Hallitus selvittää, voidaanko toimeentulotuki evätä kokonaan
Työttömyysturvaa leikataan, asumistukea leikataan, toimeentulotukea leikataan. Miltä tuntuu, persujen äänestäjä?
Kommentit (1112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ryhmä toimeentulotuen saamissa on Helsingissä ulkomaalaiset. Ihan hyvä, jos heidät saadaan pois Helsingistä kuluttamasta veronmaksajien varoja.
Kertoo aika hyvin siitä että ulkomaalaiset eivät suinkaan saa avokätisesti tukia vaan he joutuvat useammin turvautumaan ihan siihen pienimpään ja viimesijaiseen tukimuotoon eli toimeentulotukeen.
Toimeentulotuki on mm. huomattavasti suurempi kuin opintotuki, joten älä viitsi valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaleille ihmisille on selvää, että yhteiskunnan jäsenenä heillä on sekä oikeuksia että velvollisuuksia. Tämä palsta on kuitenkin pullollaan tukijulleja, joiden mielestä heillä ei saa olla kuin oikeuksia, että oikeastaan koko yhteiskunta on oikeastaan olemassa vain heitä varten.
Ok. Olen kahden lapsen äiti ja yritän kasvattaa heitä yhteiskunnan jäseniksi ja olen nyt työtön, työelämässä ollut 25 vuotta. Kai olen rikollinen kun joudun hakemaan toimeentulotukea.
Kai sinäkin ymmärrät, että ei sinullekaan riitä tuet, jos 370 000 ihmistä on kokonaan työvoiman ulkopuolella? Elämäntapatyöttömät halutaan töihin ja se edistää sinunkin elämääsi.
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa vähintään kuukaudessa. Miksei heitä oteta töihin?
Niin. Miksi heitä ei oteta töihin???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaleille ihmisille on selvää, että yhteiskunnan jäsenenä heillä on sekä oikeuksia että velvollisuuksia. Tämä palsta on kuitenkin pullollaan tukijulleja, joiden mielestä heillä ei saa olla kuin oikeuksia, että oikeastaan koko yhteiskunta on oikeastaan olemassa vain heitä varten.
Ok. Olen kahden lapsen äiti ja yritän kasvattaa heitä yhteiskunnan jäseniksi ja olen nyt työtön, työelämässä ollut 25 vuotta. Kai olen rikollinen kun joudun hakemaan toimeentulotukea.
Kai sinäkin ymmärrät, että ei sinullekaan riitä tuet, jos 370 000 ihmistä on kokonaan työvoiman ulkopuolella? Elämäntapatyöttömät halutaan töihin ja se edistää sinunkin elämääsi.
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa vähintään kuukaudessa. Miksei heitä oteta töihin?
Kun jäät työttömäksi niin sulle tulee omat sivut ja sinne merkitään pankkitunnuksilla haetut työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuu valtavat määrät maa_nmuuttajaperheitä, joissa paljon lapsia. Ja elävät toimeentulotuen varassa. Mitä luulette tapahtuvan, jos tuet lopetettaisiin?
No ei niiltä tietenkään leikata. Harkinnavaraisena saavat täydet tuet jatkossakin.
Älä nyt jauha paskaa. Ihan oikeasti. Harkinnanvaraisen perusteet löytyy jokaisen hyvinvointialueen tiedoista ja on kaikille samat. Suurin osa sossun asiakkaista on ihan valkonaamaisia suomalaisia. Edelleen.
T: sossu
Uutispommi "sossulle": Niitä perusteita voidaan ihan helposti muuttaa.
Kerrotko miten? T: toinen sossu
Tällä viikolla alkavat peruskoulut. Menet sinne opiskelemaan, miten Suomessa lait säädetään. Muistaakseni se on opetusohjelmassa 8.luokalla.
Kyllä minä sen tiedän miten lakeja muutetaan, mutta kerro sinä miten oletat niiden sisältöjen muuttuvan tai haluaisit niitä muuttaa mitä tulee harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen.
En kerro, koska en missään kohtaa ole mitään tuollaista kirjoitellut. Kerroin vain sinulle sen, että perusteita voidaan muuttaa ja sen jälkeen vastasin kysymykseesi miten se tehdään ohjaamalla sinut peruskouluun kertaamaan näitä asioita.
