen huoneessa, jonka seinissä on sähköjohtoja, joihin on kytketty jännite. Mutta toisaalta he ovat saaneet oireita, jos tutkimushuoneen seinissä näkyy pistorasioita, vaikka niitä ei ole edes kytketty sähköverkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneisiin voitaisiin hyvin helposti tehdä muutama allergiapaikka junien tapaan. Ei edes maksa paljon.
Yksinkertainen ratkaisu ja te alapeukutatte?
Ei ole suinkaan kovin yksinkertaista tehdä lentokoneeseen muutamaa paikkaa, joissa on muusta koneesta erillinen ilmanvaihto. Aika paljon yksinkertaisempaa on pyytää että muut asiakkaat eivät söisi pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se mennyt villiksi tuokin allergisuudella ratsastus
Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
No, pitääkö tässä tapauksessa änkeytyä halpalentoyhtiön koneeseen?
Itse olen allerginen muille ihmisille ja varsinkin heidän tyhmyyksilleen. Varaanko lennon Finskiltä ja pyydän kauniisti lentoemäntää poistamaan muut ihmiset koneesta allergiaani vedoten. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.
No nyt meni lumihiutale kyllä ultrauniikiksi. Kaikkien uniikkien lumihiutaleiden ydin on tässä. Ymmärrän että kala allergiselle pelkkä tuoksu voi laukaista reaktion mutta että kuivat pähkinät.. Ehkä syödyt pähkinät purkautuvat kaasuna pieruissa? Minä suosittelisin jo yksityislentoja yksityiskoneella.
Mitä höpiset? Eivät ne pähkinät avaamattomassa pakkauksessa ole ongelma. Eivät välttämättä edes kokonaiset pähkinät avoimessa pussissa. Yleensä pähkinöistä tulee allergiselle ongelma vasta sitten, kun joku alkaa pureskella niitä. Silloin ilmaan leviää aika paljon allergeeneja.
Ettekö te ole koskaan huomanneet, että maapähkinöistä leviää syödessä ympäristöön todella voimakas ja tunnistettava haju? Yleensä sen haistaa, jos samassa huoneessa on joku, joka on syönyt maapähkinöitä hetkeä aikaisemmin. Vielä selvemmin hajun tuntee, jos joku syö pähkinöitä juuri samalla hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
No, pitääkö tässä tapauksessa änkeytyä halpalentoyhtiön koneeseen?
Itse olen allerginen muille ihmisille ja varsinkin heidän tyhmyyksilleen. Varaanko lennon Finskiltä ja pyydän kauniisti lentoemäntää poistamaan muut ihmiset koneesta allergiaani vedoten. Huoh.
Millä tavalla lennon hinta vaikuttaa lennon pähkinättömyyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos allergisuus on tosiaan tuota tasoa niin olisi syytä varata pähkinättömät lennot eikä tunkea halpalennolle ja vaatia kaikkia muita sopeutumaan.
Yksikään lentoyhtiö ei myy pähkinättömiä lentoja eikä ota vakavasti allergisia lennolle. Tulee kalliiksi allergiselle jos hänen vuokseen joudutaan tekemään välilasku.
Netti kertoo, että ainakin Easyjet on kieltänyt pähkinät lennoillaan, vaikka pähkinätöntä lentoa ei voidakaan taata. Aika moni muukin lentoyhtiö on poistanut pähkinät valikoimasta ja lupaa, että allergisen matkustajan ympärille voidaan muodostaa pähkinätön vyöhyke.
Jaaha, easyJetin omilla sivuilla kerrotaan ihan samaa kuin muidenkin lentoyhtiöiden: emme voi taata ettei pähkinäjäämiä olisi, emme voi taata pähkinätöntä ympäristöä, ota yhteyttä lääkäriisi ennen lentoa ja neuvottele hänen kanssaan lennon turvallisuudeta kohdallasi jne jne
Travelling with a nut or other allergyWe'll do all we can to help, but we cannot guarantee a nut or allergen-free environment on board our aircraft.
If you or somebody travelling with you suffers from a nut allergy, it is important that you let us know before your flight. You can do this during the booking process online by requesting Special Assistance and then selecting the “I have a nut allergy” statement.
