Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakensin perheelle omakotitalon omin käsin - vaimo vaatii erossa talosta puolet itselleen.

Vierailija
06.08.2023 |

Otsikossahan se jo on.

Rakensin muutama vuosi takaperin itse omin käsin töiden ohella perheelle omakotitalon. Olen rakennus- ja talotekniikkka-alan yrittäjä, joten kaikki on itse tehtyä - lakien ja pykälien mukaan.

Nyt erossa vaimon juristi ja kiinteistönvälittäjä laskee, että eihän sillä mitää väliä ole, että raadoin pitkää päivää ja tuotin perheelle puoli-ilmaisen talon pään päälle, vaan joudun jumalaut maksaan omasta työstäni vaimolle! Siis tein itse ja säästin, jotta vaimo voi nyhtää talon reaalihinnan mukaisen osuuden minulta nyt.

Meneekö oikeasti näin?

Kuitenkin eron syykin on se, että vaimo petti. Olin kuulemma liikaa töissä... Nyt pitäisi sitten maksaa siitä, että tein perheelle elantoa, saatiin hieno koti, hienot autot, lapsille kalliit harrastukset. Kaikki tuo tietysti jatkuu, mutta ei luonnollisesti vaimon osalta, joka hyppäsi kelkasta.

Kommentit (769)

Vierailija
201/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos teillä tosiaan on avioehto niin sinun talosi se tulee olemaan eikä se ahne vaimo saa ilmaiseksi omaisuutta. Menkööt töihin.

Naiset aina kehuu miten ne lapset on tärkeimpiä ni miksiköhän erossa ollaan vain ja ainoastaan ja pelkästään aina omaisuuden perään? Jännä juttu.

Oma nykyinen kumppani erossaan ilmoitti että ei tarvi ex mieheltään mitään, ei edes elareita ja jatkoi eteenpäin. Siinä on selkärankaa ihmisellä.

Avioehtoa ei tarvitse lain mukaan noudattaa vaan sitä kohtuullistetaan, jos toinen puoliso on uhrannut oman työuransa hoitamalla kotia ja parin yhteisiä lapsia ja mahdollistanut uran luomisen ja tienaamisen toiselle osapuolelle. Näin on ap:n liitossa käynyt.

Lisäksi jos lapset jäävät vaimolle, niin he jäävät asumaan entiseen kotiinsa, joten elatusmaksujen lisäksi se avioliiton kohtuullistaminen voi tarkoittaa käytännössä juuri sitä, että vaimo saa talon.

Vai oikein joutunut uhraamaan. Kuulostaapa helvetin terveeltä toiminnalta.

Vierailija
202/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menit naimisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ole kysymys siitä, että vaimo olisi uhrannut elämäänsä miehen vuoksi. On saanut elää kuitenkin aika rentoa elämää, kun mies on hoitanut oman osuuden kasvattajana ja rakentanut oman kodin ja tuonut leivän pöytään kun vaimolle liian raskasta ilmeisesti käydä töissä, vaikka olisikin tiukkaa. Mielestäni näiden tosiseikkojen valossa on kohtuullista, että mies saa pitää oman omaisuutensa, varsinkin kun nainen oli syy eroon

Vierailija
204/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutoista tyhmälle :D

Sun ensimmäinen ja viimeinen virhe oli, luottaa suomalaiseen naiseen. Kaikki miehet tietää minkälaisia lombuukiloisia ja professoreita ne on järkiään, ja niiden kanssa kersojen hankkiminen, tai luoja paratkoon naimisiin meno ilman avioehtoa, on vain venäläistä rulettia täydellä rullalla. Sen pelaamisen seurauksista ei voi syyttää ketään muuta kuin ihan vain itseään. Opitpahan ainakin olemaan kun maksat itsesi kipeäksi tyhmyydestäsi johtuen. Jotkut vain ovat niin helvetin luupäisiä, että oppi pitää hankkia kantapään kautta. Mutta silläpä se sitten meneekin kerralla jakeluun.

Vierailija
205/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli on avioehto, ja yrittävät vaatia sen yli asioita, niin ei se tule onnistumaan. Voit olla huoleti

Ylempänä on jo kuvattu, että lain mukaan avioehtoa voi tietyissä tilanteissa joutua kohtuullistamaan.

Juttelin kerran erään juristin kanssa, joka oli erikoistunut avioehtoihin. Hän sanoi, että alle 5 v avioliitoissa ei kohtuullisteta käytännössä ikinä, pidemmissä kyllä.

Hän oli itse juuri eroamassa yli 5 v liitosta, jossa ei ollut edes yhteisiä lapsia. Hän (mies) maksoi köyhemmälle (nainen, joka hänkin oli pettänyt) oma-aloitteisesti joitain kymmeniä tuhansia erossa ja vältti siten riidat. Tiesi kai ammattinsa puolesta, että on parempi sopia kuin ryhtyä riitelemään oikeudessa, kun sekin tulee kalliiksi. Oikeudenkäyntikulutkin ovat yhden puolen asianajajalta jo helposti 8000-10 000 euroa.

