Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen tukea

Vierailija
05.08.2023 |

Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:

""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.

Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔

Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.

Kommentit (376)

Vierailija
321/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Onkohan joku jo ehtinyt tänne laittaa tuon psyloterapeutin lisäksi, mutta voisiko sinulla olla joku neuropsykiatrinen syy unettomuuteen? En tiedä tilanteestasi mitään, enkä ole asiantuntija mutta tuli vain mieleen. Onko tutkittu?

Ei ole tutkittu neuropsykiatrisia syitä. Nukuin kyllä aiemmin hyvin, unettomana ilman lääkitystä 2-3h; lääkkeillä aluksi paremmin, mutta toleranssia muodostunut (en nuku lopulta lääkkeilläkään).

Voiko tosin olla niin, että neuropsykiatrisista syistä olen lääkkeiden käytön seurauksena unohtanut, miten nukahdetaan, en osaa enää edes torkahtaa.

Ja toisaalta aivot eivät enää osaa säädellä itseään ilman lääkkeitä.

Tuskin ihminen "unohtaa", miten nukahdetaan. Kyllä pitkäänkin vaikeaan unettomuuteeni käytettyjen lääkkeiden loputtua elimistöni viekkareiden jälkeen elimistöni "muisti" nukahtaa. Aivot tottuvat myös pikkuhiljaa lääkkeettömyyteen, aivan kuten lääkkeiden käytöönkin.

Vierailija
322/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä välttämättä ole edes anoreksiaa, voi olla, että vaan syö määrällisesti liian vähän. Jos olisin tosi hoikka ja kärsisin uniongelmista, kokeilisin syödä kunnolla jotain pastaa, puuroja, leipää, riisiä, jotain missä paljon hiilareita, pari tuntia ennen nukkumaan menoa.

Olen normaalipainoisen ja hieman pullukan välimaastossa. Olen lukenut jostain juurikin noista hiilihydraateista.

Hyvä, että sentään syöt kunnolla. Mä en saanut syötyä juuri mitään, kun oli tosi vaikea unettomuus päällä. Ei mulla olis antihistamiini/15 mg Opamox vaikuttanut unettavasti. Mutta tosiaan, löytyy avohoitoonkiin tarkoitettuja kovan luokan psyykelääkkeitä, joilla löytyi sitten kunnon unirytmi. Opettelin sitkeästi vain menemään punkkaan tiettyyn aikaan - vaikkei nukuttanut - ja nousin yhtä sitkeästi aamulla ylös, vaikka olisin valvonut. Vaati kyllä sitkeyttä ja pitkää pinnaa, mutta kannatti.

Miten opit nukkumaan uudelleen ilman lääkkeitä?

Tekemällä sänkyyn menosta, ylösnoususta, suihkusta, aamulenkistä jne. rutiineja. Ei onnistunut heti, mutta pikkuhiljaa ja tinkimättä rytmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mulla enää mahdollisuutta oppia torkahtamaan?😭.

Olen noin kaksi vuotta "sammunut" lääkkeillä.

Jos mä jäänkin valvetilaan, että vain silmät kiinni ajattelen valveilla asioita. Enkä osaa torkahtaa.

Pelkään, että torkahdan vasta 7-8 vuorokauden päästä (ehkä jopa 10 vuorokautta), jolloin joudun luovuttamaan.

En ole vielä kertaakaan torkahtanut ilman lääkkeitä.

Toisaalta uskon, että jos mä edes kerran pystyisin torkahtamaan, niin sitten voisin vähitellen oppia torkahtamaan parikin kertaa viikossa.😭

Kyllä tuollaisista pakko-ajatuksista sun pitää puhua siellä psykan polilla ehdottomasti!

Vierailija
324/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kaveri Miten mulle käy-ketjussa.

Vierailija
325/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Onkohan joku jo ehtinyt tänne laittaa tuon psyloterapeutin lisäksi, mutta voisiko sinulla olla joku neuropsykiatrinen syy unettomuuteen? En tiedä tilanteestasi mitään, enkä ole asiantuntija mutta tuli vain mieleen. Onko tutkittu?

Ei ole tutkittu neuropsykiatrisia syitä. Nukuin kyllä aiemmin hyvin, unettomana ilman lääkitystä 2-3h; lääkkeillä aluksi paremmin, mutta toleranssia muodostunut (en nuku lopulta lääkkeilläkään).

Voiko tosin olla niin, että neuropsykiatrisista syistä olen lääkkeiden käytön seurauksena unohtanut, miten nukahdetaan, en osaa enää edes torkahtaa.

Tuskin ihminen "unohtaa", miten nukahdetaan. Kyllä pitkäänkin vaikeaan unettomuuteeni käytettyjen lääkkeiden loputtua elimistöni viekkareiden jälkeen elimistöni "muisti" nukahtaa. Aivot tottuvat myös pikkuhiljaa lääkkeettömyyteen, aivan kuten lääkkeiden käytöönkin.

Uskotko, että viikon kuluessa (viim. 7-8 päivän kuluttua) torkahdan edes kerran ilman lääkkeitä?

Luin jostain, että joku ihminen oli valvonut 10 vuorokautta nukahtamatta.😞.

Vierailija
326/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mulla enää mahdollisuutta oppia torkahtamaan?😭.

Olen noin kaksi vuotta "sammunut" lääkkeillä.

Jos mä jäänkin valvetilaan, että vain silmät kiinni ajattelen valveilla asioita. Enkä osaa torkahtaa.

Pelkään, että torkahdan vasta 7-8 vuorokauden päästä (ehkä jopa 10 vuorokautta), jolloin joudun luovuttamaan.

En ole vielä kertaakaan torkahtanut ilman lääkkeitä.

Toisaalta uskon, että jos mä edes kerran pystyisin torkahtamaan, niin sitten voisin vähitellen oppia torkahtamaan parikin kertaa viikossa.😭

Miksi alapeukku?

Koska pelkosi monen päivän valvetilaan jääminen on jo psyykkottistasoista. Eikö nyt siellä hoitokontakteissasi tuollaiseen puututa?

Vierailija
327/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Uskotko, että viikon kuluessa (viim. 7-8 päivän kuluttua) torkahdan edes kerran ilman lääkkeitä?

Kun luet "jostain", voit löytää vaikka ihmisen, joka nukkuu vuorokaudet ympäri tai ihmisen, joka ei ole nukkunut kymmeneen vuoteen. Jätä netin selailu, sieltä löytyy mitä tahansa.

Vierailija
328/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kaveri Miten mulle käy-ketjussa.

😞

Vierailija
329/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä välttämättä ole edes anoreksiaa, voi olla, että vaan syö määrällisesti liian vähän. Jos olisin tosi hoikka ja kärsisin uniongelmista, kokeilisin syödä kunnolla jotain pastaa, puuroja, leipää, riisiä, jotain missä paljon hiilareita, pari tuntia ennen nukkumaan menoa.

Olen normaalipainoisen ja hieman pullukan välimaastossa. Olen lukenut jostain juurikin noista hiilihydraateista.

Hyvä, että sentään syöt kunnolla. Mä en saanut syötyä juuri mitään, kun oli tosi vaikea unettomuus päällä. Ei mulla olis antihistamiini/15 mg Opamox vaikuttanut unettavasti. Mutta tosiaan, löytyy avohoitoonkiin tarkoitettuja kovan luokan psyykelääkkeitä, joilla löytyi sitten kunnon unirytmi. Opettelin sitkeästi vain menemään punkkaan tiettyyn aikaan - vaikkei nukuttanut - ja nousin yhtä sitkeästi aamulla ylös, vaikka olisin valvonut. Vaati kyllä sitkeyttä ja pitkää pinnaa, mutta kannatti.

Miten opit nukkumaan uudelleen ilman lääkkeitä?

Kerroin jo. Paljon on kuitenkin ihmisiä, jotka syövät koko ikänsä esim. Olanzapiinia tai vastaavia.

Vierailija
330/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Ei ole minun uskostani kiinni tuo. Kysy lääkäriltä.

Vierailija
331/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Kun luet "jostain", voit löytää vaikka ihmisen, joka nukkuu vuorokaudet ympäri tai ihmisen, joka ei ole nukkunut kymmeneen vuoteen. Jätä netin selailu, sieltä löytyy mitä tahansa.

Mun mielestä ihmiset kertoivat ihan asiallisesti omasta tilanteestaan.😞. Ehkä he ovat sellaisia harvinaistapauksia, joita ei osata auttaa.

Vierailija
332/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Mitä, jos lääkärikään ei tiedä, jos on kyseessä harvinaistapaus.😭.

Vierailija
333/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
334/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä yritän rauhoittua.😞. Vaikka vaikeaa se on.

Kuinka välinpitämätönta porukkaa onkaan sinun psykan polilla. Surullista. Etkö voi edes yhtä kertaa käydä yksityisellä psykiatrilla? Siis käydä henkilökohtaisesti paikan päällä? Hekin voivat tarpeen vaatiessa kirjoittaa lähetteen osastolle. Vai oletko ollut jo osastolla? Siellä olisi ainakin henkilökuntaa auttamassa.

335/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, koska oli jo 17 sivua.

Aloittajalle suosittelisin varaamaan lääkäriajan. Toivottavasti sinulla on hoitokontakti jonnekin, minne voit soittaa.

Jollei ole ehkä jostain kriisiluurista saisit heti apua?

https://mieli.fi/tukea-ja-apua/

Vierailija
336/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Mitä, jos lääkärikään ei tiedä, jos on kyseessä harvinaistapaus.😭.

Et ole harvinaistapaus vaikeasta unettomuudesta, vaikeasta ahdistuksesta jms. kärisvien joukossa. Tarvitset pätevän ja kokeneen psykiatrin; osaavat tunnistaa harvinaisiakin oireita.

Vierailija
337/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä yritän rauhoittua.😞. Vaikka vaikeaa se on.

Kuinka välinpitämätönta porukkaa onkaan sinun psykan polilla. Surullista. Etkö voi edes yhtä kertaa käydä yksityisellä psykiatrilla? Siis käydä henkilökohtaisesti paikan päällä? Hekin voivat tarpeen vaatiessa kirjoittaa lähetteen osastolle. Vai oletko ollut jo osastolla? Siellä olisi ainakin henkilökuntaa auttamassa.

En ole ollut osastolla. Eikö osastot ole vähän sellaisia säilytyspaikkoja?

Mulla on hoitajan aika ensi viikolla ja psykiatrin aika loppukuusta.😞(20. päivä jotain)

Vierailija
338/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
339/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt mä yritän rauhoittua.😞. Olen valvonut 2 vrk, eikä mua edes oikeastaan väsytä. Kuinkakohan monta vuorokautta menee, että mä torkahdan edes hetkeksi?

Vierailija
340/376 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rauta- ja kilppariarvot katsottu? Itselläni paha raudanpuute (ilman anemiaa) aiheutti ahdistuneisuutta ja uniongelmia, jotka hävisivät täysin rauta-arvon noustua yli 100.

Lääkäreiden mielestä rauta-arvolla ei ole metkitystä, jos Hb on viitteissä. Mutta Fb:n Raudanpuuteryhmän kymmenet tuhannet jäsenet kertovat muuta.

Ystäväni aikuisiän ADHD aiheutti hankalaa unettomuutta myös.