Harkinnanvaraisen perusteet määritetään hyvinvointialueella eikä laissa.
Arvaapa mitä? Ne hyvinvointialueiden toimintaohjeetkin perustuvat ihan Suomen lakiin :D
Vierailija kirjoitti:
Suurin ryhmä toimeentulotuen saamissa on Helsingissä ulkomaalaiset. Ihan hyvä, jos heidät saadaan pois Helsingistä kuluttamasta veronmaksajien varoja.
Kyllä eli niitä paljon runsaampia tukia kuten vaikka työmarkkinatukea ja vastaavia saavat sitten pääosin ihan kantasuomalaiset. Eli kuka tässä tuli sitten kalliimmaksi?
Hyvältähän tuo kuulostaa, että aletaan tarkemmin syynäämään toimeentulotukia saavia, pitkäaikaistyöttömyyden "kuntoa" ja tuesta tehdään vastikkeellista. Eli ihmiset laitetaan joko töihin tai sitten tekevät jotain työtä saadakseen toimeentulotukea. Alkaa työt maistumaan eikä jäädä tuille kotiin huvikseen. Tuossa mainittiin että jos työtön ei tee sovittuja asioita, niin tukien epäämistä voitaisiin miettiä. Kannattaa siis ehkä hankkia töitä tai sitten tekee sovitut asiat niin tukea saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et ymmärrä, että moni on elämäntapatyötön, jo useammassa sukupolvessa? Sinähän kai menisit siihen tukityöhön, jolloin sinulta ei leikattaisi mitään?
Kai sinä kuitenkin ymmärrät, että elämäntapatyöttömiä ei Suomessa kovinkaan montaa ole? Suurin osa työttömistä menisi töihin vaikka heti, jos a) joku palkkaisi ja/tai b) olisi työkykyinen. Työtön nimikkeellähän tilastoissa roikkuu vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka oikeasti kuuluisivat nimekkeelle työkyvytön.
t.eri
En ymmärrä, olen näitä työn puolesta nähnyt, ja ainakin kolmannes työttömistä on myös työhaluttomia. Se on iso raha, he kun vielä opettavat saman mallin lapsilleenkin.
Olet varmaan kauppias jolle työttömät hyllyttää työmarkkinatuella tavaroita.
Senkin ärsyttävä pihi ukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et ymmärrä, että moni on elämäntapatyötön, jo useammassa sukupolvessa? Sinähän kai menisit siihen tukityöhön, jolloin sinulta ei leikattaisi mitään?
Kai sinä kuitenkin ymmärrät, että elämäntapatyöttömiä ei Suomessa kovinkaan montaa ole? Suurin osa työttömistä menisi töihin vaikka heti, jos a) joku palkkaisi ja/tai b) olisi työkykyinen. Työtön nimikkeellähän tilastoissa roikkuu vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka oikeasti kuuluisivat nimekkeelle työkyvytön.
t.eri
En ymmärrä, olen näitä työn puolesta nähnyt, ja ainakin kolmannes työttömistä on myös työhaluttomia. Se on iso raha, he kun vielä opettavat saman mallin lapsilleenkin.
Paskapuhetta monessakin suhteessa. Erityisesti tuolta osin, että sinä olisit ollut töissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika hyvin siitä että ulkomaalaiset eivät suinkaan saa avokätisesti tukia vaan he joutuvat useammin turvautumaan ihan siihen pienimpään ja viimesijaiseen tukimuotoon eli toimeentulotukeen.
Toimeentulotuki on mm. huomattavasti suurempi kuin opintotuki, joten älä viitsi valehdella.
Toimeentulotuki ja opintotuki eivät ole mitenkään rinnasteisia. Opintotuki on tarkoitettu vain opiskeluun eikä opsikelija saa toimeentulotukea.
Toimeentulotuen vaihtoehto taas on vaikkapa työmarkkinatuki joka on tukena isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa hakee vain koska on pakko, on annettu koulutuksen vanhentua ja kotona maatessa menee se työkyky muutamassa vuodessa. Ei niitä kannata palkata, eivät pärjää, kun ovat tottuneet siihen makaamiseen ja että vaikka miten perseilisi, toimeentulotuki on taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ok, että voitaisiin evätä kokonaan, jos ei täytä minkäänlaisia aktivointitavoitteita, jotka hänelle asetettu. Ei toimeentulotukea ole tarkoitettu siihen, että sitä maksetaan hamaan tappiin, kunhan kieltäytyy kaikesta avusta ja aktivoinnista.
Minä en olisi valmis jättämään ketään täysin heitteille, se lisäisi rikollisuutta ja kaikinpuolista turvattomuutta.
Lähinnä kiinnostaisi tietää, mitä ne persuja äänestäneet nyt ajattelevat, jotka ovat työttömiä, vähävaraisia tai muuten tukien tarpeessa. Kai he ymmärsivät, mitä oikeistolainen talouspolitiikka tuo tullessaan?
Naurettavaa tuoperussuomalaisten äänestäjien kiusaaminen. Tilanne ennen vaaleja oli se, että vasemmisto ja demari olivat itse karkoittaneet äänestäjiään ja luulen että moni perussuomalaisten ehdokkaistakin tuntee itsensä petetyksi. On turha ilkkua että olisi pitänyt tietää- tiesittekö itse että esim.rokotteet ei olleetkaan lippu paratiisiin.
Nyt on liikkeellä globaalit poliittiset voimat, eikä ketään auta kaverin/naapurin ilkkuminen vaan nyt pitäisi katse kohdistaa Arkadianmäelle ja Brysseliin.
Näitä leikkauksia on kaikissa maissa ja ne olisivat toteutuneet tavalla tai toisella, perusteella tai toisella myös vasemmistolaisen hallituksen alla.
Älkää nyt menkö tohon ikivanhaan harhautukseen.
Älä viitsi. Jopa Keskusta on pitänyt hallitusohjelmaa epäoikeudenmukaisena. Velkakriisi maksatetaan pelkästään köyhillä eikä varakkaammilta edellytetä minkäänlaista osallistumista näihin talkoisiin. Vasemmisto olisi tehnyt leikkaukset täysin toisella tavalla.
Vasemmiston tapa tehdä leikkauksia on, että niitä ei tehdä. He olisivat korkeintaan heikentäneet tilannetta nostamalla jo nyt ylikorkeaa verotusta. Talous ei vedä ja lisää veroja olisi laitettu. Nähtiinhän se vasemmiston malli jo viime hallituskaudella. Kustannukset nousivat, eivät todellakaan laskeneet. Se ei toiminut, joten nyt kokeillaan oikeiston mallia.
Selvä. Ja kun kerran verorahoista puhutaan, niin leikataan sitten sieltä yläpäästä myös. Millä perusteella hyvinvointitoimialueen pomo tienaa 18 000e/kk? Tuohan on aivan järjetön verovaroin kustannettu palkka!
Kaikki mukaan talkoisiin! 10 000e:n palkanlasku noille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Persuja haukutaan. Haukkukaa sosseja jotka antoivat niin edullisen elämän tänne vääntyneille, että eivät betoniperseet lähde täältä kulumallakaan.
Miksi ette ole vihaisia näille vapaamatkustajille?
Koska tuilla eläminen ei oikeasti ole mitään herkkua vaikka moni niin tuntuu kuvittelevankin.
Siltikin liian moni on vapaaehtoisesti jättäytynyt tuilla eläväksi.
Tämä taas kertoo siitä, että Suomen maksamat tuet ovat liian runsaat.
Miten ne voivat olla liian runsaat, kun tukia saa moni palkkatyössäkäyväkin?
Ne ovat runsaat, jos se saa ihmisen jäämään kotiin elämään niillä.
Tukien tiputtaminen voisi olla erittäin hyvä keino motivoida ihmisiä hakeutumaan töihin.
Ja joku varmaan taas nillittää tähän, että hän hakee jo neljää paikkaa kuukaudessa.
Niitä saavat myös työssäkäyvät, koska palkat eivät riitä elämiseen. Vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Sä kuulostat pahasti puhelinvastaajalta, josta tulee sama viesti aina ulos.
Mitä nyt sekoilet?
Joo o, jotkut työssäkäyvät saavat kyllä tukia ja mielestäni näin pitäisikin olla.