This information will be added to your booking and Ground Crew and Cabin Crew will be aware of your nut allergy.
On the day of travel, you must also tell the cabin manager when boarding the flight. Our cabin crew will make an announcement to ask other customers not to eat any nut products for the duration of the flight. We will also stop the sale of any products containing nut traces on board. However, we cannot guarantee a nut or allergen-free environment.
If you have another allergen which requires an epinephrine (adrenaline) auto-injector, please ensure you carry your medication with you and inform the cabin crew on boarding.
Cabin crew are trained to recognise symptoms of anaphylaxis and administer treatment, but if you are travelling with family or friends, they will be expected to help you first. It is your responsibility to carry the appropriate medication to manage your condition.
Before travel, we recommend:
You contact your doctor to talk about your travel plans and the related risks. If he/she prescribes an epinephrine (adrenaline) auto-injector, it is your responsibility to make sure you always carry this medication, any other prescribed medication for your allergy and your written emergency plan, in your hand baggage
Your medication should be clearly labelled and should be easily accessible throughout the flight (at your feet or in the pocket in front of you)
You carry a prescription for the auto-injector and an emergency plan signed by your doctor to avoid problems when passing through airport security
You purchase travel insurance and ensure you are covered in case of anaphylaxis, or other severe allergic reactions. https://www.easyjet.com/en/help/boarding-and-flying/medicine-medical-co…
Niin. Eli lupaavat tehdä juuri sen mitä tämä allerginen henkilö oli pyytänyt: lopettaa pähkinöiden myynnin ja kuuluttaa siitä että lennolla on allergikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on sitten voi voi ja heidän pitää varmaan pukeutua johonkin steriiliin suojapukuun. Ei koko maailma voi kuitenkaan mukautua heidän tarpeisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolapähkinät ovat maapähkinäallergiselle ihan yhtä pahat, kuin muutkin pähkinät.
Osalle on, osalle ei. Osa ei voi syödä maapähkinöitä, mutta voivat syödä muita pähkinöitä, toisilla taasen toisinpäin. Jotkut eivät voi syödä mitään näistä, ja osa pystyy osaa syömään.
Minä en pysty syömään pähkinöitä kuten saksanpähkinä, hasselpähkinä, pekaanipähkinä tai cashew pähkinä, mutta pystyn syömään maapähkinöitä ja mantelia. Pistaasipähkinästä, macadamiapähkinästä ja parapähkinästä en tiedä, en ole uskaltanut kokeilla.
Saksanpähkinä on minulle pahin pähkinöistä.
Selvyyden vuoksi: suolapähkinät (joilla yleensä tarkoitetaan suolattuja maapähkinöitä) ovat maapähkinäallergiselle ongelma. Ja kuten sanot, muut pähkinät voivat olla ongelma tai sitten eivät.
Minulla on lievä maapähkinäallergia, mutta muut pähkinät eivät aiheuta mitään oireita. En saa oireita siitä, että joku syö samassa tilassa maapähkinöitä, vaikka huomaan kyllä sen kuvottavan hajun, joka niistä leviää ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.
No nyt meni lumihiutale kyllä ultrauniikiksi. Kaikkien uniikkien lumihiutaleiden ydin on tässä. Ymmärrän että kala allergiselle pelkkä tuoksu voi laukaista reaktion mutta että kuivat pähkinät.. Ehkä syödyt pähkinät purkautuvat kaasuna pieruissa? Minä suosittelisin jo yksityislentoja yksityiskoneella.
Mitä höpiset? Eivät ne pähkinät avaamattomassa pakkauksessa ole ongelma. Eivät välttämättä edes kokonaiset pähkinät avoimessa pussissa. Yleensä pähkinöistä tulee allergiselle ongelma vasta sitten, kun joku alkaa pureskella niitä. Silloin ilmaan leviää aika paljon allergeeneja.
Ettekö te ole koskaan huomanneet, että maapähkinöistä leviää syödessä ympäristöön todella voimakas ja tunnistettava haju? Yleensä sen haistaa, jos samassa huoneessa on joku, joka on syönyt maapähkinöitä hetkeä aikaisemmin. Vielä selvemmin hajun tuntee, jos joku syö pähkinöitä juuri samalla hetkellä.
