Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko takkien nimet? Tajusin, etten oikein tiedä, mikä on ulsteri

Vierailija
08.08.2023 |

Miten maiharit ja parka eroavat toisistaan? Bleiseri sentään tiedän. Anorakkikin on helppo. Trendi oli viime kevään hittitakki.

Tiedätkö takkien nimiä, joita moni ei tiedä? Niitä tähän ketjuun!

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bombertakki on vähän sama kuin maiharitakki. Mulla oli lapsukaisena tuollainen pinkkisatiinibomberi, jossa oli kotkan kuva selässä :D

Vierailija
82/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju, minäkään en tunne näiden eroja. Googlasin ja oman kielenkäyttöni mukaan nuo ovat:

ulsteri = pitkä kangastakki

lodentakki =lyhyt kangastakki

poplari = lyhyt kangastakki

duffeli = norjalaistyylinen villakangastakki

Parka

Villakangastakki

Bleiseri

klubitakki = pikkutakki

frakki = frakki

anorakki = tuulitakki

saketti = saketti

trenssi = kangastakki

kaftaani = kaftaani

bolero = bolero

En saa mieleeni, mikä se uusi englanninkielinen nimi onkaan takin ja neuletakin välimuodolle, mutta se on kiva takki.

Vai oikein kangastakki :D Haluaisin nähdä takin, joka ei ole kangastakki :D

Sadetakki.

On valmistettu kankaasta ellet viittaa niihin kertakäyttöisiin muovipussia muistuttaviin "takkeihin". 

Muovistahan ne ihan kaikki muutkin sadetakkikankaat on valmistettu.

Jos nahka ei ole kangasta niin miksi sitä saa ostaa kangaskaupoista?

Ei ole.

Suurin osa sadetakkien ja kurahousujen vedenpitävästä pinnasta on valmistettu vettäpitävästä kerroksesta ja polyester-kankaasta. Vedenpitävä pinta on useimmiten tehty polyvinyylikloridista tai polyuretaanista. Perinteisissä sadevaatteissa kangas on alla ja vettäpitävä kerros päällä.

Polyester, pvc ja polyuretaani on nimenomaan muoveja.

Kangasta ainakin minun sadetakkini sisäpinta on. Olisi erittäin epämukava päällä, jos olisi pelkkää muovia. 

Luepa siitä pienestä lapusta mitä materiaalia vuori on. Kaikki "kangas" minkä nimi alkaa polyllä on aina muovia.

Miten voi olla noin tietämättömiä ihmisiä olemassa? Hyvin edesautatte maailman mikromuoviongelmaa kun ette edes tiedä mikä kaikki on muovia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maiharit on jalkineet, ei takki

Kyllä maihari on myös takki.

Vierailija
84/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu puhuu paltusta. "Onpa kylmä, pitää pukea palttu jo aamuisin." Mikä on palttu? Itse tunnen palttoon.

Vierailija
85/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju, minäkään en tunne näiden eroja. Googlasin ja oman kielenkäyttöni mukaan nuo ovat:

Parka

Villakangastakki

Bleiseri

klubitakki = pikkutakki

frakki = frakki

anorakki = tuulitakki

saketti = saketti

trenssi = kangastakki

kaftaani = kaftaani

bolero = bolero

En saa mieleeni, mikä se uusi englanninkielinen nimi onkaan takin ja neuletakin välimuodolle, mutta se on kiva takki.

Sadetakki.

On valmistettu kankaasta ellet viittaa niihin kertakäyttöisiin muovipussia muistuttaviin "takkeihin". 

Ei ole.

Suurin osa sadetakkien ja kurahousujen vedenpitävästä pinnasta on valmistettu vettäpitävästä kerroksesta ja polyester-kankaasta. Vedenpitävä pinta on useimmiten tehty polyvinyylikloridista tai polyuretaanista. Perinteisissä sadevaatteissa kangas on alla ja vettäpitävä kerros päällä.

Kangasta ainakin minun sadetakkini sisäpinta on. Olisi erittäin epämukava päällä, jos olisi pelkkää muovia. 

Luepa siitä pienestä lapusta mitä materiaalia vuori on. Kaikki "kangas" minkä nimi alkaa polyllä on aina muovia.

Miten voi olla noin tietämättömiä ihmisiä olemassa? Hyvin edesautatte maailman mikromuoviongelmaa kun ette edes tiedä mikä kaikki on muovia...

Enpäs luekaan. Varsinkaan, kun sitä lappua tuskin enää on olemassa. Leikkelen ne yleensä pois. Ja minulle se vuori on kangasta, koska ei tuntuu kankaalta eikä muovilta. Ei se liity mitenkään mikromuoviongelmaan, onko takin vuori kangasta vai ei. Joka tapauksessahan minulla se takki olisi :D

Vierailija
86/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu puhuu paltusta. "Onpa kylmä, pitää pukea palttu jo aamuisin." Mikä on palttu? Itse tunnen palttoon.

Palttu=palttoo. Eri murteissa sanotaan sanat eri tavoin. Meilläpäin palttu on ruokaa, veripalttua. 

Vierailija
87/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita takkeja:

Mantteli, pusakka, tuulitakki, pilottitakki, gestapo-nahkatakki, pomppa, kipparintakki, tikkitakki, fleecetakki...

Mutta mikä on lyhyehkö, pystykauluksinen armytakki suomeksi? Mallia Unabomber? Ei sovi sotkea parkaan vaikka samaa matskua onkin.

Vierailija
88/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parka

Villakangastakki

Bleiseri

klubitakki = pikkutakki

frakki = frakki

anorakki = tuulitakki

saketti = saketti

trenssi = kangastakki

kaftaani = kaftaani

bolero = bolero

Sadetakki.

Ei ole.

Kerrotko, miten mikromuoviongelmaan vaikuttaa se tunnistaako ihminen muovin eri nimitykset vai ei? Aika harva kuitenkaan jättää sadetakkia ostamatta sen takia, että siinä on muovia. Ennemminkin päinvastoin. Sadetakki ostetaan juuri siksi, että siinä on muovia eikä se päällä näin ollen kastu. 

Vierailija
89/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parka-sanan alkuperä on inuitin kielessä - parqaaq.

Vierailija
90/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Safaritakki! Ei kovin yleinen näillä leveysasteilla.

Prätkätakki. Se lyhyt 50-luvun pahisten nahkatakki.

Vierailija
91/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anorakki voi olla myös henkilö jolla on outoja kiinnostuksia.

Tai kerjäilevä, sekarotuinen koira.

Pahkasian sanakirjan mukaan.

Joo, nimitykset menevät osin päällekkäin.

On vanhaa nimitystä, uutta anglismia, vanhaa ja uutta käännöstä.

Perperistä oli täällä pitkä ketju, osaa nauratti kovasti, eivätkä uskoneet sen olevan päällystakki...

Vierailija
92/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palttu=palttoo. Eri murteissa sanotaan sanat eri tavoin. Meilläpäin palttu on ruokaa, veripalttua. 

Palttu on AINA ruokaa, ei ikinä takki, ei missäänpäin Suomea puhua paltusta takkina.

Vierailija
93/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanakirjan mukaan palttu on joko oululainen perinneruoka (veripalttu) tai synonyymi ilmaisulle "viitata kintaalla" eli "antaa palttua". Vaatteeksi sanakirja ei sitä tunnista, mutta oletan tuttusi tarkoittavan palttoota. 

Vierailija
94/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parka

Villakangastakki

Bleiseri

klubitakki = pikkutakki

frakki = frakki

anorakki = tuulitakki

saketti = saketti

trenssi = kangastakki

kaftaani = kaftaani

bolero = bolero

Sadetakki.

Ei ole.

Enpäs luekaan. Varsinkaan, kun sitä lappua tuskin enää on olemassa. Leikkelen ne yleensä pois. Ja minulle se vuori on kangasta, koska ei tuntuu kankaalta eikä muovilta. Ei se liity mitenkään mikromuoviongelmaan, onko takin vuori kangasta vai ei. Joka tapauksessahan minulla se takki olisi :D

Minä voin kertoa lappua näkemättä että takkisi ulkopinta on polyuretaania (eli suomeksi vaahtomuovia) ja kangasvuori on polyesteriä eli kestomuovia. Ja takistasi irtoaa mikromuoveja koko ajan, siksi niitä sanotaan mikromuoveiksi kun eivät erotu paljaalla silmällä.

Vierailija
95/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ulsteri villakangastaki? Sellanen vanhanajan miesten takki?

On niitä naisetkin käyttäneet

Vierailija
96/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä edes mitä eroa on jakulla ja bleiserillä.

Jakku on lähtökohtaisesti lyhyt, bleiseri pidempi. 

Minä olisin sanonut juuri toisinpäin. Mulla on kaapissa jakkuna ostettu vaate joka yltää lähes peffan alapuolelle.

Jakkuja on myös pitkänmallisia. Siksi tuossa luki lähtökohtaisesti lyhyt. Bleiseri taasen ei koskaan ole lyhyttä pehvan yläpuolelle yltävää mallia. Usein bleiseri on myös väljempää ja suorempaa mallia kuin jakku. Näissäkin toki on eroja. 

Kun googletta bleiserin niin naisten malleissa on lyhyitä ja tyköistuvia malleja. Valmistajat taitaa nimetä tuotteensa ihan oman mielensä mukaan.

Bleiseri ja jakku on jotakuinkin sama asia, tai siis, itse miellän että bleiseri on yhdenlainen jakku = sisätakki, naisten versio miesten puvuntakista. Mutta jakku voi periaatteessa olla myös vaikka neuletta tai jotain muuta materiaalia, bleiseri on aina sellaista pukukangastyyppistä. Erona perus neuletakkiin neulejakku on kuitenkin malliltaan jotenkin skarpimpi ja siinä on ehkä jotain puvuntakki-tyyppisiä yksityiskohtia.

Vierailija
97/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palttu on AINA ruokaa, ei ikinä takki, ei missäänpäin Suomea puhua paltusta takkina.

No sinähän sitä et päätä, miten ihmiset puhuvat. Juurihan tuossa kerrottiin, että joku pukee paltun päälle. Tuskin hän itseään veripaltulla valelee :D

Vierailija
98/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maihinnousu- sitä ja tätä taisi tulla käyttöön joskus 60- luvulla, kun liuttoutuneiden maihinnousujoukkojen ylijäämää dumpattiin halvalla suurelle yleisölle.

Hipit sitten ostivat käytännöllisiä ja halpoja sotilaskamoja, takkeja ja varsikenkiä.

Vierailija
99/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parka

Villakangastakki

Bleiseri

klubitakki = pikkutakki

frakki = frakki

anorakki = tuulitakki

saketti = saketti

trenssi = kangastakki

kaftaani = kaftaani

bolero = bolero

Sadetakki.

Ei ole.

Minä voin kertoa lappua näkemättä että takkisi ulkopinta on polyuretaania (eli suomeksi vaahtomuovia) ja kangasvuori on polyesteriä eli kestomuovia. Ja takistasi irtoaa mikromuoveja koko ajan, siksi niitä sanotaan mikromuoveiksi kun eivät erotu paljaalla silmällä.

Ketään ei kiinnosta. Sadetakki on silti kangasvuorinen ja erittäin kätevä vaate näillä keleillä.

t. eri

Vierailija
100/172 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bombertakki on vähän sama kuin maiharitakki. Mulla oli lapsukaisena tuollainen pinkkisatiinibomberi, jossa oli kotkan kuva selässä :D

No eihän ole, maiharitakki muistuttaa parkaa mutta on vuoriton tai ohut ja siinä on usein vähän army-henkisiä yksityiskohtia.