Mutta kotona viihtyville ei pitäisi maksaa samaa summaa, näiltä niitä tukia pitää karsia.
Kerrotko vielä, miksi näin pitää mielestäsi olla? Mikä järki on tukea mallia, jossa palkka ei riitä elämiseen?
Totta kai, yritysten pitäisi lähtökohtaisesti maksaa parempaa palkkaa, ettei tukia tarvittaisi.
Mutta tarkoitin, että mieluummin tukisin työssäkäyviä, kuin kotona päivät viihtyviä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kysymys enää valtion talouden tasapainottamisesta vaan ihmisvihasta joka on kohdistettu köyhiin.
Eli kokoomus pääsee toteuttamaan omaa agendaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.eri
Lähde tälle tiedolle, kiitos. Sellainen oikea lähde, ei mikään porvoolainen mututoimiston hajatelma.
Vierailija kirjoitti:
Hyvältähän tuo kuulostaa, että aletaan tarkemmin syynäämään toimeentulotukia saavia, pitkäaikaistyöttömyyden "kuntoa" ja tuesta tehdään vastikkeellista. Eli ihmiset laitetaan joko töihin tai sitten tekevät jotain työtä saadakseen toimeentulotukea. Alkaa työt maistumaan eikä jäädä tuille kotiin huvikseen. Tuossa mainittiin että jos työtön ei tee sovittuja asioita, niin tukien epäämistä voitaisiin miettiä. Kannattaa siis ehkä hankkia töitä tai sitten tekee sovitut asiat niin tukea saa.
Onko kukaan muuten kertonut kuinka paljon maksaa tämä valtava työttömien kyttäämisbyrokratia joka nyt ollaan pystyttämässä?
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Faktat pöytään kaikista menoista, niin ruvetaan suhteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Persuja haukutaan. Haukkukaa sosseja jotka antoivat niin edullisen elämän tänne vääntyneille, että eivät betoniperseet lähde täältä kulumallakaan.
Miksi ette ole vihaisia näille vapaamatkustajille?
Koska tuilla eläminen ei oikeasti ole mitään herkkua vaikka moni niin tuntuu kuvittelevankin.
Siltikin liian moni on vapaaehtoisesti jättäytynyt tuilla eläväksi.
Tämä taas kertoo siitä, että Suomen maksamat tuet ovat liian runsaat.
Miten ne voivat olla liian runsaat, kun tukia saa moni palkkatyössäkäyväkin?
Ne ovat runsaat, jos se saa ihmisen jäämään kotiin elämään niillä.
Tukien tiputtaminen voisi olla erittäin hyvä keino motivoida ihmisiä hakeutumaan töihin.
Ja joku varmaan taas nillittää tähän, että hän hakee jo neljää paikkaa kuukaudessa.
Niitä saavat myös työssäkäyvät, koska palkat eivät riitä elämiseen. Vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Sä kuulostat pahasti puhelinvastaajalta, josta tulee sama viesti aina ulos.
Mitä nyt sekoilet?
Joo o, jotkut työssäkäyvät saavat kyllä tukia ja mielestäni näin pitäisikin olla.
Mutta kotona viihtyville ei pitäisi maksaa samaa summaa, näiltä niitä tukia pitää karsia.
Kerrotko vielä, miksi näin pitää mielestäsi olla? Mikä järki on tukea mallia, jossa palkka ei riitä elämiseen?
Totta kai, yritysten pitäisi lähtökohtaisesti maksaa parempaa palkkaa, ettei tukia tarvittaisi.
Mutta tarkoitin, että mieluummin tukisin työssäkäyviä, kuin kotona päivät viihtyviä.
Ja olet oikeasti niin pihalla, että luulet suurimman osan työttömistä olevan kotona ihan vain huvikseen?
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu muuttui pakolliseksi jo 2015
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa hakee vain koska on pakko, on annettu koulutuksen vanhentua ja kotona maatessa menee se työkyky muutamassa vuodessa. Ei niitä kannata palkata, eivät pärjää, kun ovat tottuneet siihen makaamiseen ja että vaikka miten perseilisi, toimeentulotuki on taattu.
Eli miten siis tämä tukien leikkaus tekee heistä äkkiä hyviä ja työnantajalle kelpaavia työntekijöitä?