Vierailija
206/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pura talo ja anna puolet tarvikkeista vaimolle.

Vierailija
207/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vaimo on ollut YH koko sen ajan mitä olet taloa rakentanut. Ei ihme ettei pinna kestänyt kun et näe asiassa ongelmaa.

Idiootti. Talohan varmaan rakentaa ihan itse itsensä pelkällä ajatuksen voimalla, ilman että ketään tarvii olla paikanpäällä?!

Vierailija
208/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kysymys siitä, että vaimo olisi uhrannut elämäänsä miehen vuoksi. On saanut elää kuitenkin aika rentoa elämää, kun mies on hoitanut oman osuuden kasvattajana ja rakentanut oman kodin ja tuonut leivän pöytään kun vaimolle liian raskasta ilmeisesti käydä töissä, vaikka olisikin tiukkaa. Mielestäni näiden tosiseikkojen valossa on kohtuullista, että mies saa pitää oman omaisuutensa, varsinkin kun nainen oli syy eroon

Se että sinun sovinistipäässäsi lastenhoito ja kotityöt ovat rentoa vapaa-aikaa, ei vaikuta siihen, miten muu ympäröivä yhteiskunta asian näkee ja miten lakia tulkitaan. Yhtä hyvin joku voisi väittää, että talon rakentaminen on rento, virkistävä vapaa-ajan harrastus.

Tosiasia on, että kodin ja lastenhoito toisen puolison puolesta katsotaan korvattavaksi työksi. Jos sinä kadehdit sitä, voit aina jäädä itse pullantuoksuiseksi koti-isäksi.

Vierailija
209/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja:

1. Myy talo kokonaan pois, niin vaimosi ei saa sitä.

2. Tai lahjoita talo kokonaan tai osittain lapsille ennakkoperintönä. Jos lahjoitat esim. puolet talosta lapsille ja jätät puolet itsellesi, niin lapsilla on sitten isän luona tuttu koti. 

Vierailija
210/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain umpihullu lähtee talonrakennusprojektiin naisen kanssa. Parempi todennäköisyys on lyödä talorahat ruletissa punaiselle tai mustalle. Huomattavasti parempi itseasiassa.

Sama juttu nahjuksen ja pihin miehen kanssa. Kaikki pitää tehdä itse, koska siinä säästää. Voi taivas niitä vuosia kuluu asustella työmaalla kantamassa lautoja sinne ja eiku tonne. Onneksi pääsin eroon ja omistusasuntoja vaihtamalla olen nyt erittäin tyytyväinen. Tasokas ja uudehko asunto alueella, josta saa nopeasti myytyä tarvittaessa. Myynkin jahka eläkkeelle pääsen. Sitten on pääomaa, millä mällätä loppuelämä työeläkkeen lisäksi. Lahjoitettavaksikin siitä riittää.

Elikkä ei kannata jäädä kärvistelemään huonoon suhteeseen vaan ottaa omansa pois ja elää omanlaista elämää. Uusi avioliitto, kun sopiva kohdalle sattuu ja tällä kertaa oli pihin vastakohta. Niin ja tärkein, avioon ei mennä ilman kattavaa avioehtoa.

Vierailija
211/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sinun sovinistipäässäsi lastenhoito ja kotityöt ovat rentoa vapaa-aikaa, ei vaikuta siihen, miten muu ympäröivä yhteiskunta asian näkee ja miten lakia tulkitaan. Yhtä hyvin joku voisi väittää, että talon rakentaminen on rento, virkistävä vapaa-ajan harrastus.

Tosiasia on, että kodin ja lastenhoito toisen puolison puolesta katsotaan korvattavaksi työksi. Jos sinä kadehdit sitä, voit aina jäädä itse pullantuoksuiseksi koti-isäksi.

No hei, tietysti kodinhoitokin on työtä, mutta on myös naisia, jotka käyttävät miehiä taloudellisesti hyväksi. Ap kertoi, että heräsi aamulla ensimmäisenä, hoiti aamujutut ja illalla harrastuksiin kuskaukset, lisäksi huolsi autot ym. miesten työt. Onhan nekin kotitöitä. Hyvä jälkikäteen sanoa, mutta noin iso asia kuin työssäkäynti/kotonaolo pitää pystyä puhumaan yhdessä niin, että siitä löytyy yhteinen näkemys. 

Vierailija
212/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko muuten edes varma, että olet lasten isä?

