Tarvitsen tukea
Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:
""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.
Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔
Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.
Kommentit (376)
Voi ap, kuulostaa todella raskaalta enkä yhtään ihmettele, että koet olevasi umpikujassa ja ''rikki''. En lukenut koko ketjua.. ehkä ja toivottavasti olet saanut hyviä neuvoja/kokemuksia, mutta kaikki hyvääkin tarkoittavat viestit eivät välttämättä sovi omaan tilanteeseen tai ovat jopa tyyliä ''ota itseäsi niskasta kiinni''. Lääkeasioissa nettikeskustelijat tai edes vanhemmat eivät välttämättä osaa auttaa..
En itse lähde pohtimaan unettomuutta tai lääkeasioita.. Mutta saan käsityksen, että hoitajatapaamiset ovat harvoin, toisaalta kirjoittelit että asiasta juttelu täällä jo helpottaa oloa. Vaikka asiat eivät heti ratkea, niin siinä pääsee vähän jäsentämään omaa tilannetta ja ajatuksia, mikä voi helpottaa asioista puhumista myös oman hoitotahon kanssa. Jos olet nuorehko ja kaipaat lisää keskustelua, niin 12-29-vuotialle on olemassa esimerkiksi Sekasin-chat, joka saattaa olla auki nyt viikonloppunakin (sekasin.fi). Siellä voi päästä juttelemaan anonyymisti päivystäjien kanssa, joilla on (jonotuksen jälkeen) aikaa varattu juuri sinulle.
Univajeisena, masentuneena tai ahdistuneena on vaikea joskus pitää toivoa yllä, mutta monenlaisesta voi selvitä etenkin, jos saa sopivaa apua. Voimia <3
Vierailija kirjoitti:
Onko rauta- ja kilppariarvot katsottu? Itselläni paha raudanpuute (ilman anemiaa) aiheutti ahdistuneisuutta ja uniongelmia, jotka hävisivät täysin rauta-arvon noustua yli 100.
Lääkäreiden mielestä rauta-arvolla ei ole metkitystä, jos Hb on viitteissä. Mutta Fb:n Raudanpuuteryhmän kymmenet tuhannet jäsenet kertovat muuta.Ystäväni aikuisiän ADHD aiheutti hankalaa unettomuutta myös.
On katsottu. Mulla ei varmaankaan ole ADHD:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä yritän rauhoittua.😞. Vaikka vaikeaa se on.
Kuinka välinpitämätönta porukkaa onkaan sinun psykan polilla. Surullista. Etkö voi edes yhtä kertaa käydä yksityisellä psykiatrilla? Siis käydä henkilökohtaisesti paikan päällä? Hekin voivat tarpeen vaatiessa kirjoittaa lähetteen osastolle. Vai oletko ollut jo osastolla? Siellä olisi ainakin henkilökuntaa auttamassa.
En ole ollut osastolla. Eikö osastot ole vähän sellaisia säilytyspaikkoja?
Mulla on hoitajan aika ensi viikolla ja psykiatrin aika loppukuusta.😞(20. päivä jotain)
Vanhusten osastot voivatkin olla tavallaan "säilytyspaikkoja". Muuten osastot ovat toimintaa täynnä eikä ketään jätetä huoneeseen valvomaan viikkoa. Sellä voidaan käyttää myös lääkkeitä, joita ei voi avohoidossa määrätä. Jos tilanteesi on noin vakava, miksi sinua ei ole passitettu osastolle?
Tööts kirjoitti:
Voi ap, kuulostaa todella raskaalta enkä yhtään ihmettele, että koet olevasi umpikujassa ja ''rikki''. En lukenut koko ketjua.. ehkä ja toivottavasti olet saanut hyviä neuvoja/kokemuksia, mutta kaikki hyvääkin tarkoittavat viestit eivät välttämättä sovi omaan tilanteeseen tai ovat jopa tyyliä ''ota itseäsi niskasta kiinni''. Lääkeasioissa nettikeskustelijat tai edes vanhemmat eivät välttämättä osaa auttaa..
