Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unettomuus!

Vierailija
08.08.2023 |

Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!

Kommentit (4056)

Vierailija
821/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otitko sitä Ketipinoria, kuten eilen psyk. polilta ohjeistettiin?

Otin, mutta olin kai liian ahdistunut nukkumaan. Nukuin tunnin. 😞.

Entä opamoxia, mitä lääkäri ei haluaisi sinun ottavan?

Otin puolikkaan Opamoxin illalla ja "nukkumaan" mennessä kokonaisen. ):

Eli 45 mg opamoxia. Mitä tapahtuu kun lääkäri ei enää kirjoita sulle noita? Kannattaako sun enää ottaa noita kun ne ylläpitää sun unettomuutta?

Ei vaan 15mg + 7,5 mg

Niin mitä tapahtuu kun lääkäri ei enää suostu määräämään sulle niitä?

Vierailija
822/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh! Hienosti välttelet itsellesi epämieluisiin kommentteihin vastaamista, eli niihin, joissa kehotetaan hakemaan sitä apua, eikä vain jankuttamaan ja kitisemään. 

Eli vielä kerran, miksi et mennyt päivystykseen tai soittanut 112?

Ilmeisesti vanhempasi tietävät sinun vain kerjäävän huomiota, kun heitä ei kiinnosta tilanteesi, koska tietävät ettei mitään aitoa hätää ole. Koska kyllä itse äitinä taistelisin aikuisenkin lapseni hoitoon vaikka väkisin, tai veisin yksityiselle ja ottaisin sitä varten lainan.

Mun vanhemmat ei ole koskaan oikein välittänyt musta. 😞. He myös kieltävät kaikki negatiiviset asiat.

Taas muuten välttelet. MIKSI ET MENNYT PÄIVYSTYKSEEN TAI SOITTANUT 112?

Ei ne ota mun hätää tosissaan, koska olen sosiaalisesti niin huono, ujo ja arka. ): Jos soittaisin 112, niin siellä oltaisiin vain vihaisia, kun kuormitan järjestelmää.

No kuule pyydä vaikka vanhempiasi soittamaan tai kävele sinne päivystykseen sisään. Tämän takia kaikilla menee hermo, kun mikään neuvo ei kelpaa vaan keksit tekosyitä. Ainoat ohjeet jotka kelpaavat, sisältävät lääkkeitä, joten olet vain koukussa niihin ja taidat yrittää kalastella jotain keinoa, jolla saisit lääkärin kirjoittamaan vielä enemmän/vahvempia lääkkeitä. Tai sitten lääkäri on sanonut sinulle että tämä on viimeinen x-resepti ja yrität keksiä miten saisit sille jatkoa.

Miksi te haluatte uskoa musta pahinta. Olen ottanut aina lääkkeitä annosohjeiden mukaisesti, eikä lääkäri ole sanonut mistään reseptistä, että tämä on viimeinen resepti. Enkä ole minkään lääkkeiden perässä pelkästään, haluaisin vain nukkua edes kerran (kaksi) viikossa. 😭. Olen vain hirveän hädissäni johtuen kaikesta valvomisesta.

NO MIKSI SITTEN MIKÄÄN NEUVO EI KELPAA, MIKÄ EI SISÄLLÄ LÄÄKKEITÄ, VAAN KEKSIT TEKOSYITÄ MIKSI ET VOI TOTEUTTAA SITÄ NEUVOA?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit ap

Vierailija
824/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh! Hienosti välttelet itsellesi epämieluisiin kommentteihin vastaamista, eli niihin, joissa kehotetaan hakemaan sitä apua, eikä vain jankuttamaan ja kitisemään. 

Ilmeisesti vanhempasi tietävät sinun vain kerjäävän huomiota, kun heitä ei kiinnosta tilanteesi, koska tietävät ettei mitään aitoa hätää ole. Koska kyllä itse äitinä taistelisin aikuisenkin lapseni hoitoon vaikka väkisin, tai veisin yksityiselle ja ottaisin sitä varten lainan.

Mun vanhemmat ei ole koskaan oikein välittänyt musta. 😞. He myös kieltävät kaikki negatiiviset asiat.

Ei ne ota mun hätää tosissaan, koska olen sosiaalisesti niin huono, ujo ja arka. ): Jos soittaisin 112, niin siellä oltaisiin vain vihaisia, kun kuormitan järjestelmää.

No kuule pyydä vaikka vanhempiasi soittamaan tai kävele sinne päivystykseen sisään. Tämän takia kaikilla menee hermo, kun mikään neuvo ei kelpaa vaan keksit tekosyitä. Ainoat ohjeet jotka kelpaavat, sisältävät lääkkeitä, joten olet vain koukussa niihin ja taidat yrittää kalastella jotain keinoa, jolla saisit lääkärin kirjoittamaan vielä enemmän/vahvempia lääkkeitä. Tai sitten lääkäri on sanonut sinulle että tämä on viimeinen x-resepti ja yrität keksiä miten saisit sille jatkoa.