Eikä leviä. Seuraa aikaasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokone ei ole mikään gourmetravintola. Ihan hyvin voisivat yhtiöt välttää sellaisia tarjoiltavia aineita, mitkä voivat aiheuttaa pahoja allergioita. En ymmärrä miksi niitä pitäisi muutaman tunnin lennolla väkisin tarjota, jos niistä voi olla hengenvaaraa muille. Jokainen selviää ilman niitä muutaman tunnin. Pähkinät, äyriäiset mm.
Ihan kaikki voi aiheuttaa pahan allergisen reaktion. Paljon helpompaa on että ihminen jolla on näin vakavia ongelmia matkustaa sellaisella tavalla missä voi kontrolloida ympäristöään itse, kuten esim. oma uutena ostettu auto (ei kannata ostaa käytettyä tai vuokrata, et voi tietää mitä edelliset omistajat tai asiakkaat ovat autossa kuljettaneet tai syöneet). Tai ehkä kaikkein paras vaihtoehto olisi ettei matkusta ollenkaan? Matkailijoita on jo ihan tarpeeksi, suorastaan liikaa, allergikko voi tehdä ekoteon.
Pahan allergisen reaktion voi aiheuttaa mikä tahansa ruoka-aine, jos allergikko sitä itse syö. Kala/äyriäiset ja pähkinät ovat kuitenkin ainoat, jotka yleisesti aiheuttavat tällaista reaktiota pelkän hengityksen kautta.
Ei voi olla näin vaikea ymmärtää?
Mihin edes perustuu tällainen väite? Ymmärrätkö allergioista edes vähäisimpiä perusteita? Ihan kaikki mille voi olla allerginen (lähes kaikki siten kuin ihmiset asioita ajattelee) voi aiheuttaa pahan allergisen reaktion myös hengitettynä, myös pienissä määrissä.
Varmastikin voivat, mutta käytännössä vain kala ja pähkinät aiheuttavat tuollaisia reaktioita niin usein, että sillä on merkitystä.
No just sillä lennolla voi myydä jotain muuta pureskeltevaa kuin pähkinät. Koska ihme jo se jos ne pähkinät on se tärkein asia lentokoneessa.
Tämän vuoksi demokratia oli hyvä järjestelmä, silloin ei pienet vähemmistöt pompotelleet suurta enemmistöä pikkusieluisten oikkujensa mukaan. Nyt pompottelevat vain siksi että voivat, täysin asiattomasti ja pikkusieluisen mielenlaatunsa sadistiseksi tyydyttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on sitten voi voi ja heidän pitää varmaan pukeutua johonkin steriiliin suojapukuun. Ei koko maailma voi kuitenkaan mukautua heidän tarpeisiinsa.
Melko iso lentokone jos sille yhdelle lennolle mahtuu koko maailma.
Minä en syö pähkinöitä, koska en pidä niistä, enkä lennäkkään, koska en tykkää siitäkään.
Mutta ihmettelen näitä hengenvaarallisesti allergisia: jos TIETÄÄ, että allergiakohtaus voi viedä hengen ja tietää joutuvansa suljettuun tilaan missä on toisten hyväntahtoisuuden ja ymmärryskyvyn armoilla, miksei ne osta sellaista moottoroitua hengityssuojainta/kaasunaamaria? Tiedän, että jotkut monikemikaaliyliherkät kykenevät sellaisen kanssa matkustamaan, muuten eivät kykenisi. Sitä en tiedä, miten ne sietävät sen laitteen kemikaalit, mutta sehän ei ole pähkinäallergikolle mikään ongelma, pelkästään pähkinä.
Jos henkeni olisi kiinni siitä, että en altistu asialle X, totta vieköön huolehtisin ihan itse siitä, että en altistu. En vaatisi muita tekemään yhtään mitään. Osittain siksi, että vaatimuksilla saadaan vaan muut suhtautumaan kielteisesti omaan erityisryhmään, mutta enimmäkseen siksi, että ihmisiin ei kerta kaikkiaan voi luottaa terveysasioissa. Itselläni ei ole mitään keliakiaa pahempaa, ja taivas tietää miten monta kertaa minulle on suomalaisessa ravintolassa tuotu jäätelöannos, jossa törröttää tavallinen vohveli, kun olen gluteenitonta tilannut. Tms. Jos vaivani voisi viedä henkeni, en TODELLAKAAN jättäytyisi muiden ihmisten ymmärryksen ja hyväntahtoisuuden varaan. Vaikka jälkimmäistä riittäisikin, edellinen on kovin usein puutteellinen.
Minulla on aika usein etukäteen ostettuna jotain snäksiä lentokoneeseen, ihan jo siitä syystä että niillä on rajallisesti myynnissä syötäviä ja aina voi tulla jotain pitkiäkkn viivytyksiä. Aika usein ne snäksini ovat just pähkinöitä, tai ainakin sisältää pähkinää. En ehkä ole ainut. Joten ei tuo myytävien pähkinöiden ostaminen asiaa ratkaise.
Eikä sillä että minun on pakko saada pähkinäni, ne ovat vaan helppoja syödä ja pitää mrlko hyvin nälkää. Jos koneessa kuulutettaisiin että älkää syökö pähkinöitä tällä lennolla, tottakai tottelisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi demokratia oli hyvä järjestelmä, silloin ei pienet vähemmistöt pompotelleet suurta enemmistöä pikkusieluisten oikkujensa mukaan. Nyt pompottelevat vain siksi että voivat, täysin asiattomasti ja pikkusieluisen mielenlaatunsa sadistiseksi tyydyttämiseksi.
Kyllä se suuri enemmistö haluaa pitää myös sen pienen, vakavasti allergisen vähemmistön hengissä. Vähemmistö tässä on siis te öykkärit jotka haluatte pitää kiinni oikeudestanne syödä pähkinöitä vaikka se tappaisi jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö pähkinöitä, koska en pidä niistä, enkä lennäkkään, koska en tykkää siitäkään.
Mutta ihmettelen näitä hengenvaarallisesti allergisia: jos TIETÄÄ, että allergiakohtaus voi viedä hengen ja tietää joutuvansa suljettuun tilaan missä on toisten hyväntahtoisuuden ja ymmärryskyvyn armoilla, miksei ne osta sellaista moottoroitua hengityssuojainta/kaasunaamaria? Tiedän, että jotkut monikemikaaliyliherkät kykenevät sellaisen kanssa matkustamaan, muuten eivät kykenisi. Sitä en tiedä, miten ne sietävät sen laitteen kemikaalit, mutta sehän ei ole pähkinäallergikolle mikään ongelma, pelkästään pähkinä.
Jos henkeni olisi kiinni siitä, että en altistu asialle X, totta vieköön huolehtisin ihan itse siitä, että en altistu. En vaatisi muita tekemään yhtään mitään. Osittain siksi, että vaatimuksilla saadaan vaan muut suhtautumaan kielteisesti omaan erityisryhmään, mutta enimmäkseen siksi, että ihmisiin ei kerta kaikkiaan voi luottaa terveysasioissa. Itselläni ei ole mitään keliakiaa pahempaa, ja taivas tietää miten monta kertaa minulle on suomalaisessa ravintolassa tuotu jäätelöannos, jossa törröttää tavallinen vohveli, kun olen gluteenitonta tilannut. Tms. Jos vaivani voisi viedä henkeni, en TODELLAKAAN jättäytyisi muiden ihmisten ymmärryksen ja hyväntahtoisuuden varaan. Vaikka jälkimmäistä riittäisikin, edellinen on kovin usein puutteellinen.
Lihavoimani kohta tuhannen kertaa. Itselläni on vain vähäisempiä vaivoja, mutta olen huomannut että on noin tsiljoona kertaa helpompaa ihan vaan huomioida itse itsensä, kuin odottaa että ihmiset ymmärtäisivät ja osaisivat toimia toivotulla tavalla. Hyvää tahtoa ei juurikaan puutu, mutta ymmärrystä tosiaan kyllä. Keliaakikolle leivotaan herkkuja, mutta korppujauhotetaan vuoka tavallisella korppujauholla -ja siihen leiposprojektiin on ryhdytty, vaikka olisin sanonut että tuon omat syötävät, ei tarvitse varata mitään. Sitten on kiusallinen tilanne puolin ja toisin. Maitoproteiinin ja laktoosin eroa ei ymmärretä jne.
On niin hiton hankalaa aina neuvoa, kysyä ja varmistaa. Se on alentavaa molemmille osapuolille; itse joutuu koko ajan alleviivaamaan sitä, että on sairas, ja pahinta on, että senkin jälkeen kun olet selittänyt kaiken ihmiselle niin yksinkertaisesti, että pelkäät sen loukkaantuvan kun selvästi pidät sitä heikkolahjaisena, se ei ole sitten kumminkaan ymmärtänyt.
Joten todellakin outoa, että hengenvaarallisesti allergiset laskisivat henkensä sen varaan, että pähkinätön lentokone on oikeasti pähkinätön...
Kai tuollaisen kaasunaamarin saa lentokoneeseen viedä, ainakin lääkärintodistuksella?
Totuus on, että on ihmisiä, joilla niin pahoja allergioita, että vain eläminen suodattimien takana steriilissä tilassa on vain turvallista. Mikään lentoyhtiö, jossa lennolla on mukana muita matkustajia ei voi taata heille turvallista lentoa. Siinä voi olla muutama matkustaja ympärillä, jotka ennen lennolle lähtöä ovat napostelleet 300 gramman pussin suolapähkinöitä pubissa kentällä ennen lennolle lähtöä ja pyyhkineet rasvaiset kätensä vaatteisiinsa. Ja tunkeneet loput puolen kilon pussista takkinsa taskuun.
Jos olet todella allerginen pähkinöille, niin otat ihan itse vastuun, jos lähdet reissuun, jossa lennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.
Turhaan vttuilet. Ystäväni mies kuoli keväällä anafylaktiseen sokkiin. Oli juurikin pähkinäallergia. Oli jopa ottanut Epi- penin. Elvytettiin , vietiin sairaalaan , jossa elvytettiin uudelleen, oli teholla Ecmo- hoidossa ja kuoli siitä huolimatta.
Oletko tietoinen että ihmisiä nyt vaan kuolee koko ajan kuka mihinkin?
Jaaha, easyJetin omilla sivuilla kerrotaan ihan samaa kuin muidenkin lentoyhtiöiden: emme voi taata ettei pähkinäjäämiä olisi, emme voi taata pähkinätöntä ympäristöä, ota yhteyttä lääkäriisi ennen lentoa ja neuvottele hänen kanssaan lennon turvallisuudeta kohdallasi jne jne
Travelling with a nut or other allergy
We'll do all we can to help, but we cannot guarantee a nut or allergen-free environment on board our aircraft.
If you or somebody travelling with you suffers from a nut allergy, it is important that you let us know before your flight. You can do this during the booking process online by requesting Special Assistance and then selecting the “I have a nut allergy” statement.
This information will be added to your booking and Ground Crew and Cabin Crew will be aware of your nut allergy.
On the day of travel, you must also tell the cabin manager when boarding the flight. Our cabin crew will make an announcement to ask other customers not to eat any nut products for the duration of the flight. We will also stop the sale of any products containing nut traces on board. However, we cannot guarantee a nut or allergen-free environment.
If you have another allergen which requires an epinephrine (adrenaline) auto-injector, please ensure you carry your medication with you and inform the cabin crew on boarding.
Cabin crew are trained to recognise symptoms of anaphylaxis and administer treatment, but if you are travelling with family or friends, they will be expected to help you first. It is your responsibility to carry the appropriate medication to manage your condition.
Before travel, we recommend:
You contact your doctor to talk about your travel plans and the related risks. If he/she prescribes an epinephrine (adrenaline) auto-injector, it is your responsibility to make sure you always carry this medication, any other prescribed medication for your allergy and your written emergency plan, in your hand baggage
Your medication should be clearly labelled and should be easily accessible throughout the flight (at your feet or in the pocket in front of you)
You carry a prescription for the auto-injector and an emergency plan signed by your doctor to avoid problems when passing through airport security
You purchase travel insurance and ensure you are covered in case of anaphylaxis, or other severe allergic reactions. https://www.easyjet.com/en/help/boarding-and-flying/medicine-medical-co…