Miksi mennä naimisiin?
Olen avoliitossa, ollut jo pitkään ja aikeissa ollakin. Elämämme on varsin vakiintunutta näin, kaksi lastakin on. Aina välillä joku kysyy miksi ette ole naimisissa. Minua hämmentää se kysymys, koska tekee aina mieli vain kysyä vastakysymys, että miksi olisimme. En nimittäin ole vielä keksinyt syytä miksi mennä naimisiin. Joten mikä sellainen syy voisi olla?
Kommentit (141)
Menimme naimisiin juridisista syistä. Avopuolisona et ole mitään viranomaisten silmissä, esim. puolison maatessa sairaalassa olet avopuolisona ventovieras viranomaisten silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei Suomessa tarvi mennä naimisiin, mutta jokaisen pitäisi esittää itselleen myös kysymys: miksi ei menisi naimisiin?
Ensimmäinen pohdinta:
Jos avioliitto on vain paperinpala, niin mikä siinä paperinpalassa niin pelottaa? Miten parisuhde muka voi mennä pieleen paperipalasta?Toinen pohdinta:
Av:lla monesti näkee, ettei kannata mennä naimisiin koska voi tulla ero. Joku voisi selittää minulle, miksi avoero on helpompi kuin avioero. Sattuuko se jotenkin vähemmän?Kolmas pohdinta:
Olen tavannut niiiiiiin monta ihmistä, jotka sanoneet, että ei pidä avioliittoa tärkeänä. Sitten tulee ero, eikä mene kauaakaan, kun samainen ihminen menee naimisiin jonkun toisen kanssa. Eli pitää pohtia, onko kyse ihmisestä, ei siis avioliitosta.Neljäs pohdinta:
Muistathan, että aviopuolisosta pääsee eroon yhdellä allekirjoituksella. Lasten vanhemmasta ei pääse eroon 18 vuoteen. Eli otattehan logiikan mukaan, mitä valintoja teette.Kolmas kohta on se, miksi minä arvostan naimisiinmenoa. Jos mies haluaa mennä kanssani naimisiin, niin tiedän, että hän oikeasti haluaa minut. Ei ole ylimääräisiä selittelyitä.
Se pätee myös itseen, kun miettii, haluaisinko mennä puolison kanssa naimisiin. Jos rinnassa alkaa kiristää ja sisäinen ääni huutaa ei:tä, niin on miettimisen paikka, miksi on parisuhteessa.
Isäni on ollut 5 kertaa naimisissa. Toiset "oikeasti haluaa" monia eri ihmisiä ja edellinen haluttu unohtuu äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei Suomessa tarvi mennä naimisiin, mutta jokaisen pitäisi esittää itselleen myös kysymys: miksi ei menisi naimisiin?
Ensimmäinen pohdinta:
Jos avioliitto on vain paperinpala, niin mikä siinä paperinpalassa niin pelottaa? Miten parisuhde muka voi mennä pieleen paperipalasta?Toinen pohdinta:
Av:lla monesti näkee, ettei kannata mennä naimisiin koska voi tulla ero. Joku voisi selittää minulle, miksi avoero on helpompi kuin avioero. Sattuuko se jotenkin vähemmän?Kolmas pohdinta:
Olen tavannut niiiiiiin monta ihmistä, jotka sanoneet, että ei pidä avioliittoa tärkeänä. Sitten tulee ero, eikä mene kauaakaan, kun samainen ihminen menee naimisiin jonkun toisen kanssa. Eli pitää pohtia, onko kyse ihmisestä, ei siis avioliitosta.Neljäs pohdinta:
Muistathan, että aviopuolisosta pääsee eroon yhdellä allekirjoituksella. Lasten vanhemmasta ei pääse eroon 18 vuoteen. Eli otattehan logiikan mukaan, mitä valintoja teette.Kolmas kohta on se, miksi minä arvostan naimisiinmenoa. Jos mies haluaa mennä kanssani naimisiin, niin tiedän, että hän oikeasti haluaa minut. Ei ole ylimääräisiä selittelyitä.
Se pätee myös itseen, kun miettii, haluaisinko mennä puolison kanssa naimisiin. Jos rinnassa alkaa kiristää ja sisäinen ääni huutaa ei:tä, niin on miettimisen paikka, miksi on parisuhteessa.
Isäni on ollut 5 kertaa naimisissa. Toiset "oikeasti haluaa" monia eri ihmisiä ja edellinen haluttu unohtuu äkkiä.
Isäsi on eri sukupolvea. Silloin kuului mennä naimisiin ihan eri syistä.