En itse lähde pohtimaan unettomuutta tai lääkeasioita.. Mutta saan käsityksen, että hoitajatapaamiset ovat harvoin, toisaalta kirjoittelit että asiasta juttelu täällä jo helpottaa oloa. Vaikka asiat eivät heti ratkea, niin siinä pääsee vähän jäsentämään omaa tilannetta ja ajatuksia, mikä voi helpottaa asioista puhumista myös oman hoitotahon kanssa. Jos olet nuorehko ja kaipaat lisää keskustelua, niin 12-29-vuotialle on olemassa esimerkiksi Sekasin-chat, joka saattaa olla auki nyt viikonloppunakin (sekasin.fi). Siellä voi päästä juttelemaan anonyymisti päivystäjien kanssa, joilla on (jonotuksen jälkeen) aikaa varattu juuri sinulle.
Univajeisena, masentuneena tai ahdistuneena on vaikea joskus pitää toivoa yllä, mutta monenlaisesta voi selvitä etenkin, jos saa sopivaa apua. Voimia <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rentouttaako silmät kiinni pimeässä makaaminen yhtään? Vai tuleeko heti stressi unesta? Periaatteessa lepokin jo auttaa elimistöä jonkin verran.
Ei oikeastaan, tulee heti stressi unesta. 😭. Ja nyt stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma,
että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).Auttaako jos vaan rauhoittelet sitkeästi, tai siis puhut rauhoittavasti itsellesi?
Ei oikeastaan sekään. On mennyt oikeastaan luotto itseen. Ainoastaan lääkityksen kanssa (ei aina auta) olen toisinaan saanut rauhoiteltua itseäni. Tiedän, olen aikamoisessa umpikujassa ja liemessä.
Et ole aikamoisessa umpikujassa ja liemessä unettomuutesi takia. Syyt ovat ihan muualla. Oletko käynyt psykiatrilla? Ollut osastolla? Näihin kysymyksiin et jostain syystä vastaa.
Käyn psyk. polilla. En ole ollut osastolla.
Mulla on sairaanhoitajan aika ensi viikolla ja psykiatrin aika 20. päivä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt mä yritän rauhoittua.😞. Olen valvonut 2 vrk, eikä mua edes oikeastaan väsytä. Kuinkakohan monta vuorokautta menee, että mä torkahdan edes hetkeksi?
Miten me täällä se voitais tietää????? Toisekseen, kirjoitat jo toista ketjua hokien samaa: "unikeskukseni on rikki, mitä, jos en torkahdakaan, olen umpikujassa..." Ei meidän kirjotukset merkitse sulle mitään. Jotain huomiota haet kyllä. Palsta vaan on väärä. Etsi psyykkisesti oireilevien keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt mä yritän rauhoittua.😞. Olen valvonut 2 vrk, eikä mua edes oikeastaan väsytä. Kuinkakohan monta vuorokautta menee, että mä torkahdan edes hetkeksi?
Miten me täällä se voitais tietää????? Toisekseen, kirjoitat jo toista ketjua hokien samaa: "unikeskukseni on rikki, mitä, jos en torkahdakaan, olen umpikujassa..." Ei meidän kirjotukset merkitse sulle mitään. Jotain huomiota haet kyllä. Palsta vaan on väärä. Etsi psyykkisesti oireilevien keskusteluja.
Ajattelin, että AV:lta löytyisi kokemuksia tai tietoa asiasta. Lähipiirissä ei nimittäin ole vastaavia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rentouttaako silmät kiinni pimeässä makaaminen yhtään? Vai tuleeko heti stressi unesta? Periaatteessa lepokin jo auttaa elimistöä jonkin verran.
Ei oikeastaan, tulee heti stressi unesta. 😭. Ja nyt stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma,
että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).Auttaako jos vaan rauhoittelet sitkeästi, tai siis puhut rauhoittavasti itsellesi?
Ei oikeastaan sekään. On mennyt oikeastaan luotto itseen. Ainoastaan lääkityksen kanssa (ei aina auta) olen toisinaan saanut rauhoiteltua itseäni. Tiedän, olen aikamoisessa umpikujassa ja liemessä.