Varmaan kannattaa tosiaan tehdä isyystestit - ne ei paljoa tossa konkurssissa maksa - saat ainakin jonkinverran kättä pidempää riitelyyn jos käenpoikia oot elättänyt tietämättäsi

Mä varmaan lopuksi leipoisin exän siihen kuntoon ettei vierasta munaa niin helposti löytäis eron jälkeen

Mutta herranjesta, miten kukaan ikinä voisi edes ajatella pettävänsä näin ihanaa miestä, joka jo etukäteen miettii puolisonsa vakavaa pahoinpitelyä?

Kyllä mä ainakin naisena ihan tuen tätä. Pettäjien - naisten tai miesten- tulisi saada mitä ansaitsevat 

Vierailija
213/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja:

2. Tai lahjoita talo kokonaan tai osittain lapsille ennakkoperintönä. Jos lahjoitat esim. puolet talosta lapsille ja jätät puolet itsellesi, niin lapsilla on sitten isän luona tuttu koti. 

Itse tekisin vaihtoehto 2.mukaan. Olen nainen joka rakensi talon. Avoliitossa. Ikinä en antaisi äijälle taloani.

Vierailija
214/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton takia välttelen töitä kuin ruttoa. Teen aina välillä että en paljastuisi, mutta työstä saatava ei ikinä korvaa köyhää aikaa perheen kanssa. Oma isä mokasi juuri samalla tavoin kuin ap.

Ajattelin aina että tyhmä ukko. Miehen pitää vahtia naistaan ja lapsia. Se onnistuu vain työttömänä.

Vierailija
215/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kannattaa tosiaan tehdä isyystestit - ne ei paljoa tossa konkurssissa maksa - saat ainakin jonkinverran kättä pidempää riitelyyn jos käenpoikia oot elättänyt tietämättäsi

Mä varmaan lopuksi leipoisin exän siihen kuntoon ettei vierasta munaa niin helposti löytäis eron jälkeen

Vain sairas ihminen hakkaa toisen, hae hoitoa noihin väkivaltafantasioihisi

Vierailija
216/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja:

Ap ei voi myydä taloa ilman vaimon suostumusta, sekin on vastoin lakia.

Vierailija
217/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran pettävä ja laiskotteleva jännänainen on päässyt naimisiin. Minä kodista huolehtiva ja uskollinen kilttinainen olen yksin.

Vierailija
218/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hei, tietysti kodinhoitokin on työtä, mutta on myös naisia, jotka käyttävät miehiä taloudellisesti hyväksi. Ap kertoi, että heräsi aamulla ensimmäisenä, hoiti aamujutut ja illalla harrastuksiin kuskaukset, lisäksi huolsi autot ym. miesten työt. Onhan nekin kotitöitä. Hyvä jälkikäteen sanoa, mutta noin iso asia kuin työssäkäynti/kotonaolo pitää pystyä puhumaan yhdessä niin, että siitä löytyy yhteinen näkemys. 

No tuskinpahan tässä liitossa on liikoja juteltu. Kuulostaa siltä, että mies on järjestänyt elämän itsensä ympärille itselleen sopivaksi ja jättänyt vaimon tylsistymään yksinään ja pyörittämään niitä osia, joita mies ojentelee.

Mulla oli tällainen liitto, mies mielellään luetteli, mitä kaikkea tekee ja kyllä tekikin. Mutta mulla ei ollut mitään sanottavaa mihinkään, ei aikatauluihin eikä siihen, mikä milloinkin on tärkeää. Helpolla siis pääsin, mutta samalla tunsin itseni täysin turhaksi ja lähdinkin sitten vetämään siitä, en tiedä,  missä vaiheessa mies edes huomasi, että en enää siellä ole.

Vierailija
219/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lakimiehen avulla selvittää, millainen arvo tekemälläsi työllä on. Eli mitä olisi pitänyt palkatulle työntekijälle maksaa.

Samalla lailla vaimo voi lakimiehen avulla selvittää, mikä on hänen tekemänsä työn arvo, kun on työskennellyt kotona ap:n siivoojana, kokkina ja lastenhoitajana.

Niinpä. Mies on säästänyt paljon rahaa, kun vaimo on hoitanut ruoanlaitot, siivouksen ja lastenhoidon. Aika kalliiksi tulisi jos pitäisi palkata joku erikseen noihin hommiin. Tai toki mies olisi voinut hoitaa kaikki edellämainitut mutta sitten olisi miehen oma ura ja eläkekertymä kärsinyt...

Kivempaa on että vaimo ja lasten äiti uhraa eläkekertymänsä ja uransa lasten takia niin miehen ei tarvitse?

Ei ihme että yhä harvempi nainen haluaa lapsia

Vierailija
220/769 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain sairas ihminen hakkaa toisen, hae hoitoa noihin väkivaltafantasioihisi

Mikset kehoita pettäjiä hakemaan apua? - sivusta 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi