Rakensin perheelle omakotitalon omin käsin - vaimo vaatii erossa talosta puolet itselleen.
Otsikossahan se jo on.
Rakensin muutama vuosi takaperin itse omin käsin töiden ohella perheelle omakotitalon. Olen rakennus- ja talotekniikkka-alan yrittäjä, joten kaikki on itse tehtyä - lakien ja pykälien mukaan.
Nyt erossa vaimon juristi ja kiinteistönvälittäjä laskee, että eihän sillä mitää väliä ole, että raadoin pitkää päivää ja tuotin perheelle puoli-ilmaisen talon pään päälle, vaan joudun jumalaut maksaan omasta työstäni vaimolle! Siis tein itse ja säästin, jotta vaimo voi nyhtää talon reaalihinnan mukaisen osuuden minulta nyt.
Meneekö oikeasti näin?
Kuitenkin eron syykin on se, että vaimo petti. Olin kuulemma liikaa töissä... Nyt pitäisi sitten maksaa siitä, että tein perheelle elantoa, saatiin hieno koti, hienot autot, lapsille kalliit harrastukset. Kaikki tuo tietysti jatkuu, mutta ei luonnollisesti vaimon osalta, joka hyppäsi kelkasta.
Kommentit (769)
Naisen tyypillinen rooli ja tehtävät taloprojektissa:
Somettaminen, harjan heiluttelu, satunnaista pientä naputtelua, kahvinkeitto, projektin hedelmistä nauttiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lakimiehen avulla selvittää, millainen arvo tekemälläsi työllä on. Eli mitä olisi pitänyt palkatulle työntekijälle maksaa.
Samalla lailla vaimo voi lakimiehen avulla selvittää, mikä on hänen tekemänsä työn arvo, kun on työskennellyt kotona ap:n siivoojana, kokkina ja lastenhoitajana.
Jos työtunnit ois samat, vaimo jää velkaa. Raksatöistä tuntipalkka on 1,5-1,7 kertainen verrattuna kodinhoitajan palkkaan. Jos mies itse myös suunnitteli talon, sittenhän mennään jo arkkitehtipalkkoihin.
Mutta tosiaan työaikaa ei tasingon laskennassa huomioida.
Otapa huviksesi selvää, mitä maksaa ammattitaitoisen siivoojan, kokin ja lastenhoitajan palkkaaminen. Vaimo on tehnyt ilmaiseksi kolmen eri ammattilaisen työtä koko liiton ajan joka päivä. Ap on rankasti velkaa vaimolle, kun työlle aletaan laskea hintaa.
Talon arvo lasketaan sen mukaan mikä kyseisen tyyppisen talon käypä hinta markkinoilla. Piste.
Vain umpihullu lähtee talonrakennusprojektiin naisen kanssa. Parempi todennäköisyys on lyödä talorahat ruletissa punaiselle tai mustalle. Huomattavasti parempi itseasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Väitä, että on sopimus, että.saat työstäsi palkan kun talo myydään. Eli työ on siellä odottamassa maksua.
Ihan samalla lailla vaimo voi väittää, että on sopimus, että mies maksaa hänelle taannehtivasti erossa palkan siivoojan, kokin ja lastenhoitajan työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lakimiehen avulla selvittää, millainen arvo tekemälläsi työllä on. Eli mitä olisi pitänyt palkatulle työntekijälle maksaa.
Samalla lailla vaimo voi lakimiehen avulla selvittää, mikä on hänen tekemänsä työn arvo, kun on työskennellyt kotona ap:n siivoojana, kokkina ja lastenhoitajana.
Jos työtunnit ois samat, vaimo jää velkaa. Raksatöistä tuntipalkka on 1,5-1,7 kertainen verrattuna kodinhoitajan palkkaan. Jos mies itse myös suunnitteli talon, sittenhän mennään jo arkkitehtipalkkoihin.
Otapa huviksesi selvää, mitä maksaa ammattitaitoisen siivoojan, kokin ja lastenhoitajan palkkaaminen. Vaimo on tehnyt ilmaiseksi kolmen eri ammattilaisen työtä koko liiton ajan joka päivä. Ap on rankasti velkaa vaimolle, kun työlle aletaan laskea hintaa.