Et ole aikamoisessa umpikujassa ja liemessä unettomuutesi takia. Syyt ovat ihan muualla. Oletko käynyt psykiatrilla? Ollut osastolla? Näihin kysymyksiin et jostain syystä vastaa.
Käyn psyk. polilla. En ole ollut osastolla.
Mulla on sairaanhoitajan aika ensi viikolla ja psykiatrin aika 20. päivä jotain.
Miksi alapeukku?
Luin juuri keskusteluketjua Suomi24:lta (unilääkkeistä eroon tai jotain sellaista), jossa henkilö, oli ilman Truxalia 5vrk (valvoi), ja sitten luovutti. Hän myös harmitteli sitä, kuinka annosta tulisi aina vain nostaa. 😞.
Ja sitten oli toinen henkilö, joka oli lopettamassa nukahtamislääkettä (taisi olla Zopiclon tai joku sellainen), ja valvoi lähes 10vrk. Hän jatkoi sanojensa mukaan taistelua unipilleriä vastaan.😞.
Ja sitten on ketjun alussa lainaamani teksti esimerkkinä.
Onko se sitten niin, että kaikki eivät koskaan pääse eroon lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri keskusteluketjua Suomi24:lta (unilääkkeistä eroon tai jotain sellaista), jossa henkilö, oli ilman Truxalia 5vrk (valvoi), ja sitten luovutti. Hän myös harmitteli sitä, kuinka annosta tulisi aina vain nostaa. 😞.
Ja sitten oli toinen henkilö, joka oli lopettamassa nukahtamislääkettä (taisi olla Zopiclon tai joku sellainen), ja valvoi lähes 10vrk. Hän jatkoi sanojensa mukaan taistelua unipilleriä vastaan.😞.
Onko se sitten niin, että kaikki eivät koskaan pääse eroon lääkkeistä.
Ja sitten oli vielä joku mies, joka valvoi 8vrk, mutta omien sanojensa mukaan, alkoi nukkumaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten niin, että kaikki eivät koskaan pääse eroon lääkkeistä.Ja sitten oli vielä joku mies, joka valvoi 8vrk, mutta omien sanojensa mukaan, alkoi nukkumaan sen jälkeen.
Ja sitten taisi olla juttua Somnorista, kuinka nainen oli jäänyt koukkuun tabletteihin. Hänellä annos oli noussut 15 mg:sta 40 mg:aan. Hän ei saanut nukuttua öinä, joina hän ei ottanut tabletteja.😞.
Tää mun tilanne vaikuttaa kyllä tosi mahdottomalta. En yhtään ihmettele, miksi jotkut ovat riistäneet henkensä lopulta. 😞.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla koulutusta? Oletko ikinä ollut työelämässä?
On mulla koulutus. Olen ollut työelämässä kesätöiden ja harjoitteluiden verran.
Siis oletko työtön, saikulla vai eläkkeellä? Jos olet "vain" työtön, miten selvität asioitasi esim työkkärin kanssa?
Olen työtön, asioin te-toimistossa, siellä suunnitellaan parhaillaan kuntouttavaa työtoimintaa.
Kuntouttava työtoiminta on tilanteessasi erittäin hyvä juttu. Pääset jankuttamasta samaa, jota ei kyllä kukaan pian jaksa kuunnella/ lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla koulutusta? Oletko ikinä ollut työelämässä?
On mulla koulutus. Olen ollut työelämässä kesätöiden ja harjoitteluiden verran.
Siis oletko työtön, saikulla vai eläkkeellä? Jos olet "vain" työtön, miten selvität asioitasi esim työkkärin kanssa?
Olen työtön, asioin te-toimistossa, siellä suunnitellaan parhaillaan kuntouttavaa työtoimintaa.
Kuntouttava työtoiminta on tilanteessasi erittäin hyvä juttu. Pääset jankuttamasta samaa, jota ei kyllä kukaan pian jaksa kuunnella/ lukea.
😞
Vierailija kirjoitti:
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/unettomuuden-omahoito-ohje…
Kiitän linkistä. Se on mulle jo tuttu.