Löytyi hyvä mies perheen perustamiseen, mutta en tunne seksuaalista vetoa
Ikää minulla 33v ja ainakin yksi lapsi olisi toiveissa. Olen kolme vuotta sitten tapahtuneen vaikean eroni jälkeen tavannut paljon miehiä, mutta kenenkään kanssa ei ole tuntunut olo luontevalta. Nyt olen tavannut miehen joka on monessa mielessä juuri sitä mitä haluan ja hän myös toivoo jatkossa lasta. Ongelma vaan on se etten tunne oikein mitään vetoa häneen seksuaalisesti ja romanttinen yhteys toistaiseksi puuttuu. Kuitenkin hänenlaisensa luotettavat ja perhekeskeiset miehet ovat harvassa. Mietin nyt kovasti kannattaako tätä katsoa vielä pidemmälle vai ei? Ikä tuo painetta jos haluaa lapsen saada, en tiedä uskallanko enää pitkään etsiä.
Kommentit (538)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas miettisin asiaa sitäkin kautta että vaikka kipinättömyydestä huolimatta suhteeseen päätyisitte ja perheen perustaisitte niin millaiseksi se parisuhde sitten muodostuisi. Eläisittekö kämppiksinä ja kumpikin hakisi seksiä muualta vai tyytyisitkö seksiin kumppanin kanssa joka ei seksimielessä kiinnosta. Olisiko se miehellekään kivaa harrastaa seksiä kumppanin kanssa joka ei oikeasti miestä edes halua. Onko suhteessa minkäänlaista läheisyyttä. Haluatteko antaa lapsille sellaisen kuvan parisuhteesta jossa vanhemmat ovat lähinnä kämppiksiä.
Joillekin voi tietysti sopia seksitönkin suhde kunhan se on yhdessä sovittu mutta tässä nyt tuskin on kyse siitä.
En ymmärrä tätä kipinä-asiaa. Kyllähän seksiä voi harrastaa ilman kipinääkin. Tai sitten en vain ymmärrä mitä kipinä tarkoittaa.
Minäkin syön ruokaa, vaikken nauti ruoasta, koska on pakko, mutta seksiä on harrasta, jos en itse koe siihen himoa ja halua. Tosin osa ihmisistä ei sitä tunne, ovat aseksuaaleja tai harmaalla alueella seksuaalisuudessaan (tietäen tai tiedostamattaan), ja toisille seksi on ihan yhtä suurta ja tunteita sisältävää kuin käsipäivää.
Itselläni halu seksiin ei tule miehestä vaan siitä seksistä itsestään.
Minulla sama. En ole koskaan tavannut ihmistä josta tulisi minulle seksihaluja, mutta silti haluja ajoittain tulee itse seksiä kohtaan. Tämä on saanut minut miettimään, olenko aseksuaali kun minulle ei tule seksihaluja kenestäkään?
Et ole, jos kerta seksuaalihaluja tulee. Luota itseesi, äläkä yritä väkisin pitää jostakin seksuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut 10 vuotta miespuolinen ystävä, jonka kanssa synkkaa ihan täydellisesti. Voin olla täysin oma itseni hänen kanssaan, meillä on samanlaiset arvot, harrastukset ja mielenkiinnon kohteet. Hän on ihmisenä juuri sitä, mitä arvostan; miehenä juuri sitä, mitä arvostan; puolisona juuri sitä, mitä arvostan. Ulkonäössä, luonteessa, iässä, käytöksessä ymv. ei ole mitään valittamista.
Ja silti ei vaan ole yhtään seksuaalista vetovoimaa. Ei tippaakaan. Pelkkä ajatuskin vaikka yhdessä kiehnäämisestä ällöttää, että ei kiitos.
Olimme jonkun aikaa sinkkuinakin yhtä aikaa ja siinä olisi ollut tilaisuus suhteelle, koska oltiinhan me tunnettu jo vuosikausia, mutta ei. Ei vaikka olisi maailman viimeisin mies, niin ihana ja mahtava kuin paperilla onkin.
Ehkä meidät geenit on vääränlaiset toisilleen tai ehkä vaan jotenkin aistii sen, että ystävinä ollaan ihan kympit, mutta niin intiimillä tasolla kuin parisuhde ei sitten oltaisikaan hyvä pari.
Tämä. Suurimman osan kanssa pysytään kaverizonella, mutta sitten on se hyvin pieni osa tai ehkä yksi, joiden kanssa on selittämätöntä vetovoimaa ja vahva tunne siitä oikeasta astuu melko pian kuvioon. Sitä ei voi selittää, eikä siihen liity mitkään yksittäiset tekijät, vaan se oikea tunne kun tulee, se ei ole yhtään epävarmaa enää tai tarvitse sitä miettiä. Enkä tarkoita mitään hetkellistä vahvaa tunneryöppyä, vaan se alun vahva tunne vain vahvistuu yhdessäolon myötä. Ja siihen liittyy myös vahva seksuaalinen vetovoima ja halu olla aina toisen lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas miettisin asiaa sitäkin kautta että vaikka kipinättömyydestä huolimatta suhteeseen päätyisitte ja perheen perustaisitte niin millaiseksi se parisuhde sitten muodostuisi. Eläisittekö kämppiksinä ja kumpikin hakisi seksiä muualta vai tyytyisitkö seksiin kumppanin kanssa joka ei seksimielessä kiinnosta. Olisiko se miehellekään kivaa harrastaa seksiä kumppanin kanssa joka ei oikeasti miestä edes halua. Onko suhteessa minkäänlaista läheisyyttä. Haluatteko antaa lapsille sellaisen kuvan parisuhteesta jossa vanhemmat ovat lähinnä kämppiksiä.
Joillekin voi tietysti sopia seksitönkin suhde kunhan se on yhdessä sovittu mutta tässä nyt tuskin on kyse siitä.
En ymmärrä tätä kipinä-asiaa. Kyllähän seksiä voi harrastaa ilman kipinääkin. Tai sitten en vain ymmärrä mitä kipinä tarkoittaa.
Minäkin syön ruokaa, vaikken nauti ruoasta, koska on pakko, mutta seksiä on harrasta, jos en itse koe siihen himoa ja halua. Tosin osa ihmisistä ei sitä tunne, ovat aseksuaaleja tai harmaalla alueella seksuaalisuudessaan (tietäen tai tiedostamattaan), ja toisille seksi on ihan yhtä suurta ja tunteita sisältävää kuin käsipäivää.
Minulla sama. En ole koskaan tavannut ihmistä josta tulisi minulle seksihaluja, mutta silti haluja ajoittain tulee itse seksiä kohtaan. Tämä on saanut minut miettimään, olenko aseksuaali kun minulle ei tule seksihaluja kenestäkään?
On olemassa miehiä, joita himoitsen, mutten ole päätynyt parisuhteeseen heidän kanssaan. Ehkä sen takia olen oppinut harrastamaan seksiä vain seksin takia. Ei kaikkien elämä ole niin täydellistä, että saa sen kaikista himoittavimman kumppanin.
Aika hämmentävää että seksuaalista vetovoimaa nyt näin paljon vähätellään.
Sen kun luulisi olevan edellytys sille että edes päädytään tapailuasteelle, parisuhteesta nyt puhumattakaan.
Seksin voi tietysti ottaa pelkkänä teknisenä suorituksena ja se voi olla teknisesti ihan hyvääkin mutta pidemmän päälle se on vain suoritus ja jossain vaiheessa se on kuin ikävä kotityö jonka hoitaa vain alta pois ja ennenpitkää sekin alkaa inhottaa niin paljon ettei viitsi enää vaivautua.
Paljon täälläkin on ketjuja joissa voivotellaan seksin puutetta parisuhteessa ja yleisimmät vastaukset niihinkin on että hae seksiä muualta tai eroa. Siksi on aika hämmentävää että nyt jopa kielletään koko seksuaalisen vetovoiman olemassaolo ja kannustetaan lähtemään parisuhteeseen kumppanin kanssa johon ei alunperinkään tunne mitään vetovoimaa.
Toisaalta eipä ihmetytä että puolet liitoista päättyy eroon ja ennen sitä petetään mennen ja tullen jos kumppaniksi vaan otetaan joku saatavilla oleva.
Vierailija kirjoitti:
Jätä e-pillerit pois, jos oot niitä syönyt, koska ne sotkee biologista parinvalintaa. Jos se ei saa sua kiinnostumaan miehestä seksuaalisesti ja romanttisesti, niin usko hyvällä, ei olis sulle hyvä mies ja hyvä sun lasten isä ja jatka etsimistä.
Tämä!
Ensimmäinen fiksu neuvo! Ja hassua, etten tullut itsekään sitä ajatelleeksi. Ehdottomasti tehtävä juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle siis sama kenen kanssa harrastat seksiä säännöllisesti?
Tästähän on kyse. Varmasti suurin osa haluaa ja tarvitsee seksiä ilman puolisoakin, mutta seksin harrastaminen kenen tahansa ihmisen kanssa on vastenmielinen ajatus.
Vastaavasti oikein valittu puoliso suojelee myös ihastumisilta ulkopuolisiin. Useimmilla kun on kyky ihastua, eli tuntea sitä fyysistä vetovoimaa ja halua nimenomaan IHMISTÄ - ei pelkkää aktia - kohtaan. Jos halu on suurempi toista ihmistä kohtaan, on edessä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Sen kun luulisi olevan edellytys sille että edes päädytään tapailuasteelle, parisuhteesta nyt puhumattakaan.
Seksin voi tietysti ottaa pelkkänä teknisenä suorituksena ja se voi olla teknisesti ihan hyvääkin mutta pidemmän päälle se on vain suoritus ja jossain vaiheessa se on kuin ikävä kotityö jonka hoitaa vain alta pois ja ennenpitkää sekin alkaa inhottaa niin paljon ettei viitsi enää vaivautua.Paljon täälläkin on ketjuja joissa voivotellaan seksin puutetta parisuhteessa ja yleisimmät vastaukset niihinkin on että hae seksiä muualta tai eroa. Siksi on aika hämmentävää että nyt jopa kielletään koko seksuaalisen vetovoiman olemassaolo ja kannustetaan lähtemään parisuhteeseen kumppanin kanssa johon ei alunperinkään tunne mitään vetovoimaa.
Toisaalta eipä ihmetytä että puolet liitoista päättyy eroon ja ennen sitä petetään mennen ja tullen jos kumppaniksi vaan otetaan joku saatavilla oleva.
Juuri näin.
Jos ei ole puhtaasti aseksuaali - molemmat osapuolet - alkaa suhteeseen tulla kolmansia osapuolia ennemmin tai myöhemmin. On hyvin vaikeaa, jos oma puoliso inhottaa, mutta joku toinen himottaa hulluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle siis sama kenen kanssa harrastat seksiä säännöllisesti?
Tästähän on kyse. Varmasti suurin osa haluaa ja tarvitsee seksiä ilman puolisoakin, mutta seksin harrastaminen kenen tahansa ihmisen kanssa on vastenmielinen ajatus.
Vastaavasti oikein valittu puoliso suojelee myös ihastumisilta ulkopuolisiin. Useimmilla kun on kyky ihastua, eli tuntea sitä fyysistä vetovoimaa ja halua nimenomaan IHMISTÄ - ei pelkkää aktia - kohtaan. Jos halu on suurempi toista ihmistä kohtaan, on edessä ongelmia.
Ei ole sama. Olen naimisissa yli kymmenettä vuotta, enkä ole koskaan pettänyt.
". . Seksuaalinen vetovoima on joku naisten keksimä juttu. Jos miehen kosketus ei ällötä, niin sitten seksuaalisuuskin alkaa toimimaan..
..Suurinosa maapallolla on lisääntynyt ilman seksuaalista vetovoimaa. Sovittuja avioliittoja solmitaan eniten, seksiä harrastetaan, siitä nautitaan ja lapsiakin tulee..
.. Eihän kyse ole pakottamisesta, vaan yhteisen tien löytämisestä. Sovinnaisuudesta..
..Miehet varsinkin pystyy kummasti harrastamaan seksiä kenen kanssa vaan.. "
Miehet lisääntyy alistaakseen. Mikään ei paremmin sido naista paikalleen kuin raskaus ja sen jälkeen tarve suojella lasta mieheltä. Näin naisia on kiristetty ja nöyryytetty vuosituhansia. Siksi myös miehet puhuu perhe arvoista ja kuollakseen pelkää perheiden häviämistä, koska heiltä on menossa se kätevin ase naisen alistamiseen mitä on saanut tehdä täysin laillisesti yhteisön tuella ilman että todelliset motiivit paljastuu naisille.[/quote]
Hyvä kommentti.
Harmi vain, että varsinkin naiset on sosiaalistettu rakkauteen, rakastamiseen ja hoivaamiseen, että he hyökkäävät tätä faktaa vastaan.
Rakkautta ei ole, suurimmaksi osaksi se on yksi sosiaalistetun käyttäytymisjärjestelmän osa, tarkoituksena pitää varsinkin naiset kurissa ja tarkkailun alla.
Nämä miesten kommentit tuossa ylempänä ja muutoinkin koskien naisten juttuja, kun puhutaan tunteista ja kemiasta, ovat osaltaan totta. Naiset voisivat jo avata silmänsä ja lopettaa miesten perässä juoksentelun ja varsinkin varatuista miehistä tappelemiseen. Tämä palsta kommentteineen tukee tätä tarkoitusta vallan mainiosti.
Miksi yhdessä naisille turvallisimmissa ja tasalla arvoisimmissa maissa edelleen nähdään tärkeänä olla parisuhteessa miehen kanssa. Kun tutkimuksissakin on selvinnyt, että nainen on terveempi, onnellisempi ja elää pidempään ilman miestä.
Osa naisista on jo avannut silmänsä ja hylännyt perinteisen parisuhteen ja perheen, mikä on hyvä juttu.
Ajat kyllä muuttuvat, turhan hitaasti vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä e-pillerit pois, jos oot niitä syönyt, koska ne sotkee biologista parinvalintaa. Jos se ei saa sua kiinnostumaan miehestä seksuaalisesti ja romanttisesti, niin usko hyvällä, ei olis sulle hyvä mies ja hyvä sun lasten isä ja jatka etsimistä.
Tämä!
Ensimmäinen fiksu neuvo! Ja hassua, etten tullut itsekään sitä ajatelleeksi. Ehdottomasti tehtävä juuri näin.
Ei kovin hyvä neuvo. Tulet raskaaksi ei toivotulle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Ensimmäinen fiksu neuvo! Ja hassua, etten tullut itsekään sitä ajatelleeksi. Ehdottomasti tehtävä juuri näin.Ei kovin hyvä neuvo. Tulet raskaaksi ei toivotulle miehelle.
Kondomia kannattaa käyttää ei-vakituisissa seksisuhteissa joka tapauksessa, jo tautien takia.
Vierailija kirjoitti:
Seksin voi tietysti ottaa pelkkänä teknisenä suorituksena ja se voi olla teknisesti ihan hyvääkin mutta pidemmän päälle se on vain suoritus ja jossain vaiheessa se on kuin ikävä kotityö jonka hoitaa vain alta pois ja ennenpitkää sekin alkaa inhottaa niin paljon ettei viitsi enää vaivautua.Paljon täälläkin on ketjuja joissa voivotellaan seksin puutetta parisuhteessa ja yleisimmät vastaukset niihinkin on että hae seksiä muualta tai eroa. Siksi on aika hämmentävää että nyt jopa kielletään koko seksuaalisen vetovoiman olemassaolo ja kannustetaan lähtemään parisuhteeseen kumppanin kanssa johon ei alunperinkään tunne mitään vetovoimaa.
Hyvin moni ottaa kenet tahansa saadakseen parisuhteen. Sosiaalinen paine parisuhteelle on edelleen olemassa.
Elämme jonkinlaista murrosaikaa, muutamien vuosikymmenten päästä sosiaalinen paine tahi tarve parisuhteelle ei ole enää kummoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harrastaa. Mutta jaksaisitko vuodesta toiseen harrastaa seksiä ihmisen kanssa joka ei herätä mitään?
Jos sen pienenkään kipinän on joskus kokenut niin tietää kyllä mistä on kyse.
Älä ap ryhdy suhteeseen sen miehen kanssa. On ihan välttämätöntä olla jotain vetovpimaa mieheen.
Ka ajattele kun hukkaisit nämä kriittiset vuodet harrastamalla vähån väliä seksiä tämän miehen kanssa hammasta purren ja oksua pidätellen, inho kasvaisi lerta kerralta hånen kosketustaan ja läheisyyttään kohtaan
Ajattele vaikka, että joka viikko panette seuraavat 2 vuotta ja mitä, jos et tulekaan raskaaksi!!
Lisäksi moni mies on vaikuttanut perhesuuntautuneelta aluksi, mutta onkin ihan vastakohta, kun lapsi oikeasti syntyy. Se että tämä mies vaikuttaa perhesuuntautunrelta parin kk tapailun perusteella, ei tarkoita, että hän oikeasti tositilanteessa olisi sellainen.
Ihan kauheaa, ei niin voi tehdä.
Parempi alkaa tehodeittailla muiden kanssa, tapaa vaikka kaksi miestä joka päivä treffeillä seuraavan 3 kk ajan. Luulisi sieltä jonkun vähän paremman löytyvän.
Lisäksi ala kävellä ulkona silmät auki ja kun näet miehen, jota voisit haluta, mene tekemään aloite itse. On pakko ottaa kaikki keinot nyt käyttöön, älä hukkaa enää yhtään aikaa.
Tässä menee heti kättelyssä täysin päin helvettiä. Aloittaja käytännössä myöntää että on löytänyt itselleen esineellistettävän välineen. Tässä hän pohtii, että melko hyvistä tehdasasetuksista huolimatta ei kuitenkaan olisi halua asettua- tunne puuttuu. Tässä pitäisi ne hälytyskellot soida! Päästä se ukko menemään jos et tunne vetoa. Tai ole sitten psykopaatti ja roikota häntä narun perässä. Näitä kun on itse kokenut ja kuullut muilta niin päätös olla seurustelematta ikinä kenenkään kanssa, oli ja on todella helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harrastaa. Mutta jaksaisitko vuodesta toiseen harrastaa seksiä ihmisen kanssa joka ei herätä mitään?
Jos sen pienenkään kipinän on joskus kokenut niin tietää kyllä mistä on kyse.
10 vuotta sinkkuna opetti sen, etten halua elää koko loppuelämää sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Tässä menee heti kättelyssä täysin päin helvettiä. Aloittaja käytännössä myöntää että on löytänyt itselleen esineellistettävän välineen. Tässä hän pohtii, että melko hyvistä tehdasasetuksista huolimatta ei kuitenkaan olisi halua asettua- tunne puuttuu. Tässä pitäisi ne hälytyskellot soida! Päästä se ukko menemään jos et tunne vetoa. Tai ole sitten psykopaatti ja roikota häntä narun perässä. Näitä kun on itse kokenut ja kuullut muilta niin päätös olla seurustelematta ikinä kenenkään kanssa, oli ja on todella helppo.
Ja tässä ketjussa tuntuu olevan muutenkin paljon vastauksia siltä kantilta että ap voi tulla katumapäälle jos antaa suhteen kehittyä- toisen, remmissä vietävän osapuolen tunteilla ei ole vittuakaan väliä. Go esineellistäminen. Noh, me too liike on muutenkin aikansa elänyt ja tekopyhää paskaa
Vierailija kirjoitti:
". . Seksuaalinen vetovoima on joku naisten keksimä juttu. Jos miehen kosketus ei ällötä, niin sitten seksuaalisuuskin alkaa toimimaan..
..Suurinosa maapallolla on lisääntynyt ilman seksuaalista vetovoimaa. Sovittuja avioliittoja solmitaan eniten, seksiä harrastetaan, siitä nautitaan ja lapsiakin tulee..
.. Eihän kyse ole pakottamisesta, vaan yhteisen tien löytämisestä. Sovinnaisuudesta..
..Miehet varsinkin pystyy kummasti harrastamaan seksiä kenen kanssa vaan.. "
Miehet lisääntyy alistaakseen. Mikään ei paremmin sido naista paikalleen kuin raskaus ja sen jälkeen tarve suojella lasta mieheltä. Näin naisia on kiristetty ja nöyryytetty vuosituhansia. Siksi myös miehet puhuu perhe arvoista ja kuollakseen pelkää perheiden häviämistä, koska heiltä on menossa se kätevin ase naisen alistamiseen mitä on saanut tehdä täysin laillisesti yhteisön tuella ilman että todelliset motiivit paljastuu naisille.
Hyvä kommentti.
Harmi vain, että varsinkin naiset on sosiaalistettu rakkauteen, rakastamiseen ja hoivaamiseen, että he hyökkäävät tätä faktaa vastaan.
Rakkautta ei ole, suurimmaksi osaksi se on yksi sosiaalistetun käyttäytymisjärjestelmän osa, tarkoituksena pitää varsinkin naiset kurissa ja tarkkailun alla.
Nämä miesten kommentit tuossa ylempänä ja muutoinkin koskien naisten juttuja, kun puhutaan tunteista ja kemiasta, ovat osaltaan totta. Naiset voisivat jo avata silmänsä ja lopettaa miesten perässä juoksentelun ja varsinkin varatuista miehistä tappelemiseen. Tämä palsta kommentteineen tukee tätä tarkoitusta vallan mainiosti.
Miksi yhdessä naisille turvallisimmissa ja tasalla arvoisimmissa maissa edelleen nähdään tärkeänä olla parisuhteessa miehen kanssa. Kun tutkimuksissakin on selvinnyt, että nainen on terveempi, onnellisempi ja elää pidempään ilman miestä.
Osa naisista on jo avannut silmänsä ja hylännyt perinteisen parisuhteen ja perheen, mikä on hyvä juttu.
Ajat kyllä muuttuvat, turhan hitaasti vain.
Moderni rakkauden malli, mitä meilläkin tavoitellaan, ei ole alunperin Hollywoodista kotoisin, vaikka moni niin väittääkin. Toki vaikutteita on saatu myös hollywoodrainoista.
Rakkaus on keskiajalta, jolloin sodittiin vuosikymmeniä. Miehet olivat vuosia poissa kotoa ja naiset hovissa yksinäisiä ja pitkästyneitä. Trubaduurit alkoivat viihdyttää naisia lauluja kaipuusta ja tunteista luritellen.
Naiset olivat vahdittuna ja tiukan siveyskoodiston alla, piti käyttäytyä kunnollisesti ja nuhteettomasti. Samaan aikaan miehet olivat h**rineen sodissa. Tämä on ihan tosi juttu.
Symboloi kyllä rakkautta aika mallikkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä ketjussa tuntuu olevan muutenkin paljon vastauksia siltä kantilta että ap voi tulla katumapäälle jos antaa suhteen kehittyä- toisen, remmissä vietävän osapuolen tunteilla ei ole vittuakaan väliä. Go esineellistäminen. Noh, me too liike on muutenkin aikansa elänyt ja tekopyhää paskaa
Me too? No ei tässä kuitenkaan ketään olla pakottamassa vastentahtoisesti mihinkään fyysiseen. Eikä ahdistelemassa tahi vainoamassa. Mieti vähän.
Miksi, jos toisella on pomppi ja toisella pippeli, niin heistä pitäisi tulla pari?
Länsimaissa se, että naisille on syötetty vuosikymmeniä e- pillereitä, on sotkenut luonnollisen tavan kumppanin valintaan. Jos nainen ei söisi e- pillereitä, ei hän taatusti olisi valinnut ditä kumppania, jonka valitsi. Yhtään väheksymättä miehiä. Käyttäkää, naiset, muuta ehkäisyä, kuin hormonaalista.