Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Vertauksesi ontuu. Mutta mielestäni on ihan hyvä,että nykyisin esim.ohjelmiin tms.lisätään teksti (voi sisältää välkkyviä valoja tms.)
Toinen on matka kohteesta a-b. Toinen on tapahtuma. Tapahtumissa on usein pääasiassa se esitys. Ei tarjolla olevat snäksit.
Lentoiluun ei mitenkään erityisesti kuulu pähkinät. Tai oleellisena osana. Vaan se matka.
Vertaukseni ontuu mutta niin ontuvat myös vastaukset. Konserttiinkaan ei minimalistisesti tarkasteltuna kuulu vilkkuvat valot vaan musiikki. Jos ilmoituksella siitä että tilaisuudessa on välkkyviä valoja siirretään vastuu osallistujalle niin miksei sama päde lennoilla? Suuressa osassa valmisruokia on varmuuden vuoksi ilmoitus siitä että tuote saattaa sisältää jämiä pähkinöistä.
Rajojen vetäminen ei ole triviaalia eikä vakava allergia (kuten ei epilepsiakaan vaikka kohtaukseenkin voi kuolla) ole (mielestäni) automaattisesti sellainen tilanne jossa voi vaatia muutoksia esim. lentoyhtiöiden prosesseihin. Menen tässä palstaa vastavirtaan. Itselleni ei ole ongelma olla syömättä pähkinöitä mutta kyse on abstraktimmasta asiasta koskien ihmisten vastuita ja velvollisuuksia.
Nyt kuitenkin poistun töihin. Mukavaa päivää keskustelijoille.
Tässä tapauksessahan matkustaja otti vastuun itselleen ja hoisi tilanteen ostamalla kaikki pähkinät itselleen. Eli ei mitään ongelmaa, kunhan nyt vaan lainaamani viestin kirjoittanut lumihiutale, joka ei ollut edes lennolla, mukana halusi pahoittaa mielensä.
Sen jälkeen matkustaja mesoaa lehdissä ja vaatii korvaamaan omat ostoksensa, joten se vastuun ottaminen on vähän niin ja näin.
Ostiko hän myös muiden matkustajien eväinä olleet pähkinät?
Niin pitkää lentoa ei olekaan, etten pärjäisi pähkinöittä lennolla. Vaikka syön niitä päivittäin. Kallista on tehdä välilasku sairastapauksen vuoksi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Pysy pois!
Muuten: Esimerkiksi merimelontakursseille ei oteta epileptikoita. Jos satut saamaan kohtauksen kajakissa, niin kukaan ei mahda mitään!
Siis iha kauheeta rasismia, vai kuinka?
Minulla(kin) on epilepsia (olen siis eri henkilö kuin tuo lainaamasi). Olen täysin hyväksynyt, etten voi harrastaa esimerkiksi kiipeilyä. Konserteissa pärjään, kun katson pahimman valoshow'n aikana muualle.
Melonta, kiipeily ja konsertit ovat kuitenkin hauskaa ajanvietettä tai jopa luksusta, jota ilman meistä kaikki voivat elää. Lentämällä matkustaminen voi kuitenkin joissakin tilanteissa olla käytännössä välttämätöntä. Kuinka moni meistä jättäisi kovin mielellään vaikkapa sukulaisen hautajaiset väliin, koska joku muu ei voinut elää muutamaa tuntia ilman pähkinöitä?
En minäkään epileptikkona vaadi, että konserttien valot pitää sammuttaa tai ettei kukaan muu saa harrastaa sukellusta, kun minäkään en saa. Kyllä kuitenkin minäkin saattaisin älähtää, jos strobovalot tulisivat esimerkiksi ruokakauppoihin tai busseihin ja alkaisivat sitä kauttaa rajoittaa ihan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se mennyt villiksi tuokin allergisuudella ratsastus
Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät
Tietyissä vakavissa allergioissa se ei ole noin yksinkertaista. Esimerkiksi kala- ja pähkinäallergiat saattavat olla niin voimakkaita, että jo samassa tilassa oleskelu voi aiheuttaa vakavan reaktion, jos altistus jatkuu hetkeä pitempään.