Miksi te haluatte uskoa musta pahinta. Olen ottanut aina lääkkeitä annosohjeiden mukaisesti, eikä lääkäri ole sanonut mistään reseptistä, että tämä on viimeinen resepti. Enkä ole minkään lääkkeiden perässä pelkästään, haluaisin vain nukkua edes kerran (kaksi) viikossa. 😭. Olen vain hirveän hädissäni johtuen kaikesta valvomisesta.

Sieltä se taas tuli, hirveä hätä. Kerropas, miksi oirelistasi laajenee sitä mukaa, mitä ihmiset kommentoivat tähän ketjuun, että mitä heillä on ollut oireina missäkin kohtaa? Miksi et mainitse niistä halaistua sanaa, ennenkuin joku kommentoi oireesta, joka pitäisi jo olla?

Vierailija
825/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään tiedemies tai lääkäri, mutta olen ihan varma että oksitosiini vaikuttaa unensaantiin.  Jos menet nukkuvan henkilön viereen, niin hänestä erittyy jotakin hormonia mikä saa omankin olon uniseksi.  Veikkaan oksitosiinia. Tuo sama hormoni, jota erittyy kun äiti halaa lastaan.

Vierailija
826/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se osoite?

Vierailija
827/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä saat apua lääkevieroitukseen https://www.paihdesairaala.fi/palvelut/vieroitushoito

Vierailija
828/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuiko ap.lla tekosyyt, kun hiljeni?

Vierailija
829/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, yritän katsoa telkkaria, vaikka en jaksakaan yhtään keskittyä. ):

Pistä jotain musaa soimaan, ja tanssahtele sen tahdeissa pari tuntia. Ota jääkylmä suihku. Mene ulos ja kävele laskien: yy, kaa, koo... siis tee jotain reilusti fyysistä. Nyt oot jo monta päivää kirjoittanut yhtä ja samaa AV: lle ja piehtaroinut paikallasi. Mitä teet öisin??

Öisin yritän levätä silmät kiinni. Kun tulee oikein huono olo, puristan sängyssä olevaa pehmolelua. ):.

Jos et oikeasti ole nukkunut YHTÄÄN 5 vrk aikana, sun pitäisi mennä heti sairaalaan. Tää ei nyt helpota, mutta mulle sanottiin että se on maksimi aika, minkä selviää hereillä ja hengissä.

Yksikään noista sun lääkkeistä ei ole edes varsinainen unilääke. En mäkään noilla nukkuisi.

Mä yritän huomenna uudestaan päivystykseen, jos en ole vieläkään nukkunut ):

Kai mä vielä pysyn hengissä. 😭

Tottakai pysyt hengissä. Miksi et puhu muusta kuin itsestäsi? Jos joku haluaisi jutella, niin et enää haluakaan kontaktia. Voi tuntua ikävältä siitä toisestakin, kun välität vain itsestäsi.

Kuka haluaa jutella lempiväristä, jos on 5 vrk valvonut. Toivottavasti ap pääsee päivystykseen ja saa apua.

Päivystykseen pääsee kun soittaa taksin ja menee.

Jos on tosi huonossa kunnossa, soittaa 112.

Hän ei ole soittanut tai mennyt.

Hän pyytelee ihmisiä juttelemaan kanssaan, mutta ei sitten juttele mitään.

Mitä tässä voi tehdä joku meikäläinen?

Ei mitään.

Ajattelin just samaa. Ei haluais kenenkään jäävän yksin ongelmineen. Mutta ei ota apua vastaan. Edes sitä juttelua. Surullista.

No jos ihminen ei voi nukkua, eikä keskittyminen riitä, niin ehkä se hakee vertaistukea ja oikeita neuvoja silloin kun pystyy sen verran keskittymään tekstiä lukemaan, eikä kyselyä lempiväreistä. Hänellä pelottaa ja oikea huoli, että nukkuuko ensi yönäkään vai kuoleeko siihen.

Vertaistukea ja kuuntelijoita ja keskustelijoita on tässä ketjussa tarjolla paljon. Itse hän on pyytänyt "juttelua, ihan mistä tahansa", mutta ei osallistu sitten. Tottakai hän pelkää; mutta miksi! hän ei mene sinne, mistä apua löytyy. Jos hän pystyy tänne valittamaan kaiket päivät, pystyy hän todennäköisesti tilaamaan vaikka sitten ambulanssin. Ja jos hän olisi psykoosissa, olisi häneltä täysin kadoksissa formatiivinen ajattelu. Tietää kuitenkin, milloin on monesko uneton yö menossa, tietää lääkkeensä, osaa käyttää nettiä, osaa lukea.

