Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen tukea

Vierailija
05.08.2023 |

Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:

""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.

Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔

Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.

Kommentit (376)

Vierailija
301/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tarvitaan lääkäriä, me tai joku sairaanhoitaja ei voida auttaa tarpeeksi. Muista sanoa lääkärissä jos joku neuvo ei ole toiminut tai olet jo kokeillut, niin voitte etsiä uuden ratkaisun. Kerro siellä avoimesti peloistasi.

Mulla on sairaanhoitajan aika ensi viikolla. 😔

Hoitsu toki vähintään konsultoi lääkäriä jo pienemmissäkin vaivoissa. Ei sairaanhoitaja voi reseptejä kirjoittaa. Kun käyt hoitsusi luona, etkö puhu hirvittävästä unettomuudestasi? Jos et pysty/osaa puhua, näytä vaikka tämä ketju. Tai kirjoita paperille ja anna se vastaanotolla.

Vierailija
302/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rentouttaako silmät kiinni pimeässä makaaminen yhtään? Vai tuleeko heti stressi unesta? Periaatteessa lepokin jo auttaa elimistöä jonkin verran.

Ei oikeastaan, tulee heti stressi unesta. 😭. Ja nyt stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma,

että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).

Atarax ja 15mg Opamox ei kyllä juurikaan unta tuo. Ota Olanzapinia ja Ketipinoria (unettomuuteen vain esim 50mg) tunti, puolitoista aikaisemmin kuin hyppäät sänkyyn. Nukut takuulla, tiedän itse omasta kokemuksestani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma.

Jos en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).

Mitä mieltä? Miten käsitellä asiaa?

Onko tämä mun suunnitelma järkevä?

Tai en oikeastaan tiedä, ehkä mä vaan lataan hirveät odotukset ja paineet tiettyyn päivään, jolloin valvon (2 tai 3: ma tai ti)+2 päivää samoin tein. 😂 (yhteensä 4 tai 5 päivää)

Et todellakaan kirjoittelisi täällä uutterasti, jos olisit valvonut viisi vuorokautta. Ihminen sinäkin olet.

Vierailija
304/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla koulutusta? Oletko ikinä ollut työelämässä?

On mulla koulutus. Olen ollut työelämässä kesätöiden ja harjoitteluiden verran.

Siis oletko työtön, saikulla vai eläkkeellä? Jos olet "vain" työtön, miten selvität asioitasi esim työkkärin kanssa?

Vierailija
305/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan joku jo ehtinyt tänne laittaa tuon psyloterapeutin lisäksi, mutta voisiko sinulla olla joku neuropsykiatrinen syy unettomuuteen? En tiedä tilanteestasi mitään, enkä ole asiantuntija mutta tuli vain mieleen. Onko tutkittu?

Vierailija
306/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rentouttaako silmät kiinni pimeässä makaaminen yhtään? Vai tuleeko heti stressi unesta? Periaatteessa lepokin jo auttaa elimistöä jonkin verran.

Ei oikeastaan, tulee heti stressi unesta. 😭. Ja nyt stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma,

että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).

Atarax ja 15mg Opamox ei kyllä juurikaan unta tuo. Ota Olanzapinia ja Ketipinoria (unettomuuteen vain esim 50mg) tunti, puolitoista aikaisemmin kuin hyppäät sänkyyn. Nukut takuulla, tiedän itse omasta kokemuksestani.

Voi hassu ihminen, se on aivan henkilöstä kiinni. Osastolla ollessani monella oli todella vahvat lääkkeet ja eivät silti nukkuneet. Itsekin sain piikin joka ilta vaikka en halunnut. Se mikä toimii toiselle hyvin , toiselle ei välttämättä lainkaan.

Vierailija
307/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä välttämättä ole edes anoreksiaa, voi olla, että vaan syö määrällisesti liian vähän. Jos olisin tosi hoikka ja kärsisin uniongelmista, kokeilisin syödä kunnolla jotain pastaa, puuroja, leipää, riisiä, jotain missä paljon hiilareita, pari tuntia ennen nukkumaan menoa.

Olen normaalipainoisen ja hieman pullukan välimaastossa. Olen lukenut jostain juurikin noista hiilihydraateista.

Hyvä, että sentään syöt kunnolla. Mä en saanut syötyä juuri mitään, kun oli tosi vaikea unettomuus päällä. Ei mulla olis antihistamiini/15 mg Opamox vaikuttanut unettavasti. Mutta tosiaan, löytyy avohoitoonkiin tarkoitettuja kovan luokan psyykelääkkeitä, joilla löytyi sitten kunnon unirytmi. Opettelin sitkeästi vain menemään punkkaan tiettyyn aikaan - vaikkei nukuttanut - ja nousin yhtä sitkeästi aamulla ylös, vaikka olisin valvonut. Vaati kyllä sitkeyttä ja pitkää pinnaa, mutta kannatti.

Vierailija
308/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jättäisi kokonaan ottamatta lääkettä. Ota vaikka vain puoliskan Opamoxista. Mulla on muuten sama ongelma, en saa nukuttua ilman lääkkeitä. Olen kyllä yrittänyt, mutta sitten se menee siihen että valvon yökausia. Jospa kirjoitat ylös mitä asioita mitä käsitellä lääkärissä, annat vaikka sen lukea sen. Voimia sulle.

Onko sulla missään vaiheessa mennyt tehot lääkkeistä? Mulla menee aina, kaikilla ei vissiin mene. 😔.

Bentsoista menee tehot nopeasti. Että niillä on turha yrittää selättää vaikeaa unettomuutta. Olanzapiini ja Ketipinor pitävät kutinsa sekä unettomuudessa että ahdistuksessa ja masennuksessa.

Vierailija
309/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos mä en nuku edes lääkkeellisinä päivinä? (3 kpl). Mua pelottaa, tuntuu, että mun elimistön rajoittimessa on jotain vikaa, samoin unikeskuksessa. Kauankohan ihminen voi pahimmillaan valvoa? Henkilökohtaisesti neljä-viisi päivää alkaa olemaan sietokyvyn äärirajoilla. Mitä jos tulee aika, jolloin valvon esimerkiksi 7-8 päivää putkeen? 😭

Tämä on siis mun suurin pelko. Yhdellä keskustelupalstalla joku oli valvonut jopa 10 päivää.

Ja jollain keskustelupalstalla (olisiko ollut tällä) oli juttua jostain miehestä, joka nukkui 2-6 tuntia viikossa.

Näitä ajatuksia mä yritän aktiivisesti eliminoida mun mielestä. Tiedättekö te ketään, jolle olisi käynyt yllä kuvatulla tavalla?

Kerrot olevasi sietokykysi äärirajoilla 4-5 päivän unettomuuden kohdilla. Mitä silloin tapahtuu? Sekoatko?

Vierailija
310/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mulla enää mahdollisuutta oppia torkahtamaan?😭.

Olen noin kaksi vuotta "sammunut" lääkkeillä.

Jos mä jäänkin valvetilaan, että vain silmät kiinni ajattelen valveilla asioita. Enkä osaa torkahtaa.

Pelkään, että torkahdan vasta 7-8 vuorokauden päästä (ehkä jopa 10 vuorokautta), jolloin joudun luovuttamaan.

En ole vielä kertaakaan torkahtanut ilman lääkkeitä.

Toisaalta uskon, että jos mä edes kerran pystyisin torkahtamaan, niin sitten voisin vähitellen oppia torkahtamaan parikin kertaa viikossa.😭

Vierailija
311/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä jäänkin valvetilaan, että vain silmät kiinni ajattelen valveilla asioita. Enkä osaa torkahtaa.

Pelkään, että torkahdan vasta 7-8 vuorokauden päästä (ehkä jopa 10 vuorokautta), jolloin joudun luovuttamaan.

Toisaalta uskon, että jos mä edes kerran pystyisin torkahtamaan, niin sitten voisin vähitellen oppia torkahtamaan parikin kertaa viikossa.😭

Mitä mieltä olette?

Vierailija
312/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos mä en nuku edes lääkkeellisinä päivinä? (3 kpl). Mua pelottaa, tuntuu, että mun elimistön rajoittimessa on jotain vikaa, samoin unikeskuksessa. Kauankohan ihminen voi pahimmillaan valvoa? Henkilökohtaisesti neljä-viisi päivää alkaa olemaan sietokyvyn äärirajoilla. Mitä jos tulee aika, jolloin valvon esimerkiksi 7-8 päivää putkeen? 😭

Tämä on siis mun suurin pelko. Yhdellä keskustelupalstalla joku oli valvonut jopa 10 päivää.

Ja jollain keskustelupalstalla (olisiko ollut tällä) oli juttua jostain miehestä, joka nukkui 2-6 tuntia viikossa.

Näitä ajatuksia mä yritän aktiivisesti eliminoida mun mielestä. Tiedättekö te ketään, jolle olisi käynyt yllä kuvatulla tavalla?

Kerrot olevasi sietokykysi äärirajoilla 4-5 päivän unettomuuden kohdilla. Mitä silloin tapahtuu? Sekoatko?

En nyt ihan suoranaisesti sekoa, mutta mulla alkaa olemaan todella huono olla. Elimistö on muussia, mutta ajatukset sinkoilevat aivoissa. Silmistä alkaa katkeilemaan verisuonia (tulee myös muita silmäoireita), olen todella säikky ja pelokas, sydän alkaa muljahtelemaan, olen kylmänhikinen jne.

Vierailija
313/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kirjoitti:

Onkohan joku jo ehtinyt tänne laittaa tuon psyloterapeutin lisäksi, mutta voisiko sinulla olla joku neuropsykiatrinen syy unettomuuteen? En tiedä tilanteestasi mitään, enkä ole asiantuntija mutta tuli vain mieleen. Onko tutkittu?

Ei ole tutkittu neuropsykiatrisia syitä. Nukuin kyllä aiemmin hyvin, unettomana ilman lääkitystä 2-3h; lääkkeillä aluksi paremmin, mutta toleranssia muodostunut (en nuku lopulta lääkkeilläkään).

Voiko tosin olla niin, että neuropsykiatrisista syistä olen lääkkeiden käytön seurauksena unohtanut, miten nukahdetaan, en osaa enää edes torkahtaa.

Ja toisaalta aivot eivät enää osaa säädellä itseään ilman lääkkeitä.

Vierailija
314/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä välttämättä ole edes anoreksiaa, voi olla, että vaan syö määrällisesti liian vähän. Jos olisin tosi hoikka ja kärsisin uniongelmista, kokeilisin syödä kunnolla jotain pastaa, puuroja, leipää, riisiä, jotain missä paljon hiilareita, pari tuntia ennen nukkumaan menoa.

Olen normaalipainoisen ja hieman pullukan välimaastossa. Olen lukenut jostain juurikin noista hiilihydraateista.

Hyvä, että sentään syöt kunnolla. Mä en saanut syötyä juuri mitään, kun oli tosi vaikea unettomuus päällä. Ei mulla olis antihistamiini/15 mg Opamox vaikuttanut unettavasti. Mutta tosiaan, löytyy avohoitoonkiin tarkoitettuja kovan luokan psyykelääkkeitä, joilla löytyi sitten kunnon unirytmi. Opettelin sitkeästi vain menemään punkkaan tiettyyn aikaan - vaikkei nukuttanut - ja nousin yhtä sitkeästi aamulla ylös, vaikka olisin valvonut. Vaati kyllä sitkeyttä ja pitkää pinnaa, mutta kannatti.

Miten opit nukkumaan uudelleen ilman lääkkeitä?

Vierailija
315/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla koulutusta? Oletko ikinä ollut työelämässä?

On mulla koulutus. Olen ollut työelämässä kesätöiden ja harjoitteluiden verran.

Siis oletko työtön, saikulla vai eläkkeellä? Jos olet "vain" työtön, miten selvität asioitasi esim työkkärin kanssa?

Olen työtön, asioin te-toimistossa, siellä suunnitellaan parhaillaan kuntouttavaa työtoimintaa.

Vierailija
316/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
317/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku?

Vierailija
318/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
319/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
320/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä yritän rauhoittua.😞. Vaikka vaikeaa se on.