Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa niin että pää hajoaa. Miksi elämä on tällaista?

Vierailija
04.08.2023 |

Jatkuvaa huolta päihdeongelmaisesta aikuisesta lapsesta, ei hetken lepoa. Päivä toisensa perään pelko että jotain peruuttamatonta sattuu. Yöt nään painajaisia
Katselen kavereiden fb-päivityksistä kuvia heidän lapsenlapsistaan ja iloisista kesätouhuistaan mummun kanssa ja minua itkettää.
Kausittaistahan tämä on, onneksi. Ehkä ensi viikko on parempi

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jotain peruuttamatonta sattuu, kirjoitat. Kummalle, hänelle vai itsellesi ?

Vierailija
22/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, Voimia Sinulle! Voi kun toivoisin että lapsesi pääsisi päideongelmastaan.

Rukoilen puolestanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ahdistus menee ohi, kun luottaa parempaan tulevaisuuteen, eikä yritä mikromanageroida kaikkea ympärillä.

Tai päinvastoin alkaa hyväksyä, että pahoja asioita, peruuttamattomiakin tapahtuu. Loputtomiin ei pysty suojelemaan eikä toista pelastamaan. Ei ahdista, kun ei taistele tosiasioita vastaan.

Kyllä se ahdistus sieltä kuitenkin aika ajoin tulee, vaikka siitä yrittääkin kuinka päästä. Se pystyy yllättämään milloin vain.

Ja vie aikansa, että se hellittää.

Pelosta on hirveän vaikea päästä. Ihminen on tunteva otus.

Vierailija
24/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The answer is (in) the Bible.

Älkää antako sydämenne järkkyä. Luottakaa Jumalaan ja luottakaa minuun. 2Isäni talossa on monta huonetta. En kai minä muuten sanoisi, että menen laittamaan teille asunnon valmiiksi. 3Ja kun olen käynyt laittamassa asuntonne valmiiksi, palaan hakemaan teidät luokseni. Saatte olla siellä, missä minäkin. 4Te tiedätte tien sinne, minne minä menen.

5Tuomas sanoi Jeesukselle: Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Miten voisimme tuntea tien sinne? 6Jeesus vastasi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei pääse Isän luokse muuten kuin minun kauttani. 7Jos olette oppineet tuntemaan minut, tunnette myös Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, koska olette nähneet hänet.

Pyydän Isää antamaan teille toisen rohkaisijan, joka on kanssanne ikuisesti. 17Hän on Totuuden Henki; maailma ei voi saada Henkeä, koska se ei näe eikä tunne häntä. Te tunnette hänet, koska hän pysyy luonanne ja on teissä.

18En jätä teitä orvoiksi vaan tulen luoksenne. 19

Hetken päästä maailma ei enää näe minua, mutta te näette. Minä näet elän, ja niin saatte elää tekin.

Olen kertonut tämän teille nyt, kun olen vielä luonanne. 26Isä lähettää teille minun nimissäni rohkaisijan, Pyhän Hengen. Hän opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne sen, mitä minä olen sanonut.

27Minä jätän teille rauhan; annan teille oman rauhani. En anna teille niin kuin maailma antaa. Rohkaiskaa sydämenne älkääkä pelätkö. 28Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta palaan luoksenne. Jos rakastaisitte minua, iloitsisitte siitä, että menen Isän luokse. Hän on näet minua suurempi.

Vierailija
25/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää antako sydämenne järkkyä. Luottakaa Jumalaan ja luottakaa minuun. 2Isäni talossa on monta huonetta. En kai minä muuten sanoisi, että menen laittamaan teille asunnon valmiiksi. 3Ja kun olen käynyt laittamassa asuntonne valmiiksi, palaan hakemaan teidät luokseni. Saatte olla siellä, missä minäkin. 4Te tiedätte tien sinne, minne minä menen.

5Tuomas sanoi Jeesukselle: Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Miten voisimme tuntea tien sinne? 6Jeesus vastasi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei pääse Isän luokse muuten kuin minun kauttani. 7Jos olette oppineet tuntemaan minut, tunnette myös Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, koska olette nähneet hänet.

Pyydän Isää antamaan teille toisen rohkaisijan, joka on kanssanne ikuisesti. 17Hän on Totuuden Henki; maailma ei voi saada Henkeä, koska se ei näe eikä tunne häntä. Te tunnette hänet, koska hän pysyy luonanne ja on teissä.

Hetken päästä maailma ei enää näe minua, mutta te näette. Minä näet elän, ja niin saatte elää tekin.

Olen kertonut tämän teille nyt, kun olen vielä luonanne. 26Isä lähettää teille minun nimissäni rohkaisijan, Pyhän Hengen. Hän opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne sen, mitä minä olen sanonut.

27Minä jätän teille rauhan; annan teille oman rauhani. En anna teille niin kuin maailma antaa. Rohkaiskaa sydämenne älkääkä pelätkö. 28Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta palaan luoksenne. Jos rakastaisitte minua, iloitsisitte siitä, että menen Isän luokse. Hän on näet minua suurempi.

Luin. Ja yhä pelottaa.

Vierailija
26/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin. Ja yhä pelottaa.

Rukoile. Sanamuodolla ei ole merkitystä kunhan mieli on vilpitön.

Vierailija
27/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko, jos lainaisit ilmaiseksi kirjastosta kirjoja päihdeongelmaisten hoidosta ja ylipäänsä siitä, miten riippuvuus toimii ja syntyy? Hassua, mutta itselleni vastaavassa tilanteessa toi oudon paljon lohtua tällainen tieteellinen konkretia, samoin kuin ihmisten kertomukset omasta päihdehelvetistään.

Tajusin senkin, miten mahdotonta on yrittää yhteiskunnan tai yksilön auttaa henkilö, joka ei itse tahdo pelastua. Silloin uskalsin ilman syyllisyyttä päästää irti.

Toivon kaikkea hyvää niin sinulle kuin lapsellesi. Toivoa on aina, mutta se ei ole sinun käsissäsi. Älä kanna syyllisyyttä. Tämä ei ole sinun vikasi. Et voi tehdä asialle mitään. Lapsesi pelastuu tai tuhoutuu oman tahtonsa varassa. Älä anna hänen tuhota siinä matkalla samalla myös sinua. Äiti ei ole sellaista rangaistusta ansainnut.

Vierailija
28/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin. Ja yhä pelottaa.

Sitäkin on tehty. Usein. Vilpittömästi. Ja silti pelottaa.

Vierailija
29/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti vuosia tuo valtava huoli lapsesta. Mukana olivat huumeet, päihteet, uhkailua, tavaroiden rikkomista jo pienempänä, itsetuhoa ja muihin kohdistuvaa tuhoa. Pari kertaa kävin katsomassa häntä teholla, aggressiivisen käytöksen takia poliisit kävivät muutaman kerran meillä ym. Rattijuopumustakin oli. Myönnän, että yh: na kävin itsekin ylikierroksilla ja henkisesti joskus painoin nuorta alas. Silti pidin aina kanavan auki häneen päin. Hain apua jokaisesta paikasta, mitä keksin. Tätä kesti vuosia. Taustalla hänellä oli hylkäämisen kokemuksia isänsä puolelta, vaikka sinnekin välit olivat muodollisesti olemassa. Kiitän hänen kavereitaan ja sukulaismiestäni jotka olivat apuna hädän hetkellä. Nyt pitkälle aikuisikäisenä hän on korkeastikoulutettu, ystäviä omaava ja hyviä työpaikkoja saanut kansalainen.

Kaikkea taakkaa ei voi äitinä kantaa, mutta keskustelukanava kannattaa pitää auki. Voit kysyä,miten hän voi, se on riittävästi sinulta.

Vierailija
30/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko, jos lainaisit ilmaiseksi kirjastosta kirjoja päihdeongelmaisten hoidosta ja ylipäänsä siitä, miten riippuvuus toimii ja syntyy? Hassua, mutta itselleni vastaavassa tilanteessa toi oudon paljon lohtua tällainen tieteellinen konkretia, samoin kuin ihmisten kertomukset omasta päihdehelvetistään.

Tajusin senkin, miten mahdotonta on yrittää yhteiskunnan tai yksilön auttaa henkilö, joka ei itse tahdo pelastua. Silloin uskalsin ilman syyllisyyttä päästää irti.

Toivon kaikkea hyvää niin sinulle kuin lapsellesi. Toivoa on aina, mutta se ei ole sinun käsissäsi. Älä kanna syyllisyyttä. Tämä ei ole sinun vikasi. Et voi tehdä asialle mitään. Lapsesi pelastuu tai tuhoutuu oman tahtonsa varassa. Älä anna hänen tuhota siinä matkalla samalla myös sinua. Äiti ei ole sellaista rangaistusta ansainnut.

Aamen

Vierailija
31/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoile.

Itselläni on myös ahdistuksen aiheita, jotka vainoavat minua, vaikka ovat sellaisia asioita jotka eivät ole minun käsissäni.

Helpottaa aina kun muistan, että on minua isompi voima, jolle kaikki on mahdollista ja kaikki on hänen käsissään. Rukoilemalla muistan tämän paremmin, ja huojentavaa sanoa Jumalalle, että ota Sinä tämä taakka kannettavaksesi, Sinulla on siihen voima ja vaikutusvalta, minulla ei.

Näinhän Raamatussa kehotetaan tekemäänkin. Heittäkää kaikki murheenne Hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen.

Tämä on lohdullinen lupaus.

Vierailija
32/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin. Ja yhä pelottaa.

Sitäkin on tehty. Usein. Vilpittömästi. Ja silti pelottaa.

Olisiko joku ihminen, jolta saisit tukea? Ihmistä ei ole tarkoitettu yksinään täällä vaeltamaan ja vaikeuksia kohtaamaan. Juttelukin voi jo auttaa.

Vierailija
33/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskasi kun olen itse taipuvainen ylihuolehtimaan. Yritä ihan ensiksi hyväksyä ja sisäistää itseesi ajatus että sinä et pysty huolehtimalla estämään pahinta tapahtumasta. Se ei ole sinun käsissäsi tai vastuullasi. Sinä olet varmasti jo nyt tehnyt kaiken mahdollisen auttaaksesi ja se ei ole tuottanut tulosta. Nyt on aika hyväksyä tilanne. Lopputulos ei ole sinun päätäntävallassa ja sinä et voi pelastaa lastasi. Hän joko pelastaa itse itsensä tai ei. Se on hänen päätöksensä ja sinun pitää se hyväksyä. Kävi miten kävi se ei tee sinusta yhtään parempaa tai huonompaa äitiä.

Vierailija
34/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5Minä käännyin Herran puoleen,

ja hän vastasi minulle.

Hän vapautti minut kaikesta pelosta.

6Ne, jotka katsovat häneen, säteilevät iloa,

heidän kasvonsa eivät punastu häpeästä.

7Minä olin avuton ja huusin apua.

Herra kuuli minua

ja pelasti minut kaikesta hädästä.

8Herran enkeli on asettunut vartioon.

Hän suojaa niitä, jotka palvelevat Herraa,

ja pelastaa heidät.

16Herran silmät katsovat vanhurskaita,

hänen korvansa kuulevat heidän avunhuutonsa.

17Herra kääntyy pahantekijöitä vastaan,

heidän muistonsakin hän hävittää maan päältä.

18Kun vanhurskaat huutavat apua, Herra kuulee

ja pelastaa heidät kaikesta hädästä.

19Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän,

hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.

20Monet vaivat kohtaavat vanhurskasta,

mutta kaikista niistä Herra hänet vapauttaa.

21Herra varjelee häntä,

ei yksikään hänen luunsa murru.

22Jumalattoman tuhoaa hänen oma pahuutensa,

tuomion saavat vanhurskaan vihamiehet.

23Niitä, jotka turvaavat Herraan,

ei kohtaa tuomio.

Hän lunastaa heidät vapaiksi.

Vierailija
35/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä voit tehdä?

Et mitään.

Lapsesi elämisen avaimet ovat hänen käsissään. Hänen vastuulla. Sinä et voi häntä päihteettömäksi saada, se täytyy lähteä aikuisesta lapsestasi itsestään.