Vierailija
830/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi, jos jossain vaiheessa pääsisin eroon tuosta bentsosta (vähensin puolikkaalla), en enää ottaisi niitä uudelleen.

Vierailija
831/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus johtuu ylivastuullisuudesta.  Lopeta olemasta niin vastuullinen.

Tuntemani uniongelmista kärsivät ovat sellaisia, joilla on yksinäisyyden ja turvattomuuden tunteita.  Heiltä on joko vanhemmat kuolleet tai vanhemmat eivät ole antaneet tarvittuta turvallisuuden kokemusta.  Ovat tottuneet selviämään äärimmäisen itsenäisesti ja siksi stressaavat kaikesta mahdollisesta.  Siksi eivät saa unta kun kaikki mahdolliset maailman murheet painavat yksin heidän hartioillaan. Joutuvat ottamaan tai ovat oppineet ottamaan kaikki hoidettavaksi yksin. 

Kyllähän se yöunet vie keneltä tahansa.

En ole ap mutta tunnistan itseni tästä täysin. Minulla ei ole ketään läheistä ihmistä johon turvautua ja olen saanut viimeksi yli viisi vuotta sitten nukuttua kunnon yöunet. Nyt on alkanut tuntua, että terveyteni on pettämässä hyvää vauhtia.

Lääkkeistä olen kokeillut mirtasapinia, opamoxia, essitalopraamia ja ketipinoria. Yhdestäkään ei ole ollut minkäänlaista apua ja osasta tuli erittäin pahoja haitallisia sivuvaikutuksia.

Terapia oli täysin hyödytöntä niin ikään. Koin, että kyseinen ihminen kuuntelee ongelmiani ainoastaan sen takia, että hänelle maksetaan satoja euroja käynnistä. Ja tottahan se tietenkin myös oli. Olisin varmaan tarvinnut jonkun oikeasti läheisen ihmisen joka olisi ollut aidosti kiinnostunut minusta ja keskustelusta kanssani, jotta siitä olisi ollut mitään hyötyä. Tälläistä ihmistä elämässäni ei kuitenkaan valitettavasti ole.

Osaisitko yhtään neuvoa miten hallita juuri tuota kuvailemasi tyyppistä kroonista unettomuutta? Nyt tuntuu että olen yrittänyt melkeinpä kaikkea ja mistään ei ole ollut yhtään apua :(

Vierailija
832/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi, jos jossain vaiheessa pääsisin eroon tuosta bentsosta (vähensin puolikkaalla), en enää ottaisi niitä uudelleen.

On vaan hirveän vaikeaa ajatella vieroitusta tässä samalla, kun en saa juuri yhtään nukuttua (viime yönä nukuin tunnin, viiden valvotun yön jälkeen). Siltikin olen vähentänyt Opamoxia puolella tabletilla. 😭. Enkä tiedä, miksi tästä tuli vieroituskeskustelu. Tuntuu, että kaikki vain tarttuvat tuohon Opamoxiin.

Vierailija
833/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai sitten ovat vain kyllästyneitä jatkuviin "ongelmiisi". Vaikutat nimittäin ihmiseltä, joka diagnosoi itselleen milloin minkäkin vaivan ja kaikki on aina huonosti. Kyllä siihen vain jokainen väsyy, myös vanhemmat. Tiedätkö, että itsesäälissä kieriskely on todella vastenmielinen piirre ihmisessä?

Vaikuttaa siltä, että ap on omaksunut uhrimentaliteetin. Uhrina saa huomiota ja sekoittaa sen välittämiseen ja kokee olevansa tärkeä. Uhriutumisesta on aika vaikeaa päästä eroon, mutta se ei ole kuitenkaan mahdotonta. Tarvis terapiaa.

Tämä. Uhrin asemaan jääminen voi myös tuntua helpommalta kuin vastuun ottaminen itsestään. Eihän aloittajakaan halua tehdä mitään toisin vaan haluaisi pelkkiä päänsilityksiä että voi jatkaa samaan malliin. Kun hän on niin herkkä ja hauras, eihän häneltä voi odottaa mitään. Kun pitäisi itsenäistyä ja muuttaa kotoa, pitäisi hakeutua terapiaan, lopettaa päivittäinen bentson nappailu. Mutkun ei pysty kun on niin herkkä ja uhri.

Vierailija
834/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus johtuu ylivastuullisuudesta.  Lopeta olemasta niin vastuullinen.

