Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko takkien nimet? Tajusin, etten oikein tiedä, mikä on ulsteri

Vierailija
08.08.2023 |

Miten maiharit ja parka eroavat toisistaan? Bleiseri sentään tiedän. Anorakkikin on helppo. Trendi oli viime kevään hittitakki.

Tiedätkö takkien nimiä, joita moni ei tiedä? Niitä tähän ketjuun!

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs vihervassaripiipertäjä tänne on eksyntyt saarnaamaan sadetakkien tuhovoimasta? :D

"Ei minun sadetakkini aiheuta maailman mikromuoviongelmaa, se tuottaa vaan iloa kanssaihmisille kun on ihanan kirkkaan keltainen. Sitäapitsi se on kangasta eikä muovia. Minä voin myös kaataa tämä jäteöljyn lähimpään ojaan, kun ne on ne suurvaltiot jotka tätä maapalloa saastuttaa, ei yhden pienen suomalaisen teoilla ole mitään merkitystä"

Miksi laitoit itse kirjoittamasi jutun sitaatteihin ja keksit siihen asioita, joita kukaan ei ole sanonut? Sadetakkeja/öljykangastakkeja on käyetty vuosikymmeniä. Jo kauan ennen kuin kukaan edes tiesi sanaa mikromuovi. Silti ollaan vielä hengissä eikä ole mikään tarve sekoilla millään jäteöljyn kaatamisella ojaan, kuten sinulla on tapana toimia, koska et ymmärrä mitään järjen käytöstä. 

Vierailija
162/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs vihervassaripiipertäjä tänne on eksyntyt saarnaamaan sadetakkien tuhovoimasta? :D

"Ei minun sadetakkini aiheuta maailman mikromuoviongelmaa, se tuottaa vaan iloa kanssaihmisille kun on ihanan kirkkaan keltainen. Sitäapitsi se on kangasta eikä muovia. Minä voin myös kaataa tämä jäteöljyn lähimpään ojaan, kun ne on ne suurvaltiot jotka tätä maapalloa saastuttaa, ei yhden pienen suomalaisen teoilla ole mitään merkitystä"

Menepä ottamaan vähän pepperonipizzaa niiden Eloapinoidesi kanssa. Selkeästi lihan puutetta sinulla kun noin kiukuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaapa joutettasi paljonko siihen sinun kädessäsi olevaan älylaitteeseen on käytetty luonnonvaroja. Saat vähän suhteellisuudentajua tähän sadetakkisekoiluusi. Vai eikö ympärisöasiat olleetkaan enää ongelma, kun tullaan sinun tontillesi? 

Vierailija
164/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on erilaisia takkeja olemassa. Itselle tuli mieleen sanat villakangastakki ja villatakki.

Vierailija
165/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on aika kaivaa esiin täälläkin paljon puhuttaneet VÄLIKAUSITAKIT

Vierailija
166/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän alkaisi riittää jo jankutus tästä aiheesta. Tuleekohan kukaan tämän ketjun luettuaan hullua hurskaammaksi.

Vierailija
167/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju, minäkään en tunne näiden eroja. Googlasin ja oman kielenkäyttöni mukaan nuo ovat:

ulsteri = pitkä kangastakki

lodentakki =lyhyt kangastakki

poplari = lyhyt kangastakki

duffeli = norjalaistyylinen villakangastakki

Parka

Villakangastakki

Bleiseri

klubitakki = pikkutakki

frakki = frakki

anorakki = tuulitakki

saketti = saketti

trenssi = kangastakki

kaftaani = kaftaani

bolero = bolero

En saa mieleeni, mikä se uusi englanninkielinen nimi onkaan takin ja neuletakin välimuodolle, mutta se on kiva takki.

Vai oikein kangastakki :D Haluaisin nähdä takin, joka ei ole kangastakki :D

Sadetakki.

On valmistettu kankaasta ellet viittaa niihin kertakäyttöisiin muovipussia muistuttaviin "takkeihin". 

Muovistahan ne ihan kaikki muutkin sadetakkikankaat on valmistettu.

Jos nahka ei ole kangasta niin miksi sitä saa ostaa kangaskaupoista?

Ei ole.

Suurin osa sadetakkien ja kurahousujen vedenpitävästä pinnasta on valmistettu vettäpitävästä kerroksesta ja polyester-kankaasta. Vedenpitävä pinta on useimmiten tehty polyvinyylikloridista tai polyuretaanista. Perinteisissä sadevaatteissa kangas on alla ja vettäpitävä kerros päällä.

Polyester, pvc ja polyuretaani on nimenomaan muoveja.

Kangasta ainakin minun sadetakkini sisäpinta on. Olisi erittäin epämukava päällä, jos olisi pelkkää muovia. 

Luepa siitä pienestä lapusta mitä materiaalia vuori on. Kaikki "kangas" minkä nimi alkaa polyllä on aina muovia.

Miten voi olla noin tietämättömiä ihmisiä olemassa? Hyvin edesautatte maailman mikromuoviongelmaa kun ette edes tiedä mikä kaikki on muovia...

Kerrotko, miten mikromuoviongelmaan vaikuttaa se tunnistaako ihminen muovin eri nimitykset vai ei? Aika harva kuitenkaan jättää sadetakkia ostamatta sen takia, että siinä on muovia. Ennemminkin päinvastoin. Sadetakki ostetaan juuri siksi, että siinä on muovia eikä se päällä näin ollen kastu. 

Kyllähän se vaikutta mikromuoviongelmaan kun kulkee muovinen sadetakki päällä. Siitä irtoaa mikromuovia ihan niinkuin kaikesta muovista.

Tässä juuri ylempänä kirkkain silmin väitettiin, että sadetakkikangas EI ole muovia vaan polyesteriä, pvc:tä ja polyuretaania. Voi hyvin olettaa, että noin tyhmä ihminen ei tunnista muovia muissakaan tuotteissa.

Ei kysytty tuota. Kysyttiin, miten muovin eri nimitysten tunteminen vaikuttaa mikromuoviongelmaa. Pikkuvinkki sinulle: myös fleecessä on muovia, mutta ei kukaan sitä muoviksi kutsu. Ja sinun meuhkaamasi polyesterikin myydään ihan kankaana, ei muovina. 

Muovi on kangasta mutta nahka ei ole kangasta? Oukei.

Muovihullulle tiedoksi, että fleece ja polyester tosiaan ovat kangaslajeja, vaikka niissää onkin muoveja. Kankaan ja muovin erotata siitä, että kangas on pehmeämpää kuin pelkkä muovi. Kokeile vaikka fleecetakkia ja muovipussia kädellä niin ymmärrät, mitä tarkoitan. 

Vau, ihan uusi tieto, minäpä menen kokeilemaan miltä muovipussi tuntuu. Ei se muuta asiaa miksikään, polyesteri on 100% muovia, siinä ei ole edes mitään muuta seassa vaikka tuossa sanot että "niissä on mukana muoveja". Fleecekin on 100% polyesteriä, valmistettu vaan eri tavalla kuin sileä polyesteri.

Mutta silti sekä fleece että polyester ovat kankaita. Koeta nyt autisti tajuta jo tämä ja lopeta turha jankutus. 

Lopeta itse jankutus, polyester on muovia.

Polyester on ylivoimaisesti eniten tuotettu tekstiilikuitu. Siitä valmistetaan muun muassa verhoiluKANKAITA.

Edelleen se on muovia.

https://yle.fi/a/3-10015949

'

Kyllä, muovia, josta valmistetaan muun muassa kankaita. Polyester muuttuu kankaaksi samalla tavalla kuin puuvillakin. Eikä asiaan vaikuta mitenkään se, onko polyester muovia vai ei. Katsos kun muovista voi tehdä kangasta. Samoin kuin villasta voi tehdä lankaa tai puusta voi tehdä lautoja. Eikö olekin jännitävää, kun materiaali onkin eri niminen, kun se muuttuu tuotteeksi? 

Tuossa ylempänä sanoit, että sadetakkisi ei aiheuta mikromuoviongelmaa koska se on kangasta eikä muovia. Vaikka se valmistetaan kutomalla on se ihan samaa tavaraa kuin muovipullot.

On todella huolestuttavaa, että ihmiset eivät ymmärrä mikä on muovia ja mikä ei. Toki varmasti tekstiiliteollisuus haluaa mielellään pitää yllä tuota mielikuvaa että vaatteet on kangasta eikä pahaa muovia. Muoviset eväsrasiat on saatanasta mutta sadetakit on vaan hyvä asia.

Opettelepa lapsi lukemaan. Lainaamasi kirjoittaja kirjoitti ihan selkosuomella, että polyester on muovia. Ihan jokainen meistä sen tietää ilman sinun jankutustasikin. Sinun pitää vain opetella ymmärtämään, että muovista valmistetaan myös kankaita ja silloin sitä muovikudelmaa kutsutaan kankaaksi eikä muoviksi. 

t.eri

Se muovista valmistettu kangas on silti muovia, vaikka sitä sanotaan kankaaksi, ihan samalla tavalla kuin puusta valmistettu lauta on edelleen puuta, vaikka se onkin tehty laudan muotoiseksi ja tietynlaisia käyttötarkoituksia varten.

Vai väitätkö sinä, että esim. koivusta tehty lauta ei ole puuta? Mitä se on, jos ei puuta? Lauta ei ole materiaali.

- myös eri

Vierailija
168/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän alkaisi riittää jo jankutus tästä aiheesta. Tuleekohan kukaan tämän ketjun luettuaan hullua hurskaammaksi.

Muista en tiedä mutta ainakin minä. Kerran treffeillä puhuttiin jotain vaatteista ja pukeutumisesta ja kundi mainitsi siinä lopuksi hankkineensa anorakin. Jutut siirtyi lähinnä metsästykseen ja muihin harrastuksiin. Siinä lopussa kaveri tiedusteli et mitä jos hän tulisi ottaan "kahvia" mukavan illan päätteeksi minun luo. Totesin hänelle et ei missään tapauksessa kun hänellä on se anorakki yksin kotona. Pyysin soittamaan seuraavana päivänä uudelleen niin järjestellään aikataulua. Jotenkin hän katsoi pitkään ja jotenkin oudosti. Ei soittanut vaikka muuten oli mukava.

Vierailija
169/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvitakki ja kesätakki. Siinä kaikki mitä tarvitsee tietää.

Vierailija
170/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä edes mitä eroa on jakulla ja bleiserillä.

Jakku on lähtökohtaisesti lyhyt, bleiseri pidempi. 

Minä olisin sanonut juuri toisinpäin. Mulla on kaapissa jakkuna ostettu vaate joka yltää lähes peffan alapuolelle.

Jakkuja on myös pitkänmallisia. Siksi tuossa luki lähtökohtaisesti lyhyt. Bleiseri taasen ei koskaan ole lyhyttä pehvan yläpuolelle yltävää mallia. Usein bleiseri on myös väljempää ja suorempaa mallia kuin jakku. Näissäkin toki on eroja. 

Bleiserissä on usein miesten pikkutakin kaulusta muistuttava kaulus. Jakussa ei ole välttämättä kaulusta laisinkaan. Miehilläkin on välillä jakku muotia.

Vierailija
171/172 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palttoo

Vierailija
172/172 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palttoo