Ja tunneihmiset ovat erikseen. He, jotka rakastuvat kiihkeästi ja haluavat siinä kiihkossaan alttarille.
Vierailija kirjoitti:
Me haluttiin juhlia isosti. Musta oli ihana mennä naimisiin umpirakastuneena.
Jotkut sanoo en hakua pönötyksiä ja olla huomion keskipisteenä. Ei tarvikaan. Me ihmiset ollaan erilaisia.
Mielestäni paljon kiinnostavampi kysymys on että miksi vältellä naimisiinmenoa kuin ruttoa. Jotain taikauskoa kenties? Ei uskota omaan suhteeseen vaan pelätään että naimisiin meno pilaa sen jotenkin?
Vallan erikoista ajattelua.
Avopuolisolla ei ole aviopuolison oikeuksia esimerkiksi omaisuuteen mahdollisen eron tai kuolemantapauksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Menimme naimisiin juridisista syistä. Avopuolisona et ole mitään viranomaisten silmissä, esim. puolison maatessa sairaalassa olet avopuolisona ventovieras viranomaisten silmissä.
Ei ole totta. Jokainen määrittää itse lähiomaiset sairaalan kirjoihin, ja tekee halutessaan hoitotahdon ja valtakirjan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sanoo en hakua pönötyksiä ja olla huomion keskipisteenä. Ei tarvikaan. Me ihmiset ollaan erilaisia.Mielestäni paljon kiinnostavampi kysymys on että miksi vältellä naimisiinmenoa kuin ruttoa. Jotain taikauskoa kenties? Ei uskota omaan suhteeseen vaan pelätään että naimisiin meno pilaa sen jotenkin?
Taikauskoa hyvinkin. Samat ihmiset sitten väittävät, etteivät usko horoskooppeihin. Erikoista, todellakin.
Tuoreen tutkimuksen mukaan naimisissa olevat ovat tilastollisesti 30% onnellisempia kuin naimattomat.
https://unherd.com/thepost/the-best-predictor-of-happiness-in-america-m…;
Julkinen sitoutuminen vaan on se juttu ihmisen alitajunnalle, avoliitto ei pysty samaan, vaikka kuinka niin ajattelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sanoo en hakua pönötyksiä ja olla huomion keskipisteenä. Ei tarvikaan. Me ihmiset ollaan erilaisia.Mielestäni paljon kiinnostavampi kysymys on että miksi vältellä naimisiinmenoa kuin ruttoa. Jotain taikauskoa kenties? Ei uskota omaan suhteeseen vaan pelätään että naimisiin meno pilaa sen jotenkin?
Näinpä. Yhdet tutut oli avoliitossa 11v ennenkuin menivät naimisiin, ihan jotta voisivat olla varmoja että tuntevat toisensa ja liitto kestäisi. No ero tuli vuoden naimisissaolon jälkeen, eli ei se pitkä avoliittokaan takaa yhtään mitään :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta. Jokainen määrittää itse lähiomaiset sairaalan kirjoihin, ja tekee halutessaan hoitotahdon ja valtakirjan
Niin, avoliitossa ollessa jokainen tällainen asia (lähiomainen, omaisuuden hallinta, keskinäiset testamentit jne) pitää hoitaa yksi kerrallaan erikseen. Jos haluaisi päästä helpolla, riittäisi käynti maistraatissa / kirkkoherranvirastossa ja avioliiton solmiminen. Saisi yhdellä käynnillä samat edut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallan erikoista ajattelua.Näinpä. Yhdet tutut oli avoliitossa 11v ennenkuin menivät naimisiin, ihan jotta voisivat olla varmoja että tuntevat toisensa ja liitto kestäisi. No ero tuli vuoden naimisissaolon jälkeen, eli ei se pitkä avoliittokaan takaa yhtään mitään :(
Mun tuttu taasen "järjesteli vanhuuspäivien asiansa" 6-kymppisenä solmimalla avioliiton. Ja vieläpä sen miehen kanssa, jonka kanssa on ollut yhdessä vuosikymmeniä ja saanut lapset, jotka jo aikuiseksi on kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviopuolisot perivät toisensa ilman testamenttia ja pienemmällä veroprosentilla. (Jos siis lapsia ei ole)
Meillä tosiaan on kaksi lasta, joten tuolla ei ole väliä kun lapset perii. Ap
Paitsi jos ne kuolee.
Avioliiton juridiset seuraukset voit selvittää maistraatista.
Monelle avoleskelle on tullut ikäviä yllätyksiä. Kun luullaan muttei vaivauduta ottamaan selvää.
Älä sinä ole niin tyhmä.Moni asia on huomattavasti yksinkertaisempi avioliitossa.
ps Häät on kiva juhla.
Pelkän hääjuhlan takia ei kannata mennä naimisiin. Hyviä kalliita bileitä ja prinsessapäiviä voi järjestää ihan yhtä hyvin ilman papin aamenta tai tuomarin vahvistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kristitty ja sen takia pidän hyvänä asiana mennä naimisiin.
Hmm, tähän en osaa ottaa kantaa. Me ollaan ateisteja . Ap
Niin. Kysyit aloituksessa mitä syitä on mennä naimisiin, kun et ole itse keksinyt. Tässä yksi asia joka on tekijä joillakin ihmisillä. Jos ei usko, niin on luonnollista että kirkkomenot ei merkitse niin paljon ja jäljelle jää enää juridiset ja sosiaaliset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avio-oikeus puolison omaisuuteen. Lesken asumisoikeus (jos asutte omistusasunnossa). Puolisoiden välinen elatusvelvollisuus.
Mitä hyötyä näistä on? Mitä hyötyä on vaikka jostain avio-oikeudesta puolison omaisuuteen? Jos menisin naimisiin pitäisin itsestään selvänä avioehtoa. Kun on kaksi pientä yhteistä lasta eikä kunmallakaan lapsia edellisistä suhteista niin lesken asumisoikeudella ei ole väliä. Myöhemminhän vastaavan oikeuden voi taata keskinäisellä hallintaoikeustestamentilla. Tosin asumme vuokralla, mutta siis jos asuisimme omistusasunnossa. Ap
Lesken asumisoikeudella on väliä, koska lapset kasvavat ja aikuistuvat.
Meillä vuokralla asuville sillä ei ole väliä. Ja keskinäinen asuntoa koskeva hallintaoikeustestamentti on helppoja nopea tehdä. Ap
Ei ole, jos avopuoliso saa yllättäen sairauskohtauksen eikä pysty enää tekemään mitään. Ei ne aivoverenvuodot ole harvinaisia.
Ap, mitä haet kysymykselläsi. Jos kaikki on ok, niin miksi utelet täältä vastauksia?
Emme keksineet mitään syytä olla menemättä naimisiin, ja sitä paitsi haluttiin mennä naimisiin. En ole katunut ja edelleen olen mieluummin ihan oikea vaimo kuin joku avomikälie.
Valitat, että sulta kysytään, mutta itse täällä jankutat. Elä niin kuin elät, tee niin kuin tahdot, mitä se meitä muita kiinnostaa. Nykyäänhän ei millään ole mitään väliä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen pohdinta:
Muistathan, että aviopuolisosta pääsee eroon yhdellä allekirjoituksella. Lasten vanhemmasta ei pääse eroon 18 vuoteen. Eli otattehan logiikan mukaan, mitä valintoja teette.
Tuo neljäs kohta on se, mitä ihmettelen välillä kun katsoo näitä kuvioita, kun tehdään lapsia sinne ja tänne. Sen lapsen toisen vanhemman kanssa on todellakin pakko olla tekemisissä niin kauan, kun lapsi/lapset ovat täysi-ikäisiä. Esim. yhdellä kaverillani on lapsia kahden eri miehen kanssa. Toisen kanssa teki melko nopeasti lapset, kun tapasivat. Sanoi jälkikäteen, että tiesi jo toista lasta yrittäessä, ettei avoliitto tule kestämään, mutta on yksinkertaisempaa kun edes kahdella lapsella olisi sama isä, joten halusi vielä tehdä toisen lapsen saman miehen kanssa, ja erosi sitten vauva-aikana. Mies on todella hankala, ja vuosikaudet on ollut jatkuvaa vääntöä elareista, siitä miten paljon ja milloin lapset ovat isällään jne. Oikeuteenkin on palanut rahaa. Jotenkin toivoisin, että ihmiset miettisivät hiukan tarkemmin, kenen kanssa lapsia tekevät. Samat ihmiset sitten vastustavat avioliittoa. Logiikka todellakin puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja maksaa korvauksia leskelle.
Tåmäkin menee nykyään myös avopuolisolle, jos on yhteisiä lapsia.
Tuokin etu taitaa poistua, kun lapset tulevat täysi-ikäisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä haet kysymykselläsi. Jos kaikki on ok, niin miksi utelet täältä vastauksia?
Kai sillä on tylsää, ei keksi mitään muutakaan tekemistä.
Kolmas kohta on se, miksi minä arvostan naimisiinmenoa. Jos mies haluaa mennä kanssani naimisiin, niin tiedän, että hän oikeasti haluaa minut. Ei ole ylimääräisiä selittelyitä.