Tuntemani uniongelmista kärsivät ovat sellaisia, joilla on yksinäisyyden ja turvattomuuden tunteita.  Heiltä on joko vanhemmat kuolleet tai vanhemmat eivät ole antaneet tarvittuta turvallisuuden kokemusta.  Ovat tottuneet selviämään äärimmäisen itsenäisesti ja siksi stressaavat kaikesta mahdollisesta.  Siksi eivät saa unta kun kaikki mahdolliset maailman murheet painavat yksin heidän hartioillaan. Joutuvat ottamaan tai ovat oppineet ottamaan kaikki hoidettavaksi yksin. 

Kyllähän se yöunet vie keneltä tahansa.

En ole ap mutta tunnistan itseni tästä täysin. Minulla ei ole ketään läheistä ihmistä johon turvautua ja olen saanut viimeksi yli viisi vuotta sitten nukuttua kunnon yöunet. Nyt on alkanut tuntua, että terveyteni on pettämässä hyvää vauhtia.

Lääkkeistä olen kokeillut mirtasapinia, opamoxia, essitalopraamia ja ketipinoria. Yhdestäkään ei ole ollut minkäänlaista apua ja osasta tuli erittäin pahoja haitallisia sivuvaikutuksia.

Terapia oli täysin hyödytöntä niin ikään. Koin, että kyseinen ihminen kuuntelee ongelmiani ainoastaan sen takia, että hänelle maksetaan satoja euroja käynnistä. Ja tottahan se tietenkin myös oli. Olisin varmaan tarvinnut jonkun oikeasti läheisen ihmisen joka olisi ollut aidosti kiinnostunut minusta ja keskustelusta kanssani, jotta siitä olisi ollut mitään hyötyä. Tälläistä ihmistä elämässäni ei kuitenkaan valitettavasti ole.

Osaisitko yhtään neuvoa miten hallita juuri tuota kuvailemasi tyyppistä kroonista unettomuutta? Nyt tuntuu että olen yrittänyt melkeinpä kaikkea ja mistään ei ole ollut yhtään apua :(

-sivusta

Vierailija
835/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorempana Opamox käytössä ja siihen kyllä koukuttuu helposti.

Sain essitalopraamin onneksi ja se auttoi minulla niin paljon, että en tavallisessa arjessa Opamoxia tarvitse.

Kun menet lääkäriin, ap, puhu näistä ongelmista, unettomuudesta ja lääkkeistä ja niiden tehosta ensi käynnillä.

Vierailija
836/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain essitalopraamin onneksi ja se auttoi minulla niin paljon, että en tavallisessa arjessa Opamoxia tarvitse.

Kun menet lääkäriin, ap, puhu näistä ongelmista, unettomuudesta ja lääkkeistä ja niiden tehosta ensi käynnillä.

Mitä sä sanoisit lääkärille, jos olisit mä? 😭. Sanonko mä, että tällä hetkellä valvon putkeen 5-6 vuorokautta (nukuin 6 vuorokauden kohdalla yhden tunnin, tulevasta en vielä tiedä..). Mitä muuta mä sanoisin?

Sanonko, että olen ottanut iltaisin 50 mg Atarax, 50 mg Levozin ja (7,5 mg+15 mg) Opamoxin. Ja sitten, mitä olen päivisin tehnyt edistääkseni nukkumista.

Mitä muuta mun kannattaisi sanoa?

Vierailija
837/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaan hirveän vaikeaa ajatella vieroitusta tässä samalla, kun en saa juuri yhtään nukuttua (viime yönä nukuin tunnin, viiden valvotun yön jälkeen). Siltikin olen vähentänyt Opamoxia puolella tabletilla. 😭. Enkä tiedä, miksi tästä tuli vieroituskeskustelu. Tuntuu, että kaikki vain tarttuvat tuohon Opamoxiin.

Koska se opamox on syy sun univaikeuksiin.

Vierailija
838/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit ap

Huonosti, tuntuu, että osa hyökkää hirveän vihamielisesti mun kimppuuni. ):

Ja osa on myös muodostanut musta mielikuvan jonain pilleristinä ):

Vierailija
839/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä sanoisit lääkärille, jos olisit mä? 😭. Sanonko mä, että tällä hetkellä valvon putkeen 5-6 vuorokautta (nukuin 6 vuorokauden kohdalla yhden tunnin, tulevasta en vielä tiedä..). Mitä muuta mä sanoisin?

Sanonko, että olen ottanut iltaisin 50 mg Atarax, 50 mg Levozin ja (7,5 mg+15 mg) Opamoxin. Ja sitten, mitä olen päivisin tehnyt edistääkseni nukkumista.

Sano, että tarvitset apua bentsovieroitukseen.

Vierailija
840/4056 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri nuo asiat kerrot tietenkin ja kaiken muun mikä mieltä painaa.

Mitä sinä siellä muuta puhuisit?