Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli nuorempana Opamox käytössä ja siihen kyllä koukuttuu helposti.
Sain essitalopraamin onneksi ja se auttoi minulla niin paljon, että en tavallisessa arjessa Opamoxia tarvitse.
Kun menet lääkäriin, ap, puhu näistä ongelmista, unettomuudesta ja lääkkeistä ja niiden tehosta ensi käynnillä.Mitä sä sanoisit lääkärille, jos olisit mä? 😭. Sanonko mä, että tällä hetkellä valvon putkeen 5-6 vuorokautta (nukuin 6 vuorokauden kohdalla yhden tunnin, tulevasta en vielä tiedä..). Mitä muuta mä sanoisin?
Sanonko, että olen ottanut iltaisin 50 mg Atarax, 50 mg Levozin ja (7,5 mg+15 mg) Opamoxin. Ja sitten, mitä olen päivisin tehnyt edistääkseni nukkumista.
Mitä muuta mun kannattaisi sanoa?Sano, että tarvitset apua bentsovieroitukseen.
Tarvitsisin apua vaikeaan unettomuuteen, ja sitten apua kaikkien lääkkeiden vieroitukseen (Opamox, Atarax ja Levozin).
😭Kauanko olet ollut "totaalisen" uneton? Oletko käyttänyt lääkkeitä kauan? Lääkkeillä autetaan psyykeä niin, että terapia mahdollistuu. Haluat apua unettomuuteen ja samalla lääkkeiden vieroitukseen? Ei niitä yhtäaikaa yritetä.
Luulen että aluksi unettomuus johtui ahdistuksesta ja paniikkihäiriöstä tms. Olen käyttänyt lääkkeitä noin kaksi vuotta (kaikkia en ihan kaksi vuotta, mutta kuitenkin ainakin vuoden).
Tämä mun unettomuus johtuu tällä hetkellä lääkkeiden vaikutuksen loppumisesta joten ajattelin että tästä nyt samalla voisi tehdä vieroitustakin, kuitenkin niin että turvattaisiin uni jotenkin esim. kerran (kaksi) viikossa.
Mun pisin valvomisputki on tämä (ollut aiemmin lyhyempiä), viisi vuorokautta ja nukuin kuudentena yönä tunnin (tulevasta en vielä tiedä...). 😭
No onko sille alkuperäiselle syylle tehty mitään? Siksi sä olet kauhuissasi valvomisesta kun joutuisit olemaan alkuperäisen syyn kanssa silmätysten. Mutta ei ne lääkkeet poista ahdistusta. Sun pitää mennä terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko tuota lääkeunettomuutta hoitaa mitenkään niin, että säilyisin jotenkin samalla hengissä? 😭 Edes niin, että jotenkin saataisiin turvattua nukkuminen edes kerran (kaksi) viikossa. ):
Jostain olen lukenut, että joku ihminen valvoi pari viikkoa (esim. 3vk) lääkkeitä lopettaessaan, ennen kuin nukahti ensimmäisen kerran ilman lääkkeitä
En tiedä, miten kestäisin sen, kun jo viiden yön valvominen on mulle vaikeaa (nukuin kuudentena yönä tunnin).Ja näin kävi hitaassakin lääkelopetuksessa. Miten mä koskaan pääsen eroon lääkkeistä, jos mulle aina tulee pitkiä unettomuusputkia unettomuutta. Unettomuuden aiheuttaa joko sietokyky lääkkeelle tai se, että olen pudottanut annosta tarpeeksi matalalle tasolle.😭.
Samoin kuin alkoholistit pääsevät eroon alkoholista, kärsimällä ne itse hankitut vieroitusoireet, eikä antamalla periksi niille. Sitten ne on kärsitty.
Mitä, jos niihin vieroitusoireisiin liittyy parin viikon unettomuusputki (esim. 3vk)? 😭. Eikä silloin kykene ollenkaan edes torkahtamaan. En tiedä, miten selviäisin siitä, kun jo viiden päivän valvominen (nukuin kuudentena yönä) on näin vaikeaa. ):
Mä en siis osaa enää nukkua lainkaan ilman lääkkeitä, enkä enää oikein edes lääkkeillä, kun sietokyky on kehittynyt niille. 😭.
Mun elimistössä ei ole enää mitään estoja, jotka lopettaisivat pitkät unettomuusputket. 😭. Jos mun pisin unettomuusputki tähän mennessä on ollut 5 vuorokautta (nukuin tunnin kuudentena yönä) lääkkeillä (sietokyky kasvanut), niin miten pystyn valvomaan putkeen pari viikkoa (esim. 3vk)?
Et sä voi etukäteen tietää mitä tapahtuu. Anna elämän kantaa. Jos valvot kaksi viikkoa ja pääset sillä irti sua piinaavista lääkkeistä, niin sehän on sen arvoistakin, eikö?
Voin mä vähän arvella jos lääkkeiden kanssakin valvon tähän mennessä pisimmillään 5 vuorokautta (nukuin kuudentena yönä tunnin).😭.
Kolmekin viikkoa on lukemani perusteella mahdollista. 😭. Sitten kyllä toivoisin että saisin nukuttua edes kerran viikossa, ja myöhemmin ehkä kaksikin kertaa jne.
Mutta mitä jos siinä käykin niin että valvon pari viikkoa (3vk) ja sitten nukun, ja sitten taas valvon viikkotolkulla. 😭.
Miksi sä mietit tuota etukäteen? Ja tässä taas linkki tuonne hoitoon https://www.paihdesairaala.fi/palvelut/vieroitushoito
Ehkä siksi, jos mulle käy tosi huonosti, enkä sitten saakaan apua, kun en ole tähänkään mennessä saanut. ):
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain essitalopraamin onneksi ja se auttoi minulla niin paljon, että en tavallisessa arjessa Opamoxia tarvitse.
Kun menet lääkäriin, ap, puhu näistä ongelmista, unettomuudesta ja lääkkeistä ja niiden tehosta ensi käynnillä.Mitä sä sanoisit lääkärille, jos olisit mä? 😭. Sanonko mä, että tällä hetkellä valvon putkeen 5-6 vuorokautta (nukuin 6 vuorokauden kohdalla yhden tunnin, tulevasta en vielä tiedä..). Mitä muuta mä sanoisin?
Sanonko, että olen ottanut iltaisin 50 mg Atarax, 50 mg Levozin ja (7,5 mg+15 mg) Opamoxin. Ja sitten, mitä olen päivisin tehnyt edistääkseni nukkumista.
Tarvitsisin apua vaikeaan unettomuuteen, ja sitten apua kaikkien lääkkeiden vieroitukseen (Opamox, Atarax ja Levozin).
😭Kauanko olet ollut "totaalisen" uneton? Oletko käyttänyt lääkkeitä kauan? Lääkkeillä autetaan psyykeä niin, että terapia mahdollistuu. Haluat apua unettomuuteen ja samalla lääkkeiden vieroitukseen? Ei niitä yhtäaikaa yritetä.
Luulen että aluksi unettomuus johtui ahdistuksesta ja paniikkihäiriöstä tms. Olen käyttänyt lääkkeitä noin kaksi vuotta (kaikkia en ihan kaksi vuotta, mutta kuitenkin ainakin vuoden).
Tämä mun unettomuus johtuu tällä hetkellä lääkkeiden vaikutuksen loppumisesta joten ajattelin että tästä nyt samalla voisi tehdä vieroitustakin, kuitenkin niin että turvattaisiin uni jotenkin esim. kerran (kaksi) viikossa.
Mun pisin valvomisputki on tämä (ollut aiemmin lyhyempiä), viisi vuorokautta ja nukuin kuudentena yönä tunnin (tulevasta en vielä tiedä...). 😭No onko sille alkuperäiselle syylle tehty mitään? Siksi sä olet kauhuissasi valvomisesta kun joutuisit olemaan alkuperäisen syyn kanssa silmätysten. Mutta ei ne lääkkeet poista ahdistusta. Sun pitää mennä terapiaan.
Tai siis ihan aluksi fyysinen sairaus valvotti, ja tuli unettomuutta ja sitten ahdistus sekä paniikkihäiriö. ):
Mä olisin tyytyväinen, jos oppisin nukkumaan luontaisesti edes sen kerran (kaksi) viikossa. Ehkä sitten vuoden kuluttua enemmän tai sitten ei. 😭
Haudassa levätään sit. Kunhan selviäis vaan sinne asti 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Haudassa levätään sit. Kunhan selviäis vaan sinne asti 👍🏻
Näinpä. 😭
Soita 112. Et tuhlaa resursseja etkä kenenkään aikaa. Unettomuus, kuvailemasi tunteet epätodellisesta olosta, fyysiset kivut, kaikki ihan oikeita painavia syitä soittaa sinne. Kirjoitat ennalta lyhyen tekstin, jonka luet puhelimessa. Tai pyydät läheistä soittamaan. Ja ei enää tekosyitä tai sitten sinä odotat sitä ensi viikon aikaa, siinä on vaihtoehtosi. Täällä on jo hyviä neuvoja on annettu eikä täällä jatkuva kirjoittaminen edistä sun nukahtamista yhtään mitenkään, lietsoo vaan lisää paniikkia.
Jos et ole pelkkä ihmisten aikaa haaskaava trolli, tilanne on tosi vakava ja ap tarvitset apua etkä jankkausta lääkkeiden lopettamisesta yhtäkkiä nyt, kun oot vakavaksi kehittyneessä unettomuusputkessa. Tämä on vihonviimeinen aika katkaista lääkitys yhtäkkiä ja varmasti sua autetaan vierottautumisen kanssa myöhemmin, mutta nyt pitää saada unta vaikka sitten osastolla.
Ja mikään pakko ei ole nukkua juuri yöllä, älä aseta itsellesi paineita ajattelevalla taas seuraavaa yötä. Heti kun vähänkin nukuttaa, menet lepäilemään, ihan sama mikä vuorokaudenaika on.
Mun osaltani järkipuhe jää tähän, kirjoitin sulle jo toissapäivänä ja sama meno on jatkunut vaikka sua on kannustettu tekemään asioita, jotka auttaisi. Ap, soita ja hae ammattilaisapua tai pyydä läheistä auttamaan. Tämä ei ole oikea paikka avun saamiseen vaikka tukea haluaisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ap? Mikäs vika tuossa neuvossa oli, että osastolla tujuilla lääkkeillä voidaan hoitaa unettomuuttasi ja viimeistään anestesialla saadaan akuutti tilanne purettua? Vai yritätkö vain sivuuttaa koko neuvon, koska se oli oikeasti hyvä neuvo etkä halua luopua uhriudestasi?
Voitaisiinko siellä sitten auttaa mua myös lääkkeiden vieroituksessa? 😭.
Siis niissä tapauksissa joissa lääkevieroitus estyy aina siihen että tulee ylipitkiä valvomisputkia? (aiheuttajat: sietokyky, tarpeeksi alas pudotettu annos jne.).Vastaus : kyllä , siellä todellakin autetaan lääkevieroituksessa. Ja kokemusta on!
Voidaanko siellä siis oikeasti auttaa mua, jos valvon epätavallisen pitkiä unettomuusputkia? 😭. Olis tosi hyvä jos saisin apua lääkevieroituksen tueksi kun tuo valvominen lähtee helposti lapasesta.
Taas sama vastaus: kyllä voidaan. Vaan tätähän kysyt taas pian uudelleen. Etkö itse huomaa ihan jatkuvaa höpötystäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni menee opamoxista ylikierroksille, olisiko parempi vaan jättää se pois?
Mä olen yrittänyt tässä valvomisen ohessa vähentää opamoxia niin että otan 15 mg + 7,5 mg viikon ajan ja sitten seuraavalla viikolla vaikka neljäsosa tuosta 15 mg:sta jne. 😭
Siis lopetitiko Olazapiinin? Onko tuohonkin mahdoton vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko tuota lääkeunettomuutta hoitaa mitenkään niin, että säilyisin jotenkin samalla hengissä? 😭 Edes niin, että jotenkin saataisiin turvattua nukkuminen edes kerran (kaksi) viikossa. ):
Jostain olen lukenut, että joku ihminen valvoi pari viikkoa (esim. 3vk) lääkkeitä lopettaessaan, ennen kuin nukahti ensimmäisen kerran ilman lääkkeitä
En tiedä, miten kestäisin sen, kun jo viiden yön valvominen on mulle vaikeaa (nukuin kuudentena yönä tunnin).Ja näin kävi hitaassakin lääkelopetuksessa. Miten mä koskaan pääsen eroon lääkkeistä, jos mulle aina tulee pitkiä unettomuusputkia unettomuutta. Unettomuuden aiheuttaa joko sietokyky lääkkeelle tai se, että olen pudottanut annosta tarpeeksi matalalle tasolle.😭.
Samoin kuin alkoholistit pääsevät eroon alkoholista, kärsimällä ne itse hankitut vieroitusoireet, eikä antamalla periksi niille. Sitten ne on kärsitty.
Mitä, jos niihin vieroitusoireisiin liittyy parin viikon unettomuusputki (esim. 3vk)? 😭. Eikä silloin kykene ollenkaan edes torkahtamaan. En tiedä, miten selviäisin siitä, kun jo viiden päivän valvominen (nukuin kuudentena yönä) on näin vaikeaa. ):
Mä en siis osaa enää nukkua lainkaan ilman lääkkeitä, enkä enää oikein edes lääkkeillä, kun sietokyky on kehittynyt niille. 😭.
Mun elimistössä ei ole enää mitään estoja, jotka lopettaisivat pitkät unettomuusputket. 😭. Jos mun pisin unettomuusputki tähän mennessä on ollut 5 vuorokautta (nukuin tunnin kuudentena yönä) lääkkeillä (sietokyky kasvanut), niin miten pystyn valvomaan putkeen pari viikkoa (esim. 3vk)?
Et sä voi etukäteen tietää mitä tapahtuu. Anna elämän kantaa. Jos valvot kaksi viikkoa ja pääset sillä irti sua piinaavista lääkkeistä, niin sehän on sen arvoistakin, eikö?
Voin mä vähän arvella jos lääkkeiden kanssakin valvon tähän mennessä pisimmillään 5 vuorokautta (nukuin kuudentena yönä tunnin).😭.
Kolmekin viikkoa on lukemani perusteella mahdollista. 😭. Sitten kyllä toivoisin että saisin nukuttua edes kerran viikossa, ja myöhemmin ehkä kaksikin kertaa jne.
Jestas, kyllä sulla todella viiraa psyyke pahemman kerran. Kun samaa viestiä vaan suollat.
Outoja neuvoja täällä osa. Ei NYT ole aika mihinkään lääkevieroitukseen, päinvastoin pitää lisätä joku lääke, jolla ap. nukkuu kunnolla. Sitten kun nukkuminen kohtuudella onnistuu ja ap. on toimintakykyinen ja on jotain resursseja hoidon aloittamiseksi, voidaan aloittaa hidas vähentäminen. Missään tapauksessa ei pidä nyt vähentää ainakaan niitä pameja omatoimisesti, jos uni ei tule.
112 ja apua kiireesti, osastolle tai sitten uudet lääkkeet ja tukitapaamisia joka päivä. Näin ei voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pisin valvomisputki on tämä (ollut aiemmin lyhyempiä), viisi vuorokautta ja nukuin kuudentena yönä tunnin (tulevasta en vielä tiedä...). 😭
Mitään ei voi kukaan tehdä, ellet mene asiantuntijan vastaanotolle. Ei niin pöljää lääkäriä ole, että lähettäisi lähes viikon nukkumatta olleen kotiin sanoen:koita nyt vaan pärjätä. Vaan ethän sä sinne lääkäriin kumminkaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Outoja neuvoja täällä osa. Ei NYT ole aika mihinkään lääkevieroitukseen, päinvastoin pitää lisätä joku lääke, jolla ap. nukkuu kunnolla. Sitten kun nukkuminen kohtuudella onnistuu ja ap. on toimintakykyinen ja on jotain resursseja hoidon aloittamiseksi, voidaan aloittaa hidas vähentäminen. Missään tapauksessa ei pidä nyt vähentää ainakaan niitä pameja omatoimisesti, jos uni ei tule.
112 ja apua kiireesti, osastolle tai sitten uudet lääkkeet ja tukitapaamisia joka päivä. Näin ei voi jatkua.
112 on kyllä minusta liioittelua, eihän ap ole missään hengenvaarassa. Soittaisin uudelleen psyk.polille tai päivystykseen ja pyytäisin päästä osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää jaksa selittää, kun mut aina halutaan ymmärtää väärin. 😭. En mä vaan tiedä, miksi mun kirjoituskyky on säilynyt näin hyvänä, ja joillain ei.
Kirjoitustaitosi on säilynyt jotenkin, kun olet treenannut jo satoja sivuja. Mistä tiedät, ettei jollain muilla ei ole kirjoituskyky säilynyt? Et sä nyt tietty tahankään vastaa, huoh.
En mä tiedäkään. ):
Sanoithan jossain viestissäsi ihmetteleväsi säilynyttä kirjoitustaitoasi (joka ei tosin nykyisellä tasollaan ole kuin papukaijan hokemaa), ja sitä että miksei sitten jollain muilla kirjotustaito säily. Mahdatkohan pitää meitä täysin pilkkanasi......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voinko mä luottaa siihen, että nukun välttämättä tuolloinkaan? 😭
Et voi mihinkään luottaa automaattisesti, asinatuntijoihn kyllä. .Tiiliskivikin voi tipahtaa päähäsi. Tai vanhempasikin voivat kenties sanoa jotain peräkammarin ikäneidosta.
Tulee olo, että ap:lla voisi olla taustalla autismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla stavarma, että sairaalassa sut saadaan sedatoitua vaikka neljäksi viikoksi tarpeen vaatiessa. Ruokakin tulee silloin letkusta.
Vierailija kirjoitti:
Lopetitko sen olantsapiinin kokonaan?
No, miten on?
Taisit nukahtaa koneellesi. Mutta hyvä niin.
Et takuulla ole valvonut lähes viikkoa putkeen. Jos olisit, et kirjoittelisi täällä aamusta iltaan. Miten ihmeessä jaksat jauhaa samaa, samaa, samaa. Oletko unettomuutesi takia yhteiskunnasta syrjäytynyt? Varmasti tämän hommasi takana on jotain muuta.