Elät mielikuvitusmaailmassa 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitä, että on sopimus, että.saat työstäsi palkan kun talo myydään. Eli työ on siellä odottamassa maksua.
Ihan samalla lailla vaimo voi väittää, että on sopimus, että mies maksaa hänelle taannehtivasti erossa palkan siivoojan, kokin ja lastenhoitajan työstä.
Tämä tosin on niin yleisesti tunnustettua, että se sisältyy jo lakiinkin. Eli vaikka olisi avioehto, sitä kohtuullistetaan, jos köyhempi on tehnyt työtä kotia ja lapsia hoitaen ja mahdollistanut siten rikkaammalle omaisuuden kerryttämisen. Nyt se laki toteutuu ap:n tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiverto suomalaisnainen ei osaa hoitaa noita tehtäviä edes harrastelijatasolla ja sinä puhut palkkaa nostavista ammattilaisista 😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun vaimosi on hoitanut lapset ja kodin.
Se on myös raskasta työtä. Noin se erossa menee. Ikävää, että paljastui uskottomaksi puolisoksi.Tuossahan se jo oli aiemmin, että ei vaimo hoitanut.
Ei 6-8h päivähoidossa tarkoita sitä, ettei lapsia tarvitse loppupäivänä hoitaa. Ja kukahan on perheessä esim ruokahuollon hoitanut? Ap sanoi, että nainen.
Kuka ** on niin tyhmä että menee avioliittoon kenenkään kanssa tänä päivänä? Siitä syntyy vain ja ainoastaan pelkkiä rasitteita ja velvoitteita.
Yhteisasumisen tasingonkin voi mitätöidä sillä, että siirtää itsensä kirjoille muualle viiden vuoden aikana, jolloin henkilöt eivät ole asuneet samassa taloudessa.
Itse en sitä koskaan sanoisi ääneen, mutta pitäisin kyllä tarkasti huolen siitä ettei kumppani saa senttiäkään, vaan pelkät oikeudenkäyntikulut niskaansa, jos yrittää ruveta temppuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mies on tehnyt arkkitehdin, insinöörit, työnjohtajan ja rakennusmiehen työt samaan aikaan. Ja lisäksi hänellä on pätevyys ainakin osaan näistä
Oliko juristi-vaimolla koulutusta ja pätevyyttä noihin kodin töihin. Ei tainut olla
Lemmen huumassa avioehto jää helposti huomiotta. Tai: rahahan se on mielessä, avioehdosta kun vihjailee.
Yrittäjänä mmärrät, ettei työn tulos kuulu tekijälle, vaan teettäjälle. Nyt meni ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä mmärrät, ettei työn tulos kuulu tekijälle, vaan teettäjälle. Nyt meni ihan oikein.
Helvetin hyvä vastaus. Kerrankin yrittäjälle kunnon aivopähkinä. Mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse teit virheen kun et ottanut avioehtoa, naisten onneksi miehet ovat typeriä.
Pahojen naisten onneksi, itse en kehtaisi petettyäni ryövätä.
Oletko muuten edes varma, että olet lasten isä?
Vaimolla on oikeus lain mukaan saada avioehtoa kohtuullistettua tuossa tilanteessa, kun on lastenhoito- ja kotityöllään mahdollistanut ap:n omaisuuden kertymisen. Lisäksi ilmeisesti lapset jäävät hänen hoitoonsa, kun ap ei ole ennenkään lapsia hoitanut, ja lasten koti halutaan yleensä pitää samana kuin ennenkin. Joten aika selvä tapaushan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaimo teki sillä aikaa kun sä rakensit? Hoisi yksin teidän yhteisiä lapsia?
Sometti, otti muutamia valokuvia ja mietti mistä voisi valittaa seuraavaksi.
Unohdit sen vieraan mu*kun perässä juoksemisen, jota tämä ap juristi-muija teki oikein urakalla ettei ehtinyt lapsia hoitamaan (vaan laittoi ne tarhaan)
-Kapanteri.- kirjoitti:
Lemmen huumassa avioehto jää helposti huomiotta. Tai: rahahan se on mielessä, avioehdosta kun vihjailee.
Nykyään ei ole mikään pakko mennä naimisiin vaikka haluaa muuttaa yhteen.
Hakkaa ralo puoliksi ja akka voi noutaa oman osuutensa.