Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.
Turhaan vttuilet. Ystäväni mies kuoli keväällä anafylaktiseen sokkiin. Oli juurikin pähkinäallergia. Oli jopa ottanut Epi- penin. Elvytettiin , vietiin sairaalaan , jossa elvytettiin uudelleen, oli teholla Ecmo- hoidossa ja kuoli siitä huolimatta.
Ja oli vielä nuori, perusterveydenhuollon mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Vertauksesi ontuu. Mutta mielestäni on ihan hyvä,että nykyisin esim.ohjelmiin tms.lisätään teksti (voi sisältää välkkyviä valoja tms.)
Toinen on matka kohteesta a-b. Toinen on tapahtuma. Tapahtumissa on usein pääasiassa se esitys. Ei tarjolla olevat snäksit.
Lentoiluun ei mitenkään erityisesti kuulu pähkinät. Tai oleellisena osana. Vaan se matka.
Suolapähkinät ovat maapähkinäallergiselle ihan yhtä pahat, kuin muutkin pähkinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa se olisi henkilökunnan ja muiden lennolla olevien mielestäkään kovin mukava juttu, jos sitten pitäisi tehdö välilasku jonnekin sairaankuljetuksen takia. Eikä välttämättä lisäksi lomatunnelmaa katsella vierestä, kun joku tukehtuu anafylaktiseen reaktioon.
Kyllä hengenvaarallisen allergian huomioiminen menee sen edelle, että pitäisi saada syödä juuri pähkinöitä sen muutaman tunnin aikana, jonka lento kestää. Mielestäni lentoyhtiön tulisi ilman muuta huomioida tällainen asia. Pieni juttu lentoyhtiölle (monellako eurolla niitä pähkinöitä tosiaan olisi sen lennon aikana myyty, jos kaikki pussit sai alle 170 eurolla?), mutta elintärkeä pähkinäallergikolle.
Todella ahdistava ajatuskin, etteivät kanssaihmiset ole valmiita näkemään edes pienintä mahdollista vaivaa (pidättäytymään pähkinöistä muutamaa tuntia), jotta jokainen koneessa olija voi matkustaa turvallisesti. Itsekkyydellä ei ole rajaa,
Jos ne muiden syömät pähkinät on niin kriittisiä tälle henkilölle, miksi hän ei ottanut asioista selvää ja käynyt tätä keskustelua lentoyhtiön kanssa jo ennen lentoa? Ei voi olla totaalinen yllätys, jos lennolla on myynnissä pähkinöitä niitä haluaville. Parhaassa tapauksessa yhtiö olisi voinut vaihtaa ne sipseihin tai suolapähkinöihin, jotka eivät kai ole varsinaisia pähkinöitä.
Kyllä, täydellisessä maailmassa varmasti näin. Nyt, kun asia oli jäänyt tekemättä, tehtävissä oli selvästi vain pyyntö henkilökunnalle. En kerta kaikkiaan edelleenkään ymmärrä, ettei näin pieneen asiaan ole voitu suostua, sillä ihmisen henki ja lennon keskeytymättömyys ovat kuitenkin aina satunnaisten kanssaihmisten pähkinämielitekoja painavampia asioita vaakakupissa.
Pitäisi varmaan ruokakaupoistakin kieltää kaikki pähkinät ja myydä niitä vaan omissa putiikeissa.
Vierailija kirjoitti:
Suolapähkinät ovat maapähkinäallergiselle ihan yhtä pahat, kuin muutkin pähkinät.
Eikö suolapähkinät ole juuri maapähkinöitä? Peanuts.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Huono argumentti. Konserteissa nuo vilkkuvat valot ovat osa elämystä, eikä niitä voi poistaa ilman, että kokonaiselämys kärsii. Epileptikko myös tietää tämän, joten toki hän selvittää etukäteen, uskaltaako osallistua ja ottaa joko tietoisen riskin tai ei osallistu, konsertti kun on yleensä vapaa-ajan riento.
Sen sijaan pähkinöiden syöminen ei olennaisesti liity lentokonekokemukseen, ja lentäminen on usein ainoa tapa päästä tiettyyn paikkaan. Se, ettei parin tunnin ajan saa pähkinöitä, ei vähennä muiden elämyksestä mitään - onhan tarjolla vaikka perunalastuja tai muuta naposteltavaa. Hyvin pienellä toimenpiteellä lennon saisi esteettömäksi. Tällöin on todella kestämätöntä, ettei edes tätä pientä vaivaa voida nähdä, kun kyse on ihmisen hengestä. Halutaanko todella eristää näin pienin toimenpitein huomioitavistakin asioista kärsivät ihmiset yhteiskunnan ulkopuolelle? Ketä se palvelee?
Lentokin on yleensä vapaa-ajan riento.
Mutta eihän se lentokoneeseen jää se ongelma. Entä junat, bussit, ratikat, raflat, hotellit, elokuvat, konsertit, teatterit jne. Minne tuo ihminen voi ylipäätään mennä? Hirveä tilanne, mutta lentokone on vain yksi paikka, jossa altistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö suolapähkinät ole juuri maapähkinöitä? Peanuts.
Maapähkinä ei ole pähkinä nimestään huolimatta, mutta allergiaa se kyllä osalle aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi lentää?
Jos valitset konsertin sen mukaan, että siellä ei ole vilkkuvia valoja ja sitten yllättäen onkin, niin onhan se aika syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se mennyt villiksi tuokin allergisuudella ratsastus
Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
Mihin se raja sitten vedetään? Minun ystäväni saa pahan allergiareaktion jos samassa tilassa on kypsennettyä kalaa. Pitäisikö kalaruuat kieltää lennoilla ja ravintoloissa pois lukien kalaravintolat?
Hajusteallergikkoja löytyy enemmänkin. Pitäisikö kaikki hajusteet kieltää kokonaan? Itseä se ei oikeastaan haittaisi, mutta luulen, että aika monille ei sovi.
Ravintola on eri asia kuin lento. Mun puolesta voisi kieltää lennoilla kalatkin.💁
Mutta. Miksi pitää ajatella näin? "Sitten pitää kieltää hajusteet"" ja ja ja
Eikö se auta,että edes sen pähkinäallergisen elämää lennolla helpotettaisi.
Ja itseäni ei haittaisi hajusteiden kieltäminenkään. Mutta siitä ei varmaan ole uhkaa sentään anafylaktiseen reaktioon.
Minulla on AINA omat pähkinät mukana lennolla
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän se lentokoneeseen jää se ongelma. Entä junat, bussit, ratikat, raflat, hotellit, elokuvat, konsertit, teatterit jne. Minne tuo ihminen voi ylipäätään mennä? Hirveä tilanne, mutta lentokone on vain yksi paikka, jossa altistua.
Niin. Tiivis putki taivaalla. "Ihanteellinen" paikka saada kohtaus.
On sille syynsä,miksi lennoilla on pähkinäkielto olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi lentää?
Jos valitset konsertin sen mukaan, että siellä ei ole vilkkuvia valoja ja sitten yllättäen onkin, niin onhan se aika syvältä.
Eikö konsertti valita musiikin mukaan?
Jos minulla olisi erittäin vakava pähkinäallergia, en jättäisi asian käsittelyä lennon ajaksi vaan ottaisin yhteyttä lentoyhtiöön ennen lentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi lentää?
Eikö konsertti valita musiikin mukaan?
Ei valita jos on edellä mainittuja rajoitteita. Mä en migreeniherkkänä mene koskaan vilkkuvia valoja oleviin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Noista kaikista muista pääsee tarvittaessa kesken kyydin/tilanteen pois, mutta ilmassa olevasta lentokoneesta ei.
On tosiaan niin rajoittava allergia, että itse kyllä suon allergiselle pähkinättömän lennon ilman, että koen oikeuksiani loukatuksi.
Mikään lentoyhtiö ei voi taata 100% pähkinävapaata lentoa. Matkustajilla voi olla pähkinöitä mukana, he eivät välttämättä ymmärrä kuulutuksia joissa näiden syöminen kielletään. Jokaisen matkustajan laukut ja taskut pitäisi tutkia ennen lentoa. Millä oikeuksilla?
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sinä pystyt, mutta minä taas en pysty.
Huono argumentti. Konserteissa nuo vilkkuvat valot ovat osa elämystä, eikä niitä voi poistaa ilman, että kokonaiselämys kärsii. Epileptikko myös tietää tämän, joten toki hän selvittää etukäteen, uskaltaako osallistua ja ottaa joko tietoisen riskin tai ei osallistu, konsertti kun on yleensä vapaa-ajan riento.
Sen sijaan pähkinöiden syöminen ei olennaisesti liity lentokonekokemukseen, ja lentäminen on usein ainoa tapa päästä tiettyyn paikkaan. Se, ettei parin tunnin ajan saa pähkinöitä, ei vähennä muiden elämyksestä mitään - onhan tarjolla vaikka perunalastuja tai muuta naposteltavaa. Hyvin pienellä toimenpiteellä lennon saisi esteettömäksi. Tällöin on todella kestämätöntä, ettei edes tätä pientä vaivaa voida nähdä, kun kyse on ihmisen hengestä. Halutaanko todella eristää näin pienin toimenpitein huomioitavistakin asioista kärsivät ihmiset yhteiskunnan ulkopuolelle? Ketä se palvelee?