Maan pinnalla allerginen voi yksinkertaisesti poistua paikalta ja se saattaa riittää estämään kohtauksen synnyn. Yleensä myös apua on nopeasti saatavilla. Lentokoneessa esimerkiksi pähkinöitä pureskellessa ilmaan leviäviä pähkinähiukkasia ei voi paeta.
Onneksi vakavasti allergisia ihmisiä on hyvin vähän. Siksi lentokoneissakin voidaan yleensä myydä pähkinöitä turvallisesti. Jos koneeseen tulee vakavasti allerginen matkustaja, helpoin ratkaisu on olla myymättä pähkinöitä ja kieltää muita matkustajia syömästä pähkinöitä. Ei välttämättä riitä, että lähellä istuville kerrotaan allergiasta, koska allergeenit voivat kulkeutua koneen ilmanvaihdon mukana kaikkialle koneeseen. Pahimmassa tapauksessa joku lähimatkustajista on änkyrä, joka aivan tahallaan alkaa mussuttaa pähkinöitä välittämättä siitä, että hän vaarantaa toisen matkustajan hengen.
Yksittäiselle lennolle annettu täysi pähkinäkielto on myös muiden matkustajien etu, sillä vakava allerginen reaktio lennon aikana voi hyvinkin johtaa hätälaskuun lähimmälle lentokentälle, jotta sairastunut matkustaja saadaan hoitoon (jos hän on vielä hengissä). Tuskinpa muut matkustajat ilahtuvat siitä, että heidän matkansa viivästyy vain siksi, että lentoyhtiö ei kieltänyt pähkinöiden syöntiä tai joku matkustajista ei hyväksy kieltoa ja mussuttaa pähkinöitä tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.
Mutta silti jokaisella kanssamatkustajalla olisi saattanut olla omia pähkinöitä mukana
Uskon, että tällaisten tapausten myötä lentoyhtiöt tulevat entisestään kiristämään sääntöjä. Yksikään lentoyhtiö ei halua julkisuutta, jossa joku vakavasti allerginen on tullut lennolle mukaan ilman lääkärin lupaa ja saa anafylaktisen shokin. Yksikään lentoyhtiö ei halua, että muuta matkustajat joutuvat näkemään tällaisen surullisen tapahtuman ja traumatisoitumaan sen vuoksi. Yksikään lentoyhtiö ei myöskään pidä ajatuksesta periä välilennon kustannuksia kuolinpesältä.
Tähän asti on ollut sairaan itsensä vastuulla käydä lääkärin kanssa keskustelemassa lentokunnostaan, onko sitä lentokuntoa vai eikö ole. Ja kun tämä ei ole kuitenkaan toteutunut, lentoyhtiöille ei jää muuta mahdollisuutta kuin lisätä sääntöihinsä pykälä, jossa selkeäsanaisesti kerrotaan lentokoneessa olevat mahdollisuudet auttaa vakavissa tilanteissa ja eri vaihtoehdot vakaviin tilanteisiin: vakavasti pähkinä- tai kala-allerginen, raskauden eteneminen pitkälle, tietyt sydän- ja keuhkosairaudet jne ja ostamalla lipun sitoudut näihin asioihin tai sakko tapauksen sattuessa on välilaskun aiheuttamien kustannusten lisäksi suuri.
On kamala ajatus, että joku vakavasti sairas tulee lennolle ilman lääkärin antamaa lupaa ja menehtyy matkustajien silmien edessä. Mukana on lapsiakin. Millaisen trauman nämä saavatkaan!
Lentoyhtiöiden säännöissä ei lue turhaan se, että vakavasti sairaiden on saatava lupa lääkäriltä lentokyvystään. Lentoyhtiöt ovat vastuussa kaikista matkustajistaan ja heidän hyvinvoinnistaan eikä kenenkään hyvinvointia lisää luvatta sairaana lennolle tullut matkustaja, joka menehtyy pienten lasten edessä. Ihan kamalan itsekästä!
Perheemme matkustaessa tarkistan aina Finnairilta, että onko lennolle ilmoittautunut sairaita ja onhan heiltä pyydetty lääkärin lupa lentokunnosta. Olemme kerran joutuneet koneessa todistamaan matkustajan kohtausta ja se oli todella traumaattista muille matkustajille. Jälkipuinnissa selvisi, että matkustaja oli tullut mukaan vaikka oli vakavasti sairas. Hän aiheutti sairaudellaan haittaa ennen kaikkea itselleen mutta myös erityisesti mukana olleille lapsille ja nuorille, sekä myös aikuisille. Kuinka itsekkäitä ihmiset voivat olla kun eivät halua ottaa yhtään vastuuta omasta tilastaan?
Keksitpä kivan jutun, luuletko että lentoyhtiö edes saisi kertoa muiden matkustajien terveydentilasta mitään? Kyllä ne ovat ihan yksityisiä asioita jotka eivät kuulu muille matkustajille.
Kysythän lentoyhtiöltä myös että onhan liikuntarajoitteisilla matkustajilla vaipat mukana että jos ei ehdi/pääse WC:hen ajoissa yms.
Olen myös ollut useita kertoja lentokoneessa kun joku on saanut sairaskohtauksen enkä ole vielä traumatisoitunut.Sanoinko lentoyhtiön kertovan minulle toisten tietoja? En. Kirjoitin, että "tarkistan aina Finnairilta, että onko lennolle ilmoittautunut sairaita ja onhan heiltä pyydetty lääkärin lupa lentokunnosta".
Väännän vielä rautalangasta: Tarkistan eli kysyn, että olettehan huolehtineet jos lennolla on mukana vakavasti sairaita matkustajia, heidän lentolupansa?
Suosittelen jokaista muistuttamaan lentoyhtiöitä tästä pykälästä ja sen toteutumisesta, jotta lennoille ei tule mukaan vakavasti sairaita, joiden takia sekä oma ja muidenkin matkustajien hyvinvointi vaarantuu. On myös elämän säästävä teko vakavasti sairasta kohtaan, että muistuttaa lentoyhtiötä vakavasti sairaiden lentokyvyn tarkastamisesta. Näin kukaan, jolle lentäminen tai läsnäolo koneessa, voi käydä hengenvaaralliseksi ei aseta itseään sille alttiiksi. Voit näin pelastaa monen vakavasti sairaan hengen!
Voi taivas, ei ihmekään jos Finskin asiakaspalveluun on ruuhkaa.
Miten tämä turvallisuusasia liittyy lipputilauksia hoitavaan asiakaspalveluun?
Ai onko Finnairilla joku oma asiakaspalvelunumero muiden asiakkaiden terveydentilaa koskeville kyselyille?
Vierailija kirjoitti:
Niin pitkää lentoa ei olekaan, etten pärjäisi pähkinöittä lennolla. Vaikka syön niitä päivittäin. Kallista on tehdä välilasku sairastapauksen vuoksi,
Maksumieheksi joutuu se allerginen. Toivottavasti hänellä on lääkäriltä saatu matkustuslupa ja sitä myöten MEDIF-menettelyn tuomaa vakuutuksen suojaa välilaskun kallista hintaa varten.
Sääliksi vaan käy muita matkustajia, jotka joutuvat katsomaan kamalaa sairaskohtausta sen takia, että erittäin allerginen on altistanut itsensä väkisin. Toivotaan ettei mukana ainakaan ole lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori blondi hämmästyi kun hänen takiaan matkustamon ruokailua ei yhtäkkiä alettukaan rajoittaa.
https://www.insider.com/passenger-nut-allergy-bought-all-48-packs-peanu…
Siis tämäkin on lentänyt pöiväksi Lontoosta Dusseldorfiin "työmatkalle".
Minä en oikeesti ymmärrä, kun kuitenkin on netti keksitty sitä varten että semmoiset työt mitä tämäkin kaiketi tekee, voi hyvin hoitaa verkossa, mutta ei, kyllä pitää lennellä sinne tänne päivittäin. Vai onko tämä joku puuseppä, että pitää päästä muka paikan päälle.
Tässä touhussa ja lentelyssä ei oikeasti ole enää tolkun häivää, lennellään kuin matkusteltaisi linja-autolla, ihan kuin lentäminen olisi joku perusoikeus.
Miettikää nyt oikeesti kun päivittäin maailmassa lentelee miljoonia ihmisiä yhtä typerällä syyllä, asian takia jonka voivat hoitaa netissä.
Miksi netti edes keksittiin, jos jonkun paperin näkemisen vuoksi esim. pitää lentää ulkomaille, tai kokouksen.
Hohhoijaa.
Päälle turismi, joka tuhoaa loputkin luonnosta, ilman lisäksi.Kommenttisi ei mitenkään liittynyt asiaan, mutta lentoliikenteen osuus on vähän yli 2% kaikesta ilmastoa tuhoavasta.
Miten on, ethän käytä tietokonetta, lataile elokuvia, pelaile tietokonepelejä jne? Datacenterit ne nimittäin vasta saastuttavatkin!Aika ontto vertaus verrata töysin turhaa lentämistä tietokoneisiin, kun elämme digiyhteiskunnassa jossa jopa laskun maksaminen on jo tehty mahdottomaksi ilman nettiä.
Sen ilmaston tuhoamisen voi aloittaa turhista asioista, sellainen on lentokone. Ja täällä faktaa siitä kuinka paljon se vaikuttaa.
https://yle.fi/a/3-10595412Koronavuosina kun lentoliikenne huomattavasti väheni, saatiin taas nauttia kunnon talvista. Ei sitä ole kai tutkittu, mutta olen varma että asioilla on yhteys, kerosiini kun kuumentaa niin vtusti ilmatilaa, että sillä on isotkin vaikutukset ja nopeasti, onko ilmatila sitä täynnä vai ei.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Pähkinät lentokoneessa, vaikuttaa Leah Williamsiin. Tai no, vaikuttaa tämä juttu nyt meihinkin, itse haluaisin nyt ostaa pähkinöitä kun alkoi tehdä niitä mieli. Perhosvaikutus...
Netin käyttö aiheuttaa enemmän c02 päästöjä kuin lentäminen, oletko ajatellut lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä vakavissa allergioissa se ei ole noin yksinkertaista. Esimerkiksi kala- ja pähkinäallergiat saattavat olla niin voimakkaita, että jo samassa tilassa oleskelu voi aiheuttaa vakavan reaktion, jos altistus jatkuu hetkeä pitempään.
Maan pinnalla allerginen voi yksinkertaisesti poistua paikalta ja se saattaa riittää estämään kohtauksen synnyn. Yleensä myös apua on nopeasti saatavilla. Lentokoneessa esimerkiksi pähkinöitä pureskellessa ilmaan leviäviä pähkinähiukkasia ei voi paeta.
Onneksi vakavasti allergisia ihmisiä on hyvin vähän. Siksi lentokoneissakin voidaan yleensä myydä pähkinöitä turvallisesti. Jos koneeseen tulee vakavasti allerginen matkustaja, helpoin ratkaisu on olla myymättä pähkinöitä ja kieltää muita matkustajia syömästä pähkinöitä. Ei välttämättä riitä, että lähellä istuville kerrotaan allergiasta, koska allergeenit voivat kulkeutua koneen ilmanvaihdon mukana kaikkialle koneeseen. Pahimmassa tapauksessa joku lähimatkustajista on änkyrä, joka aivan tahallaan alkaa mussuttaa pähkinöitä välittämättä siitä, että hän vaarantaa toisen matkustajan hengen.
Yksittäiselle lennolle annettu täysi pähkinäkielto on myös muiden matkustajien etu, sillä vakava allerginen reaktio lennon aikana voi hyvinkin johtaa hätälaskuun lähimmälle lentokentälle, jotta sairastunut matkustaja saadaan hoitoon (jos hän on vielä hengissä). Tuskinpa muut matkustajat ilahtuvat siitä, että heidän matkansa viivästyy vain siksi, että lentoyhtiö ei kieltänyt pähkinöiden syöntiä tai joku matkustajista ei hyväksy kieltoa ja mussuttaa pähkinöitä tahallaan.
Vakavasti allerginenhan ei voi tulla lennolle neuvottelematta ensin lääkärin kanssa. Jos hän ei saa lääkäriltä lupaa matkustamiseen lentokoneella lääkärin pitäessä tätä liian riskialttiina allergia huomioiden ja matkustaa silti, on mahdolliset välilaskut kustannuksineen hänen vastuullaan. Lisäksi muut matkustajat voivat haastaa oikeuteen noin vastuttoman matkustajan ja vaatia korvausta kuka mistäkin (menetystä ajasta, työstä, opiskelupaikan vastaanottamisesta, henkisestä kärsimyksestä, piittaamattomuudesta jne). Yhdysvalloissa varsinkin tämä voi tulla todella kalliiksi allergiselle.
Hittoox se sen napaa kaivelee jos muut vetää pähkinöitä, eihän niitä sille kukaan väkisin ole syöttämässä. Kyllä on vain narsisteilla pokkaa.
Lentokoneisiin voitaisiin hyvin helposti tehdä muutama allergiapaikka junien tapaan. Ei edes maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti allerginenhan ei voi tulla lennolle neuvottelematta ensin lääkärin kanssa. Jos hän ei saa lääkäriltä lupaa matkustamiseen lentokoneella lääkärin pitäessä tätä liian riskialttiina allergia huomioiden ja matkustaa silti, on mahdolliset välilaskut kustannuksineen hänen vastuullaan. Lisäksi muut matkustajat voivat haastaa oikeuteen noin vastuttoman matkustajan ja vaatia korvausta kuka mistäkin (menetystä ajasta, työstä, opiskelupaikan vastaanottamisesta, henkisestä kärsimyksestä, piittaamattomuudesta jne). Yhdysvalloissa varsinkin tämä voi tulla todella kalliiksi allergiselle.
Nyt sulla lähti lapasesta, etkö ymmärrä hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla henki kyseessä. Ei tarvitse laittaa suuhun, riittää että joku aukaisee lähistöllä pussin
Vierailija kirjoitti:
Usein ne mitä lentokoneessa kaupataan on maapähkinä, eikä se ole siis oikeasti pähkinä. Vaan maapähkinä on oikeasti palkokasvi. Eli ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Duodecim maapähkinäallergiasta: "Oireet ovat tyypillisiä ruoka-allergian oireita (suun ja huulien kutina, nielun turvotus, vatsakipu ja ripuli, nokkosihottuma, angioödeema, atooppisen ihottuman pahentuminen ja anafylaktinen reaktio)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla henki kyseessä. Ei tarvitse laittaa suuhun, riittää että joku aukaisee lähistöllä pussin
Luuletko monenkin lentoyhtiön haluavan ottaa matkustamoon vakavasti allergisia?
Tähän voit laittaa linkit niiden lentoyhtiöiden sivuille, joilla haluan tähän ilmoittavat:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteen ollessa kertomasi niin silloin pysytään poissa noista tilanteista. Piste. Homma on asianomaisen vastuulla, ei muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raskaana oleva nainen tulee lennolle ja hän saa lennon aikana keskenmenon, pitää hänen maksaa korvaukset kaikille muille matkustajille ja mahdolliset välilaskukulut. Lentokentällä pitää tehdä kaikille naisille raskaustestit ja vain negatiivisella testituloksella pääsee koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneisiin voitaisiin hyvin helposti tehdä muutama allergiapaikka junien tapaan. Ei edes maksa paljon.
Yksinkertainen ratkaisu ja te alapeukutatte?
Vierailija kirjoitti:
Yksikään lentoyhtiö eikä kauppa, koulu, sairaala tai mikään muukaan pysty takaamaan ettei paikassa olisi jäämiä pähkinöistä. Sairaaloissa on eristyt huoneet niille, jotka niitä tarvitsevat. Lentokone ei ole sairaala. Kenenkään ei ole pakko mennä lentokoneeseen, on valittava matkustustapa oman vointinsa mukaan. Niin normaalit ihmiset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko monenkin lentoyhtiön haluavan ottaa matkustamoon vakavasti allergisia?
Tähän voit laittaa linkit niiden lentoyhtiöiden sivuille, joilla haluan tähän ilmoittavat:
Myynti voidaan lopettaa, se olisi vielä kohtuullista. Muista riskeistä vastaa matkustaja.
Kannattaisi kutsua nopeasti sähkömies kotiin tarkistamaan kodin sähköt. Kuulostaa siltä, että siellä kodin sähköverkon maadotuksessa isoja ongelmia!!!