Jos yhtään arvostat itseäsi ja terveyttäsi, niin katkaiset välit. Ennenkuin itse sairastut vakavasti. Sinulle voisi myös tehdä terapia hyvää, saisit keskusteluapua sekä ammattilaisen vinkkejä kohtaamaan ja sietämään tilanteita. Sinä olet jo kaikkesi lapsesi eteen tehnyt. Niin kovalta kuin kuulostaakin mutta hänen elämäntapansa vain on hänen valintaa.

Sinun valintasi on keskittyä vihdoin omaan elämääsi ja omaan hyvinvointiisi.

En usko terapioihin ja sitä paitsi ne maksavat. Rahat on aina loppu, oon pienipalkkainen

Jos kuulut kirkkoon, niin sieltä saa keskusteluapua ilmaiseksi. Ja eikö päihdeongelmaisten omaisille ole jotain vertaistukiryhmiä, ei kait ne maksullisia ole. Tuossa vain on suuntana se, että huoleen ja murheeseen sairastut. Ei lapsesi sitä halua. Etkä sinäkään. Apua sinä tarvitset, vaan osaatko sitä pyytää ja ottaa vastaan? Toivottavasti.

Sinäkin olet valintojen edessä. Toivon, että valitset viisaasti ja oikein.

Vierailija
36/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ahdistus menee ohi, kun luottaa parempaan tulevaisuuteen, eikä yritä mikromanageroida kaikkea ympärillä.

Tai päinvastoin alkaa hyväksyä, että pahoja asioita, peruuttamattomiakin tapahtuu. Loputtomiin ei pysty suojelemaan eikä toista pelastamaan. Ei ahdista, kun ei taistele tosiasioita vastaan.

Kyllä se ahdistus sieltä kuitenkin aika ajoin tulee, vaikka siitä yrittääkin kuinka päästä. Se pystyy yllättämään milloin vain.

Mulle ahdistus ja pelko ovat eri asioita. Ahdistuksesta pääsin eroon juuri tosiasiat, vaikeatkin, hyväksymällä. Pelkoa, surua ym. kyllä tunnen, enemmänkin nyt kun ne eivät enää jää ahdistuksen taakse jumiin, enkä haluakaan niistä eroon. Kuten sanoit, ihminen on tunteva olento, on normaalia tuntea ja ainakin mulle helpompaa kuin jumittaa ahdistuksessa.

Vierailija
37/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ahdistus ja pelko ovat eri asioita. Ahdistuksesta pääsin eroon juuri tosiasiat, vaikeatkin, hyväksymällä. Pelkoa, surua ym. kyllä tunnen, enemmänkin nyt kun ne eivät enää jää ahdistuksen taakse jumiin, enkä haluakaan niistä eroon. Kuten sanoit, ihminen on tunteva olento, on normaalia tuntea ja ainakin mulle helpompaa kuin jumittaa ahdistuksessa.

Ahdistus on tiedostamatonta pelkoa. Siksi suora pelko on helpompaa kestää.

Vierailija
38/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus on tiedostamatonta pelkoa. Siksi suora pelko on helpompaa kestää.

Niinpä. Mulla ahdistus nousi muistakin tunteista, joita yritin pitää sisälläni. Lopulta tunteminen on parempi, silloinkin kun sattuu.

Vierailija
39/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis narkki?

On. Ollut jo pitkään. Välillä parempia kausia

-ap

Vierailija
40/63 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap, Voimia Sinulle! Voi kun toivoisin että lapsesi pääsisi päideongelmastaan.

Rukoilen puolestanne.

Minäkin rukoilen. En oikein muuhun pysty. Jos olisi paljon rahaa, kustantaisin kaikkein hienoimmat ja kalleimmat vieroitushoidot, muttei ole rahaa. Kunnallisessa vieroitushoidossa oli kerran. Sieltä tuli vain lisää ongelmia eli uusia kontakteja ja samanlainen narkki parisuhteeseen. Onneksi ovat eronneet ja lapsia ei tullut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi